Free look med datormusen istället för TrackIR. Hur?

Permalänk
Medlem

Free look med datormusen istället för TrackIR. Hur?

Hej!

Som rubriken lyder. Har läst på nån sida att man kan göra detta med hjälp av Mouse Yoke eller Mouse Look, men när Mouse Yoke gör ju bara så att man kan styra flygplanet/helikoptern med datormusen. Mouse Look har jag inte ens kunnat aktivera. Kan bara se den inställningen på Controls-avdelningen, så att säga, and that's it!

Vet ni hur man fixar detta?

Tacksam för några svar.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd

Tror inte så många har helikoptrar och egna flygplan här. Fast du kanske pratar om ett spel?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Sötast

Vad är ämnet? :S

Permalänk
Medlem

Oh, ber så hemskt mycket om ursäkt. Var rätt så trött när jag skrev det där

Flight Simulator X är namnet på spelet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Vadå.. vad menar du? Menar du när man byter vinkel så att man kan kolla runt fritt i cockpiten?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Han vill glo runt i cockpit med musen, simple as that.
TrackIR är en grej man sätter på skallen, med en mottagare på skärmen, som reagerar på vilket håll man tittar åt. Passar bra i Flightsim samt i bilspel så man kan slänga ett öga (huvud?) i högerspegeln innan man går ut pit t.ex.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Han vill glo runt i cockpit med musen, simple as that.
TrackIR är en grej man sätter på skallen, med en mottagare på skärmen, som reagerar på vilket håll man tittar åt. Passar bra i Flightsim samt i bilspel så man kan slänga ett öga (huvud?) i högerspegeln innan man går ut pit t.ex.

Exakt. Nån här som vet hur man fixar detta?

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk

jag tänkte testa mig på en sak som heter "freetrack", en grej som funkar som trackIR fast med en vanlig webbcam (TrackIR e ju svindyrt).
fast nu börja min cam fucka så jag får se hur det går med de.
men de kanske e nåt du borde testa, med de programet kan man binda till en virtuell joystick också så du kan styra skiten genom att röra huvudet, ifall du inte bara vill ha freelook så att säga
jag vet att det inte är svaret på din fråga men det är iaf en alternativ idé.

Visa signatur

:: Gigabyte P35-DS4 iP35 :: Q6600 @ 3,2 :: Corsair 4GB DDR2 PC-6400 :: Gainward GTX 460 GS 1GB:: Western Digital 150GB RaptorX 10000rpm, 500GB 7500rpm :: Corsair HX 620W :: Cooler Master STC-T01 :: razer Barracuda AC-1 ::
Razer Tarantula & Logitech G500

Permalänk
Medlem

Blev först hur glad som helst, men när jag googlade på "freetrack AND trackir" så hittade jag en sida, som beskriver hur det programmet funkar o sånt. Man måste även där ha censorer (ni fattar) o sånt Adressen till hemsidan är http://n.camil.chez-alice.fr/index.php.

Tittade även på en annan sida, där det står att man måste ha en speciell webbkamera eller nått sånt, så där sprack ju iden om att skaffa FreeTrack-programmet :/

Men tack ändå

EDIT Hittade en fin liten hotkey inne i spelet som aktiverar free look med datormusen CTRL + O är det.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Behövs inga "sensorer" eller specialkameror, jag slängde ihop en lite snabbt ikväll med 3 röda lysdioder på en keps och min gamla sketna Logitech quickcam web.

Visa signatur

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.

Permalänk
Medlem

Sry ifall jag fortsätter HvDumles schyssta bump, men fungerade det bra Dumle?

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem

Så bra det kunde med några överblivna dioder av olika storlek och sort samt min säkert minst 3 år gamla kamera. Det blev iallafall såpass att jag tänker åka och köpa ett gäng IR-dioder och investera i en ny webcam inom kort.

Spelar LFS och Grid en del, främst drifting och det skulle vara suveränt att kunna vrida "blicken" dit man är på väg så att säga. Så jag ska fixa vidare med detta.

