Klarar nya skärmar 2048 x 1152 upplösning

Permalänk
Medlem

Klarar nya skärmar 2048 x 1152 upplösning

Lite sugen på följande skärm:
Samsung TFT 23" 2343NW
https://www.inet.se/?page=product&stockid=2233457&a=2233457&

Undrar om tex ett 9600GT eller nya GTX260/280 klarar denna upplösningen som tydligen är lite ovanlig?

Hur är det med spel o sånt, kan de funka i den upplösningen eller blir de förvrängt pga annorlunda proportioner?

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KreatinPower
Lite sugen på följande skärm:
Samsung TFT 23" 2343NW
https://www.inet.se/?page=product&stockid=2233457&a=2233457&

Undrar om tex ett 9600GT eller nya GTX260/280 klarar denna upplösningen som tydligen är lite ovanlig?

Hur är det med spel o sånt, kan de funka i den upplösningen eller blir de förvrängt pga annorlunda proportioner?

det är en ovanlig upplösning men det är endå rätt bildformat! så spelen blir inte förvrängda... däremot krävs det typ SLI med GTX 280 för att utnytja den upplösningen!

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlex
det är en ovanlig upplösning men det är endå rätt bildformat! så spelen blir inte förvrängda... däremot krävs det typ SLI med GTX 280 för att utnytja den upplösningen!

Men det är ju inte samma bildformat, 16x10 vs 16x9.

Visst krävs de skarpa grejer för att utnyttja de fullt ut. Men jag spelar inte så mycket och jag tro de kan va en trevlig skärm för Windows, lite film och sånt?
Har en Samsung 22" idag men tycker den är lite för ljus, för mycket backbleed eller vad de heter.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KreatinPower
Men det är ju inte samma bildformat, 16x10 vs 16x9.

Visst krävs de skarpa grejer för att utnyttja de fullt ut. Men jag spelar inte så mycket och jag tro de kan va en trevlig skärm för Windows, lite film och sånt?
Har en Samsung 22" idag men tycker den är lite för ljus, för mycket backbleed eller vad de heter.

ojj läste fel på sidan.. dom jämförde med en 22" 16:10 nämnligen...

den är väldigt bra för film.. då du kan ha full HD... och att ha många dokument på samma gång kommer ju fungera fint...

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlex
ojj läste fel på sidan.. dom jämförde med en 22" 16:10 nämnligen...

den är väldigt bra för film.. då du kan ha full HD... och att ha många dokument på samma gång kommer ju fungera fint...

Ja men kommer den upplösningen att finnas att välja på? Känns inte som en upplösningen jag sett innan me. Undrar om korten klarar de som standard?

Gäller det fortfarande med spel som du sa innan?

Ingen som har personlig erfarenhet av denna upplösning eller format?

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KreatinPower
Ja men kommer den upplösningen att finnas att välja på? Känns inte som en upplösningen jag sett innan me. Undrar om korten klarar de som standard?

Gäller det fortfarande med spel som du sa innan?

Ingen som har personlig erfarenhet av denna upplösning eller format?

dina grafikkort klara i princip vilken upplösning som helst mellan 0x0 och 2560x1600 digitalt. 1600x1200 analogt.. om det nu heter analogt

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk

Vad jag vet stöder inga spel den upplösningen. Det är dessutom bättre att skaffa en skärm med 1080p eller 1200p upplösning då man slipper skala upp lika mycket.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Vad jag vet stöder inga spel den upplösningen. Det är dessutom bättre att skaffa en skärm med 1080p eller 1200p upplösning då man slipper skala upp lika mycket.

'
Varför skulle inte spelen "stödja" den upplösningen? Även om den kanske inte finns att välja i "Settings" så går det att fixa i konfigureringsfiler.

Permalänk

Jag har själv en liknande skärm, i princip samma (2343BW, istället för NW), med samma upplösning.

Jag har inte stött på några problem. Till exempel Source-motorn (Half-Life 2 + mods) stödjer upplösningen, World of Warcraft stödjer den, WarCraft III kan modifieras i registret för upplösningen, Mirror's Edge stödjer den, osv. osv. Jag är inte annat än 100% nöjd, mycket mer skrivbordsutrymme, mycket mer plats för flera fönster osv.

