Permalänk
Medlem

Svenska rättssystemet...

Man blir lite för ofta negativt överraskad över det Svenska rättssystemet. Ett exempel jag tycker är ganska bisarrt är det knivmord som ägde rum i Örkelljunga med två misstänkta män som båda erkände att ha varit på plats vid själva mordet men skyllde på varandra vad gäller vem som använde kniven - därmed friades båda. Den dåvarande 23-åringen fick 150 000 kronor i skadestånd(!). Värt att nämna är att denna killen dömdes 2001 till sluten ungdomsvård för att ha knivhuggit två killar i bröstet och ryggen.

Nu är 23-åringen misstänkt för ett annat mord i Helsingborg.
http://hd.se/helsingborg/2009/01/07/mordaatalad-blaanekade-i-...

Denna gång är bevisningen rätt hög och han borde fällas, men det vet man ju verkligen inte med säkerhet tyvärr.

Jag anser generellt att polisen gör ett bra jobb i Sverige men att rättssystemet släpar efter med klena straff t.ex. Dock gör polisen vissa korkade uttalande ibland:
"Om 24-åringen blivit dömd för mordet på mannen i Örkelljunga hade han suttit inlåst vid tidpunkten för mordet i Helsingborg.

– Jo, men han är en knivman. Han hade kunnat mörda någon på kåken istället, säger Tommy Lindén på länskriminalen."

Rätt rolig professionell slutsats...

Det jag reagerar på är att det skett ett flertal gånger i olika domar att personer som bevisligen befann sig på en brottsplats utan att på något sätt ingripa eller försöka förhindra själva brottet går helt fria därför att de skyller på varandra. Jag anser att om man har två personer varav båda var på mordplatsen vid tillfället för mordet och inte åtminstone meddelade polisen så ska båda på något sätt fällas, och den ene ska verkligen inte få en årslön för detta. I detta fall kan man ju nästan säga att rättssystemet är ansvarigt för mordet då de inte bara släppte killen utan även belönade honom med en större summa pengar för mordet han "förmodligen" begick (såhär i efterhand borde man kunna vara rätt säker på det).

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Ett dom får aldrig baseras på spekulationer från rättens sida. Om priset är att några mördare går fria så är det fanimig lugnt. Roligt med en spekulativ rättstat, or? Reasonable doubt måste existera, punkt slut.

Dessutom, det här med att hårda straff förhindrar brott. Mig veterligen finns det ingen studie som faktiskt visar på att hårda straff minskar mängden begångna brott? Har för mig att jag läste det i en debattserie i The Times för något år sedan.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk

Hur rättsystem ska fungera är alltid svårt att debattera. Det i min mening optimala borde vara att man utser en "person" som presenteras med alla fakta och därefter dömer på magkänsla i vissa aspekter oberoende av ett regelverk. Det skulle fungera mycket bra i "solkara" fall där brottslingar kommer undan straff på grund av juridiska kryphål.
Detta går ju givetvis inte att genomföra i praktiken eftersom man aldrig kan vara säker på att man har fått fram all fakta (eller att den stämmer) och att det är omöjligt att utse denna "person" som skall bestämma.
Finns hundratals spelfilmer där det skildras hur folk tar lagen i egna händer, att döda "skurken" kan man alltid debattera men jag tror att dom flesta i soffan ändå ler när rättvisa skipats på något sätt. Inte menat som att folk ska ta lagen i egna händer utan att på grund av vårt regelverk så "vet" "alla" ibland att nån är skyldig men man kan inte göra nått åt saken vilket är fel.

Finns det något land som har ett väldigt välfungerande rättssystem?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Man blir lite för ofta negativt överraskad över det Svenska rättssystemet.

