Permalänk
Medlem

Pixmania

Tjo.

Är på jakt efter nytt grafik kort. Fick mail att pixmania har rea, så kollade in deras priser.

Men har inga erfarnheter av pixmania, känner ni till nått? Dom har bra pris på de olika grafikkorten.

http://www.pixmania.com/se/se/1483861/art/sapphire-technology...

http://www.pixmania.com/se/se/1483863/art/sapphire-technology...

Är det värt att handla från dom?

Visa signatur

Born too late to explore the earth, born too early to explore the stars, born just in time to see AMD rise back to rule the world.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du kollar omdömena från prisjakt så inser du snabbt att man som konsument inte ska stödja pixmania.

*Flyttad*

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Om du kollar omdömena från prisjakt så inser du snabbt att man som konsument inte ska stödja pixmania.

*Flyttad*

jo hört samma med... aldrig beställt nått men vad jag uppfattar det som ska det inte vara några bekymmer med beställningarna.

men om din vara går sönder inom garanti tiden så kan det uppstå vissa bekymmer med att få din vara utbytt av dom. då dom verkar vara ganska svåra att få tag i ...

läst om flera som ringt och mailat flera gånger men aldrig fått något svar

så mitt svar är lägg på en hundring å ta nått seriöst företag så som webhallen eller inet

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

enligt fel på pixmania ... beställt en del där ifrån och har inte haft några problem med reklamationer...

Visa signatur

Steve Jobs: We're better than you are! We have better stuff.
Bill Gates: You don't get it, Steve. That doesn't matter!

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag aldrig ta i det företaget med tång. Även om du kanske har tur och inga problem uppstår stödjer du ett företag som konsekvent åsidosätter konsumenträtt.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

denna raden från deras villkor bör räcka som avskräckande:
"Obs även att alla defekta produkter måste lämnas tillbaka oöppnade i originalförpackningen med alla tillbehör och alla bruksanvisningar."

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Avstängd

Du behöver inte oroa dig eftersom en sådan klausul är ogiltig. Man kan inte avtala bort sin rätt till att återlämna felaktiga varor och du kan inte se om den är felaktig utan att bryta förpackningen.

I övrigt så har jag själv gjort några beställningar från pixmania och det har fungerat ok, dock så har inget pajat än så jag vet inte hur det är med reklamationer.

Annars så verkar pixmania helt okej och om jag fattar rätt så är det stora i Europa. Det enda problemet är ju att de är stora i Europa och inte i Sverige vilket gör att deras "flexibla" verksamhet inte är belägen i Sverige. Därför kan det skert strula.

Permalänk
Medlem

"Du behöver inte oroa dig eftersom en sådan klausul är ogiltig. Man kan inte avtala bort sin rätt till att återlämna felaktiga varor och du kan inte se om den är felaktig utan att bryta förpackningen."

man tycker det, men nu är pixmania ett franskt och inte ett svenskt företag.
För att röra till det lite till så anger dom olika villkor för olika typer av produkter, dom hänvisar dessutom till partners av olika slag.

Googla "pixmania reklamation" och räkna alla som är nöjda....
det är lätt att vara nöjd när leverans och produkt fungerar, det är först när man ska använda reklamation/garanti/support man får veta hur "bra" företaget egentligen är

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kundun

man tycker det, men nu är pixmania ett franskt och inte ett svenskt företag.

De måste ändå följa svenska lagar om de säljer i Sverige.

Jag har handlat från pixmania några gånger och det har inte vart nått problem dock har jag inte vart i kontakt med deras support.

Permalänk

Jag har handlat från Pixmania rätt många gånger nu, senast ett HD4870 och en Q6600 och jag har aldrig upplevt nåt problem. Har dock aldrig haft nåt problem med varorna så jag har aldrig behövt kontakta kundtjänst. För övrigt så har det aldrig tagit mer än 3 dagar för grejorna att komma.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
De måste ändå följa svenska lagar om de säljer i Sverige.

Jag har handlat från pixmania några gånger och det har inte vart nått problem dock har jag inte vart i kontakt med deras support.

U wish...

http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=975989

saxat från villkoren för samarbetspartner gällande digitalkamror etc, vad nu det innebär...:
"Försäljningsvillkoren går under fransk lag, de lagar som gäller i Kundens hemland tas inte i beaktande"

en till goding:
"Vid felleverans, det vill säga om leveransen inte stämmer överens med beställningen, eller om inte beställningsformuläret motsvarar leveransen, är kunden tvungen att meddela detta till Pixmania. Detta måste meddelas till PIXmania leveransdagen eller senast första arbetsdag efter leveransen. Alla klagomål som görs efter denna period kommer att bli avvisade."

Såg/läste någonstans för längesen att om man ville tvinga pixmania att följa svensk konsumenträtt så var man tvungen att stämma pixmania i Frankrike, alternativt dra dom inför EU-domstol.

Är du fortfarande sugen på att tjäna en hundring på att handla därifrån så varsågod.
Men startar du en "jag köpte en grej hos pixmania och nu vill dom inte..."-tråd så kommer jag att flama dig till nästa vecka...

;D

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
De måste ändå följa svenska lagar om de säljer i Sverige.

Good luck with that one....

Permalänk
Avstängd

Kan ju upplysa om att jag har en tenta i bla. detta ämne i övermorgon. Iofs det område jag är sämst på för tillfället.

