Hur har ni påverkats hittills av FRA-lagen?

Permalänk
Glömsk

Hur har ni påverkats hittills av FRA-lagen?

Så som bekant började staten gå igenom all internettrafik nu 1 januari, om jag inte fattat helt fel. Staten har med tvång installerat spionutrustning hos ISP:erna eller routepunkterna och går där igenom trafiken som passerar efter intressant information.

Jag tänkte att vi kunde skriva här hur detta påverkats oss. Vad har staten och de anställda på FRA haft möjlighet att lista ut om dig baserat på vad du gjort på Internet de senaste 10 dagarna?

Här är mer eller mindre känslig information som staten har haft möjlighet att registrera om mig:

1) Politisk övertygelse (åsiktsregistrering)

Detta baserat på bloggarna jag läser och en orderbekräftelse från en bok jag beställde på Adlibris nyligen. Detta är trafik som passerar Sveriges gränser.

2) Mina sjukdomar.

Baserat på epost till familj och googlingar.

3) Mina sexuella preferenser.

Ja.

4) Min religion.

Baserat på en diskussion jag hade på IRC i en server utomlands.

5) Diskussioner med arbetsgivare.

6) Preferenser inom film, musik och litteratur.

7) Vilka personer jag håller kontakt med i utlandet.

8) Hur jag investerar mina pengar.

En del av detta går givetvis att komma runt med kryptering och andra tekniska metoder, men det är inte vad diskussionen handlar om.

Lek med tanken att staten eller någon anställd på FRA är intresserad av dig. Vad skulle denne anställde kunnat listat ut om dig baserat på vad du gjort på internet de senaste 10 dagarna?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Jag har slutat skicka okrypterade mail, samt sluta besöka vissa sidor på nätet. Tycker hela denna utvecklingen är sorglig och hoppas innerligt att Piratpartiet får massor av röster vid nästa val.

Permalänk
Medlem

Ni som är insatta, vet ni om Finlands nättrafik fortfarande går via landet i väst eller har den blivit omstyrd?

Visa signatur

Vem vaktar vakterna?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hoppas fra ruttnar i himlen.. (De är redan i helvetet så där går det inte...)

Jag skickar inte mail alls (nästan aldrig gjort iaf).. Besöker varken mer eller mindre sidor. Jag kör på som vanligt tillsvidare iaf

Piratpartiet FTW

Permalänk
Medlem

Inte mycket alls, än, då jag inte kommunicerat så mycket över etern.

Men visst, hade de gjort profil på mig hade de väl känt till en stor del av mina flyktigt bekanta vid det här laget.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

1) Vilka vänner jag har och vad jag skriver till dem (Facebook).
2) Min religion (baserat på besök på utländska sidor).
3) Sexuella preferenser (pr0n).
4) Politiska sympatier (tror jag, det är lite oklart vart servrarna ligger).
5) Film- bok- och musiksmak.
6) Hur jag känner mig för tillfället (Facebook, diverse forum).

Mina pengar är placerade i svensk bank, så deras servrar borde ligga i Sverige. Jobbmailen sköts också via Sverige (tror jag).

Det är rätt många "tror" här. Man kan aldrig vara säker på att kommunikationen inte passerar gränserna bara för att sidan man surfar på är svensk.

Edit: Tack kode för informationen. Då är man säker ett tag till då.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^

Edit: Tack kode för informationen. Då är man säker ett tag till då.

Tja, jag kan ju inte garantera att det ligger någon sanning bakom det där, men det låter inte helt osannolikt att de inte ännu har börjat spana på oss potentiella cyberterrorister.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

De har fått reda på ganska mycket om mig, för mycket för att rabblas upp.
Men hur det påverkat mig är att jag blir alltmer paranoidare varje gång seedarna försvinner, kan ju inte riktigt känna mig säker på internet längre!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Patrullerande poliser kan gatan kan också registrera politisk åsikt, läggning, sjukdomar, religion etc.