Utan att ha läst resten så tror jag en anledning till att man blir det är att vi aldrig får veta de fall där vi skulle bli positivt överraskade. Tidningar tar, av naturliga skäl, bara upp fall som det tvistas om eller där domen verkar kontroversiell. Med andra ord är det fördomsfullt att basera sin bild av svenska rättssystemet på det som står i tidningarna eftersom det ger en selektivt felaktig bild av verkligheten.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Utan att ha läst resten så tror jag en anledning till att man blir det är att vi aldrig får veta de fall där vi skulle bli positivt överraskade. Tidningar tar, av naturliga skäl, bara upp fall som det tvistas om eller där domen verkar kontroversiell. Med andra ord är det fördomsfullt att basera sin bild av svenska rättssystemet på det som står i tidningarna eftersom det ger en selektivt felaktig bild av verkligheten.

Jag håller inte med. Jag tror inte att det per automatik är så att bara för att det finns en massa dåligt måste det givetvis finnas en massa bra. Givetvis gör tidningar precis som du säger men det är otroligt mycket viktiga funktioner i Sverige som är väldigt ickefungerande Jag tror inte att rättssystemet är undantaget.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Utan att ha läst resten så tror jag en anledning till att man blir det är att vi aldrig får veta de fall där vi skulle bli positivt överraskade. Tidningar tar, av naturliga skäl, bara upp fall som det tvistas om eller där domen verkar kontroversiell. Med andra ord är det fördomsfullt att basera sin bild av svenska rättssystemet på det som står i tidningarna eftersom det ger en selektivt felaktig bild av verkligheten.

+1

Tycker även att det oftast är de som är minst insatta som blir mest upprörda. Nu menar jag alltså ingen i denna tråden specifikt utan mer folk som slänger sig med kommentarer som "ja annars kan man ju alltid mörda någon och ändå vara ute efter ett par år på ett vilohem med allt betalt".

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Utan att ha läst resten så tror jag en anledning till att man blir det är att vi aldrig får veta de fall där vi skulle bli positivt överraskade. Tidningar tar, av naturliga skäl, bara upp fall som det tvistas om eller där domen verkar kontroversiell. Med andra ord är det fördomsfullt att basera sin bild av svenska rättssystemet på det som står i tidningarna eftersom det ger en selektivt felaktig bild av verkligheten.

Må så vara, men jag antar automatiskt att det jag inte läser om är rimliga domar. Dock även där tycker jag att straffen ofta är klena, speciellt för misshandel och våldtäkt.

Med i bedömningen är även sånt jag hör talas om i min omgivning, t.ex. blev min kompis lillasyster och hennes två tjejkompisar brutalt misshandlade på en lekpark av över 10 killar. Påföljden blev som vanligt klen med lite samhällstjänst och skadestånd de ändå inte kan betala, vill minnas att bara tre dömdes.

15-åringen som var mest drivande var dessutom meningen skulle bli tvångsomhändertagen innan denna misshandeln. Vid ett tillfälle när polisen skickades för att verkställa lvu-beslutet "blev stämningen så hotfull att polisen lämnade platsen utan 15-åringen".

Efter den gången fanns han aldrig hemma när kommun och polis försökte omhänderta honom."

Föräldrarna hade vid upprepade tillfällen gömt honom, han hade även åkt utomlands för att komma undan rättvisan. Föräldrarna fick såklart ingen påföljd för detta.

Lite senare gruppvåldtog han och två andra en 13-årig flicka när han egentligen skulle vara omhändertagen. Straffet för detta blev ungdomsvård i 8-12 månader.

Tycka vad man vill men jag upplever att rättsväsendet är skapt för individer som har åtminstone någon sorts respekt för lagar, de som ställer till med mest skit och inte alls bryr sig om sina egna liv eller andras åker ut lika snabbt som de åkte in. Det är väl då inte så konstigt att så många ligor av kriminella kommer till Sverige?

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Jag håller inte med. Jag tror inte att det per automatik är så att bara för att det finns en massa dåligt måste det givetvis finnas en massa bra. Givetvis gör tidningar precis som du säger men det är otroligt mycket viktiga funktioner i Sverige som är väldigt ickefungerande Jag tror inte att rättssystemet är undantaget.