Visa signatur

Använd rätt terminologi, t.ex. en fläkt är inte synonymt med CPU-kylare. Kalla det inte fläkt när du söker en processorkylare.

Permalänk
Medlem

Jag har också byggt en FreeTrack-rigg ganska nyligen för användning i DCS: Black Shark, Lock On, IL-2 och LFS.
Delarna jag inte hade hemma kostade 132kr (motstånd, lite sladd, IR-dioder) och jag fick delar över för att bygga två riggar till

har lite bilder på mitt bygge här:
www.boulund.com/freetrack/

Min webcam är en gammal sketen A4-tech PK-635 som inte hade något IR-begränsande filter att tala om. Satte fast dioderna på en keps (syns på bilderna) och klippte till två lager framkallad negativ-film (de svarta bitarna i kanterna) som IR-filter (så att kameran bara ser de tre IR-dioderna)

Permalänk
Medlem

Okej men man behöver väl nåt slags program till det också?

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem

Ja självklart, trodde det var underförstått men man behöver FreeTrack-mjukvaran
http://www.free-track.net/english/
Finns flertalet guider och instruktioner och massor med information om hur man bygger och vilka kameror som är bra osv.
Bara läsa, bygg, njut
(och trixa som sjutton.. men det är nog också underförstått, det är ju ingen TrackIR som kostar 1500kr direkt )

Permalänk

EDGREN din jäkel, spela in FSX. Spela EvE-online som jag VET att du spelar. Avataren! (vad heter du på eve?

FSX är förövrigt ett jäkla bra spel.

Visa signatur

My name is legion, for we are many.

Permalänk
Medlem

Tackar Boulund, min webcam verkar inte vara supportad, så väntar tills det kommer wii-mote support:D

Visa signatur

Burk Nr.1 : Asus P8Z68 V-Pro | i7 2600k @ 4,4 | EVGA GTX780 Classified | Corsair Vengeance 8GB DDR3 1600Mhz | Corsair Obsidian 650D | Corsair TX650M | Corsair H100

Burk Nr.2 : MSI P35 Neo2 | Core 2 Duo E6850 @ 3,2Ghz | Powercolor Radeon HD5850 1GB | Corsiar Twin2X 6400 2x2GB | Corsair 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cropsgrinder
EDGREN din jäkel, spela in FSX. Spela EvE-online som jag VET att du spelar. Avataren! (vad heter du på eve?

FSX är förövrigt ett jäkla bra spel.

Hehe, spelar inte Flight Simulator X något mer nu för tiden Vore dock jävligt kul att flyga jorden runt typ med en eller flera personer. Jag heter skoghallspojke på EVE Online. Är inte inne så mycket då jag inte är med i något corporation. Tråkigt som fan :/

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av miFFhoe
Tackar Boulund, min webcam verkar inte vara supportad, så väntar tills det kommer wii-mote support:D

Förstår inte hur du menar? Wii Remote-stöd finns redan och har såvitt jag kan förstå funnits ett rätt bra tag. Ganska bra grejer de där kontrollerna, redan förberedda för att bara se IR-dioder och har bra uppdateringshastighet och synfält. Go go

http://www.free-track.net/english/hardware/webcam.php?PHPSESS...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boulund
Förstår inte hur du menar? Wii Remote-stöd finns redan och har såvitt jag kan förstå funnits ett rätt bra tag. Ganska bra grejer de där kontrollerna, redan förberedda för att bara se IR-dioder och har bra uppdateringshastighet och synfält. Go go

http://www.free-track.net/english/hardware/webcam.php?PHPSESS...

Står dock på din länk att stöd kommer finnas snart. Men de kanske ljuger?

Permalänk
Medlem

Haha, ja det står det ju faktiskt.
Men läser man runt i forumen så verkar folk ha använt dem länge nu så jag antar det är implementerat

Permalänk
Medlem

Det är implementerat och jag har användt det själv.. Jag hade dock tyvär ganska stora problem med att få det att fungera 100% smidigt med wiimoten men det är jäkligt häftigt när det väl funkar

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!