En gång då jag gick i Uddevalla vände jag mig av en reflex när en polisbil kom, då blev poliserna misstänksamma och körde jag full fart rakt emot och förbi mig, fast jag gick på en gångsväg. Fan jag blev nästan påkörd. (Jag hade min svarta & långa trenchcoat på mig så jag syndes tydligt)

Mer övervakning resulterar självklart i att de som övervakar får mer information(inte sagt nyttig information), problemet är hur det missbrukas.
På vilket sätt har ni redan blivit lidande av FRA lagen, har någon myndighetsperson redan trakasserat er för eran sjukdom, sexualitet, religion etc? Jag själv har nästan blivit påkörd av patrullerade poliser och senast idag så var det några snutar som glodde som bara fan på mig när jag gick i stan, undra vad de sade till varandra? Integritetskränkande som bara tusan att man inte ens ska få handla i fred, på internet, ja det är ju bara att kryptera.

Så FRA har ännu inte påverkat mig, jag har istället andra integritetsproblem. En får inte bli för paranoid utan prioritera i hur/vad man skall skydda sig. (det är inte praktisk att skydda sig mot allt) Men man är så otroligt sårbar.. Jag ser bara vid postlådorna här i bostaden, där ligger det folk som har flyttats lönebesked. Brevbäraren hittar inte rätt låda, ja lägg brevet så vem som helst kan ta det. Likaså hade en person som flyttat fått ett brev från kronofogden, ja det gör ju inget om vem som helst kan läsa det? (jag blir mörkrädd då jag tänker på hur våra personliga uppgifter behandlas)
*edit*
På en teknisk högskolas bibliotek för runt 10år sedan, hade jag glömt lösenordet och frågade receptionsten om jag kunde få byta. Då sa hon högt och tydligt så hela kön hörde vad jag hade för lösenord, att hon ens kunde få reda på lösenordet i klartext på en högskola, där de just har program om nätverk/it-säkerhet är ju inte lite märkvärdigt. Tänk då på alla websidor som man registrerar sig på, kunder från olika sidor i sverige har dessutom efter intrång blivit uthängda och trakasserade fler än en gång.
Så det jag menar med detta är att lägg energin på de verkliga problemen, att FRA skulle börja ge sig på och jävlas med mig känns inte realistisk, likaså har jag känslig information på lite osäkrare ställen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Att jag åt hummer igår hos grannen, min civila status, att jag gillar rödhåriga tjejer och hur mycket jag tjänar.

Ärligt talat kan jag inte bry mig mindre. Tycker faktiskt att ni är lite löjliga.

Jag har varit i kontakt med "FRA-anställda" och det är varken satan eller hans avkomma som jobbar där - Tyvärr pojkar.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can
Att jag åt hummer igår hos grannen, min civila status, att jag gillar rödhåriga tjejer och hur mycket jag tjänar.

Ärligt talat kan jag inte bry mig mindre. Tycker faktiskt att ni är lite löjliga.

Jag har varit i kontakt med "FRA-anställda" och det är varken satan eller hans avkomma som jobbar där - Tyvärr pojkar.

Jag vet inte vem du är H-can, var du jobbar, vad du heter eller vilken gud du tillber. Däremot vet jag nu att du är en arrogant och otrevlig människa när du dömer ut andra för de inte är lika stora sluts som du är gällande privatlivet.

Det kvarstår att i verkliga världen blir folk trackaserade för religion, hudfärg, politik och avvikande åsikter. Folk blir av med jobbet för de är obekväma, blir mobbade i skolan för de är homosexuella, blir dödade pga religion et cetra.

Så visst, du kan tycka att vi är löjliga. Men det säger ju faktiskt mer om dig själv än någon annan.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Man får nog ha ordentligt grandios självbild och storhetsvansinne av den största graden om man tror FRA skulle få för sig att dokumentera just dig. Ja om man nu inte arbetar som diplomat eller liknande förstås.

Ja umgås du med kriminella gäng eller organiserad brottslighet då kan du ge dig på att i vart fall SÄPO avlyssnar dig redan nu. Men det kanske inte är så intressant för försvaret dock.

Att försvaret skulle börja samarbeta t.ex. med privata företag om vilka de ska eller inte ska anställa känns väldigt fjärran.

Och musikvanor om man så lyssnar på dödsmetal eller dansband är nog också relativt obefintliga i spaningslistan. Jag skulle dock helt klart kräva listor på vilka som verkligen köper Christer Sjögrens musik och skulle prioritera det väldigt högt men tyvärr tror jag försvaret skulle gnälla att det inte har något med svensk försvarspolitik att göra.