Det sa jag inte heller. Vad jag sa var att vi bara ser vissa enstaka fall, och dessa är medvetet utvalda för att de är dåliga. Det går alltså inte på nått sätt att få en bra helhetsbild av svenska rättssystemet genom att kolla i tidningar.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Dessutom, det här med att hårda straff förhindrar brott. Mig veterligen finns det ingen studie som faktiskt visar på att hårda straff minskar mängden begångna brott? Har för mig att jag läste det i en debattserie i The Times för något år sedan.

Måhända inte - men att få undan dessa personer från samhället förlängd tid och att de får mer personligt lidande är ett bra argument för det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Utan att ha läst resten så tror jag en anledning till att man blir det är att vi aldrig får veta de fall där vi skulle bli positivt överraskade. Tidningar tar, av naturliga skäl, bara upp fall som det tvistas om eller där domen verkar kontroversiell. Med andra ord är det fördomsfullt att basera sin bild av svenska rättssystemet på det som står i tidningarna eftersom det ger en selektivt felaktig bild av verkligheten.

Stämmer bra men att det finns många fall som gått bra uppväger inte de som kommer undan pågrund av juridiska kryphål t.ex. speciellt bra.
___________________

EDIT:

Man skall aldrig lita att svenska rättsystemet löser de brott man blir utsatt för - ibland får man ta lagen i egna händer. Vilket kan gå riktigt illa om "fel" person gör det förstås.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk

Jag har också fascineras av dessa brott där gärningsmännen efter ha anklagat varandra för mord, skuttar runt på stan hand i hand och är så glada. Naturligt hade varit värsta blodbadet efteråt.

Men detta är inget som går göra något rättsligt åt, vi kan ju inte låsa in oskyldiga. Jag själv gick en gång i en liten grupp i en förort här i göteborg, sedan började en jävel helt plötsligt skrika rasistiska saker när ett invandrargäng kom, det blev att springa utav bara fan. (inte jämförbart med mord, bara det att man helt plötsligt kan bli inblandad i saker som man inte alls är med på eller står för)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Stämmer bra men att det finns många fall som gått bra uppväger inte de som kommer undan pågrund av juridiska kryphål t.ex. speciellt bra.

Jo, det gör det faktiskt. Man kan inte säga att ett system är dåligt om det oftast får bra resultat. Man kan fortfarande förbättra det givetvis, men frågan är om det är värt resurserna eller om de är bättre spenderade på annat håll. Det brukar ju sällan vara en linjär kurva mellan spenderade resurser och hur bra ett system är.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Måhända inte - men att få undan dessa personer från samhället förlängd tid och att de får mer personligt lidande är ett bra argument för det.

Stämmer bra men att det finns många fall som gått bra uppväger inte de som kommer undan pågrund av juridiska kryphål t.ex. speciellt bra.
___________________

EDIT:

Man skall aldrig lita att svenska rättsystemet löser de brott man blir utsatt för - ibland får man ta lagen i egna händer. Vilket kan gå riktigt illa om "fel" person gör det förstås.

Men vadå... Ett straffsystem skall väl ändå ha ett huvudsyfte att rehabilitera snarare än att främst endast straffa personen som har begått ett brott (måste ju vara någon slags balansgång ÅTMINSTONE)? Man får ju till exempel också ta med risken att de begår något otroligt mycket värre när de väl kommer ut om man höjer straffsatserna.

Dessutom, det är ju också lönsammare i längden att rehabilitera (förutsatt att det fungerar) då dessa pengar endast är en kostnad för samhället om de sitter inne. Medan de förhoppningsvis kan få ett jobb när de kommer ut som nya(?) människor från fängelset. Jobb equals skatteintäkt.

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Men vadå... Ett straffsystem skall väl ändå ha ett huvudsyfte att rehabilitera snarare än att främst endast straffa personen som har begått ett brott (måste ju vara någon slags balansgång ÅTMINSTONE)? Man får ju till exempel också ta med risken att de begår något otroligt mycket värre när de väl kommer ut om man höjer straffsatserna.

Dessutom, det är ju också lönsammare i längden att rehabilitera (förutsatt att det fungerar) då dessa pengar endast är en kostnad för samhället om de sitter inne. Medan de förhoppningsvis kan få ett jobb när de kommer ut som nya(?) människor från fängelset. Jobb equals skatteintäkt.

