Någon har hackat och tagit över mitt Tradera-konto

Permalänk
Medlem

Någon har hackat och tagit över mitt Tradera-konto

Efter många misslyckade försök att logga in på mitt tradera-konto och även försökt få mina inloggningsuppgifter skickade till mitt e-post-konto har jag nu förstått att någon har hackat sig in och kommit över mina uppgifter och på något sätt ändrat e-post och lösenord. Jag söker på mitt alias via "sök medlem" och hittar NYA auktioner upplagda via mitt konto! Självklart blir jag vettskrämd och försöker kontakta tradera flera gånger. Det visar sig att man inte tar emot samtal vardagar efter kl 12 lunchtid och enbart via mail, som de svarar på NÄR? på måndag? Då har redan auktionerna som är upplagda slut och folk tror det är jag som säljer dessa?

Jag vet inte vad jag ska göra? Ska jag ringa polisen? Tradera kan jag inte få tag i, de måste ju spärra kontot så användaren som sitter på det inte lyckas med sitt bedrägeri. Jag märkte detta för bara någon timme sedan. Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Det är väl kanske lika bra att ringa polisen, dock tror jag inte att de kommer göra någonting åt det tyvärr.

Går det inte att komma i kontakt med någon på tradera utanför standard tider?

När slutar auktionerna då?
Är det precis på måndag är det väldigt osannolikt att någon hinner betala innan du hunnit kontakta tradera.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

auktionerna går ut samma tid runt 14 på söndag. har nu gjort en polisanmälan men förjävligt om tradera inte skulle hinna spärra kontot helt innan folk blir drabbade. känns inte bra alls.

Permalänk
Medlem

Tråkigt när sådant händer.
Men det är iaf bra att ha en polisanmälan bakom sig
om det skulle bli problem.

Permalänk
Medlem

Jag brukar inte handla på auktioner, men vad händer om du reggar en påhittad figur och lägger "låtsas" bud på alla hans auktioner? Tills Tradera har vaknat...

Ex, skräp 5 kr, då lägger du in 100 000 kr osv.

Permalänk
Inaktiv

Ja precis!, ring 114 14 och anmäl!

Du vill ju inte riskera åka dit för grovt bedrägeri...

Permalänk
Medlem

Vi Sweclockare kan hjälpa till och bjuda på dessa auktioner om du ger oss ditt alias...

Permalänk
Medlem

lol... och tardera får massor cach för procenten på vinsten..

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
lol... och tardera får massor cach för procenten på vinsten..

vilken vinst?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av geo1
vilken vinst?

provision

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem

Vad är ditt alias?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkwingduck
provision

jo, men det blir ju ingen provision om någon av oss på forumet lägger ett låtsasbud, och sedan kommer med ursäkten att man inte har råd eller så - då borde rimligtvis affären avbrytas.

bara en tanke.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
lol... och tardera får massor cach för procenten på vinsten..

Tror du bedragaren är dum nog att betala in det då?

Nej?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Om jag får något bevis på att det är det verkligen är ett hackat konto det rör sig om så kan jag med gå in och låtsasbjuda på alla saker

Permalänk
Avstängd

registrera en spraymail konto och börja bjud, skaffa fejk personnummer gör du lätt om du googlar efter personnummer.

Sen håller du överpris på varorna tills sömniga tradera gänget vaknar, råkar du vinna någon auktion får du en "gratis till vinsten" mail med kontonummer med mera, spara detta mail.
Men för guds skull så ska du även svara på mailet med liknande = "ditt IP registreras på tradera och din kontonummer är nu lämnad till polisen för rättsliga åtgärder"

Det är bäst att du kör spelet så ingen annan kommer och förstör allt.

Lycka till.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

keep us updated though..

Visa signatur

Nunca Est Bibendum

Permalänk
Medlem

Hur gick det?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Potatismoset
Hur gick det?

x2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JorisS
x2

x3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
x3

x4

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Hedersmedlem

Nästa som gör en bump blir varnad utan pardon!!!

Jag förstår att det är spännande att få reda på hur saker ligger till men missbruka inte forumet på detta vis.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Ledsen att jag inte återkom hit förrän nu. Allting löste sig till slut utan att jag behövde göra några av de drastiska åtgärder som ni nämnde här.

Hur som helst ringde jag polisen samma kväll som jag skrev här på forumet och anmälde allt så polisen förstod att jag försökte ställa allt till rätta och således inte riskerade att bli anklagad för bedrägeri ifall jag inte skulle hinna få kontakt med tradera innan auktionerna tog slut. Polisen i luren var inte säker på om tradera svarade på mail under helgerna men trodde att de "nog måste finnas tillgängliga även då" men kunde inte hjälpa mig mycket mer i ärendet för tillfället. Jag skickade samtidigt flera mail till traderas support där jag skrev i detalj om vad som hade hänt. Jag var sjukt orolig eftersom det bara var lite mer än ett dygn kvar på auktionerna som hade lagts upp. Dagens efter runt lunchtid fick jag som tur är ett mail från traderas support där man hade förstått mina meddelande och tittat närmare på mitt konto. Man hade stängt alla dessa auktioner och ändrat mitt lösenord på tradera och bad mig ändra båda mitt lösenord på tradera och på mitt gmail-konto. Jag pustade ut och var till slut jävligt tacksam över den snabba hjälpen jag fick från tradera.

Trodde först inte de skulle vara där under hela helgen. Tänk då vilket jävla helvete det kunde ha blivit. Jag förstår fortfarande inte hur mitt konto kunde bli angripet bara sådär utan att jag gjort något speciellt?

Tack för all omtanke och försök till hjälp från er också!

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig!

Permalänk

A härligt. Men en så stor site som tradera borde väl svara på mail under helgerna och hela tiden tycker man...

Permalänk
Medlem

Har du kört en ordentlig virus- och spywarekoll så du inte har nån keylogger eller nåt skit installerat? Kanske netbus

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]