Permalänk
Medlem

Elitklasser

Som västvärldens förmodligen sista land har nu regeringen och skolverket beslutat att införa såkallade "elitklasser" för begåvade elever i Sverige.

Vad tycker folket på Sweclockers om detta?
Jag är mest nyfiken på vad dom som är emot detta har för argument?

Hörde i bakgrunden från TV:n en debatt i Aktuellt mellan skolminister Björklund och V-ordförande Ohly. I korthet menade Ohly att detta innebär mindre resurser till dom andra eleverna och att det är orättvist och ojämlikt. Björklund kontrade med att detta inte tar några extra resurser i anspråk eftersom det i princip bara innebär att dom begåvade eleverna buntas ihop i samma klass med ett högre studietempo och tuffare utmaningar.

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Medlem

Elitklasser låter som en bra idé. Alla klasser borde vara elit.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Entusiast

Jag ser inget problem med att de som är smarta får lite mer utmaningar för att de ska få utvecklas. Det är ju inte ovanligt att smarta barn tröttnar på skolan för de upplever den för lätt. Jag håller inte alltid med major Björklund men i det här fallet tycker jag att han har rätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd

Det låter suveränt.
Jag skulle inte ha några problem om det lades extra resurser på dessa klasser. Jag tror nog att man kan anta att eleverna i dessa klasser i högre grad kommer driva utvecklingen framåt, och på så sätt driva in pengar i statskassan. Så det är en vettig investering.

Vilka årskurser rör det sig om? Hur ska uttagningen gå till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Det låter suveränt.
Jag skulle inte ha några problem om det lades extra resurser på dessa klasser. Jag tror nog att man kan anta att eleverna i dessa klasser i högre grad kommer driva utvecklingen framåt, och på så sätt driva in pengar i statskassan. Så det är en vettig investering.

Vilka årskurser rör det sig om? Hur ska uttagningen gå till?

Det rör sig om gymnasieskolor. Här finns lite mer info

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2326397.svd

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk

Visst det är en kostnad/resursfråga, men skolor bör dela upp elever efter kunskap så bra som de kan. Är det flera parallella klasser så behöver det inte bli så mycket dyrare att skapa en "elitklass".
Egentligen borde man dela upp eleverna i alla kurser, då de kan vara bra på något men dålig i något annat. Fast då blir det mycket dyrare då parallellklasserna måste ha samma schema. (blir resursbrist)

Jag tror förövrigt detta är bra för alla, de som behöver gå långsammare fram kan då göra det.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

I den utformningen som det lagts fram är jag inte förtjust i tanken. Men den grundläggande idén tycker jag är bra. Men som det har lagts fram nu? Nej, till och med namnet "elitklasser" är ju otroligt löjligt.

Precis som att skolan i viss mån anpassas för de med svårigheter så tycker jag den borde kunna anpassas till de som skulle må bra av mer utmaning. Men i denna form tycker jag det mest är ett smaklöst sätt att peka ut att vissa är bättre än andra.

Jag tvivlar på att detta på något sätt skulle behövas, och jag tycker att det medför större risk för nackdelar än de fördelar det kan föra fram. Det enda som egentligen behövs är att man tar bort de spärrar som idag sätter gränserna. Man behöver inte dela in folk i grupper för detta och att man verkar vilja göra det tycker jag smakar mer som jämnställdhetsfientligt nonsens från samma era som när mörkhyade bara kunde jobba på sockerfält än att man vill hjälpa de begåvade.

Edit**
Att sätta begåvade i en egen klass kan jag hålla med om är en bra idé. Men denna skall ju inte pekas ut som bättre eller på annat sätt finare än de vanliga klasser. Det enda som skall skilja dem åt i mitt tycke är att de klasserna som hållt ett högre tempo lyfter fram elever med bättre betyg, eller kanske betyg i fler ämnen än vad som krävs.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Dumma ungar får ju egna klasser, eller iaf egna grupper. Är väl inte mer än rätt att dom som vill arbeta lite snabbare får den möjligheten.

Men om det bara gäller gymnasiet är ju diskussionen riktigt löjlig. Det är ju bara ett nytt program, är väl inte konstigare än att vissa läser natur och andra fordon.

belga: Det är ju media som kallar det för elitklasser, och visst låter det löjligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
I den utformningen som det lagts fram är jag inte förtjust i tanken. Men den grundläggande idén tycker jag är bra. Men som det har lagts fram nu? Nej, till och med namnet "elitklasser" är ju otroligt löjligt.