DOCK! Finns det En enda sak jag faktiskt kan klaga på. Bristen på skrivbordsbakgrunder.

*Uppdatering* Såg nu att det som skiljer sig mellan våra två skärmar är fästet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apothysis
Jag har själv en liknande skärm, i princip samma (2343BW, istället för NW), med samma upplösning.

Jag har inte stött på några problem. Till exempel Source-motorn (Half-Life 2 + mods) stödjer upplösningen, World of Warcraft stödjer den, WarCraft III kan modifieras i registret för upplösningen, Mirror's Edge stödjer den, osv. osv. Jag är inte annat än 100% nöjd, mycket mer skrivbordsutrymme, mycket mer plats för flera fönster osv.

DOCK! Finns det En enda sak jag faktiskt kan klaga på. Bristen på skrivbordsbakgrunder.

*Uppdatering* Såg nu att det som skiljer sig mellan våra två skärmar är fästet.

Kul att du säger de för jag fattade inte vad skillnaden var på NW och BW.
Vad är det som skilljer på fästet? Inget som spelar roll om man bara har den stående på skrivbordet?

Hur är bilden på skärmen? Tänker framförallt på om den är väldigt ljus?

Enligt Samsung ger den ju 35% mer bildyta än 22" så det låter lovande.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KreatinPower
Kul att du säger de för jag fattade inte vad skillnaden var på NW och BW.
Vad är det som skilljer på fästet? Inget som spelar roll om man bara har den stående på skrivbordet?

Hur är bilden på skärmen? Tänker framförallt på om den är väldigt ljus?

Enligt Samsung ger den ju 35% mer bildyta än 22" så det låter lovande.

Vad jag har uppfattat det som så är allting Väldigt bra balanserat. Nyligen så försökte jag sätta upp min gamla Samsung 226BW brevid, för att jämföra och leka lite med två skärmar. Blev till att plocka bort 226BW'n direkt, man såg klart och tydligt vilken bättre vit färg det var på 2343BW'n, och liknande.

Fästet skiljer sig på det att min har en lite större baksida.

Jämförelsebild: http://i.testfreaks.se/images/products/600x400/205/samsung-23...

Ingenting som gör någon större skillnad, frågan är dock om 2343NW är höj/sänkbar? Vet i alla fall att BW'n är det, då baksidan agerar lite som en stolpe som man höjer och sänker skärmen på.

För övrigt så ser dock själva basplattan lika stor ut på båda, så dem tar lika mycket skärmutrymme (2343BW kan dock vara bra då man har mycket plats att lagra saker på, basplattan kan du ha alla möjliga USB-manicker och pennor på, själv har jag center-högtalaren där. På 2343NW så står skärmen mer centrerad på plattan, vilket kanske tar bort den möjligheten).

Vad jag har läst så ska upplösningen passa perfekt till att ha 2st A4-sidor öppna i Microsoft Office 2008, enligt Samsung själva så ska dock även Vista Sidebar få plats där. Återstår att se då jag inte har tagit mig tid till att kolla upp det än.

Som slut, så kan jag säga att jag stängde av den dynamiska kontrasten, tyckte att variationen när den gick från ljusa till mörka sidor i till exempel Firefox syntes allt för tydligt, processen var ju snabb i sig men personligen störde jag mig lite på att faktiskt Se hur den ändrade kontrasten sekund efter sekund.

Permalänk
Medlem

Låter riktigt bra, tror jag ska ta och beställa mig en sån.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KreatinPower
Låter riktigt bra, tror jag ska ta och beställa mig en sån.

gör det

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xlex
gör det

Men får bli BW isåfall, NW går inte att justera i höjd och de är kass.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KreatinPower
Men får bli BW isåfall, NW går inte att justera i höjd och de är kass.

Höj/sänkbar is the shiat! klart man ska ha de vet inte hur jag ska kunna byta ut min 2493HM senare ifall dom inte har en 30" på 2560x1600 som är höj och sänkbar!

