ett rum med absoluta nollpunkten

Permalänk
Medlem

ett rum med absoluta nollpunkten

om man skulle sända ett ljus från ett rum med normal rumstemperatur och låta det gå igenom ett rum med absoluta nollpunkten som temperatur, skulle man då stegvis se ljuset tappa energi, stanna upp och sedan försvinna?

eller hänger det kanske lite på vad för sorts ljus (eller strålning) det är som skickas? för på wikipedia står det att kvantmekaniken anser att atomernas vibrationer inte avstannar i absoluta nollpunkten utan de bara är i sin grundform då. Men ljusets grundform är väl i princip osynlig för oss väl?

eller skulle man kanske kunna se den i detta rum med absoluta nollpunkten, beroende på från vinkel man betraktar ljuset när det sänds

Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad man ska svara på en sådan här fråga, då den är ganska felformulerad. Första ledtråden är "Ljus består inte av atomer".

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem

Det beror väldigt mycket på vilket material som finns i rummet som ljuset ska passera.

Vad menar du med ljusets grundform? Ljus har ingen grundform (eller temperatur för den delen), så det är lite svårt att veta vad du menar.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Hedersmedlem

Observera också att mycket av det ljus vi observerar redan har färdats mycket långt genom rymd med väldigt låg temperatur.

Permalänk
Medlem

jomen det var just det jag menade zartax att ljus har ju ingen grundform. som svar till mattias så är det ju, enligt wikipedia vilket kanske inte stämmer fullt ut, att inom kvantmekaniken så innebär inte absoluta nollpunkten att det inte finns någon vibration eller rörelse alls hos atomer. det innebär bara att atomer eller materior återgår till sina grundformer.

vad det är för material i rummet? tja ingenting, det är bara ett tomt rum tänkte jag.

jomen jag visste ju att ljus inte består av atomer, jag undrade bara hur det skulle bli om man sände ljus igenom ett rum med absoluta nollpunkten som temperatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus#18
jomen det var just det jag menade zartax att ljus har ju ingen grundform. som svar till mattias så är det ju, enligt wikipedia vilket kanske inte stämmer fullt ut, att inom kvantmekaniken så innebär inte absoluta nollpunkten att det inte finns någon vibration eller rörelse alls hos atomer. det innebär bara att atomer eller materior återgår till sina grundformer.

vad det är för material i rummet? tja ingenting, det är bara ett tomt rum tänkte jag.

Då har det ingen temperatur. Temperatur är ett mått på medelenergin hos partiklarna. Finns inga partiklar, finns ingen temperatur. Då blir det som om ljuset färdas i vakuum, och antagligen händer ingenting med ljuset. Dvs, allt är normalt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus#18
jomen jag visste ju att ljus inte består av atomer, jag undrade bara hur det skulle bli om man sände ljus igenom ett rum med absoluta nollpunkten som temperatur

Det som är lite konstigt är varför du tror att temperaturen skulle påverka ljuset på nått sätt.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men temperatur är materiens egenskap och ljus är ingen materia så den har nog inte så mycket med temperaturen att göra....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Nu är jag lite dåligt insatt men ljus är uppvisar väl både egenskaper av partiklar och vågor. Någon som vet hur det hänger ihop om partiklarna påverkas men inte vågorna? Flummigt som limm.

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
Nu är jag lite dåligt insatt men ljus är uppvisar väl både egenskaper av partiklar och vågor. Någon som vet hur det hänger ihop om partiklarna påverkas men inte vågorna? Flummigt som limm.

Ibland kan man beskriva ljus som partiklar och även tvärtom- partiklar som vågor. Men ljus beter sig inte som en typisk partikel och har ingen temperatur eller så. Ljus partikel är en foton som beter sig alltså som en partikel....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
Ibland kan man beskriva ljus som partiklar och även tvärtom- partiklar som vågor. Men ljus beter sig inte som en typisk partikel och har ingen temperatur eller så. Ljus partikel är en foton som beter sig alltså som en partikel....