Precis som att skolan i viss mån anpassas för de med svårigheter så tycker jag den borde kunna anpassas till de som skulle må bra av mer utmaning. Men i denna form tycker jag det mest är ett smaklöst sätt att peka ut att vissa är bättre än andra.

Jag tvivlar på att detta på något sätt skulle behövas, och jag tycker att det medför större risk för nackdelar än de fördelar det kan föra fram. Det enda som egentligen behövs är att man tar bort de spärrar som idag sätter gränserna. Man behöver inte dela in folk i grupper för detta och att man verkar vilja göra det tycker jag smakar mer som jämnställdhetsfientligt nonsens från samma era som när mörkhyade bara kunde jobba på sockerfält än att man vill hjälpa de begåvade.

Edit**
Att sätta begåvade i en egen klass kan jag hålla med om är en bra idé. Men denna skall ju inte pekas ut som bättre eller på annat sätt finare än de vanliga klasser. Det enda som skall skilja dem åt i mitt tycke är att de klasserna som hållt ett högre tempo lyfter fram elever med bättre betyg, eller kanske betyg i fler ämnen än vad som krävs.

Jag förstår inte det här resonemanget riktigt. Det här handlar ju om att det finns elever som ÄR bättre och mer begåvade än andra och att deras potential skall utnyttjas till fullo. Då ska det klart och tydligt framkomma att det är en elitklass och att dom som går i den klassen är mer begåvade. Vad är det för vits att införa en elitklass om den inte har någon status, någonting att sträva efter? Varför ska vi undanhålla svenska barn/ungdomar den sanna verkligheten om att alla faktiskt inte är helt lika. Det kommer alltid att finnas dom som är smartare, mer atletiska, mer musikaliska osv än andra. Precis på samma sätt som vi ger stöd åt elever som har det svårt i skolan så måste väl dom som är begåvade få stöd och uppmuntring? Istället för att tuta i ungarna en massa blaj om jämlikhet och att alla är lika dåliga så är det väl bättre att peppa dom till att göra det bästa utifrån sina förutsättningar och begåvningar. Att det sedan finns dom som är bättre förtar väl inte den egna insatsen?

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Jag tvivlar på att detta på något sätt skulle behövas, och jag tycker att det medför större risk för nackdelar än de fördelar det kan föra fram. Det enda som egentligen behövs är att man tar bort de spärrar som idag sätter gränserna. Man behöver inte dela in folk i grupper för detta och att man verkar vilja göra det tycker jag smakar mer som jämnställdhetsfientligt nonsens från samma era som när mörkhyade bara kunde jobba på sockerfält än att man vill hjälpa de begåvade.

Hur föreslår du att man "tar bort spärrarna"?
Ska alla matematiklärare läsa 60 poäng mer matematik bara för att det finns en liten liten chans att just de skulle få en elev som var oerhört långt fram i sin matematikkunskap? Annars kommer de att vara en spärr, läraren kommer inte att kunna hjälpa eleven.

Angående din liknelse till rassegregering och slavar så... ehm... jo, det var bland det dummaste du kunde ha skrivit. Du glömde dock att få in "Hitler" där.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Hur föreslår du att man "tar bort spärrarna"?
Ska alla matematiklärare läsa 60 poäng mer matematik bara för att det finns en liten liten chans att just de skulle få en elev som var oerhört långt fram i sin matematikkunskap? Annars kommer de att vara en spärr, läraren kommer inte att kunna hjälpa eleven.

Angående din liknelse till rassegregering och slavar så... ehm... jo, det var bland det dummaste du kunde ha skrivit.

matematiklärare läser redan matte på en högre nivå än de kommer undervisa i.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
matematiklärare läser redan matte på en högre nivå än de kommer undervisa i.

Jepp, jag vet.
Men de läser inte nog mycket för att kunna mer än alla gymnasieelever.

Permalänk
Avstängd

Låter som ett bra förslag. Vi får hoppas att det kommer fungera bra i praktiken också.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

Borde inte de som inte är 1337 i skolan vara de som får mest uppmärksamhet och hjälp i första hand?

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingemansson
Borde inte de som inte är 1337 i skolan vara de som får mest uppmärksamhet och hjälp i första hand?

En kombination är nog det bästa.

Sen om man tar bort de smarta hamnar ju idioterna i en klass, så de kan få idiothjälp. Så det kan ju utvecklas till en win-win situation.

(PK-konverteraren var avstängt vid skrivandet av detta)

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Lustigt att detta införs först nu i Sverige.