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk

Till ni som har köpt denna skärm hur fungerar det att köra lägre än native upplösning i spel för er? Funderar på att köpa en sådan skärm men tror inte min dator pallar spel i dess native upplösning.

Visa signatur

Stationär: PC-K62 | i7 930 @ 2.8ghz | TRUE | Gigabyte X58A UD7 | 6 gb | GTX570 | 2x500+2x1000+320 gb | Windows 7
Server: Athlon II X2 240E | Asus M4A78T-E | 8 gb | 320 GB + 8x2TB | FreeBSD
Bärbar: Thinkpad T60 | C1S 1.6 ghz | 2 gb | 40 gb hdd | Archlinux https://www.dropbox.com/referrals/NTEzMjU3MDk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
'
Varför skulle inte spelen "stödja" den upplösningen? Även om den kanske inte finns att välja i "Settings" så går det att fixa i konfigureringsfiler.

Visst går det det, men det är inte jättekul att mixtra med config filer varje gång man skall fixa inställningar till ett spel. Jag förstår dock inte poängen. 1920*1080 vid 23" är redan det otroligt skarpt och om han nu skall ha den mer till film och Windows användande så känns 1080p som ett mer naturligt val då man slipper uppskalning osv. Det är säkert en bra skärm (dock så är det väl TN panel) men känns som aningen onödigt med den upplösningen på en så liten skärm.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Visst går det det, men det är inte jättekul att mixtra med config filer varje gång man skall fixa inställningar till ett spel. Jag förstår dock inte poängen. 1920*1080 vid 23" är redan det otroligt skarpt och om han nu skall ha den mer till film och Windows användande så känns 1080p som ett mer naturligt val då man slipper uppskalning osv. Det är säkert en bra skärm (dock så är det väl TN panel) men känns som aningen onödigt med den upplösningen på en så liten skärm.

TN-panel?

1080 mer naturligt? Ofta när man kollar widescreenfilm på datorn är ju svarta kanter iaf, denna upplösningen fyller väl skärmen mer naturligt?

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Visst går det det, men det är inte jättekul att mixtra med config filer varje gång man skall fixa inställningar till ett spel. Jag förstår dock inte poängen. 1920*1080 vid 23" är redan det otroligt skarpt och om han nu skall ha den mer till film och Windows användande så känns 1080p som ett mer naturligt val då man slipper uppskalning osv. Det är säkert en bra skärm (dock så är det väl TN panel) men känns som aningen onödigt med den upplösningen på en så liten skärm.

Vissa (typ jag) tycker att det är jättekul att pilla med configfiler!

Jag kan inte se varför det skulle vara "onödigt" med den upplösningen på en så pass liten bildyta. Har du suttit vid en riktigt högupplöst skärm nån gång? Det är underbart!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KreatinPower
TN-panel?

1080 mer naturligt? Ofta när man kollar widescreenfilm på datorn är ju svarta kanter iaf, denna upplösningen fyller väl skärmen mer naturligt?

denna skärm är som en TV eftersom den är i bildformatet 16:9 som också Benq's nya skärmar är i... FULL HD alltså...

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

blev ganska sugen på denna skärm. Men jag har ett kasst grafik kort, 8400gs. jag vet ju att jag inte kommer kunna spela några spel på den upplösningen. Kommer mitt grafikkort klara av o ha igång skärmen ens? asså typ på nätet osv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janlasse
blev ganska sugen på denna skärm. Men jag har ett kasst grafik kort, 8400gs. jag vet ju att jag inte kommer kunna spela några spel på den upplösningen. Kommer mitt grafikkort klara av o ha igång skärmen ens? asså typ på nätet osv.

ja den kommer att kunna rita 2d men i 3d så är den rätt så slapp.

Permalänk
Medlem

Det som skiljer NW och BW är att BW har både dvi-anslutning och vga. NW har bara den äldre analoga vga-anslutningen. Dessutom har BW ett höj och sänkbart fäste som även gör att man kan rotera skärmen så man får den på höjden. Upplösningen ändrar sig automatiskt när man vrider den 90 grader.

