Ämnet "Persondatorer" i gymnasiet

Permalänk

Ämnet "Persondatorer" i gymnasiet

Vi ska snart ha ämnet Persondatorer.
Vad innebär det? Är det jättesvårt? Ska man kunna förstå timings på ramminnet tillexempel O: ?
Och vad FSB på CPUn har för koppling till RAMminnet? Eller förstå vad som egentligen händer i grafikkortet och det blir bild?

Eller vad får man lära sig? Massa historia om daton och sånt?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk

Mer åt historia hållet, lite basics hur en processor räknar(inget avancerat) lite olika delar och vad dom gör. Inget svårt alls, du kan sova lugnt om natten.

Permalänk

Jaha, lixom samma princip som var för 30 år sen då datorer började blir personvänliga? Att datorn har HDD CPU MoBo RAM och hur dom pratar med varandra?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk

http://www.skolverket.se/sb/d/726/a/13845/func/kursplan/id/29...

Där står det mycket jag inte fick lära mig när jag gick kursen för några år sen

Permalänk

Som vadå texempel?

Citat:

Eleven utför sina arbetsuppgifter med noggrannhet och omsorg och når snabbt avsett resultat.
Eleven anpassar sin arbetsinsats till den aktuella situationen samt motiverar val av arbetssätt och komponenter med hänsyn till funktion, driftsäkerhet, ekonomi och lagstiftning.

Va äre för slipps-nisse-språk? Hihi, men är det svårt att uppnå dessa? Vad innebär nogrant och med omsorg? Att man ser till att lägga in WinRAR och andra småprogram efter en XP-install texempel?

Anpassar arbetsinsats till situation? öö? Hmm, vadå? vad menas?

Funktion? så man iallafall kan komma in på internet texempel?
Driftsäkerhet? Så inga sladdar kan hoppa ut?
Ekonomi? Man tar ett gammalt vrak från närmaste returpunkt och piffar opp lite och laddar ner någon XP eller så? hihi
Lagstiftning? Öö ojdå, och köper sig en XP som kostar skjortan också självklart? ^^!

Vad tror ni?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Hedersmedlem

Läste kursen tre år sedan. Vad jag minns så var det inte alls för komplicerat och en del var helt löjligt. I början var det mycket att bara sitta och söka på internet för att svara på frågor i en bok. Det var väl mest för att få hum om att det finns stordatorer, superdatorer och sånt som vi inte skulle gå in allt för djupt på. SCSI-diskar kom upp här också. Löjligt nog fick man bättre betyg om man hade bilder med på inlämningarna.

Vi gick igenom moderkortet och vad som fanns på det. Expansionsbussar och I/O-portarna. Sen kom RAM-minnet och hur det funkar med hastigheten på dem. Att ena minnet kan få sänka sig till det "söligaste" minnet t ex om hastigheterna är olika. Vi gick igenom CPU'n, adressbussen bl a. Hårddisken som har plattor, läsarm, sektorer, kluster o s v. BIOS och vad det hanterar.

Väldigt mycket grund helt enkelt. Mot slutet av kursen byggde vi våran egna dator.

Permalänk
Avstängd

jag läste den förra året fick vg, trodde jag skulle få mvg >.< men iaf det är typ vad är agp port. pcie när kom dom ut hur snabba är dom vad för fördelar är de när slutade man använda dom? vad är hyper threading etc.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Läste den för 1-2 år sedan. Basic om datorer, våra litteratur var så gammal dock. AGP fanns inte och ISA var aktuellt. Fick dock MVG.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CloX
Läste den för 1-2 år sedan. Basic om datorer, våra litteratur var så gammal dock. AGP fanns inte och ISA var aktuellt. Fick dock MVG.

ofta agp var aktuellt frö 1-2 år sen?! jag gick för 1 år sen och då var det pcie i min bok:O xD

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

ingen svår kurs, mycket historia om datorns utveckling och lite om komponenterna i datorn och fakta om ESD samt praktiskt arbete dock inget avancerat utan bygga ihop P2or samt felsöka gjorde vi.

http://www3.skolverket.se/ki03/front.aspx?sprak=SV&ar=0809&in...
"Mål för kursen
Kursen skall ge fördjupade kunskaper om persondatorer, programvaror och kringutrustning samt ge färdigheter i att installera hård- och mjukvara. Kursen skall även ge färdigheter i felsökning på systemnivå och kunskaper om ergonomi, säkerhet och miljö."