Ja, men det var snarare vad händer om fotonerna påverkas av temperaturen och stannar upp? Hur beter sig "resten" av ljuset?

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oggee
Ja, men det var snarare vad händer om fotonerna påverkas av temperaturen och stannar upp? Hur beter sig "resten" av ljuset?

Ja det kan jag inte svara på, läste bara gymnasie fysik, men av det som jag har förståt så har ljuset alltid samma hastighet. Den kan inte stanna upp.
Sen är det inte så att ljuset består både av partiklar och vågor utan den är alltid "ljus" men man kan beskriva den alltinget som partiklar eller vågor, beror på vad är det man är ute efter.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Det man skulle kunna tänkas se är väl att ljuset bryts vid övergången från det normala rummet till rummet med vakuum som vid övergång mellan andra medier med olika brytningsindex, men så länge det inte finns några partiklar att överföra energi till så kommer ljuset och rummets (brist på?) temperatur att vara oförändrad.

Visa signatur
Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
Ja det kan jag inte svara på, läste bara gymnasie fysik, men av det som jag har förståt så har ljuset alltid samma hastighet. Den kan inte stanna upp.
Sen är det inte så att ljuset består både av partiklar och vågor utan den är alltid "ljus" men man kan beskriva den alltinget som partiklar eller vågor, beror på vad är det man är ute efter.

Mycket riktigt, fotonerna färdas alltid med hastigheten c men ljuset kan ha en betydligt lägre utbredningshastighet. Tror rekordet ligger på typ 60 km/h. För mer information om ämnet hänvisar jag till wikipedia. Källan till allt onödigt vetande.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dispersion_(optics)

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus#18
jomen det var just det jag menade zartax att ljus har ju ingen grundform. som svar till mattias så är det ju, enligt wikipedia vilket kanske inte stämmer fullt ut, att inom kvantmekaniken så innebär inte absoluta nollpunkten att det inte finns någon vibration eller rörelse alls hos atomer. det innebär bara att atomer eller materior återgår till sina grundformer.

vad det är för material i rummet? tja ingenting, det är bara ett tomt rum tänkte jag.

jomen jag visste ju att ljus inte består av atomer, jag undrade bara hur det skulle bli om man sände ljus igenom ett rum med absoluta nollpunkten som temperatur

Du tänker nog på kvantfluktuationer som måste finnas där pga Heissenberg. Sedan hur ljuset propagerar är en omdiskuterad historia. Man kan tex antaga ett rum fyllt med små harmoniska oscillatorer som ljuset kan interagera med, för att på så sätt ta sig vidare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Mycket riktigt, fotonerna färdas alltid med hastigheten c men ljuset kan ha en betydligt lägre utbredningshastighet. Tror rekordet ligger på typ 60 km/h. För mer information om ämnet hänvisar jag till wikipedia. Källan till allt onödigt vetande.
http://en.wikipedia.org/wiki/Dispersion_(optics)

Hur menar du nu? Fasthastighet och grupphastighet är olika saker. Om du snackar om fotoner kan du inte snacka om ovanstående som baseras på vågnaturen.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Enligt traditionell fysik rör sig inte atomerna alls i den absoluta nollpunkten, dvs allt står stilla.

Kvantmekaniken däremot hävdar att det finns en lägsta energinivå, grundnivån som atomerna kommer att röra/vibrera med. Det går inte att komma under denna nivå.

Så vitt jag vet kan man inte säga hur ljuset påverkas av att sändas genom ett rum som har temperaturen 0K. Det beror på ämnet som ljuset passerar genom. I vakuum rör sig ljuset med hastigheten c, men som redan nämnt är denna siffra lägre när ljuset sprider sig i verkliga material.