Håller med. Om hårda straff fungerade skulle väl USA eller länder med dödstraff ha lägst andel brottslighet?

Hittate lite intressant här kring återfallsfrekvens

http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=27&module_ins...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jo, det gör det faktiskt. Man kan inte säga att ett system är dåligt om det oftast får bra resultat. Man kan fortfarande förbättra det givetvis, men frågan är om det är värt resurserna eller om de är bättre spenderade på annat håll. Det brukar ju sällan vara en linjär kurva mellan spenderade resurser och hur bra ett system är.

Uppenbart är statistik relevant och får en rejält övervägande majoritet av de skyldiga ett straff passande deras gärning/gärningar så håller jag med att det fungerar rätt bra. Men man skall inte hindras från att förbättra lagarna för att få fler fällande domar i uppenbara fall på grund av att problem endast uppstår i ett fåtal fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggan
Men vadå... Ett straffsystem skall väl ändå ha ett huvudsyfte att rehabilitera snarare än att främst endast straffa personen som har begått ett brott (måste ju vara någon slags balansgång ÅTMINSTONE)? Man får ju till exempel också ta med risken att de begår något otroligt mycket värre när de väl kommer ut om man höjer straffsatserna.

Dessutom, det är ju också lönsammare i längden att rehabilitera (förutsatt att det fungerar) då dessa pengar endast är en kostnad för samhället om de sitter inne. Medan de förhoppningsvis kan få ett jobb när de kommer ut som nya(?) människor från fängelset. Jobb equals skatteintäkt.

Jag håller inte med – primära målet skall vara att straffa personen och därefter rehabilitera den. Förstås skall det vara en balansgång och jag undertrycker inte hur viktig rehabilitering är, samhället tjänar mycket på det. Ett problem med väldigt långa fängelsestraff är att personen kan ha väldigt svårt att anpassa sig till samhället efter den muckat.

Lönsammare ja – men är även en moralisk fråga, personer som gör fel skall straffas. Om någon t.ex. förskingrade en närståendes pengar eller misshandlade en närstående, skall den personen få ett lågt straff bara för att den ändrat sig som person?
___________________________
Apropå det – har ingen större koll på svenska fängelser, någon som vet ifall interner tvingas att arbeta 8h per dag? Anser att de borde tvingas betala för sitt uppehälle så gott som möjligt. Sen anser jag även att fängelser skall vara ett straff utöver rörelse frihet, svenska interner verkar ha tillgång till alldeles för många saker som de inte borde. Såg ett program som jag inte minns så väl men var som att bo i en väldigt trång studentlägenhet utan tillgång till dator och kunna röra sig fritt konstant. (må vara en överdrift men fick den uppfattningen)

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Jag håller inte med – primära målet skall vara att straffa personen och därefter rehabilitera den. // ... //

Lönsammare ja – men är även en moralisk fråga, personer som gör fel skall straffas.

Ja, det är en moralfråga och det finns inget moraliskt i att straffa en person för sakens skull. Varför är målet att straffa personen och vad är poängen med det målet?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Ja, det är en moralfråga och det finns inget moraliskt i att straffa en person för sakens skull. Varför är målet att straffa personen och vad är poängen med det målet?

Skapa lidande, personen lär sig att den inte kan göra vad den vill utan konsekvenser för sig själv vilket leder till att offren mår bättre och man får undan brottslingar från gatorna så folk kan känna sig säkra.

Vi har alla olika definitioner av moral, jag anser det vara mer moraliskt att straffa någon rejält än att försöka få ut så mycket pengar som möjligt ur situationen.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

Det här med att hårdare straff avskräcker eller inte...i t.ex. Kosovo hade de förr hårda tag med att om man stal blev man av med handen och liknande, då kunde man ställa en väska pengar mitt på torget utan att någon rörde den. Då var det en diktatur, nu är det annorlunda och betydligt mjukare straff vilket resulterade i att det är väldigt hög kriminalitet där med maffior osv som styr. Man kanske inte ska stirra sig blind på USA...Främst tror jag att Sverige är för mjuka mot brottslingar under 18 år, det är då man på olika sätt kan tillrättavisa dessa individer innan de blir fullt härdade kriminella.

Sedan står jag hårt för att de som kan utvisas borde utvisas, tyvärr visar statistik att fängelserna är fulla av personer utan svenskt medborgarskap, och jag - till skillnad mot Sveriges politiker - anser inte att Sverige ska agera något Röda Korset-land utan vi borde enbart hjälpa de som faktiskt vill ställa upp på att leva här och arbeta och som har viljan att integreras. De som sedan upprepande gånger begår brott skall utvisas då de bevisligen inte fyller en funktion för samhället utan bara är en belastning. Det är väl inte mer än rättvist?

Vidare tror jag stenhårt på förebyggande, t.ex. att bristande integration självklart är en bidragande orsak till vissa gruppers kriminalitet och därför handlar det om att fixa en effektivare teknik att slussa in dessa personer in i samhället. Har man sett siffror över vad t.ex. en narkoman kostar samhället (det handlar om måånga miljonor kronor under en livstid) så vet man att det går att offra ganska mycket pengar i förebyggande syfte vilket kan löna sig ganska bra om det visar sig fungera ens halvdant. Som det är nu fokuserar man för mycket på att ta tag i problemet i fel ände.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Skapa lidande, personen lär sig att den inte kan göra vad den vill utan konsekvenser för sig själv vilket leder till att offren mår bättre och man får undan brottslingar från gatorna så folk kan känna sig säkra.

Vi har alla olika definitioner av moral, jag anser det vara mer moraliskt att straffa någon rejält än att försöka få ut så mycket pengar som möjligt ur situationen.

Så målen är enligt dig, om jag fattat det rätt:

1. Skapa lidande för personen som ska straffas
2. Lära personen att brott får konsekvenser
3. Hålla personen borta från allmänheten så den inte begår fler brott

Själv ser jag inget som helst självändamål med 1. Enda anledningen till att skapa lidande är som ett medel för att nå 2. eller

4. Avskräcka andra från att begå brott

, vilket jag också tror är den officiella hållningen i alla civiliserade länder.

Blir också nyfiken på hur du definierar en moralisk handling! Please tell!

h0psi: Vill vi verkligen ha ett land där medborgarna inte begår brott av rädsla för att åka dit? Är det inte bättre att satsa på etik, moral och värderingar så medborgarna inte gör brott av hänsyn till sina medmänniskor? Lawrence Kohlberg har konstruerat en moralstege och på denna är moral genom rädsla för straff bara det första och mest grundläggande steget i en människas potentiella moralutveckling. Om vi vill ha ett samhälle där gemene man har nått en högre nivå av moral än den mest grundläggande känns inte ett tuktande vid tidig ålder som rätt väg att gå.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Jag tycker det är fel att utgå från att grövre kriminella generellt är idioter och inte är medvetna om vad de gör. Det går alltså inte lära dem något de inte redan vet, det enda är att ge dem ett bättre liv än vad de hade innan när de begick brottet.
Satsning på etik, moral etc så ser jag istället främst tre andra problem, det ena är utanförskap det andra uppfostran och det tredje psykologiskt.

Utanförskap, d.v.s. samhället skiter i vissa. Att höja dessa personers moral, etik är nog inte lösningen utan få dem att bli en del av samhället igen. Med samhället menar jag inte staten/socialpengar, utan folket i samhället som stänger ute/ser ner på vissa.
Uppfostran där även skolan har ett ansvar så får de agera mer och anpassa detta individuellt.
Psykologisk kan orsaka att en person lättare hamnar i en av de två grupperna. Vissa ungar är bråkigare än andra och några ungdomar är mindre sociala och blir utanför, kanske en hackkyckling i skolan som på äldre dar ger igen mot samhället.