*** EDIT ***

Jag oroar mig lika mycket för FRA som att jag ska bli träffad av blixten. Det är klart jag har massor av saker som jag kan tänka mig vilja dölja från staten men inget som gör mig till högvilt på sveriges rikes försvarsagenda skulle jag tro.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Jag vet inte vem du är H-can, var du jobbar, vad du heter eller vilken gud du tillber. Däremot vet jag nu att du är en arrogant och otrevlig människa när du dömer ut andra för de inte är lika stora sluts som du är gällande privatlivet.

Det kvarstår att i verkliga världen blir folk trackaserade för religion, hudfärg, politik och avvikande åsikter. Folk blir av med jobbet för de är obekväma, blir mobbade i skolan för de är homosexuella, blir dödade pga religion et cetra.

Så visst, du kan tycka att vi är löjliga. Men det säger ju faktiskt mer om dig själv än någon annan.

OJ! - Här överreagerar vi så det står härliga till.
Hur i hela friden kan du koppla FRA till mobbning, hets mot folkgrupp och till och med ond bråd DÖD?

Om det inte vore för att du vanligtvis skriver väldigt vettiga inlägg, så hade jag trott att du var en 13åring med foliehatt och och hybris.
Jag vågar nästan lova att någon aldrig kommer läsa eller bry sig om dina IRC-chattar, könssjukdomar eller hur du placerar dina tillgångar.

Har detta ärligt talat påverkat dig? Förutom att du nu verkar blivit väldigt "nojig"?
Slappna av allihopa. Såvida ni inte bedriver väldigt skumma affärer så skiter dom bokstavligt talat i er.

PS. Du tycker inte att det är lite i överkant, att kalla mig otrevlig, arrogant och hora. Baserat på att jag tyckte ni var löjliga?

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can

PS. Du tycker inte att det är lite i överkant, att kalla mig otrevlig, arrogant och hora. Baserat på att jag tyckte ni var löjliga?

Hora kallade han dig aldrig.

Men som så här. Mig har de förmodligen i nuläget ingen tanke på at kolla upp Jag är inte någon politisk aktivist, någon journalist som gräver djupt i hemligheter och så vidare. Jag tror tillochmed att det skulle kunna vara så i sverige att det finns mäktiga personer med mer makt och hållhake på andra än vad folk vet. Ja kanske är jag nu paranoid. Men den som får en hållhake på FRA den har ju en jättestor kontroll på samhället. Dessa saker kan vara hot mot den riktiga demokratin. Men ja. vi gör det ju för att stoppa terrorister. Det är ju en trevlig anledning om det kommer fungera och hur denna lag i slutändan kommer lyckas det återstår ju att se.

Men det kan urarta.

Visst kanske jag överdriver lite. Men det är ju faktiskt saker som kan hända. Hota chefens barn så lämnar han ut information om det de vill veta.

Man har ju kollat på TV^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can
OJ! - Här överreagerar vi så det står härliga till.
Hur i hela friden kan du koppla FRA till mobbning, hets mot folkgrupp och till och med ond bråd DÖD?

Menar du att du aldrig någonsin har hört talas om hemlig information som insamlas av staten och som sedan leder till "mobbning, hets mot folkgrupp och ond bråd död"?
Du borde veta bättre.

Topic: Om allt nu var inkopplat, så hade de vetat ungefär lika mycket som de vet om Psionicist.

Många här verkar tro att det krävs någon större möda att skaffa fram informationen. Men det stämmer ju inte riktigt. Alla kontakter som görs kartläggs ju, så att få fram relativt bra information om vem en person är kräver inte någonting extra. Inte heller handlar det om några enorma mängder information heller - några få typiska hemdatorer kan antagligen filtrera igenom alla email och SMS som skickas i Sverige i realtid. Att lagra dem är inte heller särskilt svårt, och tar inte upp någon enorm mängd utrymme.

H-can och ni andra som verkar tro att FRA-lagen är något positivt, exportera alla era mail och internetbesöksadresser som ni gjort under den senaste månaden och skicka dem till mig. Jag lovar er att jag inte sprida vidare uppgifterna (mitt ord är faktiskt mer värt än möjligheten för FRA att hålla all sin datalagring hemlig). Jag väntar på PM.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
H-can och ni andra som verkar tro att FRA-lagen är något positivt, exportera alla era mail och internetbesöksadresser som ni gjort under den senaste månaden och skicka dem till mig. Jag lovar er att jag inte sprida vidare uppgifterna (mitt ord är faktiskt mer värt än möjligheten för FRA att hålla all sin datalagring hemlig). Jag väntar på PM.

