"Sno" ett domännamn?

Permalänk
Medlem

"Sno" ett domännamn?

Aloha,

Jag vet inte om rubriken är riktigt korrekt eller om det är rätt forum del men finns det några juridiska omständigheter som gör att jag inte får skaffa en domän tex www.jaddajadda.se om det finns en registrerat bolag som har adressen www.jaddajadda.nu ?

Permalänk
Medlem

finns den tillgänglig så ska det nog inte vara några problem. Företag får ju tex inte sälja olagligt material

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Royality
finns den tillgänglig så ska det nog inte vara några problem. Företag får ju tex inte sälja olagligt material

Finns det inte risk att man blir av med den om företaget kommer på att de vill ha den?

Permalänk
Medlem

Så länge företaget inte har registrerat .se så har väl inte dom mer rätt till den än vad du har?

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk

Då säljer du domänen till företaget för 100000:-
Finns folk som sätter sånt här i system å vissa tjänar på det och andra struntar dom i.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maskaren
Så länge företaget inte har registrerat .se så har väl inte dom mer rätt till den än vad du har?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberdreg
Då säljer du domänen till företaget för 100000:-
Finns folk som sätter sånt här i system å vissa tjänar på det och andra struntar dom i.

Är det verkligen så även i Sverige? Jag har i och för sig inget annat än något vagt minne att grunda det på.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Är det verkligen så även i Sverige? Jag har i och för sig inget annat än något vagt minne att grunda det på.

Nja, funkar inte riktigt på det sättet. Om jag inte minns helt fel så är företaget registrerat på bolagsverket och har varit i drift längre än ditt så har man rätt att ta över ett domän namn. Sen om det då är så uppenbart att du reggar det för att just sedan "sälja" det till företaget. Vet inte riktigt hur du hade tänkt att sälja det till dem sen också. "hej xxxx jag har reggat xxxx.se och vill ni köpa det av mig så lämna 100 000:- i en väska under stora tallen i parken. Annars så länkar jag adressen till en massa warez och porrsidor. Då är det ganska uppenbart att du då försöker göra en utpressning och hotar företaget. Men startar du dock en seriös sida som du driver seriöst och sen vill ett företag ha det så finns det ingen rätt att de ska få det och då brukar ofta dessa försäljningar hända. Vart någon ändring när de släppte .se domäner och även åäö domäner för att just skydda företag för idioter som vill pressa företagen på pengar....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hoppas fortfarande att någon porrsida vill köpa mitt ypperliga domännamn
www.smackwhore.com

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Det här är de regler som normalt används vid tvister gällande .SE-domäner:

http://www.iis.se/support/aboutATF2

(Men det är väl samma grundidé för vad som gäller även om ägaren till varumärket går till domstol.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CCWarlock
Jag hoppas fortfarande att någon porrsida vill köpa mitt ypperliga domännamn
www.smackwhore.com

hahaha skön bild! (Kunde inte låta bli att kolla )

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB