FAQ om Nya Datorbutiken.com

Permalänk
Medlem

FAQ om Nya Datorbutiken.com

Här är en lista på frågor och svar som grundaren för nya datorbutiken.com svarat på. Dessa är sammanställda ur dom trådar som handlar om den nya verksamheten samt frågor som jag själv undrat över.

Jag hoppas att detta gör att fler blir mer säkra på hur den nya datorbutiken är och kommer drivas.

Q: Är det samma person bakom masken på f.d db-mannen som skall vara db-mannen för din verksamhet, eller någon ny?

A: Det kommer nog inte bli samma person som skriver för db-mannen men närvaron ska försöka vara där. Nu ska vi först primärt få saker att rulla som de ska.

-

Q: Kommer någon förutom dig själv ur personalstyrkan vara kvar, och hur ser den nya personalen ut?

A: Angående personalen är det svårt att svara på då mycket beror på vilken orderingång nya datorbutiken har. Det finns en del guldkorg bland den gammla personalen som jag gärna hade återanställt, men det får orderingången avgöra.

-

Q: Varför artikel nr 5400879 så dyr i ert sortiment?

A: Anledningen till att produkten nedan är fel prisat har med två saker att
göra.
1. Alla priser är inte 100% intrimmade
2. D-Link höjde sina priser den 1/1, så de flesta på prisjakt sitter med
gamla lager på produkten.

-

Q: Vilka sitter i den nya styrelsen?

A: Styrelsen består endast av mig själv och min sambo.

-

Q: Kommer ni ha något eget lager i framtiden?

A: För närvarande har vi valt att använda Captech som logistikpartner, detta då de besitter stor kompetens i att hantera inköp och logistik. Vad framtiden har planerat för oss är upp till er kunder att besluta om. För närvarande har vi valt att använda Captech som logistikpartner, detta då de besitter stor kompetens i att hantera inköp och logistik. Vad framtiden har planerat för oss är upp till er kunder att besluta om.

-

Q: Kommer telefonsupport att finnas i framtiden?

A: För tillfället har vi valt att endast erbjuda support via mail. Detta för att erbjuda en så snabb och effektiv support som möjligt. Telefonsupport tenderar till att göra genomsnittssvarstiden för lång.

-

Q: Kommer RMA från f.d datorbutiken kunna göras hos er mot uppvisning av kvitto, och kommer det då finnas en kostnad för detta?

A: Detta är ett knivigt problem! Jag hade gärna hjälp alla kunder med deras returer det blir dock blir för svårt för mig att göra. Det jag primärt kommer göra är att ge kunderna kontaktuppgifter var det skall vända sig, kan de sen inte lösa det där så kommer jag se om jag kan hjälpa dem. Mycket beror även på om leverantörerna är villiga att hjälpa mitt nya bolag att få igenom en garanti utställd på Shoppingsajterna. Så det finns inget rakt svar här utan vi kommer hjälpa de kunder vi kan!

-

Q: Kanske tidigt att svara på detta men kommer ni ha någon butiksförsäljning i framtiden?

A: Nej, vi kommer inte att ha några butiker.
-

Q: Kommer ni jobba för att kunna erbjuda ett hämtlager som det tidigare fanns i Staffanstorp?

A: Troligtvis kommer vi inte återinföra hämtlager igen.

-

Q: Kommer varorna mellanlanda hos er innan dom hamnar hos slutkunden, eller kommer dom skickas direkt från leverantören (Captech)?

A: Så gott som samtliga av våra leveranser kommer skickas från Captech.

-

Q: Planerar ni att erbjuda "db-godis" i framtiden om ekonomin tillåter det?

A: Svår fråga, den får jag suga på lite

-

Q: Har den nya db ledningen valt att ärva omdömen från gammla db på siter som Prisjakt.se?

A: Nej detta är ett beslut som prisjakt själva har tagit. Jag har aktivt verkat för att de ska radera dessa så jag får börja på ny kula. De har valt att inte göra detta.

-

Q: Kommer det finnas förskottsbetalning bland era betalningsalternativ i framtiden?

A: Vi kommer inte införa förskottsbetalning eller direktbetalning från bank. Då detta inte är ett säkert betalningssätt

-

Q: Planerar ni någon re-design av hemsidan när ekonomin tillåter det?

A: Detta är för tidigt att svara på.

-

Q: Många undrar om du (Niklas Sandgren) var delägare i Shoppingsiterna/Datorbutiken.com

A: Nej, jag har aldrig ägt någon del i Shoppingsajterna, jag har endast varit anställd.

-

Q: Jobbar ni för att införskaffa en Trygg E-Handel verifiering inom en två månadersperiod?

A: Nej, av den enkla anledningen att de tillåter att man drar pengar från korten innan varorna skickas! Vilket inte vi kommer att göra i framtiden.

-

Q: Hur har uppstarten av det nya företaget fungerat, har ni fått många ordrar?

A: Att dra igång ett nytt bolag är alltid en utmaning med alla avtal som skall skrivas osv osv. Mer parten har fungerat bra och beställningarna har börjat trilla in.

-

Q: Har ni något kontor/lokal för närvarande. Eller körs verksamheten från källaren så att säga?

A: Vi har en lokal i Löddeköpinge därifrån jobbet utförs.

-

Q: Kommer information om företaget dyka upp på prodat.se inom en snar framtid?

A: Det är en av sakerna på "to-do" listan men jag prioriterar att få rätt på alla priser och logistik i första hand.

-

Q: Kommer säker anslutning (SSL) finnas mot eran hemsida inom en 4 månadersperiod?

A: https kommer inte behövas då vi kommer köra en hostad lösning, dvs inga kortuppgifter kommer vara synliga för Prodat AB.

-

Q: Har datorbutiken under Prodat AB något att göra med Shoppingsiterna Svenska AB (gammla db)?

A: Verksamheten som Prodat AB bedriver har inget som helst att göra med Shoppingsiterna Svenska AB. Annat än att det nya företaget köpt varumärket, affärssystemet och domänen (datorbutiken.com) av konkursförvaltaren till konkursföretaget Shoppingsajterna Svenska AB.

-

Q: Hur kommer ni lösa betalningen på kortbetalningar där ordern tar mer än 7 dagar att genomföra. Eftersom betalningsreservationen släpps efter 7 dagar så kan kunden spendera pengarna igen, då dom inte längre är reserverade till er.

För enligt tidigare uttalanden så har ni sagt att ni inte skall dra några pengar förens varan skickas/levereras.

A: Mycket riktigt så släpps reservationen efter 7 dagar, dock har vi fortfarande möjligheten att dra pengar på kortet, givetvis måste där då finnas pengar.

Så är det en order som är inom 7 dagar, blir det inget bekymmer. Har den passerat 7 dagar kommer pengarna försöka dras från kontot precis innan ordern släpps för packning.

Finns där då pengar på kontot, drar vi den summan och skickar varan. Är där inga pengar på kontot kommer leveransen stoppas.

*END*

Mer frågor och annat av intresse kommer att dyka upp inom en snar framtid. Då kommer det första inlägget att ändras, samt att ett nytt inlägg skapas i tråden.

Permalänk
Hedersmedlem

Är det inte dags att lägga ned den här misstänksamheten snart? Det är ett nytt bolag, varför inte behandla dem som alla andra?

Permalänk
Medlem

Detta är inte några misstankar, utan bara en FAQ pågrund av tidigare misstankar om den nya verksamhten. Det är också för att upplysa f.d kunder om att det är nya personer vid rodret samt att svara på vanliga frågor.

Sedan så det finns ett intresse att veta sakerna som står i denna FAQ bland användarna. Se bara denna tråd så förstår du: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LemurenSwe
Detta är inte några misstankar, utan bara en FAQ pågrund av tidigare misstankar om den nya verksamhten.

Ursäkta om du tog det som ett påhopp, det var inte min avsikt. Det är naturligtvis bra med information, men tyvärr har jag en känsla av att det inte kommer dröja länge innan folk börjar klaga på det gamla bolaget även i den här tråden.

Permalänk
Medlem

Det är lungt, vela bara klargöra hur det låg till. Och angående klagomålen, let them come, and there will be moderators present.

Ställ gärna frågor så skall vi försöka få dom besvarade så fort som möjligt. Då kommer även svaren komma upp i tråden.

Sedan så vill jag vädja till alla som svarar i tråden, håll klagomål i någon annan tråd, eller alternativt för er själva. Rena klagomål kommer rapporteras då det är offtopic, är det dock diskussioner angående svaren eller frågorna så är det fullt acceptabelt.