Mål som eleverna skall ha uppnått efter avslutad kurs

Eleven skall
kunna installera ett operativsystem och konfigurera datorer med hänsyn till systemenheter för in- och utmatning, datalagring och multimedia samt kunna felsöka en dator på systemnivå

kunna installera och konfigurera olika typer av applikationsprogram med hänsyn till dess arbetssätt och resurskrav

kunna utföra hårdvarumässig installation, konfigurering, uppgradering och felsökning av en persondator och dess kringutrustning

kunna använda programvaror för optimering, reparation, säkerhetskopiering och virusskydd

ha kunskap om flertalet kommandon i ett operativsystem

kunna arbeta med persondatorer på ett ur arbetsmiljö- och ESD-synpunkt säkert sätt samt med hänsyn till ergonomiska aspekter

känna till datorns startsekvens samt funktionssambandet mellan centralprocessor och dess omedelbara kringfunktioner

känna till princip och prestanda för olika typer av lagringsmedia

kunna den principiella funktionen hos olika typer av bildskärmar samt deras ergonomiska egenskaper

ha kunskap om olika typer av grafikstandarder samt den hårdvara som styr grafiken

ha kunskap om olika programtyper och deras utveckling

känna till flertalet funktioner hos olika typer av applikationsprogram

känna till olika processortyper och deras användningsområden

ha kunskap om olika interna och externa bussar samt deras användningsområden och prestanda.

Permalänk
Medlem

Ja, den kursen var rolig, haha.

Läraren sa till mig att jag kunde gå till ett annat klassrum, där det stod massa datorer, och sätta ihop så många fungerande som möjligt. Mvg...

Om man ska göra på det riktiga sättet så är det basic frågor som han ovanför mig skrev. Inget svårt alls..

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk

När jag hade persondatorer så var det mest basic hårdvara. Man skulle installera cd-rom, ram minne och PCI kort. Skit svårt....
Tror inte dem går in på FSB, Busshastigheter m.m.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Avstängd

åh nu fick jag en flashback. när vi skulle bygga ihop datorer på persondatorer så var det en kille i klassen som höll i moderkortet och smekte det samtidigt som han höll i sin mobil. de moderkortet funkade inte bra efter de>.<

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
Som vadå texempel?

Va äre för slipps-nisse-språk? Hihi, men är det svårt att uppnå dessa? Vad innebär nogrant och med omsorg? Att man ser till att lägga in WinRAR och andra småprogram efter en XP-install texempel?

Anpassar arbetsinsats till situation? öö? Hmm, vadå? vad menas?

Funktion? så man iallafall kan komma in på internet texempel?
Driftsäkerhet? Så inga sladdar kan hoppa ut?
Ekonomi? Man tar ett gammalt vrak från närmaste returpunkt och piffar opp lite och laddar ner någon XP eller så? hihi
Lagstiftning? Öö ojdå, och köper sig en XP som kostar skjortan också självklart? ^^!

Vad tror ni?

Funktion, driftsäkerhet och ekonomi är ganska viktiga parametrar att tänka på när man jobbar professionellt med datorer.

Funktion: Vad efterfrågar kunden? Vad är möjligt att genomföra? Hur kommer funktionerna att förbättra verksamheten? etc.

Driftsäkerhet: Vad ska man ta till för åtgärder för att få tex en server driftsäker så att den inte är nere stup i kvarten och kostar bara pengar.

Ekonomi: Vad är kunden beredd att betala? Kommer IT investeringen att generera en vinst? Kostnadseffektivitet mm.

Lagstiftning: Hur man ska hantera känsliga uppgifter, personregister, licenser mm.

Det finns att fylla på mycket mer än det jag har skrivit.

Så nej det är inte bara svammel.

Permalänk

Jaha, där ser man.
Men det svåraste kanske är när man ska förklara olika saker, som tillexempel hur snabba är AGP, PCI, PCIe. Och vad egetligen HT är för något.
Nått mer som krävs för MVG-nivå? Något man ska tänka på mycket som brukar vara krävande?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är samma kurs nu, men i någon liknande kurs på min tid så skulle vi maila en tom mapp till läraren. Det var inte alls omöjligt enligt honom. Så fick vi lära oss att man inte ska ha några genvägar i snabbstartfältet, allt som ligger där körs i bakgrunden så då blir datorn seg.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Avstängd

alltså persondatorer kan vara lite olika beroende kurs. jag känner 2 personer som ej går i en dator skola. deras persondatorer gick ut på att dom skulle göra en ny mapp döpa mappen kopiera mappen lägga något i mappen etc xD eller typ hur startar du datorn hur rör du musen:P eller de kanske inte var persondatorer när jag tänker efter o.0 men något liknande iaf kanske xD eller detvar nog det eller datakunskap aja kommer ej ihåg:P

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Hedersmedlem

Datakunskap brukar vara mail och typ office-paketet.