Google vet redan vad folk söker efter och skriver till varandra och telia och liknande hade redan innan tillgång till folks kommunikation. Förmodligen är det även vanligare än man tror med spyware och liknande, så hur mycket värre är det egentligen att också fra får vara med? Om man har hemligheter gör man nog som vanligt bäst i att inte prata om dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Menar du att du aldrig någonsin har hört talas om hemlig information som insamlas av staten och som sedan leder till "mobbning, hets mot folkgrupp och ond bråd död"?
Du borde veta bättre.

Topic: Om allt nu var inkopplat, så hade de vetat ungefär lika mycket som de vet om Psionicist.

Många här verkar tro att det krävs någon större möda att skaffa fram informationen. Men det stämmer ju inte riktigt. Alla kontakter som görs kartläggs ju, så att få fram relativt bra information om vem en person är kräver inte någonting extra. Inte heller handlar det om några enorma mängder information heller - några få typiska hemdatorer kan antagligen filtrera igenom alla email och SMS som skickas i Sverige i realtid. Att lagra dem är inte heller särskilt svårt, och tar inte upp någon enorm mängd utrymme.

H-can och ni andra som verkar tro att FRA-lagen är något positivt, exportera alla era mail och internetbesöksadresser som ni gjort under den senaste månaden och skicka dem till mig. Jag lovar er att jag inte sprida vidare uppgifterna (mitt ord är faktiskt mer värt än möjligheten för FRA att hålla all sin datalagring hemlig). Jag väntar på PM.

Jag har då inte pratar om FRA-lagen som varken positivt eller negativt. Och nej jag kommer inte heller maila nåt till dig lika lite som jag skulle maila någon på FRA med alla uppgifter.

Varför skulle sveriges rikes försvar vilja veta att du igår mailade adlibris om att du köpt en bok. Vad har sveriges rikes försvar för nytta av informationen att du langar knark på fritiden?

Om du ska vara rädd för någon som hanterar sådan här information så är det SÄPO du ska drömma mardrömmar om. De har hand om sådana här saker och jag kan lova dig att om du är på nåt sätt intressant i det hänseendet så avlyssnar de dina samtal redan vid det här laget. Och ja då finns du i deras register. Precis som alla utländska diplomater finns där kartlagda in i minsta detalj osv.

Kartläggning av just dina vanor sker givetvis inte bara av svenska försvaret utan även av norska, danska, finska osv. Det stoppas inte av nationsgränserna heller. Fast visserligen kanske du inte är så aktuell i deras signalspaning så jag tror inte du ens får en egen fil i de allra flesta fall.

Så vad exakt kan just du tillföra sveriges rikes försvar egentligen? Är du så pass intressant så du är där uppe med spionerna och kontraspionerna , samt givetvis vanligt industrispionage osv. Tror du verkligen att de har så pass tråkigt att de måste sitta och arkivera exakt vid vilken tidpunkt svensson petade sig i näsan eller att de kanske har fullt upp med internationella kriser?

Om du av någon anledning skulle verka vara intressant, ja då skriver de nog garanterat bara till SÄPO och så blir du dygnet runt spanad och arkiverad och kartlagt. Det är i sådant fall SÄPO du ska vara rädd för. Men då har du visserligen blivit klassificerad som hot mot rikets säkerhet också.

Men Sveriges signalspanings försvar, ja den har väldigt mycket information att kartlägga. Otroligt intressant information också för den delen. Säkerligen har de full uppsikt över israelisk och palestinsk kommunikation för närvarande t.ex. Kan inte tänka mig att de hinner med att sålla all information de tar emot just nu bara ur ena lägret. De kunde inte bry sig mindre om du så hade barnporr på din dator och springer runt i damunderkläder om nätterna. Det är inte därför man bedriver signalspaning mot främmande makter.

