Hur fungerar det när ett land måste gå i konkurs?

Permalänk

Hur fungerar det när ett land måste gå i konkurs?

Bort!

Permalänk
Medlem

Nej, USA kan inte gå i konkurs som land, företagen i USA kan göra det (men de är inte ansvariga för pengarna som staten lånar). Så länge USA betalar räntan så är alla nöjda i princip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Nej, USA kan inte gå i konkurs som land, företagen i USA kan göra det (men de är inte ansvariga för pengarna som staten lånar). Så länge USA betalar räntan så är alla nöjda i princip.

däremot kan ett land bli bankrupt, som Island blivit:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elvis_z89
Vad händer när ett land blir bankrupt då?

Det som primärt händer är att tidningar som aftonbladet och expressen kan skriva det i sin huvudrubrik. Gärna i kombination med konkurs-chocken eller bankrupt-fiaskot. Om nu inte det är under melodifestivalen för då finns det inte plats för sådana petitesser.

Kort och gott är det mest en tidningsanka för finansiella kris-rubriker.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det som primärt händer är att tidningar som aftonbladet och expressen kan skriva det i sin huvudrubrik. Gärna i kombination med konkurs-chocken eller bankrupt-fiaskot. Om nu inte det är under melodifestivalen för då finns det inte plats för sådana petitesser.

Kort och gott är det mest en tidningsanka för finansiella kris-rubriker.

så det har ingen betydelse alls att ett land inte kan betala sina skulder/anställda?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
så det har ingen betydelse alls att ett land inte kan betala sina skulder/anställda?:)

Givetvis. Men det handlar om finansiella kriser. Att använda ord som konkurs och bankrupt för en hel nation som att sådana ord är överförbara är både oärligt och meningslöst.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Bankrutt! Bankrutt! Bankrupt är engelska för samma sak!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
däremot kan ett land bli bankrupt, som Island blivit:)

Nej. Som Zartax säger är bankrupt samma sak som konkurs fast på engelska. Island har inte blivit satt i konkurs, finns inget organ i världen som har den makten ännu.

Läs här:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Konkurs

Notera första meningen:

Citat:

Konkurs, alt. bankrutt, är ett juridiskt - inte ett ekonomiskt - begrepp.

Speciellt ordet juridiskt.

Ett land kan relativt lätt betala sin skulder, de trycker bara upp mer pengar. Nackdelen är ju såklart att deras valuta förlorar i värde.

Permalänk
Medlem

Kan de inte betala tillbaka sina lån får det självklart konsekvenser i framtiden. Vem vill låna ut pengar till någon som inte betalar tillbaka? Alltså kan det bli väldigt svårt att göra större satsningar eller att klara konjunktursvängningar.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk

Elvis_z89, ett tips till framtiden är att undvika att läsa dina ekonominyheter från aftonbladet/expressen Helst av allt bör du inte läsa några nyheter alls därifrån (möjligtvis med undantag för "nöjesdelarna", om du är lagd åt det hållet).

...hur som helst, USA kommer antagligen att bli betydligt fattigare än idag inom några år, sålänge de inte gör något radikalt för att fortsätta låtsas som om de har pengar.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Slutar ett land betala sina lån så sjunker ju deras kreditvärdighet otroligt mycket eftersom de uppfattas som opålitliga, ungefär som när en privatperson får betalningsanmärkningar. Det leder till att de får betala högre räntor på sina lån, vilket ju gör statens ekonomi ännu sämre.

Stater är dock i ett mycket bättre läge än ett företag som är på väg att gå i konkurs. Stater har ju nämligen beskattningsrätt på sin befolkning och kan dra in en massa pengar rätt enkelt, som ett företag i kris inte kan.

Permalänk

Som redan påpekats, ett land kan inte gå i konkurs. Däremot kan en misslyckad finanspolitik få konsekvenser för lång tid framöver. Detta i form av sämre kreditvärdighet, högre räntor samt svårigheter att locka till sig kapital för nyinvesteringar. I och med att staten har ensamrätt på beskattning av medborgare och företag samt äger sedelpressen kan den alltid trycka nya pengar, vilket givetvis ska påpekas sällan är lösningen på det ursprungliga problemet. I Islands fall väntar nog ett stålbad för att få bukt med ekonomin, detta innefattar bland annat högre skatter och nedskärningar i den offentliga sektorn. Island kan givetvis ställa in sina betalningar på sina skulder, detta har hänt några gånger bland annat av Ryssland och Argentina de senaste åren. Detta är dock en extrem åtgärd och skulle ett företag göra något liknande skulle det försättas i konkurs. När det gäller ett land är detta dock inte juridiskt möjligt, dock skulle sådana åtgärder ge det aktuella landet mycket dåligt rykte vilket straffar sig i form av mycket sämre vilkor på den internationella kapitalmarknaden där landet rentutav kan nekas lån i värsta fall. I sådana situationer skulle det kunna bli tal om skuldavskrivningar om ingen lösning finns i sikte. Ett öde som varit aktuellt för många utvecklingsländer.

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]

Ett land kan relativt lätt betala sin skulder, de trycker bara upp mer pengar. Nackdelen är ju såklart att deras valuta förlorar i värde. [/B]

Att trycka upp mer pengar för att betala utlandsskulder tror jag inte fungerar, växelkursen kommer falla lika snabbt som sedelpressarna så det ger inget.
Det är ju rätt naturligt att även om ett land dubblerar sin pengamängd mha av "sedelpressar" så kommer landet & dess tillgångar (som pengarna ju faktiskt representerar) inte vara värt mer i omvärldens ögon. Dvs växlingskursen mot utlandet kommer halveras för att kompensera den fördubblade pengamängden.

