Permalänk
Musikälskare

Solen

Ganska fräsigt

Varje sekund omvandlar solen i sin kärna 4 miljoner ton materia till energi

Solen har under sin tid gjort om lika mycket massa som 100 "Jordar" till energi

Den kommer att börja dö och bli en röd jätte om 5 biljoner år då den inte har tillräcklig massa att bli en supernova

Hoppas mina fakta stämmer, läste på wiki

Väldigt intressant, man kan knappt förstå det

http://en.wikipedia.org/wiki/Sun

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Den är ganska varm också

Permalänk
Avstängd

Det är väll röd jätte den kommer att bli och inte röd dvärg?

Permalänk
Musikälskare

Haricots: Fixat!

Antar att vi måste leta upp en ny sol om 5 biljoner år ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Haricots: Fixat!

Antar att vi måste leta upp en ny sol om 5 biljoner år ^^

Du menar 5 miljarder år? Missta inte engelskans "billions" för biljoner när det betyder miljarder.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Det blir ju faktiskt mycket mer stressigt när vi snackar miljarder istället för biljoner...

(biljon heter trillion på engelska btw)

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Ja shit, tänk om någon av oss överlever hela perioden! GAAAH!
Jag som tänkt leva i 5 miljarder 30 år!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
Det blir ju faktiskt mycket mer stressigt när vi snackar miljarder istället för biljoner...

(biljon heter trillion på engelska btw)

Bestäm er plox ^^

Aja får stå som de står

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Det är väll röd jätte den kommer att bli och inte röd dvärg?

Den kommer dock bli en dvärg också, om än inte röd.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Bestäm er plox ^^

Aja får stå som de står

Det är miljarder. Jag tror inte att någon har argumenterat mot detta.

Permalänk
Permalänk

Problem för oss uppstår väl långt tidigare innan solen slocknar, så frågan är har någon en susning om hur många år solen kan skötta sitt "arbete"? (bortsett från mänsklig påverkan, svårt att diskutera människans teknik om 1 miljard år eller så)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

nothing lasts forever..

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Hedersmedlem

Att läsa om vårat universum får en verkligen att känna sig liten. Och nu snackas det om multiversum vilket får en att nästan vilja springa in i en vägg

Permalänk

Jag har läst om den där solen, jag har sett någonting som verkar vara solen, men det var inte under en lång stund, den var mest skrämmande så jag gick in och väntade på att det skulle börja regna igen. (Heja Borås)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
...svårt att diskutera människans teknik om 1 miljard år eller så...

Läs The Last Question av Isaac Asimov. Den är rätt bra.
http://www.multivax.com/last_question.html

Scrolla inte ner för att se hur lång den är, för det kommer spoila slutet.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Jag tror nuvarande teorier gör gällande att solen kommer duga i ungefär 1 miljard år till, sen går den in i nästa fas och blir varmare och då förångas allt vatten på jorden. Tills dess måste vi alltså ha kommit på en lösning på det!

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Jag tror nuvarande teorier gör gällande att solen kommer duga i ungefär 1 miljard år till, sen går den in i nästa fas och blir varmare och då förångas allt vatten på jorden. Tills dess måste vi alltså ha kommit på en lösning på det!

Om jag kan skjuta upp pluggandet av mina tentor till samma dag så lär ju mänskligheten skjuta upp det några miljoner år till

Permalänk
Medlem

Människan har nog utplånat sig själva innan solen har slocknat.

Men intressant läsning

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Också rätt fascinerande hur fruktansvärt liten solen är om man jämför med andra stjärnor!

Visa signatur

Q6600/4GB/8800GT | Macbook Pro | iPhone 3G | D3100

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Jag tror nuvarande teorier gör gällande att solen kommer duga i ungefär 1 miljard år till, sen går den in i nästa fas och blir varmare och då förångas allt vatten på jorden. Tills dess måste vi alltså ha kommit på en lösning på det!

Nae, nästa fas är ju om 5 miljarder år.
Men du har helt rätt i att den för vår del bara lär kunna underhålla liv på jorden i ca 1 miljard år till. Den blir gradvis varmare och varmare, om ca 1 miljard år räknar man med att liv inte längre kommer kunna finnas kvar här då haven kommer att ha ångats bort.
Med andra ord har 80% av den tid livet kommer finnas på denna planet gått, om nu inget annat oförutsett skulle ske.

Tur att vi har mars.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k4rl
Också rätt fascinerande hur fruktansvärt liten solen är om man jämför med andra stjärnor!
http://i100.photobucket.com/albums/m6/doubleornothin/12066596...

Sjukt xD

Jag som tyckte solen var stor

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Trodde det skulle vara mer än 100 jordar.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k4rl
Också rätt fascinerande hur fruktansvärt liten solen är om man jämför med andra stjärnor!
http://i100.photobucket.com/albums/m6/doubleornothin/12066596...

varför är vissa stjärnor/solar i olka färger än våran sol?:(

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
varför är vissa stjärnor/solar i olka färger än våran sol?:(

Våglängden på ljuset är olika.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
varför är vissa stjärnor/solar i olka färger än våran sol?:(

Färgen beror på temperaturen, som i sin tur beror på hur snabb energiutvecklingen är. Den hänger dock ofta ihop men stjärnans massa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Stellar_classification#Harvard_s...

Permalänk

Några fler Wikipedia-fakta som du känner för att dela med dig av?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phen
Några fler Wikipedia-fakta som du känner för att dela med dig av?

Okej!

Appropå solen.

"Since 50 Mt is 2.1×10^17 joules, the average power produced during the entire fission-fusion process, lasting around 39 nanoseconds, was about 5.4×10^24 watts or 5.4 yottawatts. This is equivalent to approximately 1.4% of the power output of the Sun."

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Okej!

Appropå solen.

"Since 50 Mt is 2.1×10^17 joules, the average power produced during the entire fission-fusion process, lasting around 39 nanoseconds, was about 5.4×10^24 watts or 5.4 yottawatts. This is equivalent to approximately 1.4% of the power output of the Sun."

Läste någonstans att det var en stor chans att partiklar i luften, tror att det var syre, skulle börja reagera med varandra i en fusion process och hela jorden skulle brinna upp....

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k4rl
Också rätt fascinerande hur fruktansvärt liten solen är om man jämför med andra stjärnor!
http://i100.photobucket.com/albums/m6/doubleornothin/12066596...

Jag känner mig helt plötsligt väldigt väldigt liten

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White