När lagen träder ikraft. Om de nu är så pass intresserade av allt vi vanliga "dödliga" håller på med. Så förväntar jag mig att vi griper vartenda en som håller på med barnporr. Att vi griper alla som håller på med spritsmuggling osv . För det borde vara det enklaste som finns med sådana enorma databanker de har om alla våra mails och annan kommunikation. Så kommer givetvis inte ske. Och det är inte för att pedofiler har blivit otroliga datahackers som kan gömma sig för FRA. Det betyder att det inte är FRAs uppgift att kartlägga sådant eller ens deras intressesfär.

*** EDIT ***

Jag kommer givetvis ändra min åsikt den dag Mona Sahlin utropar sig till diktator och gör sitt machtübername. Eller om fyra månader när tusentals svenskar börjar försvinna i natten pga pallade äpplen som de mailat om eller otrohetsaffärer via msn alternativt brända datorspel som skickats via bittorrent.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Hora kallade han dig aldrig.

Man har ju kollat på TV^^

Sluts, slampor och horor. Same shit, different name...
Är folk lika rädda över nummerpresentatörer, videoövervakningen på macken, Facebook osv?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Menar du att du aldrig någonsin har hört talas om hemlig information som insamlas av staten och som sedan leder till "mobbning, hets mot folkgrupp och ond bråd död"?
Du borde veta bättre.

Topic: Om allt nu var inkopplat, så hade de vetat ungefär lika mycket som de vet om Psionicist.

Många här verkar tro att det krävs någon större möda att skaffa fram informationen. Men det stämmer ju inte riktigt. Alla kontakter som görs kartläggs ju, så att få fram relativt bra information om vem en person är kräver inte någonting extra. Inte heller handlar det om några enorma mängder information heller - några få typiska hemdatorer kan antagligen filtrera igenom alla email och SMS som skickas i Sverige i realtid. Att lagra dem är inte heller särskilt svårt, och tar inte upp någon enorm mängd utrymme.

H-can och ni andra som verkar tro att FRA-lagen är något positivt, exportera alla era mail och internetbesöksadresser som ni gjort under den senaste månaden och skicka dem till mig. Jag lovar er att inte sprida vidare uppgifterna. Jag väntar på PM.

Bara för att information går att övervaka och lagra, betyder ju inte det att det sitter folk och läser vad ni tycker och tänker. Det finns det varken resurser eller tid till.

Att jämföra FRA/nutida Sverige med gamla kommunist/fascist-stater är väll lite tveksamt va?
Men den dagen du har Säpo i farstun och NSF i källaren, så är jag den första att medge att jag hade fel

Nu är ju ingen direkt överdrivet positiv till FRA-lagen "per se". Utan jag roas mest över folks överdrivna rädsla och hybris. 99,9 av 100 användare på Swec är garanterat riktigt tråkiga människor. Som varken är ett hot mot rikets säkerhet eller den lokala kyrkan. Alltså är ni helt ointressanta för FRA.
Dom sitter INTE och läser folks MSN-loggar för egen vinning.

(bomb, moské, 9/11 och aftonbladet)
Kan jag nu räkna med att Agneta sitter på sitt kontor och läser mitt inlägg?

Att vuxna människor, som jag nu antar att moderatorerna för detta eminenta forum är, oroar sig över FRA är ju bara komiskt - HA HA.
Skulle ju vara tråkigt att någon av era kollegor måste låsa tråden eller dela ut varningar pga personliga "påhopp"

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem

Jag märker också att vi inte är särskilt intresserade av att kräva t.ex. att Norge inte signalspanar mot oss. Det finns inga som helst restriktioner för norge att spara ALLA msn-loggar som vi någonsin kommer skriva och ge ut dem i bokform. När ska vi kräva att vår regering ser till att norges signalspaning avslutas å det snararaste. Eller kanske vi i vart fall kan kräva ett Norsk-FRA-lag? Jag vill verkligen inte att en mängd norrbaggar läser mina mail.

*** EDIT ***

Att konkret få en spionlag förd i rullorna måste vara ett av de mest korkade saker sverige någonsin gjort. Det känns som att det är så politiskt korrekt så att det slagit tillbaka mot sig själv. Här har man säkerligen haft goda intentioner och trott sig låta folket se öppet vad som försigår inom försvaret när det gäller signalspaning. Men det är verkligen inte något folket vill veta. Folket vill inte veta att man signalspanar. Det är bara sånt som sker i spionfilmer. Man vill verkligen inte veta att staten anser sig ha rätt att göra det.