Visa signatur

.: Min Portföljdator : Länk :.
.: Duron 0.8@1.0 : KT7A-Raid : AiW Radeon 8500DV 'buildt by ATI' : Nec Fe950+ : ~92Gb Raid 0 : Vattenkylt i Hq45 :.

Permalänk
Avstängd

Ett HD4870X2 är stabilare i den upplösningen. Nvidia droppar så snabbt neråt i högre upplösningar

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KreatinPower
TN-panel?

1080 mer naturligt? Ofta när man kollar widescreenfilm på datorn är ju svarta kanter iaf, denna upplösningen fyller väl skärmen mer naturligt? [/B]

TN-panel= billig panel som oftast har näst intill noll input lag, dåliga färger, dåliga betraktningsvinklar, dålig svärta, etc. IPS, MVA, PVA, eller dylikt är för det mesta mycket bättre i alla avseenden förutom input lag.

Det spelar ingen roll. Det har med filmens aspect ratio att göra. Har du 1.78:1 så fyller du upp hela skärmen på en 16:9 skärm. De flesta filmer har dock 2.40:1 och då får du svarta kanter oavsett om det är en 16:9 eller 16:10 skärm. Dessutom så är ju både 1080p och 2048*1152 16:9 så ända skillnaden är att med 2048*1152 så måste filmen skalas upp och då försämras kvaliten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av widL
Vissa (typ jag) tycker att det är jättekul att pilla med configfiler!

Jag kan inte se varför det skulle vara "onödigt" med den upplösningen på en så pass liten bildyta. Har du suttit vid en riktigt högupplöst skärm nån gång? Det är underbart!

Sitter vid en 24" 1920*1200 just nu och har testat 30" 2560*1600 lite också... Tycker 24" 1920*1200 duger alldeles utmärkt.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Sitter vid en 24" 1920*1200 just nu och har testat 30" 2560*1600 lite också... Tycker 24" 1920*1200 duger alldeles utmärkt.

Sitter med 24" 1920x1200 på jobb men kan tycka att de är lite för stort allting, hade gärna sett lite högre upplösning på den.

Det blev en Samsung 2343BW och jag är väldigt nöjd med den. Riktigt trevlig bild och de här är ju wide på riktigt!
Kollar man på film och så på den så täcker de hela skärmen helt naturligt.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
TN-panel= billig panel som oftast har näst intill noll input lag, dåliga färger, dåliga betraktningsvinklar, dålig svärta, etc. IPS, MVA, PVA, eller dylikt är för det mesta mycket bättre i alla avseenden förutom input lag.

Det spelar ingen roll. Det har med filmens aspect ratio att göra. Har du 1.78:1 så fyller du upp hela skärmen på en 16:9 skärm. De flesta filmer har dock 2.40:1 och då får du svarta kanter oavsett om det är en 16:9 eller 16:10 skärm. Dessutom så är ju både 1080p och 2048*1152 16:9 så ända skillnaden är att med 2048*1152 så måste filmen skalas upp och då försämras kvaliten.

Sitter vid en 24" 1920*1200 just nu och har testat 30" 2560*1600 lite också... Tycker 24" 1920*1200 duger alldeles utmärkt.

går väl antagligen att ändra till 1920x1080 på den också... och då borde filmen inte skalas eller hur?

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Hur tror ni ett apöverklockat 8800GT 512Mb klarar sig i skärmens native upplösning?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Hur tror ni ett apöverklockat 8800GT 512Mb klarar sig i skärmens native upplösning?

okej. men såklart inte i spel... du behöver X2 kort för att köra den upplösningen i spel någolunda!

Visa signatur

Workstation: Asus P9X79 - Intel i7 4,2Ghz 3930K - 32gb 1866mhz RAM - 256gb ssd + 4tb drive - 2x Asus Gtx 660 - 2x DELL 2713hm
Misc: Iphone 6s

Permalänk

Jag har ett radeon 4830, spelar dock aldrig några spel, men surfar, kollar film och spelar framför allt poker. Funderar på att slå till på 2 st 2343BW.

Är inte bra på grafikkort och liknande men det ska väl inte vara några problem att köra två skärmar från ett 4830 och det kan väl knappast vara så att ett 4830 är för slött för mina ändamål?