Fråga om fakturadatum

Permalänk
Medlem

Fråga om fakturadatum

Vid jul beställde jag en produkt, som enligt de själva skulle skickas dagen efter beställning eller första arbetsdagen efter beställning.
Idag dök produkten äntligen upp.

Dom lämnade 10 dagars faktura, men då jag fick paketet så hade ju alltså redan den tiden gått ut.

Så jag undrar när är det egentligen tiden ska räknas från?

Är det från beställning, när dom skickat den eller när man fått varan?

Visa signatur

...

Permalänk
Inaktiv

Tror det är från dagen dom skickar ordern.

Permalänk
Medlem

dagen då du fått varan ska det vara. Får du fakturan 4 dagar efter du fått varan så är det ändå från dagen du fått varan som räknas.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Fakturan bör inte skickas alltför lång tid innan produkten, men det kan förekomma.

Fakturan räknas alltid från fakturadatumet (om inte något annat står angivet), dvs det datumet som står på fakturan. Det står ju i princip alltid sista betalningsdag.

Dvs, egentligen har det ingenting med produkten att göra, förutom att det är vettigt att skicka grejerna och fakturan "samtidigt".

Jonazz: Hur ska företagen hålla koll på när kunden får varan?

Permalänk
Medlem

Ja det står ett förfallodatum på fakturan.
Men när dom skickar fakturan tillsammans med varan så är det svårt att betala i tid när det tar dom 3 veckor att skicka varan, när det enligt de själva ska ta max en vecka.

Tänkte mest bara vad som va rätt å fel, om jag kunde vänta tills löning med att betala.
Men får väl bli att pröjsa på en gång då.

Tack för svaren

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Ta kontakt med företaget om det är så att du har lite pengar så ger dom dig säkert anstånd med några dagar och om inte så betala den omedelbart och jag hoppas du har sparat all orderhistorik så du kan bestrida ev krav från företaget som kanske lägger på en påminnelseavgift vilket är fel isf.