Om man tycker det är okej med specialklasser för lågt begåvade (särskolan) så borde man väl tycka det är okej med klasser för högt begåvade?

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Glömsk

Jag får svara det tredje alternativet: Lägg ner skolverket.

I vilket tempo eller vad som lärs ut bör givetvis vara mellan elev, skola och lärare. Ingen annan. Varför är detta en politisk fråga över huvud taget? Kanske skulle sverige bli ett lite bättre land om politikerna slutade lägga sig i vad och hur folk lär sig?

Bara politikerna slutar vara ivägen så kommer skolor skapas som har "elitklasser" om det efterfrågas eller inte ha "elitklasser" om det inte efterfrågas. Kan det bli enklare?

Förslag:

1) Lägg ner skolverket.

2) Ta bort skattefinansiering av utbildning.

Edit: Glömde utbildningsdepartementet. Det bör också läggas ned.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Jag får svara det tredje alternativet: Lägg ner skolverket.

I vilket tempo eller vad som lärs ut bör givetvis vara mellan elev, skola och lärare. Ingen annan. Varför är detta en politisk fråga över huvud taget? Kanske skulle sverige bli ett lite bättre land om politikerna slutade lägga sig i vad och hur folk lär sig?

Bara politikerna slutar vara ivägen så kommer skolor skapas som har "elitklasser" om det efterfrågas eller inte ha "elitklasser" om det inte efterfrågas. Kan det bli enklare?

Förslag:

1) Lägg ner skolverket.

2) Ta bort skattefinansiering av utbildning.

Edit: Glömde utbildningsdepartementet. Det bör också läggas ned.

om båda dessa inrättningar läggs ner, vem/vilka ska då övervaka så skolorna följer normerna? inte lär ut en massa dravel/hjärntvättar elever med t ex att det finns bara sanning i bibeln/Stalin var en sann hjälte för mänskligheten/Hitler må ha haft en ful mustasch men han gjorde bara gott?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
om båda dessa inrättningar läggs ner, vem/vilka ska då övervaka så skolorna följer normerna? inte lär ut en massa dravel/hjärntvättar elever med t ex att det finns bara sanning i bibeln/Stalin var en sann hjälte för mänskligheten/Hitler må ha haft en ful mustasch men han gjorde bara gott?

Föräldrarna mfl. Skolor som ger dålig utbildning får inga elever och går under.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plexus
Jag förstår inte det här resonemanget riktigt. Det här handlar ju om att det finns elever som ÄR bättre och mer begåvade än andra och att deras potential skall utnyttjas till fullo. Då ska det klart och tydligt framkomma att det är en elitklass och att dom som går i den klassen är mer begåvade. Vad är det för vits att införa en elitklass om den inte har någon status, någonting att sträva efter? Varför ska vi undanhålla svenska barn/ungdomar den sanna verkligheten om att alla faktiskt inte är helt lika. Det kommer alltid att finnas dom som är smartare, mer atletiska, mer musikaliska osv än andra. Precis på samma sätt som vi ger stöd åt elever som har det svårt i skolan så måste väl dom som är begåvade få stöd och uppmuntring? Istället för att tuta i ungarna en massa blaj om jämlikhet och att alla är lika dåliga så är det väl bättre att peppa dom till att göra det bästa utifrån sina förutsättningar och begåvningar. Att det sedan finns dom som är bättre förtar väl inte den egna insatsen?

Att visa vilka som är bättre än andra har vi redan ett system för. Det kallas betyg. Att utöver detta vilja visa på att vissa skulle vara bättre än andra genom att de tillhör någon form av "elit" är ju bara löjligt. Är man mer begåvad så visst, då bör man inte hållas tillbaka utan bör tillåtas att läsa mer avancerade kurser, kanske samma kurser på kortare tid så man hinner mer flera och så vidare. Finns det tillräckligt med ungar som platsar in i kategorin begåvade så visst kan man starta en egen klass åt dem. Inga protester där.

Men man ska då inte på något sätt försöka få fram att ett MVG från en normalbegåvad elev på något sätt är mindre värt än ett MVG från en begåvad, vilket jag anser att det hela som det är framlagt just nu riskerar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Hur föreslår du att man "tar bort spärrarna"?
Ska alla matematiklärare läsa 60 poäng mer matematik bara för att det finns en liten liten chans att just de skulle få en elev som var oerhört långt fram i sin matematikkunskap? Annars kommer de att vara en spärr, läraren kommer inte att kunna hjälpa eleven.

Angående din liknelse till rassegregering och slavar så... ehm... jo, det var bland det dummaste du kunde ha skrivit. Du glömde dock att få in "Hitler" där.

Edit**
Inte ens värt ett ordentligt svar...
Sluta fjanta så förbannat mycket och försöka smyga dina egna förlöjligande ordval i vad jag ska eller inte ska ha sagt.

Du behöver f.ö. inte svara i tråden. Har du någonting vettigt att säga kan du ta det i ett PM.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Föräldrarna mfl. Skolor som ger dålig utbildning får inga elever och går under.

Tror du på fullaste allvar att detta skulle kunna funka? Ta alla invandrar familjer t.ex. alla skulle ju söka sig till samma skola och de skulle troligtvis sluta med att det inte går ett enda svensk fött barn där, vågar inte ens tänka på hur de skolorna skulle kunna se ut.

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
1) Lägg ner skolverket.

Vem/vilka ska då bestämma vilka kurser som är godkända, att skolorna sköter, osv? Föräldrarna har nog tillräckligt att göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
2) Ta bort skattefinansiering av utbildning.

På vilket sett ska utbildning finansieras då?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Som förslaget ser ut nu tycker jag det är synnerligen okontroversiellt. Några gymnasier startar program som baseras på natur- eller samhällsvetenskapliga programmen, men är utökade med vissa högskolekurser. Alla i landet får söka och betygsintagning gäller.

Jag har ytterst svårt att se det problematiska i det här - redan nu sker ju betygsintagning till populära utbildningar och skolor. Vi har musikklasser, gymnasier med inriktning på marinbiologi och astronomi och fan och hans moster. Varför skulle inte fördjupad naturvetenskap kunna ha sin plats i utbudet för den ambitiöse niondeklassaren?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Glömsk

Hehe, mothugg direkt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingemansson
Tror du på fullaste allvar att detta skulle kunna funka? Ta alla invandrar familjer t.ex. alla skulle ju söka sig till samma skola och de skulle troligtvis sluta med att det inte går ett enda svensk fött barn där, vågar inte ens tänka på hur de skolorna skulle kunna se ut.

Det är väl inte ditt problem? Om jag flyttar till Schweiz och vill att mina barn ska gå i en svensk skola är väl det mitt problem?

Varför anser du dig ha rätt att bestämma över andra familjer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Vem/vilka ska då bestämma vilka kurser som är godkända, att skolorna sköter, osv? Föräldrarna har nog tillräckligt att göra.

På vilket sett ska utbildning finansieras då?

Hur utbildningarna finansieras är inte min ensak. Jag skulle personligen antagligen betala en månadsräkning eller gå ihop och poola kostnaden med de som bor i kvarteret. Finns alltid bra lösningar på detta.

Om en skola är bra eller dåligt, tja. Jag personligen skulle nog göra lite research först. Tillåter skolan insyn exempelvsi? Gör den inte det väljer jag någon annan. Så kan jag själv göra lite "stickprov" då och då för att se att det funkar bra.

Det skulle bli rejält bättre än att lita på att staten tar hand om saken.

Edit: Icke att förglömma: Bra högskolor och universitet lär antagligen ha åsikter om gymnasier är bra eller dåliga. Så man kan ju börja i den änden, och arbeta sig ner för att se vilka skolor som håller måttet.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Men man ska då inte på något sätt försöka få fram att ett MVG från en normalbegåvad elev på något sätt är mindre värt än ett MVG från en begåvad, vilket jag anser att det hela som det är framlagt just nu riskerar.

Nu är det kanske snarare betygsystemet och inflationen i detta som är problemet, men sannolikt är det rätt stor skillnad mellan kunskaperna hos en begåvad elev med mvg och en mindre begåvad sådan. Vad skulle vara så hemskt med att påvisa dessa?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

Det är väl inte ditt problem? Om jag flyttar till Schweiz och vill att mina barn ska gå i en svensk skola är väl det mitt problem?

Varför anser du dig ha rätt att bestämma över andra familjer?

Nej självklart är det inte mitt problem, snarare tvärt om att det skulle kunna bli bättre för Svensson som går i en skola där det bara är just Svensson och inga invandrare i för tråkigt nog så står just invandrarna för mycket av de problem som uppstår i och utanför skolan (Svensson är inte oskyldig han heller).

Vill du inte att dina barn ska lära sig prata Schweiziska, få Schweiziska kompisar och komma in i den Schweiziska kulturen?

Det jag vill ha sagt är egentligen det att inte fasen kommer samhället se bättre ut med ännu mer sammansvetsade invandrar grupper än vad vi redan har.

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Hehe, mothugg direkt.

