Vad får ni för hastigheter över 1Gbit LAN?

Permalänk
Avstängd

Vad får ni för hastigheter över 1Gbit LAN?

Lite nyfiken. Vad får ni för hastigheter över 1Gbit NIC? Rent teoretiskt är max farten 125MB/sek över 1Gbit LAN. Men vad är vanligt i praktiken? Vad får ni?

Permalänk
Medlem

125mb/sek är mellan två datorer, 1 sladd rakt imellan.

Använder du en hub/router/switch så måste man tänka i CSMA/CD tänket. Då kan man komma hur långt som helst ner, normalt räknar man med 385mbit av 1000mbit om man använder ett par datorer ihopkopplade

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag har maxat runt 85Mb/sek med en switch emellan min och polarns burk, en fylld 8 Portars under ett LAN. men som standard brukar det väll ligga rund 30-40Mb/sek

Visa signatur

Core i9 12900K | ASUS ROG Maximus Z790 Hero | 32Gb 6000Mhz Kingston | EVGA 3080TI FTW3

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Oops, kanske ska denna tråd flyttas till "internet, uppkoppling och nätverk"?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Länk till mätverktyg?!

google iperf

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
125mb/sek är mellan två datorer, 1 sladd rakt imellan.

Använder du en hub/router/switch så måste man tänka i CSMA/CD tänket. Då kan man komma hur långt som helst ner, normalt räknar man med 385mbit av 1000mbit om man använder ett par datorer ihopkopplade

Vad jag vet så är Gigabit eth fullduplext. Och dessutom hade det inte gjort någon skillnad om han hade haft 50 switchar/hubbar imellan.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Vad jag vet så är Gigabit eth fullduplext. Och dessutom hade det inte gjort någon skillnad om han hade haft 50 switchar/hubbar imellan.

Jodå. du hade fått mkt sämre hastighet av det.

ang hastighet så får jag:

bin/iperf.exe -c 192.168.1.1 -P 1 -i 1 -p 5001 -w 56K -M 1K -N -l 2M -C -f m -t 20
------------------------------------------------------------
Client connecting to 192.168.1.1, TCP port 5001
TCP window size: 0.05 MByte
------------------------------------------------------------
[108] local 192.168.1.2 port 49403 connected with 192.168.1.1 port 5001
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[108] 0.0- 1.0 sec 108 MBytes 906 Mbits/sec
[108] 1.0- 2.0 sec 108 MBytes 906 Mbits/sec
[108] 2.0- 3.0 sec 110 MBytes 923 Mbits/sec
[108] 3.0- 4.0 sec 110 MBytes 923 Mbits/sec
[108] 4.0- 5.0 sec 108 MBytes 906 Mbits/sec
[108] 5.0- 6.0 sec 110 MBytes 923 Mbits/sec
[108] 6.0- 7.0 sec 110 MBytes 923 Mbits/sec
[108] 7.0- 8.0 sec 110 MBytes 923 Mbits/sec
[108] 8.0- 9.0 sec 110 MBytes 923 Mbits/sec
[108] 9.0-10.0 sec 110 MBytes 923 Mbits/sec
[108] 10.0-11.0 sec 108 MBytes 906 Mbits/sec
[108] 11.0-12.0 sec 112 MBytes 940 Mbits/sec
[108] 12.0-13.0 sec 108 MBytes 906 Mbits/sec
[108] 13.0-14.0 sec 110 MBytes 923 Mbits/sec
[108] 14.0-15.0 sec 110 MBytes 923 Mbits/sec
[108] 15.0-16.0 sec 108 MBytes 906 Mbits/sec
[108] 16.0-17.0 sec 110 MBytes 923 Mbits/sec
[108] 17.0-18.0 sec 108 MBytes 906 Mbits/sec
[108] 18.0-19.0 sec 110 MBytes 923 Mbits/sec
[108] 19.0-20.0 sec 110 MBytes 923 Mbits/sec
[ ID] Interval Transfer Bandwidth
[108] 0.0-20.0 sec 2190 MBytes 918 Mbits/sec
Done.

med tokdålig switch och billiga nätverkskort

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Vad jag vet så är Gigabit eth fullduplext. Och dessutom hade det inte gjort någon skillnad om han hade haft 50 switchar/hubbar imellan.

Hubbar ja, men inte switchar som du säger. Så länge switchens backplan klarar hastigheten den matas med så slöar den inte ner hastigheten.
Kör man en hubb så kommer det bli kollisioner som slöar ner det rejält.

Vid Gbit hastigheter är det diskarna, tcp inställningar och MTU som begränsar hastigheten störst.

Visa signatur

CCNP

Permalänk

Andra mätverktyg? Litar inte helt på iperf då den uppger en lägre hastighet än lag faktiskt får i praktiken när jag överför filer mellan två maskiner.

Den visar också endast 1443Mbit/s över en 10GbE link vilket var extremt dårligt tycker jag.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Hubbar ja, men inte switchar som du säger. Så länge switchens backplan klarar hastigheten den matas med så slöar den inte ner hastigheten.
Kör man en hubb så kommer det bli kollisioner som slöar ner det rejält.

Vid Gbit hastigheter är det diskarna, tcp inställningar och MTU som begränsar hastigheten störst.

ok du får fortsätta tro så.

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Vad jag vet så är Gigabit eth fullduplext. Och dessutom hade det inte gjort någon skillnad om han hade haft 50 switchar/hubbar imellan.

