HP vägrar laga dator

Permalänk
Medlem

HP vägrar laga dator

Tjena tjena! Min kompis har en HP-dator och den har varit seg hela tiden, det kommer och går i perioder. Till slut tog det runt 20 min att stänga av datorn (!) så vi valde att under ett LAN formatera om datorn med en Vista Ultimate skiva. Vi formaterade hårddisken men valde att lämna HP's recovey partition orörd.

Nu säger min kompis att hans pappa hade ringt dit och att de vägrade fixa den. Problemet är att efter vi installerat Vista så kom han inte ut på Internet. Vi antog att det hade med att göra med nätverksdrivrutiner.

Får de göra så på HP, att vägra support? Vi har ju ändå kvar deras skitiga recovery partition? Det är ju inte så att vi stått och hällt kokande vatten i datorn direkt... Och han fick ju inga skivor till så vi kan inte installera drivrutinerna själva.

Visst, det går att söka efter drivrutiner osv men har han garanti så har han.

Så, vad säger ni?

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Avstängd

Varför vägrar dom då ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Varför vägrar dom då ?

Det var inte jag som ringde men det måste ju ha varit med att vi formaterat. Men den egentliga sanningen är väl att asen är lata.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Mjukvara omfattas ej av garanti! Har ni själva sabbat den får ni stå ert kast. Jag har svårt att tro att HP vägrar fixa den, men du kanske menar kostnadsfritt?

Återställningsskivor får man själv skapa från återställningspartitionen (läs manualen nästa gång!). Man kan även installera om datorn via återställningspartitionen utan skivor. Installerar du en egen version av Windows får du själv fixa drivrutiner. Det tar mindre än 1 minut att hitta på HP's hemsida.

Hade ni kontaktat HP innan ni skickade in datorn hade de även kunnat berätta det.

Är det nu inte ett mjukvaruproblem så får HP givetvis laga det kostnadsfritt men det låter knappast som det.

Permalänk
Medlem

Är väl ganska logiskt.

En garanti omfattar fel från tillverkarens sida - inte eran.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

penna_ha

Jo men det var tack vare HP's skitdator vi var tvugna att formatera... tog 20 min att gå in i Windows och där kunde vi inte göra något. Det var oerhört segt, tror seriöst min gamla 266Mhzare var snabbare. Och då har han ändå en Quad 2.4Ghz något.

Och vi tog inte helle bort deras partition så jag tycker att garantin borde täcka det.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk

Testa att installera om med deras återstællning från partitionen, funkar det så var det ett mjukvarufel helt enkelt.
Kan vara så banalt att du bara behøver moderkortets drivrutiner installerat.

HP har alltid vart hjælpsam då jag kontaktat dem, æven om sjælva problemet låg på en ikke HP dator i nætverket.

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weestman
penna_ha

Jo men det var tack vare HP's skitdator vi var tvugna att formatera... tog 20 min att gå in i Windows och där kunde vi inte göra något. Det var oerhört segt, tror seriöst min gamla 266Mhzare var snabbare. Och då har han ändå en Quad 2.4Ghz något.

Och vi tog inte helle bort deras partition så jag tycker att garantin borde täcka det.

Tycker vi alla sätter detta på minnet och hatar hp lite mer än vanligt.

Permalänk

Hämta rätt drivrutiner till nätverkskortet från HP och installera. Kolla upp serienumret på datorn så hittar du rätt på deras site.

Alternativet är att köra en recovery av original OS:et.

Anledningen att det inte funkar är att HP har speciella drivrutiner, vilket kan vara lite jobbigt. Men det är ju inte konstigare än att man måste installera drivrutiner från moderkortstillverkaren när man bygger en dator själv.

Lycka till!

Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weestman
Och vi tog inte helle bort deras partition så jag tycker att garantin borde täcka det.

Vad precis tycker du att garanti'n ska täcka? Om det finns hårdvarufel på maskinen så reparerar de självklart det, men om det endast rör sig om Windows problem är detta inte någonting som går på garanti'n ändå.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weestman
Jo men det var tack vare HP's skitdator vi var tvugna att formatera... tog 20 min att gå in i Windows och där kunde vi inte göra något. Det var oerhört segt, tror seriöst min gamla 266Mhzare var snabbare. Och då har han ändå en Quad 2.4Ghz något.

Var datorn så seg från början? Troligtvis inte. Alltså har ni själva orsakat segheten på ett eller annat sätt.

Med tanke på att ni inte ens lyckades fixa rätt drivrutiner efter ominstallation kan datorn varit fylld med i stort sett vilken skit som helst utan eran vetskap. Eller ni kanske bara var för lata för att läsa manualen/kontakta supporten/googla/kolla sweclockers forum?

Jämför det med att tanka bensin i din nya dieseldrivna Volvo. Volvo kommer inte att vilja betala den motorrenoveringen..

Permalänk
Medlem

lite OT: hur i helsike kan alla jämnförelser som före kommer här alltid handla om bilar? =P

men åter till topic, så ha bättre underhåll på datorn istället så slipper ni formatera.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

jag har haft att göra med hp supporten ett antal gånger och dom e bra dom mailar drivrutiner till mig. och dom skickar cd läsare lite då och då. fråga en gång om det var normalt att mina hårddiskar var varma så att man brände sig på dom. och sa att dom låg på 80C utan kylning enligt HWmonitor. då sa han först att de var normalt sen frågar han om jag har nyaste grafikkorts drivrutinen:P sen hade han inget mer att fråga om och bad mig defragmentera hårddisken

sen de första jag gjorde på min hp dator när jag fick den var att installera XP Pro och ta bort deras recovery partion. och plocka ut wlan och tv kortet och dom gnällde inte när jag skicka in den till dom för att datorn hade ramlat i golvet. fick sedan tillbaka dator med ett nytt chassi och en ny 250gb hårddisk som kostade 2300:- enligt "fakturan" som jag fick med om vad allt kostade för dom.

Ontopic*
installera tbax Xp och använd samma cd key som står på sidan av chassiet. sen kör ni Hp recovery partionen. så borde datorn funka bra igen. annars ring dom och be dom maila

Visa signatur

https://hackernet.se - Wiki med inriktning open source och nätverk.

Permalänk
Medlem

Ok dags att vara dryg tillbaka nu då.

Det tog 2 veckor, sen var datorn så här. Då hade han BARA installerat WoW. Och VLC, WinRAR och standardprogram. Han tog filerna från min dator som funkar superbra. __HP__ återställde datorn, den funkade "OK" i 2 veckor för att sen dampa sönder igen. Denna gång lät han bli att installera något alls utom några spel, dock inte samma spel som innan.

Samma fel, olika program.

Summa Sumarum, HP = SKIT.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Merrimaq
Var datorn så seg från början? Troligtvis inte. Alltså har ni själva orsakat segheten på ett eller annat sätt.

Med tanke på att ni inte ens lyckades fixa rätt drivrutiner efter ominstallation kan datorn varit fylld med i stort sett vilken skit som helst utan eran vetskap. Eller ni kanske bara var för lata för att läsa manualen/kontakta supporten/googla/kolla sweclockers forum?

Jämför det med att tanka bensin i din nya dieseldrivna Volvo. Volvo kommer inte att vilja betala den motorrenoveringen..

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Avstängd

Låter som resultatet av porrsurfande tycker jag.

Permalänk
Avstängd

Lätt som en plätt, byt moderkort.
HP har tyvärr ruttna MSI i datorerna, väl detta är ut bytt så kommer datorn att fungera galant.

Och HPs "recovery" skiten kan man formatera bort, den OS som finns där är fullsmockad med HPs program som drar ner prestandan extremt och man använder knappast en bråkdel av dom ändå.

Jag har en HP, eller hade.. moderkort och grafikkort utbytta och fungerar hur jäkla bra fast det är 3år gammal rackare.

Resten av HP kvalitet är bra, har även en dell och undrar vad dom tänkte när skiten skruvades ihop.

EDIT: glömde nämna att HP i sverige är skandal, ingen support alls verkar det som.
Farsan köpte en laptop och batteriet var trasig efter första laddningen, byter dom ut? NÄÄ.. men ville gärna skicka en ny för 1800kr.. nytt i butik kosta 1000kr

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weestman
Ok dags att vara dryg tillbaka nu då.

Det tog 2 veckor, sen var datorn så här. Då hade han BARA installerat WoW. Och VLC, WinRAR och standardprogram. Han tog filerna från min dator som funkar superbra. __HP__ återställde datorn, den funkade "OK" i 2 veckor för att sen dampa sönder igen. Denna gång lät han bli att installera något alls utom några spel, dock inte samma spel som innan.

Samma fel, olika program.

Summa Sumarum, HP = SKIT.

Det där klassas som skit bakom spakarna...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag kan säga som så att jag har jobbat med service på ett datorföretag, och det är sjukt vad folk kan sabba datorer mjukvarumässigt, och det är även därför det ALDRIG lämnas garanti på mjukvara.

Brukar exempelvis synas en tendens mellan sega datorer och användare som är max 16år, kazaa/DC och massa tankat skit (självklart porr i mängder) ^^

- Hade datorn ett bra virusprogram, så det inte trillar in någåt virus som drar 100% på processorn?
- Kollat upp msconfig eller helt enkelt så ingen process ligger o drar resurser som fan?

Låter mer som ni gillar att direkt vill börja klaga på HP för att ni har sabbat operativsystemet helt och hållet. Sedan är det ju Microsoft som står bakom Windows, inte HP.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weestman
Ok dags att vara dryg tillbaka nu då.

Det tog 2 veckor, sen var datorn så här. Då hade han BARA installerat WoW. Och VLC, WinRAR och standardprogram. Han tog filerna från min dator som funkar superbra. __HP__ återställde datorn, den funkade "OK" i 2 veckor för att sen dampa sönder igen. Denna gång lät han bli att installera något alls utom några spel, dock inte samma spel som innan.

Samma fel, olika program.

Summa Sumarum, HP = SKIT.

Det går alldeles utmärkt att som du beskriver "dampa sönder" en dator på två veckor. Att datorn nu gjorde två gånger på rad tyder dock på att det kanske är mer än bara mjukvara som strular. Men eftersom ni installerade om den på eget bevåg är det inget som HP kan kontrollera/fixa.

En ren installation som ni försökte med är annars inte fel att göra men då ska man veta vad man gör, alternativt ta reda på hur man gör innan man börjar fippla.

Permalänk
Medlem

Om en dator efter ominstallation fungerar och 2 veckor senare segar, återställs av auktoriserad tekninker och den fungerar igen... ja du... då luktar det mjukvarufel lång väg. Har haft kunder med samma issue och som haft sega datorer efter ett par timmar, det är bara en fråga om hur och till vad kunden använder datorn (Finns vissa som är nitiska och installerar os utan nätsladd i så man inte riskerar få in skit innan brandvägg och av mjukvaran är installerad och konfad).

Och om en ikke auktoriserad har gjort en OS ominstallation och plötsligt någon hårdvara slutar fungerar som fungerat innan... då skriker det fel/saknad drivrutin alternativt felaktiga inställningar i OS/tjänster eller mjukvara som slått ut funktioner i annan mjukvara/drivrutin.

Finns nog ingen datorleverantör som inte säger att du får installera det OS som följde med datorn innan de tittar på fel som så uppenbart luktar mjukvara i en form eller en annan. Möjligtvis, om det inte tar för lång tid, att de kan hjälpa dig med var du kan hitta rätt drivrutin.

Men för att avrunda, ja de har rätt att vägra dig mjukvarusupport på ett OS de inte levererat till din dator, och har du en OEM licens av ditt OS har du inte änns rätt till gratis mjukvarusupport på det OS'et.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Avstängd

Är inte direkt insatt i Hps bärbara men är det inte bara att gå in på hps hemsida och ladda ner de drivrutiner man behöver alt. en återställnings cd?

Permalänk
Avstängd

Verkar inte vara en bärbar dom pratar om

OnT:
Det blir långsam efter ni har installerat eran Vista Ultimate, efter Ca 2v?
Bara sådär? Låter defenetivt som mjukvarufel, vilket garantin EJ täcker.
Din dator kanske har virus om han nu plockar filer från den?