Permalänk

Gick kursen förra året, hur lätt som helst. Att vi fick testprov en vecka innan det riktiga provet gjorde ju inte saken svårare. Testprovet var nästan exakt som det riktiga, lite annan ordning på frågorna och lite annat formulerade.

Jag sparade alla anteckningar på datorn och har kvar dem fortfarande kan maila dig dem om du vill, skicka PM då.

Om du är inne på hårdvarutrådarna och förstår basic grejerna där så kan du nog redan hela kursen = MVG, synd att det inte finns en B kurs.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk

På tal om kursen Datorkunskap... Är inte den kursen så väldigt mycket svårare än Persondatorer?
Jag hade ju alldrig knappt rört några avancerade bitar man inte såg direkt på skärmen i något av dessa program, bara word lite och sådär. men inget i excel.
Det verkade som många hade haft allt detdära i grundskolan då jag inte haft något om officepaketen...
Ingen annan som tycker att Datorkunskap egenligen är en svårare kurs då?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
Ingen annan som tycker att Datorkunskap egenligen är en svårare kurs då?

Har nog mycket att göra med ens preferenser och tidigare kunskaper

Permalänk

Vad menas med preferenser? Hittade inte ens ordet på synonymer.se
Jo för innan också hade man ju ingen kunskap.
Men är det så att Datorkunskap egentligen ska vara lättare än Persondatorer?

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -8-DEAMON-8-
Vad menas med preferenser? Hittade inte ens ordet på synonymer.se

http://sv.wikipedia.org/wiki/Preferens

Permalänk
Citat:

Har nog mycket att göra med något som föredras av en personen och tidigare kunskaper

fattar fortfarande inte, och lite ur spår kommer vi (offtopic) men kommer snart upp igen..

Visa signatur

PC: Windows 10 Pro x64 | ASUS Z270 ROG MAXIMUS IX CODE | Intel i7 7700K 4.2 GHz | Crucial 2x8GB@2400MHz | ASUS GeForce GTX 1070 8GB DUAL OC | Samsung 960 EVO 500GB | WD Red 2TB | Corsair TX650M 650W | Deepcool Tesseract ATX

Permalänk
Medlem

Vi hittade vårt prov i en publik mapp på lärarnas nätverksdisk en vecka innan provet.

Så bra var han på datorer.

Permalänk
Hedersmedlem

Fruktansvärt enkel kurs.

Permalänk

jag tyckte den kursen var skit kul fick vg o mvg utan att plugga nånting medans andra slet som djur ^^ ganska enkel kurs. vi fick bygga ihop ny datorer som skolan beställt och så fick vi överklocka lite :). men mest grundläggande hårdvaran lite historia mm. det fixxar du.

Permalänk

Många blandar nog ihop "persondatorer" med "datorkunskap". Det sistnämnda är vanligtvis officepaketet (inte en svår kurs kanske, men lite småjobbig att få mvg i när jag hade kursen, då man inte fick ha ett endaste fel på något av de tre proven vi hade för att få mvg).

Min persondatorkurs var ganska så... speciell. Vår klass var den första klassen för vår lärare, det märktes att han inte var van vid gymnasieskolan. Klassrummet som vi hade lektion i saknade dessutom nätverk och annat, så vi spenderade större delen av tiden med att sätta upp switchar och dra kabelrännor, sedan lite då och då byggde man en dator mitt i allt. Lite småmysigt, gör-vad-du-vill ungefär. Jag tror att alla som gjorde något annat än att slösurfa fick MVG, de som bara slösurfade fick VG... Men det beror nog mest på läraren som inte alls hade någon koll på vad vi gjorde.

Jag tror att vi byggde ihop totalt 20 datorer, 12 av dem hade någon typ av defekt (givetvis inte de jag byggde). Fast å andra sidan så lagade vi ett tiotal trasiga också.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

När jag gick kursen för fem år sen så lyckades min polare koppla om strömkällan från 230 V till 125 V när datorn var igång. PANG! Det var det moderkortet... Luktade gott gjorde det också.

Visa signatur

R7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Den kursen var allt annat än svår. Ungefär halva kursen gick dock åt till att spela spel med läraren.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||