Så jag ser inte kriminella personers moral, etik etc som det huvudsakliga problemet. Rehabilitering på fängelse, ja ge dem det livet som de inte hade innan. Försöka med någon hjärntvätt och säga stjäla är fel etc, vem visste inte det innan?
Angående straff som avskräckande så fungerar det bra, men inte som man kan tro. Om man får 1 eller 5år fängelse spelar inte så stor roll, det riktiga straffet kommer från samhället, då bl.a. vanhedern man drar över sin familj vid grova brott. Tänk efter själva, vilket straff tycker ni skulle vara värst? All skam man drog över sin familj/släktingar och hur man blir behandlad efteråt(folk ser på en), eller bara bo i fängelse i något år?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Så målen är enligt dig, om jag fattat det rätt:

1. Skapa lidande för personen som ska straffas
2. Lära personen att brott får konsekvenser
3. Hålla personen borta från allmänheten så den inte begår fler brott

Själv ser jag inget som helst självändamål med 1. Enda anledningen till att skapa lidande är som ett medel för att nå 2. eller

4. Avskräcka andra från att begå brott

, vilket jag också tror är den officiella hållningen i alla civiliserade länder.

Blir också nyfiken på hur du definierar en moralisk handling! Please tell!

h0psi: Vill vi verkligen ha ett land där medborgarna inte begår brott av rädsla för att åka dit? Är det inte bättre att satsa på etik, moral och värderingar så medborgarna inte gör brott av hänsyn till sina medmänniskor? Lawrence Kohlberg har konstruerat en moralstege och på denna är moral genom rädsla för straff bara det första och mest grundläggande steget i en människas potentiella moralutveckling. Om vi vill ha ett samhälle där gemene man har nått en högre nivå av moral än den mest grundläggande känns inte ett tuktande vid tidig ålder som rätt väg att gå.

Det stämmer bra – har inte argumenterat för att så inte är fallet. Sen hur starkt det utövas i respektive länder är en annan fråga.

Lidandet är för förstås för 2, 3 och att offren mår bättre.

Det svåra är ifall man skall se på det hela ur min personliga syn, t.ex. att jag vill ha någon som hoppat på mig en kväll eller t.ex. en flickvän avrättad eller ur vad som faktiskt vore ”vettigt” i svenska samhället, dessa går isär då jag inte har förtroende för att folk skulle kunna skipa sin egen rättvisa lika bra som jag skulle kunna för mig (ur personlig syn förstås). Moral är en känsla av vad som är rätt, ser olika ut beroende på fall (mycket etik i det i de flesta fallen) men i det här anser jag moral vara att samhället tar ansvar för att straffa de som begått brott någorlunda proportionerligt med hur offren/offret fått lida. Nu pratar jag om brott där just offer existerar.

Straff är det enklaste och ur min syn det mest effektiva sättet att få pli med just kriminallitet. Att satsa på etik, moral och värderingar vore förstås det teoretiskt bästa sättet, håller totalt med dig där – DOCK så talar vi nu om en utopi som ej går att uppnå. Alla är inte likadana, och vissa utnyttjar gärna andra för egen vinning. Kan hålla med om straff vid tidig ålder inte är det rätta sättet men att låta ungdomar på 15-17 år gå nästan helt fria från våldtäkter, grov misshandel och mord är inte rätt – de är välmedvetna om vad de gjort.

Är välmedveten om att öga för öga inte går att applicera i dagens rättsystem – ur personlig ståndspunkt så tänker jag mer mitt öga så tar jag båda hans, det gör nog fler än de vill erkänna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Tänk efter själva, vilket straff tycker ni skulle vara värst? All skam man drog över sin familj/släktingar och hur man blir behandlad efteråt(folk ser på en), eller bara bo i fängelse i något år?

Har svårt att sätta mig in i situationen själv på grund av den kontakt jag har med släkt. Själv anser jag att åren i fängelse ihop med problem med att få jobb är största anledningen till att jag hållit mig inom lagens ramar. Släkten kommer inte att avsky än för att man suttit i fängelse ett tag (otroligt beroende av brottets natur förstås) om de kände än sedan innan, de fall jag vet om i alla fall (droger har det varit då, mindre grova och grova) – och ifall de inte gjorde det, who cares?

