Varning för eventuell VISA-korts haxor

Permalänk

Varning för eventuell VISA-korts haxor

Efter nattens arbetspass så satte jag mig framför datorn denna morgon för att titta efter laptops.
Som vanligt när jag är ute efter elektronik så gick jag in på prisjakts sida, filtrerade efter de egenskaper jag var intresserad av och öppnade kandidater i nya flikar. Jag använder för övrigt Firefox 3.0.5. När jag hade tröttnat på detta så gick jag och la mig.

Efter några timmar så blev jag väckt av att Handelsbanken ringde.
Som skiftarbetare så är jag van vid att bli väckt på de mest otrevliga sätt men den här var till och med lite speciell för att vara otrevlig.
Mitt konto hade blivit spärrat eftersom de ansåg att viss suspekt aktivitet hade förekommit.
Efter en transaktion på 16 025 kr så fanns det av förklarliga skäl inte pengar nog kvar på kontot för att betala nästa köp som jag inte hade gjort på 14 960 kr. Till detta kommer även ett köp på en Euro.

Enligt de uppgifter som jag fick av Handelsbanken så är dessa de transaktioner som försökte genomföras:

16 025 kr – DVD.SE/INET.S (troligen trunkerad information)
1 Euro – WP-FED REDCROS
14 960 kr – TBH.SE

På vissa sidor så måste man välja ”köp” på för att kunna se detaljerna på en produkt.
Väldigt korkat system för övrigt. Dock är jag helt säker på följande:
[list="1"]
[*]Jag loggade aldrig in på någon av sidorna.
[*]Jag uppgav aldrig någon kortinformation.
[*]Jag godkände aldrig något köp.
[*]Jag har sedan tidigare endast ett konto på en av dessa sidor (TBH.SE).
[/list=1]
DVD.SE har jag tidigare aldrig ens besökt, än mindre beställt ifrån. Det närmsta jag varit inne på är MEGASTORE.SE. Sedan så vet jag inte om de är samma sida eller ägare, fast med annat namn. MEGASTORE.SE är ju trotts allt ganska stora och väletablerade så jag tror inte att de håller på med något fuffens.
Euroslanten kan bara ha kommit ifrån DELLs svenska hemsida. Ett av valen i konfigurationsdjungeln var att man kunde beställa en rödfärgad dator varvid Dell utan extra kostnad (yeah, right) skulle skänka en slant till röda korset. Även DELL får nog anses som ett väletablerat företag.
TBH.SE har jag tidigare beställt kameralinser ifrån. Bortsett från att det tog lite längre tid än utlovat så har jag inga problem med dem. Jag tror snarare att det är så att jag råkade vara på deras gata vid rånförsöket än att de var de som försökte råna mig.

Det som har hänt nu är att Handelsbanken har spärrat mitt kort samt skickat mig ett nytt,
vidare så har de avbrutit utbetalningen till nätbutikerna så jag förlorar i alla fall inga pengar.
Jag har scannat igenom hela datorn efter fulheter med AVG 8.0.229 med senaste databasen utan att få annat än suspekta kakor. Jag har även tömt Firefox på känslig information. Vidare så skriver jag denna post för att ge en heads up.

Exakt vad som har hänt vet jag inte. Senast som jag använde kortet på nätet var den 12:e November 2008 (SPELBUTIKEN.SE) och sedan dess har ingenting hänt. Jag har även beställt från dem vid tidigare tillfällen utan att någonting märkligt har inträffat. Handelsbanken kan heller inte erbjuda något svar på vad som kan ha inträffat annat än att ”sånt händer ibland”.

Det enda som jag kan tänka mig är att någon eller några sitter och sniffar nätverk efter kortinformation för att sedan slå till när man är inne på sidor man kan beställa ifrån med avsikt att förvirra. Detta låter kanske lite långsökt men jag kan försäkra er att det fungerar – man undrar ju om man trotts allt inte tryckte på någonting av misstag. Dock så vet jag att riktiga sidor inte lagrar kortinformation samt att jag själv aldrig heller gör det. Dessutom så kommer jag inte ihåg alla siffror på kortet så jag kan inte ha fyllt i några uppgifter av misstag. Detta kan möjligen vara relaterat till den senaste tidens sega internetanslutning som jag har haft.