Permalänk
Avstängd

Dom känns helt ok nu enligt mig, han gav bra svar på alla frågor och dom har ju faktistk bra priser enligt mig, och att dom inte vill ta förskotts betalning tycker jag känns ganska så bra om man tänker på hur det gickmed förra DB, nu har ju odm inget med varandra att göra men NYA DB verkar vara en bra firma!

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Medlem

Är priserna de rätta, så blir det med All säkerhet denna butiken man vänder sig till

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Avstängd

Kommer definitivt handla hos nya datorbutiken så länge priserna och kundservice är bra.

Permalänk
Medlem

Fråga tre var random.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RaZman
Fråga tre var random.

Nej, det var den egentligen inte. Om du läser nyhetskommentarerna från "Nya datorbutiken slår upp portarna" så förstår du varför den var med.

Permalänk

det var bra sammanställt tyckte jag. bra gjort av niklas att gå ut öppet med informationen. ger en ännu mer tillit.

Visa signatur

| Intel i5 4670K | Asus ROG maximus VI gene | Corsair 8GB (2x4GB) CL11 2133MHz VENGEANCE | sapphire r9-290 arctic cooling accelero hybrid |

Permalänk
Medlem

Q: Kommer det finnas förskottsbetalning bland era betalningsalternativ i framtiden?

A: Vi kommer inte införa förskottsbetalning eller direktbetalning från bank. Då detta inte är ett säkert betalningssätt

?

Gör det alla andra webbshoppar oseriösa?

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss

Q: Kommer det finnas förskottsbetalning bland era betalningsalternativ i framtiden?

A: Vi kommer inte införa förskottsbetalning eller direktbetalning från bank. Då detta inte är ett säkert betalningssätt

?

Gör det alla andra webbshoppar oseriösa?

Varför skulle det göra andra webbsoppar oseriösa? Förskottsbetalning gör inte en sida oseriös, dock är det INTE ett säkert betaltsätt för kunden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xcxcxc
Varför skulle det göra andra webbsoppar oseriösa? Förskottsbetalning gör inte en sida oseriös, dock är det INTE ett säkert betaltsätt för kunden.

På vilket sätt är det inte säkert?

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
På vilket sätt är det inte säkert?

Kursar företaget innan du fått varorna är du rökt.
Aldrig hört talas om datorbutiken.com?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Kursar företaget innan du fått varorna är du rökt.
Aldrig hört talas om datorbutiken.com?

Nej aldrig hört talas om dom, upplys mig med ett långt spydigt inlägg är du snäll...

Inga fler argument varför det är osäkert?

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Nej aldrig hört talas om dom, upplys mig med ett långt spydigt inlägg är du snäll...

Det fanns ett företag som kallade sig datorbutiken.com och som var rätt så populärt bland några av SweClockers medlemmar. När DB.com gick i konkurs så mötte många verkligheten och de kunde inte hantera att de förlorade pengar, så SweClockers forum fylldes av inlägg där de ansåg sig orättvist behandlade och de krävde diverse orealistiska lösningar, som t.ex. att staten skulle gå in och ersätta de som drabbats. För att undvika en till anstormning av sådana gnälltrådar har nya datorbutiken.com valt att inte använda sig av förskottsbetalningar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Inga fler argument varför det är osäkert?

Räcker det inte med att man kan bli av med pengarna man handlar för? Ska det finnas risk för kroppslig skada innan du anser det vara osäkert?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Det fanns ett företag som kallade sig datorbutiken.com och som var rätt så populärt bland några av SweClockers medlemmar. När DB.com gick i konkurs så mötte många verkligheten och de kunde inte hantera att de förlorade pengar, så SweClockers forum fylldes av inlägg där de ansåg sig orättvist behandlade och de krävde diverse orealistiska lösningar, som t.ex. att staten skulle gå in och ersätta de som drabbats. För att undvika en till anstormning av sådana gnälltrådar har nya datorbutiken.com valt att inte använda sig av förskottsbetalningar.

Räcker det inte med att man kan bli av med pengarna man handlar för? Ska det finnas risk för kroppslig skada innan du anser det vara osäkert?

Tack, helt otroligt att du tog dig tid för detta.

Allt jag undrade var varför det var osäkert med förskottsbetalning och om det fanns fler nackdelar/risker förutom att företaget konkar innan leverans.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Är det inte dags att lägga ned den här misstänksamheten snart? Det är ett nytt bolag, varför inte behandla dem som alla andra?