Ljus har ingen grundform utan beror helt på vilken energi det har. Högre energi ger högre frekvens och lägre våglängd. Exempelvis har rött ljus lägre energi än blått.

Som lite kuriosa använder man ofta någon form av laser för att kyla ner atomer de sista tiondels graderna innan "noll". Eftersom fotonerna faktiskt har en rörelsemängd (men ingen vilomassa) är det möjligt att beskjuta atomerna när de "är på väg tillbaka" så att de bromsas upp. Man kan förenklat se atomerna som oscillatorer som rör sig fram och tillbaka vid dessa temperaturer.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Du tänker nog på kvantfluktuationer som måste finnas där pga Heissenberg. Sedan hur ljuset propagerar är en omdiskuterad historia. Man kan tex antaga ett rum fyllt med små harmoniska oscillatorer som ljuset kan interagera med, för att på så sätt ta sig vidare.

Hur menar du nu? Fasthastighet och grupphastighet är olika saker. Om du snackar om fotoner kan du inte snacka om ovanstående som baseras på vågnaturen.

Uttryckte mig lite klantigt men i praktiken spelar det ju inte så stor roll då det är två sidor av samma sak.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Hedersmedlem

Går det att uppnå absoluta nollpunkten. Tycker mig alltid höra snack som "väldigt nära noll", ungefär som att få saker att färdas 99.999% av ljusets hastighet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Går det att uppnå absoluta nollpunkten. Tycker mig alltid höra snack som "väldigt nära noll", ungefär som att få saker att färdas 99.999% av ljusets hastighet.

Nu har jag bara läst till Fysik B på gymnasiet (och det var några år sen, det ska gudarna veta) men fått förklarat för mig att det vid exakt 0K krävs en oändligt liten mängd energi för att värma upp området(så att det inte längre är 0K). Ingen aning om sanningsfaktorn i detta, men stämmer det så borde det vara i det närmaste omöjligt att uppnå 0K. Oändligt lite energi är inte så jävla mycket.

Permalänk
Medlem

Eftersom kvantfysiken medger en lägsta energi större än noll, och nollpunkten definieras av att rörelseenergin är noll, betyder ju det att nollpunkten är ouppnåelig.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Wikipedia är alltid bra.

"Absolute zero is a temperature marked by a 0 entropy configuration. Temperature is an entropically defined quantity that effectively determines the number of thermodynamically accessible states of a system within an energy range. Absolute zero physically possesses quantum mechanical zero-point energy. Having a limited temperature has several thermodynamic consequences; for example, at absolute zero all molecular motion does not cease but does not have enough energy for transference to other systems, it is therefore correct to say that at 0 kelvin molecular energy is minimal.

By international agreement, absolute zero is defined as precisely 0 K on the Kelvin scale, which is a thermodynamic (absolute) temperature scale, and −273.15° on the Celsius (centigrade) scale.[1] Absolute zero is also precisely equivalent to 0 °R on the Rankine scale (also a thermodynamic temperature scale), and −459.67° on the Fahrenheit scale. Though it is not theoretically possible to cool any substance to 0 K,[2] scientists have made great advancements in achieving temperatures close to absolute zero, where matter exhibits quantum effects such as superconductivity and superfluidity. In 2000 the Helsinki University of Technology reported reaching temperatures of 100 pK (1×10−10K), which is the coldest temperature ever produced in a lab."

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Eftersom kvantfysiken medger en lägsta energi större än noll, och nollpunkten definieras av att rörelseenergin är noll, betyder ju det att nollpunkten är ouppnåelig.

Nej nollpunkten är definierad efter den lägsta möjliga energinivån. Att atomeran står still vid 0K är alltså inte sant. Det går dock fortfarande inte att nå dit precis som med vakuum och annat kul.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Såg på något vetenskapsprogram på tv för något år sedan där de gjorde ett försök att stanna ljuset i en behållare med en temperatur av väldigt nära 0K. Tror att de lyckades hyfsat bra.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar