Köpte jag det från Inet?

Permalänk

Köpte jag det från Inet?

Hej! det är såhär att jag har två Corsair 620W hemma, förr någon vecka sedan smällde ena (av en okänd anledningen) och sen dess har jag inte fått igång det. Satte dit det andra agget och det har funkat bra sen dess.

Nu till "problemet": Jag har köpt både aggen begagnade, dock så fick jag kvitto på ena, men hur ska jag nu veta vilket som är vilket?

Andra "problemet" är om Inet tar emot returanmälan om jag inte är den som har beställt det? Alltså andrahandsgaranti (om jag inte minns fel).

Tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

Det finns inget magiskt sett att göra det på, framförallt om du inte redan har hittat någon etikett på någon av de tillhörande kartongerna.

Om produkten är köpt i butik så står knappast namn på kvittot, är det köpt via internet så får du helt enkelt fråga inet. Men det är dock väldigt sannolikt att det måste vara den ursprungliga köparen som reklamerar produkten.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Finns ingen etikett med samma nummer eller något liknande för att man ska kunna skilja de. Hur ska då inet veta det?

Produkten är tydligen inte köpt i butik, eftersom det både finns namn och leveransadress på kvittot.
Referens: Inet.se Transportsätt: Postpaket (alltså beställt på nätet).

Permalänk
Medlem

det spelar ingen roll vem som har köpt nätaggregatet , du kan reklamerar produkten utan problem med kvittot, jag är 99,9% säkert

Permalänk

0,1% osäkerhet finns fortfarande kvar. Vill inte ringa och berätta detta förrän jag blir något säkrare, annars så fort de hör detta så kommer de nog säga att de inte gör det och att jag i så fall ska vända mig till första köparen ( för att man ska skita i det).

Permalänk

Vet flera som haft problem med garantiärenden i andra hand. Dock har detta handlat om moderkort som skickats till tillverkaren för garanti. Vissa tillverkare spärrar till och med serienummret på produkten om dom får reda på att det är en garanti i andra hand. Enklast är väl att ringa Inet lite anonymt och fråga.

Permalänk
Medlem

Jag bytte nyss in en trasig hårddisk med Western digital som jag köpte i "andrahand".
Kontaktade bara kundtjänst först och frågade om jag som privatperson kunde göra en RMA och fick lite instruktioner om hur det skulle gå till.

Kolla med deras kundtjänst och skippa inet?

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

menar du Corsairs kundtjänst? Vad jag har läst så måste man skicka det till holland, och eftersom det väger en del så kommer det att kosta mig runt 400.

Permalänk
Medlem

ring inet bara ? dom är riktigt hyffsade när det gäller support .

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

Många svenska affärer brukar gå med på "andra hands garanti" av ren goodwill.
Det brukar inte vissa tillverkare gå med på t ex DFI som har spärrat kort. det finns inget har ja för mej som säger att garantin gäller när när man har sålt vidare produkten. har ja för mig...

Permalänk

ringde förr en kvart sedan, först fick man höra menyvalet, tryckte på 3 och sedan spelar de upp radio!! väntade i 10 min, ingentingt hände, är man placerad i kön då? ska de inte säga var i kön man är eller något liknande?? orkade inte vänta längre, ska testa senare.

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

Inet brukar vara grymt snabba på att svara på mail annars.

Permalänk

tror du att jag får svar idag om jag slänger iväg ett mail nu? men varför ska de vara sämre på att svara på telefon?

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

prova du:) det vet ja inte men det kan ju bero på att det är många som ringer. fast nån gång borde ju man komma fram. iallafall jag har alltid mejlat och det har gått snabbt.

Permalänk

okeej, ska göra det nu. men vad ska jag skriva för att ha störst chans att de gör det? om jag säger att jag inte ens vet om kvittot tillhör nätagget kommer de säga nej direkt. ska jag bara säga att jag har köpt det av en annan och nu undrar hur jag ska gå till väga? tacksam för svar

Stalked; tack för dina snabba svar, om inet vore lika snabb som dig så....

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

Varsågod. det enklaste och säkraste är ju om gamla ägaren kör hela rma grejen åt dej. går inte det så får du försöka ändå. Inets kvitton finns ju under den personens konto på deras hemsida (om man nu har köpt det via nätet). du får höra med dom.

jag rma på mitt moderkort idag och det var inga som helst problem, dock så var det jag som köpte det...

Permalänk

Ja, det brukar inte vara några problem om det är man själv som har köpt det. Men frågan är om det är problem om någon annan har köpt det, och eftersom detta är ett personligt kvitto så att säga. Det blir krånligt om originalköparen ska köra RMA grejjen, vi bor inte i samma stad och jag vet inte riktigt om jag har hans mail/nummer kvar :S

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

okej. då återstår väll bara att fråga inet snällt då.
Du får berätta hur det går sen ialllafall:)

Permalänk

du hade rätt Stalked, jag har redan fått svar

Hej,
Det går bra att lämna in produkten i någon av våra butiker tillsammans med kvitto.

Med Vänliga Hälsningar
Inet Service

problemet är att jag inte bor i närheten av någon av deras butiker, skicka iväg ett "svar" och frågade om jag kunde posta det istället. De svarar nog snart

Men det som jag fortfarande inte vet är om detta nätagg är köpta från de eller inte, blir inte så skoj om de märker att detta inte är köpt hos de och att de tror jag försöker utnyttja kvittot. finns det inget sätt att kolla upp det?

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

Var det inte likadana nätaggregat då?

Permalänk
Medlem

Finns det inget namn på kvittot elelr det är beställt över nätet och därmed har en orderhistorik som visar vem som beställt varan så kan även andrahandsköpare utnyttja garantin trotts att den egentligen endast gäller för första köparen.

Ang två likadana produkter så finns det inget serienr antecknat på kvitto eller i orderhistorik så är det bara att skicka in den trasiga produkten till valfri säljare av dom två eftersom det är säljaren som har intresse av att det är rätt produkt som reklameras medan du som kund knappast bryr dig om det och kan inte om säljaren slarvat med att anteckna serienr om detta finns vill säga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Finns det inget namn på kvittot elelr det är beställt över nätet och därmed har en orderhistorik som visar vem som beställt varan så kan även andrahandsköpare utnyttja garantin trotts att den egentligen endast gäller för första köparen.

Ang två likadana produkter så finns det inget serienr antecknat på kvitto eller i orderhistorik så är det bara att skicka in den trasiga produkten till valfri säljare av dom två eftersom det är säljaren som har intresse av att det är rätt produkt som reklameras medan du som kund knappast bryr dig om det och kan inte om säljaren slarvat med att anteckna serienr om detta finns vill säga.

Det kan också gå så att när inet i sin tur reklamerar till
sin distributör så slår denna bakut ifall de inte sålt den.
De brukar ha rätt bra pejl på vad de sålt.

Permalänk

Säger bara OJ OJ OJ!!!! vilkeen support de har på INET!!! bollade fram och tillbaka 4-5 mail på ca. 30min, fick svaret om att jag skulle ringa supporten, men jag sa att jag hade ringt 2 gånger och att jag inte kopplas till de. Då ville han ha mitt telefonnummer och sa att han skulle återkomma, han ringde förr en halvtimme sedan och allting löste sig.

Han kollade ordernumret, namnet och att det stämde med deras uppgifter. Sedan ville han ha mitt nummer (fast), namn, mail, adress och sen var det klart!

Nu återstår det bara att skicka in det och hoppas på att det är rätt nätagg! Grejjen är att jag inte talade om att jag har två liknande produkter och att jag inte vet vilket som är vilket (borde jag ha gjort det?).

Det som man hittar på kvittot är ordernummer, namn, adress osv, lite längre ner vid produkterna ser man vid nätagget några uppgifter: Rad, Artikelnr, Batch och under de står det några siffror. Vad är Batch för nåt?

Permalänk
Medlem

antingen bör batch vara en siffra som anger vilken sändning till INET varan tillhör, eller när produkten tillvekrades, vilken klump av produkter den tillhör..

Man brukar nämligen tillverka produkter i större klumpar.. säg att de tillverkar 10000, byter nån del på maskinerna eller nåt.. å sen tillvekrar 10000 igen osv..

Permalänk

jahaa, men kan de klura ut något av detta nummer? vill verkligen inte att de ska tro att jag försöker "lura" de på något sätt, men vill även få ett nytt agg. Anledningen till att jag inte sa det var att de på en gång kommer att de då kommer att säga att jag t.ex. får kontakta corsair eller ett liknande svar.

Permalänk

Förmodligen ser de inte om just det nätagget är sålt av dem eller inte.
Hoppas allt går bra!
Mvh

Permalänk

Det hoppas jag med, tusen tack för ALL hjälp

Permalänk
Avstängd

Finns säkert någon lurig lapp under skalet på nätaggregatet

Permalänk
Avstängd

Finns inget sådant på nättagg, man bara byter oftast.
Kollar så det är rätt modell, mer än så är det inte.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bleet
Finns inget sådant på nättagg, man bara byter oftast.
Kollar så det är rätt modell, mer än så är det inte.

Schyy försöker skrämma upp han