Jodå, även med switch får man tänka CSMA/CD. Bara för du har fritt blås emot din egen lina betyder inte det att mottagaren du ska till är ledig, det blir collision och den får räkna om igen.

Det är helt klart stor skillnad switchar emot hub. Men endå...

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
ok du får fortsätta tro så.

Switchar har ASIC kretsar som switchar i hårdvara, det som händer är att delayen blir högre när ett paket går genom en switch.
Ponera att vi seriekopplar några switchar. Paketen som switch1 skickar ut skickas ut i samma hastighet av switch 2 till switch 3, men det tar en liten stund att åka igenom switchen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Jodå, även med switch får man tänka CSMA/CD. Bara för du har fritt blås emot din egen lina betyder inte det att mottagaren du ska till är ledig, det blir collision och den får räkna om igen.

Det är helt klart stor skillnad switchar emot hub. Men endå...

Kollisioner existerar inte på ett switchat nät då de mikrosegmenterar, och kollisioner stannar på sitt segment.

http://en.wikipedia.org/wiki/Network_segment

EDIT: Försöker flera datorer nå samma server så kommer de såklart få dela på länken som servern har till switchen.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Dator1 skickar till Dator 2
ca 100MB/s

Dator 3 skickar till dator 4
Genast så sänks hastigheten på Dator1's överföring.

Varför då? jo hemma switcharna orkar inte.

Det kan du läsa om här maniak:
http://en.wikipedia.org/wiki/Throughput

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
Varför då? jo hemma switcharna orkar inte.

Det kan du läsa om här maniak:
http://en.wikipedia.org/wiki/Throughput

Vem pratar specifict om "hemma" switchar?

Jag har bl.a. en SRW2016 som annonserar med (och klarar) wirespeed. Sedan är det extremt liten prestandaskillnad mellan switch och switch - även på "hemma" burkarna.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
Dator1 skickar till Dator 2
ca 100MB/s

Dator 3 skickar till dator 4
Genast så sänks hastigheten på Dator1's överföring.

Varför då? jo hemma switcharna orkar inte.

Det kan du läsa om här maniak:
http://en.wikipedia.org/wiki/Throughput

Det snackades om 50 switchar emellan och inget om flera datorer som använde en switch. Snackar du om throughput får du fanimej säga det också.

Men en "hemmaswitch" modell gbit har ändå ett backplan på nån gbit, så ett par klienter är oftast inget problem. Hemmaroutrar är en annan historia.

Själv får jag förresten 30-60MB/s genom mitt ej opimerade Gbit nät beroende på vilket protokoll jag kör.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Hubbar ja, men inte switchar som du säger. Så länge switchens backplan klarar hastigheten den matas med så slöar den inte ner hastigheten.
Kör man en hubb så kommer det bli kollisioner som slöar ner det rejält.

Vid Gbit hastigheter är det diskarna, tcp inställningar och MTU som begränsar hastigheten störst.

Hehe jo kanske överdrev lite med 50 switchar Men du förstår min poäng och jag din

edit: som sagts tidigare, collisions uppstår inte på ett switchat nätverk, och det är INTE p.g.a CSMA/CD utan att helt enkelt mikrosegmentering.
taget från wikipedia:

Citat:

Microsegmentation in computer networking is a term used to describe the segmentation of a collision domain into as many segments as there are circuits, minus one (#segments = #circuits - 1). This microsegmentation performed by the switch cuts the collision domain down so that only two nodes coexist within each collision domain. This way, collisions are decreased and only the two NICs which are directly connected via a point-to-point [disambiguation needed] link are contending for the medium.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Hedersmedlem

Prestandatestade min D-Link DGS-1216T till 980 Mbit med iperf mellan två datorer som hade Realtek 8111B respektive Intel PRO/1000-nätverkskort. Kablarna var CAT6.

Men praktiskt i SMB/CIFS tror jag man ligger jäkligt lågt, kanske runt 400 Mbit eller så.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Det snackades om 50 switchar emellan och inget om flera datorer som använde en switch. Snackar du om throughput får du fanimej säga det också.

Men en "hemmaswitch" modell gbit har ändå ett backplan på nån gbit, så ett par klienter är oftast inget problem. Hemmaroutrar är en annan historia.

Själv får jag förresten 30-60MB/s genom mitt ej opimerade Gbit nät beroende på vilket protokoll jag kör.

Ett par klienter har varit problemet i flera fall jag varit med om.
min netgear blir varm och ballar ur vid lite för mycket trafik. Då ska vi inte snacka om den switchen man får av bredbandsbolaget... backplanet där.. ja...

Självklart om man har über cisco switchar så blir inte belastningen märkbar. Men nu tror jag inte majoriteten av folket här kör det...

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Avstängd

Burken84
Ok, du verkar få 108-110 MB/sek i överföringshastighet? Sen rapporterar du att mellan dator 1 och 2 får du 100MB/sek? Varför skiljer det sig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Burken84
Ok, du verkar få 108-110 MB/sek i överföringshastighet? Sen rapporterar du att mellan dator 1 och 2 får du 100MB/sek? Varför skiljer det sig?

Det var ju bara ett enkelt exempel så vi förstod hur en switch skulle slöa ner med kasst backplane... jag har en hel tråd med mina hastigheter här.. får snart min nya switch och hoppas på bättre hastigheter då

Visa signatur

Chewbacca <3