Så givetvis känns FRA-lagen idiotisk från början tillslut. Det finns ingen som helst poäng med den. Vill sveriges försvar veta vad jag åt till frukost igår. Ja då kommer de ta reda på det, oavsett om det finns en lag eller inte. Samma sak gäller givetvis SÄPO. De kommer avlyssna min telefon, spela in mina samtal och de kommer även att skugga mina vänner. Allt detta, utan att ens berätta för mig eller ringa en åklagare.

De kommer spara all information om detta och ha en liten mapp som de kan onanera till under högtidliga former. Ja och vad kan jag då göra åt detta? Inte ett skit. Men det positiva, förutom att jag misstänker att jag inte har en sådan mapp då förstås. Ja det är det att om de ska göra något med den här informationen. Ja då tar det stopp.

Här är det vårt demokratiska samhälle som skyddar mig. De kan inte börja ta in mig på mystiska förhör, de kan inte gripa mig utan anledning , de kan inte heller på nåt sätt använda den här informationen om mig som de kommit över på det här sättet i samhället.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk

Sentenced, informationen som FRA samlar in får även användas av polisen/säpo. Det trodde jag du visste? Inte obehindrat, men de har fortfarande möjligheten och rätten att göra det.

"Att jämföra FRA/nutida Sverige med gamla kommunist/fascist-stater är väll lite tveksamt va?"
Du vet att folkrepubliken kina ännu finns va? CCCP är knappast enormt långt borta, likaså IB. Du får ju gärna säga varför det skulle vara så omöjligt för Sverige att återgå till det som genom alla tider har gjorts.

Det är minst sagt tragiskt hur ni ser på det hela. Ni verkar tro att förtryck bara är något som finns på tv, att förtryck i Sverige är något slags skämt. Det säger ju en del om hur ni fortsätter påstå att det skulle vara enskilda individer som kollar av mailen. Det är svårt att veta om ni skämtar eller om ni helt enkelt är så våldsamt ignoranta att ni inte förstår att förtryck finns i verkligheten, även om ni inte upplever det själva. Det är tragiskt att H-Can påstår att vi är "småbarn", är det inte om något ett bevis på infantalism att på ett närmast solipsistiskt sätt blunda för allt som inte händer en själv?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Sentenced, informationen som FRA samlar in får även användas av polisen/säpo. Det trodde jag du visste? Inte obehindrat, men de har fortfarande möjligheten och rätten att göra det.

"Att jämföra FRA/nutida Sverige med gamla kommunist/fascist-stater är väll lite tveksamt va?"
Du vet att folkrepubliken kina ännu finns va? CCCP är knappast enormt långt borta, likaså IB. Du får ju gärna säga varför det skulle vara så omöjligt för Sverige att återgå till det som genom alla tider har gjorts.

Det är minst sagt tragiskt hur ni ser på det hela. Ni verkar tro att förtryck bara är något som finns på tv, att förtryck i Sverige är något slags skämt. Det säger ju en del om hur ni fortsätter påstå att det skulle vara enskilda individer som kollar av mailen. Det är svårt att veta om ni skämtar eller om ni helt enkelt är så våldsamt ignoranta att ni inte förstår att förtryck finns i verkligheten, även om ni inte upplever det själva.

Givetvis får SÄPO använda sig av informationen. Det vore ju idiotiskt annars. Men SÄPO har lite bättre metoder än signalspaning på internet. Det blir nog snarare FRA som får ta till sig lite tips från SÄPO på intressanta personer och omgivningar. SÄPO spelar i en lite högre liga än FRAs begränsande signalspaning.

Hur ställer du dig till att t.ex. norge kan kartlägga dig när som helst då? Helt utan restriktioner eller lagtexter överhuvudtaget.

*** EDIT ***

Jag är fascinerad av den här rädslan. Jag kan inte begripa varför hela svenska befolkningen plötsligt om 4 månader blir högvilt för vår försvarspolitik bara för att man skrivit ner det på ett papper.

Jag är lika fascinerad över att man ens kommit på en sådan lag som FRA då den givetvis är helt onödig och förvirrande.

