FAQ om Nya Datorbutiken.com
Här är en lista på frågor och svar som grundaren för nya datorbutiken.com svarat på. Dessa är sammanställda ur dom trådar som handlar om den nya verksamheten samt frågor som jag själv undrat över.
Jag hoppas att detta gör att fler blir mer säkra på hur den nya datorbutiken är och kommer drivas.
Q: Är det samma person bakom masken på f.d db-mannen som skall vara db-mannen för din verksamhet, eller någon ny?
A: Det kommer nog inte bli samma person som skriver för db-mannen men närvaron ska försöka vara där. Nu ska vi först primärt få saker att rulla som de ska.
-
Q: Kommer någon förutom dig själv ur personalstyrkan vara kvar, och hur ser den nya personalen ut?
A: Angående personalen är det svårt att svara på då mycket beror på vilken orderingång nya datorbutiken har. Det finns en del guldkorg bland den gammla personalen som jag gärna hade återanställt, men det får orderingången avgöra.
-
Q: Varför artikel nr 5400879 så dyr i ert sortiment?
A: Anledningen till att produkten nedan är fel prisat har med två saker att
göra.
1. Alla priser är inte 100% intrimmade
2. D-Link höjde sina priser den 1/1, så de flesta på prisjakt sitter med
gamla lager på produkten.
-
Q: Vilka sitter i den nya styrelsen?
A: Styrelsen består endast av mig själv och min sambo.
-
Q: Kommer ni ha något eget lager i framtiden?
A: För närvarande har vi valt att använda Captech som logistikpartner, detta då de besitter stor kompetens i att hantera inköp och logistik. Vad framtiden har planerat för oss är upp till er kunder att besluta om. För närvarande har vi valt att använda Captech som logistikpartner, detta då de besitter stor kompetens i att hantera inköp och logistik. Vad framtiden har planerat för oss är upp till er kunder att besluta om.
-
Q: Kommer telefonsupport att finnas i framtiden?
A: För tillfället har vi valt att endast erbjuda support via mail. Detta för att erbjuda en så snabb och effektiv support som möjligt. Telefonsupport tenderar till att göra genomsnittssvarstiden för lång.
-
Q: Kommer RMA från f.d datorbutiken kunna göras hos er mot uppvisning av kvitto, och kommer det då finnas en kostnad för detta?
A: Detta är ett knivigt problem! Jag hade gärna hjälp alla kunder med deras returer det blir dock blir för svårt för mig att göra. Det jag primärt kommer göra är att ge kunderna kontaktuppgifter var det skall vända sig, kan de sen inte lösa det där så kommer jag se om jag kan hjälpa dem. Mycket beror även på om leverantörerna är villiga att hjälpa mitt nya bolag att få igenom en garanti utställd på Shoppingsajterna. Så det finns inget rakt svar här utan vi kommer hjälpa de kunder vi kan!
-
Q: Kanske tidigt att svara på detta men kommer ni ha någon butiksförsäljning i framtiden?
A: Nej, vi kommer inte att ha några butiker.
-
Q: Kommer ni jobba för att kunna erbjuda ett hämtlager som det tidigare fanns i Staffanstorp?
A: Troligtvis kommer vi inte återinföra hämtlager igen.
-
Q: Kommer varorna mellanlanda hos er innan dom hamnar hos slutkunden, eller kommer dom skickas direkt från leverantören (Captech)?
A: Så gott som samtliga av våra leveranser kommer skickas från Captech.
-
Q: Planerar ni att erbjuda "db-godis" i framtiden om ekonomin tillåter det?
A: Svår fråga, den får jag suga på lite
-
Q: Har den nya db ledningen valt att ärva omdömen från gammla db på siter som Prisjakt.se?
A: Nej detta är ett beslut som prisjakt själva har tagit. Jag har aktivt verkat för att de ska radera dessa så jag får börja på ny kula. De har valt att inte göra detta.
-
Q: Kommer det finnas förskottsbetalning bland era betalningsalternativ i framtiden?
A: Vi kommer inte införa förskottsbetalning eller direktbetalning från bank. Då detta inte är ett säkert betalningssätt
-
Q: Planerar ni någon re-design av hemsidan när ekonomin tillåter det?
A: Detta är för tidigt att svara på.
-
Q: Många undrar om du (Niklas Sandgren) var delägare i Shoppingsiterna/Datorbutiken.com
A: Nej, jag har aldrig ägt någon del i Shoppingsajterna, jag har endast varit anställd.
-
Q: Jobbar ni för att införskaffa en Trygg E-Handel verifiering inom en två månadersperiod?
A: Nej, av den enkla anledningen att de tillåter att man drar pengar från korten innan varorna skickas! Vilket inte vi kommer att göra i framtiden.
-
Q: Hur har uppstarten av det nya företaget fungerat, har ni fått många ordrar?
A: Att dra igång ett nytt bolag är alltid en utmaning med alla avtal som skall skrivas osv osv. Mer parten har fungerat bra och beställningarna har börjat trilla in.
-
Q: Har ni något kontor/lokal för närvarande. Eller körs verksamheten från källaren så att säga?
A: Vi har en lokal i Löddeköpinge därifrån jobbet utförs.
-
Q: Kommer information om företaget dyka upp på prodat.se inom en snar framtid?
A: Det är en av sakerna på "to-do" listan men jag prioriterar att få rätt på alla priser och logistik i första hand.
-
Q: Kommer säker anslutning (SSL) finnas mot eran hemsida inom en 4 månadersperiod?
A: https kommer inte behövas då vi kommer köra en hostad lösning, dvs inga kortuppgifter kommer vara synliga för Prodat AB.
-
Q: Har datorbutiken under Prodat AB något att göra med Shoppingsiterna Svenska AB (gammla db)?
A: Verksamheten som Prodat AB bedriver har inget som helst att göra med Shoppingsiterna Svenska AB. Annat än att det nya företaget köpt varumärket, affärssystemet och domänen (datorbutiken.com) av konkursförvaltaren till konkursföretaget Shoppingsajterna Svenska AB.
-
Q: Hur kommer ni lösa betalningen på kortbetalningar där ordern tar mer än 7 dagar att genomföra. Eftersom betalningsreservationen släpps efter 7 dagar så kan kunden spendera pengarna igen, då dom inte längre är reserverade till er.
För enligt tidigare uttalanden så har ni sagt att ni inte skall dra några pengar förens varan skickas/levereras.
A: Mycket riktigt så släpps reservationen efter 7 dagar, dock har vi fortfarande möjligheten att dra pengar på kortet, givetvis måste där då finnas pengar.
Så är det en order som är inom 7 dagar, blir det inget bekymmer. Har den passerat 7 dagar kommer pengarna försöka dras från kontot precis innan ordern släpps för packning.
Finns där då pengar på kontot, drar vi den summan och skickar varan. Är där inga pengar på kontot kommer leveransen stoppas.
*END*
Mer frågor och annat av intresse kommer att dyka upp inom en snar framtid. Då kommer det första inlägget att ändras, samt att ett nytt inlägg skapas i tråden.