De har ju valt ett varumärke som starkt förknippas med badwill då väldigt många kunder förlorade pengar i konkursen. Hade de valt ett nytt varumärke hade det knappast varit något problem.

Visst, varumärket är inarbetat men med tanke på hela karusellen kring konkursen måste de väl vara medvetna att många fortfarande kommer förknippa varumärket med den när de valde att återanvända det.

Baserat på den här intervjun låter ju dock det nya företag bra.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Tack, helt otroligt att du tog dig tid för detta.

Allt jag undrade var varför det var osäkert med förskottsbetalning och om det fanns fler nackdelar/risker förutom att företaget konkar innan leverans.

Det är väl också så att med förskottsbetalning så har du inga försäkringar eller garantier, varken mot banken eller mot företaget. Då är det väldigt problematiskt om det är tex ett bluff-företag vi pratar om. Visserligen har brott förelagts om företaget tar dina pengar utan att du får en vara, men det är väldigt svårt att få tillbaka några pengar med detta betalningsalternativ.

Som vi fick lära oss med db konkursen så fick nästan samtliga av dom som betalat med kort tillbaka sina pengar, medan vi som betalade i förskott fortfarande väntar på besked.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LemurenSwe
Som vi fick lära oss med db konkursen så fick nästan samtliga av dom som betalat med kort tillbaka sina pengar, medan vi som betalade i förskott fortfarande väntar på besked.

Varför blev det så?

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Av den enkla anledningen att dom som betalat med kort hade en försäkring som VISA och Mastercard har. Så dom fick tillbaka sina pengar av banken, och banken ångrade köpet mot företaget.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
Varför blev det så?

Får jag fråga hur gammal du är?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xcxcxc
Får jag fråga hur gammal du är?

Varsågod fråga.

Var det en konstig fråga menar du? Jag fick ju ett vettigt svar ovan ditt. Visste att Visa hade en typ reseförsäkring om man betalar med det, inte att kortet gav denna typ av skydd i situationer som dessa.

Nog med offtopic:
Jag kan handla på db.com om jag får förskottsbetala eller på annat vis slippa undan postförskottskostnaden utan att vänta extra länga på leveransen som ofta blir fallet om man ska kreditprövas för att få köpa mot faktura.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

Kan faktiskt inte se någon anledning till att välja nya db före dustin home eller inet.

Dyrare priser, dyrare frakt, "cdon-kundservice".
Inte så man rusar direkt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss
utan att vänta extra länga på leveransen som ofta blir fallet om man ska kreditprövas för att få köpa mot faktura.

Nej det tar inte "extra länge" du kreditprövas direkt vid köpet, godkänns du så går det lika fort som vilken annan betalningsmetod som helst, nekas du köp så får du välja ett annat sätt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triss

Nog med offtopic:
Jag kan handla på db.com om jag får förskottsbetala eller på annat vis slippa undan postförskottskostnaden utan att vänta extra länga på leveransen som ofta blir fallet om man ska kreditprövas för att få köpa mot faktura.

Dom kommer ju(tror jag) kunna erbjuda betalning mot kreditkort/betalkort inom kort. Då reserveras pengarna på ditt konto, och dras när sakerna levererats. Dock vet jag inte hur dom skall lösa detta för ordrar som tar längre än 7 dagar, för då borde reservationen på pengarna försvunnit.

Skall fråga Niklas om detta.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LemurenSwe
Dom kommer ju kunna erbjuda betalning mot kreditkort/betalkort inom kort. Då reserveras pengarna på ditt konto, och dras när sakerna levererats. Dock vet jag inte hur dom skall lösa detta för ordrar som tar längre än 7 dagar, för då borde reservationen på pengarna försvunnit.

Skall fråga Niklas om detta.

Yes reservationen tas bort men pengarna dras när sakerna skickas...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xcxcxc
Yes reservationen tas bort men pengarna dras när sakerna skickas...

Jo det borde väl vara så, ska fixa ett svar tills på Måndag eller Tisdag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LemurenSwe
Jo det borde väl vara så, ska fixa ett svar tills på Måndag eller Tisdag.

Kan inte Nicklas starta en tråd i återförsäljardelen av forumet och svara själv, precis som de andra företagen? Och då menar jag inte en anonym db-man.