Att döma av ditt första inlägg verkar det som att du är arg över att HP inte ville leta upp drivrutinerna till det egeninstallerade OS?

Sedan övergår det till att den blir seg och då måste den vara trasig, tanken har ALDRIG slagit dig att nånting ni gör är fel.
Nåt så enkelt som, vad använder han för webläsare?
Klickar på allting som kommer via MSN?

Permalänk
Medlem

Tja.. jag jobbar med HP:s support *ej för privat-personer*
och nej jag jobbar INTE på HP bara med dom... det du snackar om är ett mjukvarufel som INTE täcks av garanti... att HP inte vill installera dina drivrutiner är helt enkelt för att dom du avinstallerar deras os å lägger in ett eget så är det ditt problem att få skiten att funka... att det skulle vara ett hårdvaru fel låter väääldigt konstigt med tanke på att hårdvaran är digital... d.v.s PÅ eller AV... den KAN INTE seega ner sig som du påstår... det enda som händer är att ju mer mjukvara DU vill driva på den samtidigt måste slåss om dom resurser som finns i systemet.

Nu kan jag iof hålla med om att alla HPs förinstallerade program är rätt onödiga och slöar ner datorn mer än nödvändigt... men i ditt fall så påverkar inte det eftersom du säger att den segar efter 2 veckor...

Och är du såpass inkompetent att du inte kan gå in på deras hemsida *www.HP.se* och där hitta dom drivrutiner du behöver så skulle jag tipsa dig om att inte erbjuda dinna vänner din hjälp när det gäller att ominstallera deras datorer.

Mvh /TrooP

Visa signatur

Fear only Fear itself. I am fear!

Amd Phenom II 965@4Ghz, Asus Crosshair II, 6Gb ddr2@6400, Corsair 620 WX, Antec P182B, Ati 5870, Intel X-25M G2 SSD, raptor m.m diskar :P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weestman
Ok dags att vara dryg tillbaka nu då.

Det tog 2 veckor, sen var datorn så här. Då hade han BARA installerat WoW. Och VLC, WinRAR och standardprogram. Han tog filerna från min dator som funkar superbra. __HP__ återställde datorn, den funkade "OK" i 2 veckor för att sen dampa sönder igen. Denna gång lät han bli att installera något alls utom några spel, dock inte samma spel som innan.

Samma fel, olika program.

Summa Sumarum, HP = SKIT.

Jag vill också passa på och fråga, vad för antivrus använde(r) han?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrooPnet
Tja.. jag jobbar med HP:s support *ej för privat-personer*
och nej jag jobbar INTE på HP bara med dom... det du snackar om är ett mjukvarufel som INTE täcks av garanti... att HP inte vill installera dina drivrutiner är helt enkelt för att dom du avinstallerar deras os å lägger in ett eget så är det ditt problem att få skiten att funka... att det skulle vara ett hårdvaru fel låter väääldigt konstigt med tanke på att hårdvaran är digital... d.v.s PÅ eller AV... den KAN INTE seega ner sig som du påstår... det enda som händer är att ju mer mjukvara DU vill driva på den samtidigt måste slåss om dom resurser som finns i systemet.

Nu kan jag iof hålla med om att alla HPs förinstallerade program är rätt onödiga och slöar ner datorn mer än nödvändigt... men i ditt fall så påverkar inte det eftersom du säger att den segar efter 2 veckor...

Och är du såpass inkompetent att du inte kan gå in på deras hemsida *www.HP.se* och där hitta dom drivrutiner du behöver så skulle jag tipsa dig om att inte erbjuda dinna vänner din hjälp när det gäller att ominstallera deras datorer.

Mvh /TrooP

Inte för att vara elak men att säga att du jobbar för HP och sedan snacka som du gör är knappast något som ger HP något bättre rykte ;P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tehlamah
Inte för att vara elak men att säga att du jobbar för HP och sedan snacka som du gör är knappast något som ger HP något bättre rykte ;P

Som jag sa så jobbar jag INTE på HP... jobbar MED HP... jobbar även med andra märken så som Dell m.m och enligt min erfarenhet så har HP dom bättre produkterna av dom märken jag jobbar med iaf... dock så älskar jag inte allt HP gör för det... som t.e.x alla småprogg dom tvingar in i sinna installationer...