Det är väl inte ditt problem? Om jag flyttar till Schweiz och vill att mina barn ska gå i en svensk skola är väl det mitt problem?

Varför anser du dig ha rätt att bestämma över andra familjer?

Hur utbildningarna finansieras är inte min ensak. Jag skulle personligen antagligen betala en månadsräkning eller gå ihop och poola kostnaden med de som bor i kvarteret. Finns alltid bra lösningar på detta.

Om en skola är bra eller dåligt, tja. Jag personligen skulle nog göra lite research först. Tillåter skolan insyn exempelvsi? Gör den inte det väljer jag någon annan. Så kan jag själv göra lite "stickprov" då och då för att se att det funkar bra.

Det skulle bli rejält bättre än att lita på att staten tar hand om saken.

Ska var skola ha ett eget betygsystem också? Och ingen som kontrollerar, gött då pröjsar man lite extra så slipper man plugga. Its a wonderful world!

Visa signatur

moops

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skaune
Ska var skola ha ett eget betygsystem också? Och ingen som kontrollerar, gött då pröjsar man lite extra så slipper man plugga. Its a wonderful world!

Är ju upp till universiteten om du blir insläppt där eller inte. Förmodligen blir du inte det om du gått på en oseriös skola.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

1) Lägg ner skolverket.

2) Ta bort skattefinansiering av utbildning.

det måste ju finas nån slags kontroll på vad skolorna syslar med och lär ut,
men att politiker ska bestämma vad som ska läras är jävligt dumt, kanske vore det en ide att göra som dom gjort med riksbanken

Hur ska utbildning finannseieras då?

Från egen kassa? hur går det då för ungen med
fattiga/snåla föräldrar som mest vill spendera pengar på sig själva och kanske nått slags drogmissbruk

Ska man verkligen behöva lida för ens förälders mistag?
Hur skulle sverige se ut om det vore på detta viset, ja vi hadde inte haft brist
på städare, och callcenterfolk iaf, kanske man också hade haft högre brottslighet.

Vart ska företagen få tag i utbildad arbetskraft, hur ska demokratin fungera när folk inte kan läsa?

I långa loppet tror jag att det blir dyrare för oss skattebetalare att inte investera en liten del av skatten till sveriges framtid.

Nä bättre och spara in skattepengar på andra områden, finns mycket onödigare saker våra skattepengar går till än utbildning, Helt Klart!

edit ang elitklasser så är det jäkligt bra, då gymnasieskolan idag är väldigt tråkig och med få utmaningar, är nog en bra motivation för att plugga mer också så man kanske får gå i specialklassen om man är duktig. Det är ju inte bara begåvning som behövs för att läsa på en lite högre nivå man måste ju vara flitig också,
Skulle inte förvåna mig om en normalbegåvad mäniska kunde börja med högskolematte redan i gymnasiet och klara det

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Hur utbildningarna finansieras är inte min ensak. Jag skulle personligen antagligen betala en månadsräkning eller gå ihop och poola kostnaden med de som bor i kvarteret. Finns alltid bra lösningar på detta.

Om en skola är bra eller dåligt, tja. Jag personligen skulle nog göra lite research först. Tillåter skolan insyn exempelvsi? Gör den inte det väljer jag någon annan. Så kan jag själv göra lite "stickprov" då och då för att se att det funkar bra.

De som inte har råd med en månadskostnad då, ska de bli utan skola då? Känns lite som att vrida tillbaka klockan 100 år. Att betala per kvarter fungerar ju bara om alla vill gå på samma skola, och det kommer ju inte hända i praktiken.

Vart ska man göra denna research då? Är det privata bolag som ska betygsätta olika skolor då? Då känns skolverket som en bättre lösning så de kan godkänna och kontrollera alla skolor att de ger en bra utbildning.

Kom gärna med förslag som kan fungera i praktiken på hur man ska kunna ersätta skolverkets uppgift. Att säga "lägg ner x" utan att tänka på konsekvenserna kan vilken idiot som helst göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Det skulle bli rejält bättre än att lita på att staten tar hand om saken.

Tvivlar jag ganska starkt på. Staten kan lättare gå in och kolla att skolorna följer regelverket och utbildar i rätt kurser, så att alla får en bra utbildning. Men som sagt var, skriv gärna förslag som styrker dit påstående. För än är jag inte övertygad.

EDIT:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Är ju upp till universiteten om du blir insläppt där eller inte. Förmodligen blir du inte det om du gått på en oseriös skola

De som inte har råd att gå på en "seriös" skola då?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W