Ni får göra som ni vill med informationen men om ni gillar era pengar så föreslår jag att ni håller lite extra koll närmsta tiden utifall att det här är någonting ”som går” för närvarande, busen hittar ju som bekant på nya metoder titt som tätt. Jag skulle även vilja skicka ett tack till Handelsbanken för att de håller koll :up:.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Oj.
Verkligen tråkigt att höra om att ditt konto har blivit rensat. Jag hoppas att du får tillbaka pengarna från din bank. Om inte finns det bara en sak du kan göra, nämligen byta.
Det jag tror har hänt är att du har använt ditt kort i en affär som sedan har blivit hackad på något sätt.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Mycket konstigt, minns att diverse affärer hade "Scammat" massa folk genom att ha någon slags läsare som läste av kortet när man drog det genom kortkodläsaren(?). Dom kunde sedan nyttja kortet. Vet inte om det är annorlunda nu med chip som man har istället eller om det fortfarande finns..

Håller dock med dig Handelsbanken ska ha creds för att de håller koll och ringer upp direkt!

Visa signatur

FD Define R5 | Corsair RM850x | Asus Prime z370-p | i5 8600k | G.Skill 2x8gb 3600mhz | Palit GTX 1080ti | Samsung 960 Evo 500gb

Citat av en här på swec:
"AMD är sämst. Dessutom är jag AMD fanboy."

Permalänk
Medlem

Jag brukar göra såhär för att vara någorlunda safe.

1. Aldrig över 2kkr på mitt kort-konto
2. e-Kort på nätet
3. Beställer nytt plastkort 1ggr/år (tror inte det kostar något)

Behöver jag stålar så för jag över bara med personlig kod från mobilen.

Ska de komma åt några större belopp från mig behöver de mitt kortnr + personnr + min personliga kod

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Ska de komma åt några större belopp från mig behöver de mitt kortnr + personnr + min personliga kod

Tyvärr så häger det ju på den personliga koden. Banken uppger utan problem ditt kortnummer - ja, jag vet, de ska och bör inte göra detta men det är inget större problem. Personnummer kan man ta reda på både online eller hos f.ex. det lokala skattekontoret. Då återstår som sagt endast den personliga koden.

Personnummer i sverige är ett jäkla skämt, alla och hans bror frågar dig om detta vad du än ska göra verkar det som. Personligen vägrar jag uppge personnummer till någon som frågar då jag vet att de som verkligen behöver det har tillgång till det iallafall, och de som inte behöver det kan, om det verkligen är så viktigt som de påstår, ta reda på det utifrån mitt namn. Att identitetsstöld inte är ett mycket större problem [i Sverige] än det redan är tycker jag är väldigt märkligt.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Tyvärr så häger det ju på den personliga koden. Banken uppger utan problem ditt kortnummer - ja, jag vet, de ska och bör inte göra detta men det är inget större problem. Personnummer kan man ta reda på både online eller hos f.ex. det lokala skattekontoret. Då återstår som sagt endast den personliga koden.

Personnummer i sverige är ett jäkla skämt, alla och hans bror frågar dig om detta vad du än ska göra verkar det som. Personligen vägrar jag uppge personnummer till någon som frågar då jag vet att de som verkligen behöver det har tillgång till det iallafall, och de som inte behöver det kan, om det verkligen är så viktigt som de påstår, ta reda på det utifrån mitt namn. Att identitetsstöld inte är ett mycket större problem [i Sverige] än det redan är tycker jag är väldigt märkligt.

Ärligt talat har jag väldigt svårt att tro att bankkontoret skulle uppge mitt kort-nr, likaså skattekontoret. Varför skulle skattekontoret ens ha mitt kortnr ? Har aldrig betalat skatt med kort. Likväl så är det väl jag som har kortet, varför skulle jag då fråga efter nummret? Har jag tappat bort det ska det spärras.

Personnr vet jag att det inte är något problem.

Permalänk

Självklart har inte skattekontoret ditt kortnummer - de har ditt personnummer som man sedan använder för att få tag i ditt kortnummer från banken.

Som sagt, de [banken] ska inte göra detta men vi körde en test på det lokala Swedbank kontoret (bedrägeri? tja, rent juridiskt sett så var det nog det) eftersom vi hade rätt stor misstro till dem i första hand - och visst fan fick jag ut min polares kortnummer och kontonummer utan problem. Med det lyckades jag överföra de pengarna han hadde innestående på sitt lönekonto till mitt egna sparkonto utan problem (självklart var han medveten om detta - saken var som sagt att testa bankens rutiner; vilka var, som vi trodde, dårliga).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Självklart har inte skattekontoret ditt kortnummer - de har ditt personnummer som man sedan använder för att få tag i ditt kortnummer från banken.

Som sagt, de [banken] ska inte göra detta men vi körde en test på det lokala Swedbank kontoret (bedrägeri? tja, rent juridiskt sett så var det nog det) eftersom vi hade rätt stor misstro till dem i första hand - och visst fan fick jag ut min polares kortnummer och kontonummer utan problem. Med det lyckades jag överföra de pengarna han hadde innestående på sitt lönekonto till mitt egna sparkonto utan problem (självklart var han medveten om detta - saken var som sagt att testa bankens rutiner; vilka var, som vi trodde, dårliga).

Gav de även ut CVC-koden som du behöver när du betalar via internet?

Hur lyckades du föra över pengar? Det personliga lösenordet kan bara föra över pengar "internt", för externa transaktioner behövs dosan, allt visakortnr + cvc-kod+person nr men då behövs en 3:e part.

Permalänk

Nej, CVV2 koden gav de inte ut - tror inte engång de har tillgång till denna eftersom det ville vara en säkerhetsrisk utan like.

Pengarna överfördes i banken, eftersom jag nu hadde både personnummer och kontonummer var det så enkelt som att fylla ut en blankett med in och ut detaljer, ta en nummerlapp och vänta på tur. Självklart är det lite social engineering över det hela, men det var alldeles för enkelt om du frågar mig. Därför har jag satt upp ett eget konto som jag använder om folk ska skicka pengar till mig (och inte kan/vill använda PayPal) där jag kan flytta pengarna till "säkerhet" med engång de har gått in.

Nu tror jag ju inte att alla går runt och försöker stjäla andras identitet och/eller finansiella detaljer, men det skadar inte att vara försiktig Mitt poäng var/är egentligen att när detta [pengastöld direkt från bank] är enkelt att göra detta i andra länder (där personnummer inte direkt finns och/eller inte är 'allmän' info) så är det självklart mycket mycket enklare här i Sverige där så att säga all informationen man behöver finns tillgänglig med några knapptryck på nätet och/eller ett telefonsamtal.

Se bara på Jeremy Clarkson (bl.a. presentatör på Top Gear, BBC) som publicerade sina bank- / person-detaljer i sin tidningskrönika för ungefär ett år sedan (då det var massa raseri i England om två DVD skivor som "försvunnit" med personliga detaljer över alla 'citizens') endast för att bevisa att det inte är så enkelt - en vecka senare bytte han fort mening och sa "Contrary to what I said at the time, we must go after the idiots who lost the discs and stick cocktail sticks in their eyes until they beg for mercy." eftersom någon hadde överfört £500 till Diabetes UK.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Du sitter inte på ett trådlöst nätverk och det är någon som fått informationen genom att läsa av din datatrafik där ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12

Pengarna överfördes i banken, eftersom jag nu hadde både personnummer och kontonummer var det så enkelt som att fylla ut en blankett med in och ut detaljer, ta en nummerlapp och vänta på tur. Självklart är det lite social engineering över det hela, men det var alldeles för enkelt om du frågar mig. Därför har jag satt upp ett eget konto som jag använder om folk ska skicka pengar till mig (och inte kan/vill använda PayPal) där jag kan flytta pengarna till "säkerhet" med engång de har gått in.

Sorry om jag drar ut på detta men det är intressant att höra.

Behövdes inte legitimation på person X och att denne närvarade?(dvs pengar från person X till dig)

Permalänk

Nej, det var inte värre än att man utgav sig vara person X som skulle betala person Y men man hade tappat/blivit bestulen på plånboken. När man då kunde person X's personnummer gick det bra ändå.