Alla länder signalspanar hela tiden. Mot andra länder helt utan restriktioner. Intressanta uppgifter köps upp av andra länder givetvis i vissa situationer.

Det måste ju vara det yttersta tecknet på hybris i vårt individualiserade samhälle att då plötsligt tro att försvarsmakten fått ett enormt intresse för att arkivera just dig. Vad i hela friden skulle ha stoppat försvarsmakten att göra det innan?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person

"Att jämföra FRA/nutida Sverige med gamla kommunist/fascist-stater är väll lite tveksamt va?"
Du vet att folkrepubliken kina ännu finns va? CCCP är knappast enormt långt borta, likaså IB. Du får ju gärna säga varför det skulle vara så omöjligt för Sverige att återgå till det som genom alla tider har gjorts.

Det är minst sagt tragiskt hur ni ser på det hela. Ni verkar tro att förtryck bara är något som finns på tv, att förtryck i Sverige är något slags skämt. Det säger ju en del om hur ni fortsätter påstå att det skulle vara enskilda individer som kollar av mailen. Det är svårt att veta om ni skämtar eller om ni helt enkelt är så våldsamt ignoranta att ni inte förstår att förtryck finns i verkligheten, även om ni inte upplever det själva. Det är tragiskt att H-Can påstår att vi är "småbarn", är det inte om något ett bevis på infantalism att på ett närmast solipsistiskt sätt blunda för allt som inte händer en själv?

Har du slutat att editera nu?

Med gamla, menar jag att det inte är styren/regeringar som har blomstrat upp idag. Motsatsen till nya alltså.

Klart möjligheten finns att NSF tar över makten i Sverige och på så sätt har en fot hos FRA. Men sannolikheten att FRA skulle bli ett hot för dig eller mig, är antagligen rätt liten. Inte sant? Jag tror även inte att mina homosexuella vänner eller mina vänner med alternativa gudar, skulle känna ett större förtryck nu efter första Januari.

Jag skulle gärna vilja se några bevis eller exempel på hur FRA skulle öka förtrycket på en svensk medborgare, Som INTE utför något olagligt.

Jag gillar t,ex att köra fort med mina bilar. Men inte gråter jag ut i spaltmeter om fartkamerorna runtom landet.

Hur kan jag missat allt förtryck som uppkommer i samband med FRA???

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem

Kommer vi alltså se massgripanden när FRA-införs? Folk som försvinner i natten? Vad är det jag har att vänta mig som jag inte riktigt förstått. Vad kommer att hända mig? Kommer staten få reda på att jag gillar indisk mat och höja priset för att på så sätt driva mig till ruinens brant?

Kommer de skriva in det i någon mapp i någon hemlig dator någonstans och hur kan detta i sin tur påverka mig? Ponera att de har skrivit vad jag röstar på och alla möjliga hemska saker som finns om mig. Vad kan svenska försvaret göra med den här informationen mot mig? Vad kommer de att göra?

Snälla jag vill bara förstå vad det är som jag ska vara rädd för? All den här informationen som jag någonsin fört ut via telefon eller mail osv kan de redan ha, det har inte funnits någonting som har kunnat stoppa dem varken förr eller i framtiden förutom möjligen teknik.

Varför är jag plötsligt högintressant om nåt halvår för sveriges försvar att de vill dokumentera och analysera mig? Varför väntar de tills FRA går igenom, varför inte göra det innan? Ingen kan ju stoppa dem från det.

*** EDIT ***

Här glömde jag just en sak. Tro det eller ej men jag är otroligt paranoid. Jag kom just på att tänka på det här med "facebook" eller vad di kallart. Här har ni ju det yttersta vapen för FRA. Jag förstår inte hur människor kan ha ett facebook-konto. Det är ju perfekt ur kartläggnings-synpunkt. Där finns verkligen allt från pinsamma bilder till all personlig fakta du kan tänka dig.

Jag skulle aldrig någonsin få för mig att skapa ett facebook-konto. Det är ju som en guldgruva för framtida arbetsgivare och liknande att gräva sig nöjda. Jag lovar er. Det utnyttjas garanterat för det redan nu.

Om man är rädd för FRA så rekommenderar jag er å det snaraste att göra er av med facebook. Där kan ju vem som helst bedriva signalspaning mot er utan att ens behöva anstränga sig. Ni har ju allt presenterat där. Där kollar inte bara FRA utan hela världen kan gotta sig i erat privatliv in i minsta detalj i många fall.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Vem vet vad våra kära moderatorer hittar på med våra användaruppgifter!?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

Lek med tanken att staten eller någon anställd på FRA är intresserad av dig. Vad skulle denne anställde kunnat listat ut om dig baserat på vad du gjort på internet de senaste 10 dagarna?

Lek snarare med tanken om hur ointressanta vi alla är. Ge det fem minuter och kom sedan tillbaka med era samtal/diskussioner/mail, som skulle vara av intresse för FRA.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem

Man kan och i många fall ska vara ytterst kritisk till lagar som formas som FRA-lagen gör. Det är jättehemskt att folk kan få sitt privatliv arkiverat osv osv.

Men informationen, privatlivet och allt det där. Ja det finns redan tillgängligt för FRA att ta, för norska motsvarigheten att ta, ja för alla som bedriver signalspaning helt enkelt (dvs alla utom möjligen kanske nåt riktigt otroligt U-land i afrika)

Jättebra om man har tid och ork att springa med plakat och skrika "ner med bron" "ner med fra" osv. Jättebra att skapa en blogg om det eller skriva om det på lunarstorm osv.

MEN! själva informationen, allt det här privata. Ja det har funnits där ute sedan länge för vilket land som helst att hämta hem och göra vad de vill med. Det har inte ändrats ett dugg.

Det är inget nytt under solen. FRA-lagens utformning är något nytt dock.

Men vill ni inte bli kartlagda osv. Ja då är det bara att packa kappsäcken och bege sig till eder eremit-stuga i skogen. För det kommer ni inte undan varken med eller utan FRA-lagen.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can
Lek snarare med tanken om hur ointressanta vi alla är. Ge det fem minuter och kom sedan tillbaka med era samtal/diskussioner/mail, som skulle vara av intresse för FRA.

Så sent som 1998 noterade Säpo vilken färg chefredaktören på tidningen Proletären hade på slipsen.

Sanningen är nog att varken du eller jag kan veta exakt vad dessa myndigheter kan tänkas vara intresserade av.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
Så sent som 1998 noterade Säpo vilken färg chefredaktören på tidningen Proletären hade på slipsen.

Sanningen är nog att varken du eller jag kan veta exakt vad dessa myndigheter kan tänkas vara intresserade av.

[url=http://www.expressen.se/kronikorer/lizamarklund/1.1259696/liza-marklund-bajsmannen-pa-fra-ser-dig
]Eller vad enskilda anställda kan hitta på för galenskap med informationen de har tillgång till[/url]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av H-can
Jag har varit i kontakt med "FRA-anställda" och det är varken satan eller hans avkomma som jobbar där - Tyvärr pojkar.

Koprofager med hämndbegär då?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Untitled
Så sent som 1998 noterade Säpo vilken färg chefredaktören på tidningen Proletären hade på slipsen.

Sanningen är nog att varken du eller jag kan veta exakt vad dessa myndigheter kan tänkas vara intresserade av.

våra skattepengar i arbete, färgen på slipsen kan vara avgörande för vilka "terror dåd" han kommer att genomföra!

skämt åsido så behöver vi nog inte oroa oss riktigt än, visst är tanken skrämmande att staten alltid står och lyssnar, MEN så länge den infon inte lämnar FRA och SÄPO så kan vi nog känna oss ganska trygga, jag tror de flesta oroar sig över ifall infon kommer nå APB och dylika organisationer, SAMT ifall riksdagen lyckas smyga in nya tillägg som får STASIs f d anställda att drömma våta drömmar:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Det har inte påverkat mig det minsta, är ganska övertygad om att det jag gör är ointressant för staten. Det är nog det vanligaste missförståndet som får folk att bry sig alldeles för mycket om FRA.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem

Annars får gärna domedagsprofeterna berätta för mig vad som kommer att hända med mig som verkligen inte kommer kryptera min mail eller göra nåt annat speciellt efter att FRA-lagen träder i kraft.

Vad exakt ska jag vara rädd för? Kommer jag försvinna i natten? Eller är det först när sverige blir en diktatur som jag ska vara rädd?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"