Visa signatur

Fear only Fear itself. I am fear!

Amd Phenom II 965@4Ghz, Asus Crosshair II, 6Gb ddr2@6400, Corsair 620 WX, Antec P182B, Ati 5870, Intel X-25M G2 SSD, raptor m.m diskar :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrooPnet
Som jag sa så jobbar jag INTE på HP... jobbar MED HP... jobbar även med andra märken så som Dell m.m och enligt min erfarenhet så har HP dom bättre produkterna av dom märken jag jobbar med iaf... dock så älskar jag inte allt HP gör för det... som t.e.x alla småprogg dom tvingar in i sinna installationer...

ahh se där hur fel det kan bli

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat som support på ett liknande företag, nu jobbar jag som säljare på samma företag (alltså inte HP). Men min erfarenhet kan kanske hjälpa dig lite endå. Den förinstallerade partitionen som kommer med när man köper en OEM maskin är inte bra, det är t ex inte garanterat att den har de nyaste eller de bäst optimerade drivrutiner för hårdvaran i ditt system. Jag vet inte hur det ligger till med HP men normalt sätt kan man be om skivorna för driver/operativ när man beställer maskinen. Det första man gör när man får datorn är alltså att göra en "ren installation".

Ja HP har rätt att tvinga dig att ominstallera datorn samt drivrutiner, HP har även rätt att neka dig support om du vägrar detta. En OEM licens innehåller normalt sett alltså INTE mjukvarusupport oavsett hur dålig installationen är när du får datorn. Kolla dina garantiuppgifter om du är osäker.

HP kan dock inte ignorera att du har ett problem, de måste kontrollera att du verkligen har ett mjukvaruproblem, detta gör de oftast genom en ominstallation. Kort sagt, de har en skyldighet att se till att din hårdvara fungerar men absolut inget ansvar för hur mjukvaran fungerar (de måste dock ge dig medel att installera om windows).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
Jag har jobbat som support på ett liknande företag, nu jobbar jag som säljare på samma företag (alltså inte HP). Men min erfarenhet kan kanske hjälpa dig lite endå. Den förinstallerade partitionen som kommer med när man köper en OEM maskin är inte bra, det är t ex inte garanterat att den har de nyaste eller de bäst optimerade drivrutiner för hårdvaran i ditt system. Jag vet inte hur det ligger till med HP men normalt sätt kan man be om skivorna för driver/operativ när man beställer maskinen. Det första man gör när man får datorn är alltså att göra en "ren installation".

Ja HP har rätt att tvinga dig att ominstallera datorn samt drivrutiner, HP har även rätt att neka dig support om du vägrar detta. En OEM licens innehåller normalt sett alltså INTE mjukvarusupport oavsett hur dålig installationen är när du får datorn. Kolla dina garantiuppgifter om du är osäker.

HP kan dock inte ignorera att du har ett problem, de måste kontrollera att du verkligen har ett mjukvaruproblem, detta gör de oftast genom en ominstallation. Kort sagt, de har en skyldighet att se till att din hårdvara fungerar men absolut inget ansvar för hur mjukvaran fungerar (de måste dock ge dig medel att installera om windows).

Jag har också en HP som jag har tänkt att formatera med partionen. Men är det möjligt att formatera datorn utan att använda sig av partionen? Alltså en "ren formation"???

Permalänk
Avstängd

Kan bara söga en SAK, har aldrig vart med om sämre skit än HP, en kompis köpte en HP Laptop och fick inte ens med skivor till den, inga skivor alls, nehe tänkte jag och ringe HP, ahvist säger dom det kostar 400.- att få skivor.

Dom är ju helt Mobbade och kan vanligtvis inte ett skit, max dom vet är kanske hur man startar datorn.

Säger en sak köp aldrig HP köp en Stationär och bygg själv!

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]