Jag vet banker där det här absolut inte skulle fungera (jag försökte betala in en avi i min fru's namn till ett bankkonto med hennes namn engång och kom ingen vart eftersom jag inte hade med hennes ID och/eller fullmakt f.ex), men det räcker med en svag länk för att systemet ska falla så att säga. Om man absolut vill ha tag på kronorna frön person X av någon anledning bör det inte bjuda på alltför stora problem att göra det relativt anonymt.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tehlamah
Du sitter inte på ett trådlöst nätverk och det är någon som fått informationen genom att läsa av din datatrafik där ?

Nej, det är en alldeles för uppenbar säkerhetsrisk och dessutom så är jag paranoid av naturen

En liten uppdatering kanske är på sin plats, detta har hänt:
Jag har skickat brev till alla e-handlare. Detta skedde redan igår men hittills har jag inte fått något svar från någon. Jag skickade även ett mail till Handelsbanken och begärde ut detaljerade uppgifter om transaktionerna. De ringde tillbaka nu under förmiddagen, vilket ger dem ett betydligt mer seriöst intryck än övriga inblandade. Dessvärre visste inte fröken som jag talade med riktigt vad jag menade med "detaljerade uppgifter" så ärendet bollades vidare till en annan avdelning. Till hennes försvar skall dock nämnas att hon sitter på det lokala kontoret och därför inte har tillgång till de uppgifter som jag var ute efter, tydligen är det "kortavdelningen" som sköter sådant.

Eftersom det första försöket var det enda som gick igenom så kontaktade jag DVD.SE och fick prata med en (väldigt) pratglad kille som sa att deras kontoinformation "alltid" blandades ihop med INET.SE:s.
Föga imponerande kan tilläggas.
Följaktligen så ringde jag INET.SE och fick där reda på att någon hade försökt att göra en beställning ett flertal gånger och lyckades chansa rätt på kortnumret på det tionde försöket. Det hade med andra ord lika gärna kunnat ha varit någon av er som satt och skrev det här nu.

INET.SE sa att de spärrade ordern omedelbart eftersom de ansåg den som misstänkt. De sa även att sånt här förekommer rätt så ofta.
Av någon anledning så blir jag inte så upprörd över att ha fått kontot tömt tills på fredag då pengarna kommer tillbaks till mitt konto. Ej heller det faktum att någon försöker stjäla ifrån mig gör mig särskilt arg. Någonting som jag däremot blir jäkligt illa berörd av är att INET.SE totalvägrar att ge ut uppgifter om transaktionen. IP-numret var av förklarliga skäl det första som jag frågade efter men inte ens vad det var som hade beställts ville de tala om. Det är ju helt jävla barockt att man inte ens får veta vad de har beställt med mina pengar!

Nu har jag i alla fall gjort en polisanmälan. Jag sa till om att jag vill ha fortlöpande information om ärendet samt fick ett anmälningsnummer. Jag kommer att använda mig av lagen om allmän handling för att ta reda på det som jag vill veta från INET.SE. samt försäkra mig om att polisen får erforderliga uppgifter från dem. Inget illa om polisen men det känns lite som om sådant här inte hör till det som de är bäst på. Jag har hört ickerelaterade skräckhistorier om datorrelaterade brott tidigare, så mitt förtroende är inte på topp i det här fallet.

Som en sorglig parentes så kan jag nämna att enligt fröken som tog emot min anmälan så har årets anmälningar redan uppnått 11 000 st.
Starkt jobbat efter bara tretton dagar.
Som jämförelse så brukar Stockholms län enligt samma källa ha 400 000 anmälningar om året.
Min teori var att alla skurkar var tvungna att vara snälla under julen och nu måste ligga i lite extra för att jobba in julhelgen. Av någon anledning så trodde hon inte på det...

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Ööh, jag har en liten känsla av oro.

Igår på ICA drog jag kortet för 104 kr, kassörskan sa att kortmaskinen har bråkat och vägrar läsa vissa kort. Har aldrig haft problem med mitt kort tidigare. Jag fick visa legitimation och hon matade in allt manuellt. Och jag skrev på kvittot.

Jag borde kolla upp kontot när jag kommer hem.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem

Jag var på clas ohlsson i julas och handlade och betalade med kort där.
Först när drog jag det och skrev in koden så stod det efter att ha väntat en stund "Teknisk fel" i kortläsaren, så kassören tryckte om så jag kunnde dra igen, vilket jag gjorde då, och denna gången fungerade det.
Men sen när jag kom hem kollade jag såklart upp kontot och där fanns det då 2 st "Reserverad kortköp" på det beloppet jag hade handlat för... men efter en vecka eller något försvann den ena och den andra blev "Clas Ohlsson" som det ska, så det ordnade sig automatiskt.

Men detta kanske är ett tecken på avläsning?

Visa signatur

The more you know, the less you need.

Permalänk
Medlem

VISA-kort och andra plastkort är väl för det mesta extremt osäkra. Räcker att någon ser siffrorna på kortet för att kunna börja betala på internet. Visserligen brukar väl banker betala tillbaka när sådant händer i ren Goodwill men skurkarna kommer ju undan (om de är någorlunda smarta). Brukar själv ha kortet kopplat till ett konto med så lite pengar på som möjligt.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Butikerna har ju leveransnamn och adress. Det kan väl inte vara så svårt fär Inet eller DVD att lämna de uppgifterna till polisen.
För övrigt så är man skyddat av banken vid kortbedrägeri.
Jag var utsatt för samma sak för några år sedan men pengarna hade gått till ett konto på en pokersite så där kunde de inte spåra någon. Men jag fick pengar av banken efter en vecka.
Leelo och Amithir, ni skojar väl?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Självklart har inte skattekontoret ditt kortnummer - de har ditt personnummer som man sedan använder för att få tag i ditt kortnummer från banken.

Som sagt, de [banken] ska inte göra detta men vi körde en test på det lokala Swedbank kontoret (bedrägeri? tja, rent juridiskt sett så var det nog det) eftersom vi hade rätt stor misstro till dem i första hand - och visst fan fick jag ut min polares kortnummer och kontonummer utan problem. Med det lyckades jag överföra de pengarna han hadde innestående på sitt lönekonto till mitt egna sparkonto utan problem (självklart var han medveten om detta - saken var som sagt att testa bankens rutiner; vilka var, som vi trodde, dårliga).

Hur gick det till UTAN HANS DOSA DÅ
låter mera som rena rama skitsnack

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem

hasse42sthlm: läs igenom hela hans inlägg innan du skriver något? gäller som sagt bara att gå in i den fysiska banken och fylla i blanketter.

Visa signatur

Antec P180B | Corsair HX620W | Asus P5P55D | Core i7 860 | 4Gb Corsair Dominator 1600mhz | 1TB Seagate 7200.11 | GeForce GTX285 |
Vattenkylning: MCR220, MCR320, MCP355 (XSPC-top), DD Dual-bay Res | EK Wave, EK S-max NB | MCW60

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasse42sthlm
Hur gick det till UTAN HANS DOSA DÅ
låter mera som rena rama skitsnack

Läs resten av tråden du gossa lilla. Absolut ingen som sa att detta var gjort över internet (tvärtemot tillomed) då man av självklara skäl behöver både dosa och pin.

Helt ofattligt att det finns så många idioter som sitter och skriver skit på forum utan att läsa hela tråden först. Nejdå, här ska vi dra helt egna slutsatser och komma upp med vår egen verklighet. Geez.

@Gräs-mannen: Nja, man behöver ju som oftast CVV2 koden på baksidan av kortet också. Nu är det också fler och fler företag som vägrar skicka varor till annan adress än den som är registrerad hos kortföretaget/banken (oftast din hemadress).

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

haha jajaja hettsa inte upp er pluttar
men kan tänka mig att det där skulle bara fungera i en liten byhåla, har försökt få reda på mitt eget kontonr över telefon "tvätnit" o i bank så är det bara o vända på klacken om man inte har ID kort även om det så gäller mitt eget eller överföringar mellan 2 olika konton ID kort från båda 2+fullmakt

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem

Om man går in på en bank och har bra socialförmåga så kan man göra nästan vad man vill. Jag hade Nordea förut, tappade bort plånbok med VISA/körkort/etc.