Att köra sedelpressar hjälper bara mot interna skulder (kortvarigt, eftersom inflationen kommer som ett brev på posten)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Att trycka upp mer pengar för att betala utlandsskulder tror jag inte fungerar, växelkursen kommer falla lika snabbt som sedelpressarna så det ger inget.
Det är ju rätt naturligt att även om ett land dubblerar sin pengamängd mha av "sedelpressar" så kommer landet & dess tillgångar (som pengarna ju faktiskt representerar) inte vara värt mer i omvärldens ögon. Dvs växlingskursen mot utlandet kommer halveras för att kompensera den fördubblade pengamängden.

Att köra sedelpressar hjälper bara mot interna skulder (kortvarigt, eftersom inflationen kommer som ett brev på posten)

Om man inte redovisar hur mycket pengar man trycker, som USA inte gör, borde det ju vara ganska lugnt. Inflation är ju inget som händer över en natt direkt, förutom i Zimbabwe då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Om man inte redovisar hur mycket pengar man trycker, som USA inte gör, borde det ju vara ganska lugnt. Inflation är ju inget som händer över en natt direkt, förutom i Zimbabwe då.

jag håller med om min bild är förenklad och att man i praktiken oftast inte vet hur mkt pengamängden förändras i ett land. Men samtidigt så finns det en mängd aktörer som försöker bedömma valutors utveckling och handlar med valutor. Så det räcker med gissningar vad som händer med ett lands utsikter för att kursen ska ändras. Och det går knappast trycka upp hela skulden och betala på ett bräde innan kursen skulle justeras eftersom ingen troligen skulle hantera så stora summor i ett så turbulent skede. T ex så läste jag att det var i princip omöjligt att handla med isländsk valuta under några dagar (i september tror jag) eftersom ingen vågade hantera valutan. (kursen halverades ju på nån dag).

Nationalekonomi är helt klart intressant, men jag är ingen expert på detta så se det som mina spekulationer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Att trycka upp mer pengar för att betala utlandsskulder tror jag inte fungerar, växelkursen kommer falla lika snabbt som sedelpressarna så det ger inget.
Det är ju rätt naturligt att även om ett land dubblerar sin pengamängd mha av "sedelpressar" så kommer landet & dess tillgångar (som pengarna ju faktiskt representerar) inte vara värt mer i omvärldens ögon. Dvs växlingskursen mot utlandet kommer halveras för att kompensera den fördubblade pengamängden.

Att köra sedelpressar hjälper bara mot interna skulder (kortvarigt, eftersom inflationen kommer som ett brev på posten)

Det hjälper att trycka upp mer pengar. Dock som jag redan sagt kommer ju valutan devalvera då. Men du kan betala av bra mycket skulder under tiden. Sen beror det ju på vilken valuta du är skyldig i, är USA skyldiga någon dollar så är det ju enklare för dom än om det är euro som ska betalas. Det du pratar om sker inte över en natt. Plus att vi snackar ju knappast om Island skulle vara skyldiga dubbelt så mkt som deras land är värt. De må vara skyldiga flera ggr över BNP men alla tillgångar i Island är ju värda mer än BNP.

Permalänk
Glömsk

Hur har jag kunnat missa den här tråden. Mitt favoritämne.

Som ElDiablo var inne på kan ett land klara sig ganska länge på att betala skulder genom inflation (alltså att öka penningmängden). Storbritannien försöker nu göra just detta genom att sluta redovisa vad centralbanken håller på med. Ett mycket kontroversiellt drag!

Det är ju så att när penningmängden ökar så påverkar inte det hela ekonomin samtidigt, utan det finns vinnare och förlorare. Vinnarna är de som får de nya pengarna först, och de som är längst ifrån de nya pengarna (framförallt de som lever på bidrag) kommer att få se högre priser.

Det finns olika institutioner som ger kreditrating för länder, men av politiska anledningar brukar dessa inte våga modifiera ratingen för större länder. Den bästa ratingen är AAA, och redan förra året började det diskuteras om USA verkligen var värd att bibehålla den. Men som sagt, institutionerna vågar inte ändra.

Rent finanspolitiskt (bortsett från penningpolitiskt) finns det, som nämnt, mycket som händer när ett land blir insolvent. Har landet en stor offentlig sektor kommer denna generellt att minska, staten har helt enkelt inte råd. Detta är framförallt förargligt i ett land som USA där skattepengar betalade till pension, sjukvård inte öronmärkts för ändamålet. Vill säga, personerna i USA som betalat skatt för att få en bra pension kanske blir utan.

Det finns ett bra ordspråk: A government that is big enough to give you all you want is big enough to take it all away.

Jag rekommenderar alla på SweClockers att ha tillräckliga besparingar att överleva även om staten inte håller vad de lovat ang. exempelvis sjukvård eller pension. Vet aldrig hur framtiden ser ut.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Jag rekommenderar alla på SweClockers att ha tillräckliga besparingar att överleva även om staten inte håller vad de lovat ang. exempelvis sjukvård eller pension. Vet aldrig hur framtiden ser ut.

Jag håller med dig, men jag vill också tillägga att det gäller att inte spara pengar. Pengar kan bli helt värdelösa. Köp guld, det behåller sitt värde (såvida ingen kommer på hur man tillverkar guld av ylle och plåt.)

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Glöm inte att hamstra vapen och konserver också utifall ryssen kommer. Folk har tenderat glömma det i dagens samhälle.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Glöm inte att hamstra vapen och konserver också utifall ryssen kommer. Folk har tenderat glömma det i dagens samhälle.

Done and done. Nu är jag redo.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W