Hur som helst så åtnjuter man som konsument i Sverige ett bra skydd. Allt snack om att följa andra lagar bla bla stämmer inte. Däremot så kan det vara grymt jobbigt att driva rättsliga processer men glöm det där med att man måste stämma moderbolaget etc. I vanliga fall så brukar företag följa KOs och ARNs rekommendationer därför kunden till slut brukar klara sig utan inblandning av domstol.

Länken som kundun lade upp säger ingenting om att de måste följa svensk lag eller inte. Däremot så hör man ju hur en oförberedd anställd försöker slingra sig eftersom hon inte har fått några riktlinjer uppifrån.

I vilket fall så kan man väl lugnt säga att det inte är värt att handla från dem.

Permalänk
Medlem

Pixmania skiter väl fullständigt i ARN och konsumentlagarna.
Så många gånger som de blivit anmälda till konsumentverket
verkar inte heller hjälpa då folk ideligen har problem med dem.

Jag har också handlat från dem ett par gånger, men det är mer intressant
att höra från dem som har fått problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
***klipp

Däremot så kan det vara grymt jobbigt att driva rättsliga processer men glöm det där med att man måste stämma moderbolaget etc

***klipp***
I vilket fall så kan man väl lugnt säga att det inte är värt att handla från dem.

I pixmanias fall; vem tänkte du anmäla till arn om dom inte lyder?
Jag hittar inga bolag i pixmanias sfär som är svenska som man skulle kunna hålla skyldiga.
De enda jag hittade var:
" företaget Pixmania (i det följande kallat "vi") som hör till Fotovista koncernen; ett aktiebolag med ett kapital på 19 033 875 EURO, huvudsätet finns på 183 rue du chevaleret, 75013 Paris, Frankrike och är registrerat i "registre du commerce et des sociétés de Paris" med numret B 352 236 244. "

Pixmania är alltså ett franskt företag, skulle dessa underkasta sig svensk lagstiftning?! Har svårt att tänka mig det.
En process i frankrike är mig veterligt enda sätta att på något sätt tvinga dom att följa svensk konsumenträtt.
Eller via EU.

Har du motargument så motivera/styrk dom gärna istället för att säga "glöm det"?
Vill gärna veta hur det skulle gå till

;D

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Avstängd

Innan jag fortsätter så vill jag bara påpeka att mitt förra inlägg inte var menat att på något sett negativt utpeka kundun utan endast påvisa att filmen inte sade det som han framhöll.

I övrigt så hoppades jag att man kunde ta mig på mitt ord utan att kräva källor om allting då jag är aktiv inom denna forumdel. Juridiken inom detta område kan vara tämligen komplicerad och jag kan tillnärmelsevis inte allt och svarar heller inte på det jag inte kan.

För att återkoppla till ämnet. Tyvärr så hade jag inte tid att kolla upp Pixmanias specifika fall utan skrev mer om hur det är allmänt.

En snabb sökning i närlingslivsregistret visar dock att Pixmania är registrerat som filial till utländskt företag.
Vilka regler som gäller följer sedan av LUF, lagen om utländska filialer.

Jag vill avsluta med ett ordspråk som är det första man lär sig på HHS om man studerar juridik. "Kan man sin juridik så gäller inga lagar" Detta gäller även Pixmania och det är inget tvivel om att de förfogar över jurister som är långt kunnigare än jag.

PS. Angående det där om moderbolag. Jag upptäckte att det var lite luddigt. Poängen med filial är att man inte behöver starta ett dotterbolag och därför så är det de facto det företag som registrerat filialen som blir stämt. Detta är dock inget moderbolag per definition. När jag sa moderbolag första gången hade jag inte kolalt upp huruvida Pixmania hade ett svenskt dotterbolag. Jag ber om ursäkt för det.

Permalänk
Medlem

Var inte meningen om jag lät lite rabiat, såg det nu... ;D
Ber om ursäkt för det, lite ovan bara

PLUS hade ett program om dom för några år sedan och jag tror det var där dom konstaterade att dom inte hade något svenskt dotterbolag utan bara snikvarianten som du nämnde.
Och att det därför var i princip olösligt för svenska privatpersoner att få rätt i eventuella tvister.
Att den korrekta juridiska ordningen är komplex tvivlar jag inte på, lite därför jag gärna ville pumpa dig på lite mer info.
Ledsen om det lät fel ;D

I videosnutten säger hon i princip ingenting, vilket antagligen är precis det hon har betalt för...

Lägger till en smiley till eftersom jag är på gott humör, även om jag kanske inte lyckas skriva glatt ;D

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Det spelar väl ingen större roll om du har rätt enligt KO och får rätt i ARN
när de ändå struntar i utslaget?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Det spelar väl ingen större roll om du har rätt enligt KO och får rätt i ARN
när de ändå struntar i utslaget?

Det som återstår då är att stämma men det är som sagt ingen höjdare. Däremot så borde Pixmania vara med på svarta listan om det nu är så idiotiska att de inte lyssnar. Någon som orkar kolla upp?

Permalänk

Har handlat därifrån en gång, gick snabbt med frakt och dagen efter var dhl vid dörren med digitalkameran. Dock har jag hört av en kompis att supporten inte va så rolig o hantera som många andra har skrivit.

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Det som återstår då är att stämma men det är som sagt ingen höjdare. Däremot så borde Pixmania vara med på svarta listan om det nu är så idiotiska att de inte lyssnar. Någon som orkar kolla upp?

Visst finns de med på svarta listen, men verkar inte vara så många fall som gått så långt som till ARN.

http://www.radron.se/templates/Artikel____41.aspx