Nordea hade (vet inte om dom fortfarande har det) ett system så att du loggar in på din internetbank med en dosa och ditt visa kort. Efter som jag varken hade VISA kort eller legitimation så fick jag gå till Nordea i Halmstad och vara lite trevlig. Det visade sig att det gick alldeles utmärkt att komma in med alla räkningarna, några e-fakturor där jag bara hade OCR och bg-nummer, en överföring till en privatperson etc så skulle dom fixa det.

Det räckte för dom att jag visste ungefär hur mycket pengar jag hade på kontot, vilka pengar som dragits nyligen att mitt (kontoinnehavarens namn) stod på räkningarna. Det gick till och med så bra att jag slapp att betala den extra avgift som dom tar ut på 30-50 kr på varje räkning som man brukar få betala om man går till banken med sin räkning.

Men sen så händer det ju att man inte får hämta paket på ICA även fast man har legitimation och ens namn står på paketet bara för man har glömnt lappen hemma med ett fem siffror långt nummer på...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amuthir
Jag var på clas ohlsson i julas och handlade och betalade med kort där.
Först när drog jag det och skrev in koden så stod det efter att ha väntat en stund "Teknisk fel" i kortläsaren, så kassören tryckte om så jag kunnde dra igen, vilket jag gjorde då, och denna gången fungerade det.
Men sen när jag kom hem kollade jag såklart upp kontot och där fanns det då 2 st "Reserverad kortköp" på det beloppet jag hade handlat för... men efter en vecka eller något försvann den ena och den andra blev "Clas Ohlsson" som det ska, så det ordnade sig automatiskt.

Men detta kanske är ett tecken på avläsning?

Detta är ett fel som finns i det kassasystem som Clas Ohlson använder sig av och inget att vara orolig för.

Jag känner folk som jobbar på CO, som jag frågade om detta idag, och det är ett välkänt fel som tydligen uppstår i vid kontoköp i deras kassor ibland. Om den som tar betalt av dig trycker på fel knapp när detta fel uppstår reserveras dubbla beloppet på ditt konto under några dagar, men det ena av dem försvinner sedan. Du får alltså inte betala något extra.

Det värsta som händer är att du inte kan använda dig av det extra belopp som har reserverats under några dagar.

Det är med andra ord helt lugnt i det fallet!

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att det går såhär, kolla bara vad du ger oss för information om alla dina köp du har gjort osv.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svartsmurfen
Någonting som jag däremot blir jäkligt illa berörd av är att INET.SE totalvägrar att ge ut uppgifter om transaktionen. IP-numret var av förklarliga skäl det första som jag frågade efter men inte ens vad det var som hade beställts ville de tala om. Det är ju helt jävla barockt att man inte ens får veta vad de har beställt med mina pengar!

Helt klart frustrerande, men vad h*n som satt på INET.SE inte berättade är att de faktiskt inte får ge ut sådan information.
Endast om polisen kontaktar dom genom fax/email, där det tydligt står Polisen på, kan de få tillgång till informationen.

/Mac

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lejo
Inte konstigt att det går såhär, kolla bara vad du ger oss för information om alla dina köp du har gjort osv.

Om det är mig du syftar på så har du missat hela poängen:
Jag har inte gjort några inköp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Macothetaco
Helt klart frustrerande, men vad h*n som satt på INET.SE inte berättade är att de faktiskt inte får ge ut sådan information.
Endast om polisen kontaktar dom genom fax/email, där det tydligt står Polisen på, kan de få tillgång till informationen.

Jo, du har rätt i att det finns regler om sådant. Det är dock ingen tröst när man går in i en vägg vart man än vänder sig. Frustrerande, som du skrev. Du har rätt i att han inte upplyste om att han inte fick ge ut uppgifterna, fast det begrep man ju själv. Jag tycker i alla fall att det är etiskt förkastligt, i detta fall så finns det ingen oskyldig tredjepart. För övrigt så sa han att det räckte med att polisen ringde dem. Fick ett direktnummer och ett namn att fråga efter som jag vidarebefordrade till polisen.

Anledningen till att jag ville veta IP-numret var inte för att jag planerade att göra en whois och leka bödel, utan för att få reda på om beställningen kom från mig.
Jag har enbart säkerhetsaspekter i åtanke, helst eftersom jag precis har bytt modem och brandvägg.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.