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88

Själv anser jag att åren i fängelse ihop med problem med att få jobb är största anledningen till att jag hållit mig inom lagens ramar.

Konstigt uttalande. Vad hände med respekt för samhället och medmänniskor? Empati? Du har låtit bli brottets bana för att det blir svårare att få jobb, dvs egentligen rena praktikaliteter och ekonomiska orsaker? Skönt synsätt. Egentligen är det konstigt att du inte redan gett dig in på att råna värdetransporter - bra med cash där!

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Konstigt uttalande. Vad hände med respekt för samhället och medmänniskor? Empati? Du har låtit bli brottets bana för att det blir svårare att få jobb, dvs egentligen rena praktikaliteter och ekonomiska orsaker? Skönt synsätt. Egentligen är det konstigt att du inte redan gett dig in på att råna värdetransporter - bra med cash där!

Dåligt uttryckt av mig - de brott som lockat har varit att bruka våld mot folk som gjort mig eller de nära mig illa, endast. Lär inte vara ensam där dock.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Dåligt uttryckt av mig - de brott som lockat har varit att bruka våld mot folk som gjort mig eller de nära mig illa, endast. Lär inte vara ensam där dock.

Ah, ok. Ja säg den som inte funderat i de banorna... Dock tror jag man ska vara ganska glad att få förverkligar såna tankar.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Såg ett program som jag inte minns så väl men var som att bo i en väldigt trång studentlägenhet utan tillgång till dator och kunna röra sig fritt konstant. (må vara en överdrift men fick den uppfattningen)

Eh, hur kul tror du det är? Har du besökt ett fängelse någon gång? Om inte, gör det nu. Jag lovar dig att det kommer att ge dig mer perspektiv. Inse att många personer bor där i flera år, ibland kanske mer än 10 år.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otec88
Skapa lidande, personen lär sig att den inte kan göra vad den vill utan konsekvenser för sig själv vilket leder till att offren mår bättre och man får undan brottslingar från gatorna så folk kan känna sig säkra.

Vi har alla olika definitioner av moral, jag anser det vara mer moraliskt att straffa någon rejält än att försöka få ut så mycket pengar som möjligt ur situationen.

Disciplin med hjälp av våld fungerar dåligt. Det är alltid bättre att en person inte vill döda någon därför att de inte vill det än att de inte gör det bara för att de är rädda för konsekvenserna. Extremt få mord är planerade långt i förväg - ofta händer det utan att man tänker på konsekvenserna. Att höja straffgränsen eller döda mördaren minskar inte mängden mord.

Blir offren gladare av att deras förövare torteras? På vilket sätt då? Om jag hade blivit misshandlad, så hade jag betydligt hellre velat att min förövare behandlades så att den inte fortsatte tortera än att låta staten misshandla förövaren under lång tid, varefter förövaren sedan kommer ut och då misshandlar mig ännu mer (kanske döda mig).

Hur är det mer ekonomiskt att straffa någon istället för att behandla någon så att personen inte begår fler brott? Mitt mål är att skapa så lite skada som möjligt men så mycket lycka som möjligt. Att straffa någon ökar inte lyckan...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Hade rehabiliteringen fungerat så hade det ju varit kanonbra med straff på enbart ett litet tag. Men grejjen är ju med straffen idag att det i vissa fall är värt konsekvenserna att ta lagen i egna händer. Ja sen efter det så blir man "rehabiliterad" på fängelset.

I en perfekt värld så hade ju allt detta fungerat ypperligt med rehabiliteringen.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Något jag inte förstått är varför inte tidigare brott/historia räknas som bevis. Vår kära pyroman här nere i Ystad går fri varje gång p.g.a bristande bevis, trots han suttit på psyket för bränna ner saker förr flera gånger.

Allt beror på hur man ska se det. Ska man skydda samhället från dessa individer, eller ska man försöka hjälpa dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Något jag inte förstått är varför inte tidigare brott/historia räknas som bevis. Vår kära pyroman här nere i Ystad går fri varje gång p.g.a bristande bevis, trots han suttit på psyket för bränna ner saker förr flera gånger.

Allt beror på hur man ska se det. Ska man skydda samhället från dessa individer, eller ska man försöka hjälpa dem.

Man kan inte heller göra antaganden. Hellre att den skyldige går fri än att en oskyldig blir dömd.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Man kan inte heller göra antaganden. Hellre att den skyldige går fri än att en oskyldig blir dömd.

Nej antaganden ska man inte göra. Men man borde kunna använda före detta brott som man vet personen begått eller varit misstänkt för som bevis vilka ytterligare styrker det faktum att han kan vara skyldig till det aktuella brottet. Vad jag förstått får man överhuvudtaget inte ta hänsyn till vad personen begått för brott förr, visst förstår jag logiken men om man har varit misstänkt för mord en gång och blev frisläppt och sedan blir misstänkt igen...hur stor risk är det att man som oskyldig är så pass misstänkt för ett så grovt brott som mord att det går till rättegång vid två skilda fall? Maximal otur eller ett bristande rättssystem som kräver för tunga bevis? Det räcker ju att man är två pers och skyller på varandra för att båda ska gå helt fria, det är helt uppåt väggarna fel. Och det är det optimala sättet att mörda och gå fri i Sverige.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Rättssytemet fungerar, som en eka.

Förstagångsförbrytare får många goda chanser att rehabiliteras, återställas, komma på fötter, skuldsanera sig.
Vi har kriminalvården med en handfull program för att göra nästan allt för att inte tappa dessa förstagångare, smat några återfall.
Återfall ses med icke så blida ögon, straffen läggs på hög och benägenhet att hålla ifrån individen från samhället och tvinga till vård (fängelse plus rehab ody) blir mer påtaglig.
Unga (<18) har SiS.

Återfallsförbrytare har alla dessa chanser som förstagångsförbrytarna har, med fåtal restriktioner. Att det sedan är mindre "värt" för återfallaren att ta dessa chanser, att man hellre fortsätter med vad man nu har för hobby, är något som systemet gnuggar sina geniknölar till.
Hur gör man?

Kostnad för en fånge ligger på strax över 2000 SEK/dygn för fängelse..
och..
bla bla..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Nej antaganden ska man inte göra. Men man borde kunna använda före detta brott som man vet personen begått eller varit misstänkt för som bevis vilka ytterligare styrker det faktum att han kan vara skyldig till det aktuella brottet. Vad jag förstått får man överhuvudtaget inte ta hänsyn till vad personen begått för brott förr, visst förstår jag logiken men om man har varit misstänkt för mord en gång och blev frisläppt och sedan blir misstänkt igen...hur stor risk är det att man som oskyldig är så pass misstänkt för ett så grovt brott som mord att det går till rättegång vid två skilda fall? Maximal otur eller ett bristande rättssystem som kräver för tunga bevis? Det räcker ju att man är två pers och skyller på varandra för att båda ska gå helt fria, det är helt uppåt väggarna fel. Och det är det optimala sättet att mörda och gå fri i Sverige.

About Quick.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Man kan inte heller göra antaganden. Hellre att den skyldige går fri än att en oskyldig blir dömd.

Ja.
En skyldig mördare på gatan mördar och massa personer blir ledsna.
En oskyldig sitter inne och massa blir ledsna och den skyldige är ute och gör folk ledsna.
Helt rätt hela vägen, gg wp.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Ja.
En skyldig mördare på gatan mördar och massa personer blir ledsna.
En oskyldig sitter inne och massa blir ledsna och den skyldige är ute och gör folk ledsna.
Helt rätt hela vägen, gg wp.

Det där är ändå en väldigt förenklad syn på det hela. Man måste även ta hänsyn till hur många skyldiga man skulle bura in utöver de "säkra" om man dömer på lättare grunder och hur mycket minskat lidande i samhället det skulle bidra med. Å andra sidan finns det en trygghetskänsla av att man inte speciellt lätt kan åka dit för saker man inte har gjort. Så problemet är mer komplext än att bara ställa upp några alternativ och jämföra rakt av.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?