Tre påkostade headset för gamers

Permalänk
Medlem

Jag använder studiohörlurar Beyerdynamic DT 770 som jag fick för 500kr (ord pris 1500) tillsammans med en stationär mic på skrivbordet. Funkar väldigt bra, hörlurarna är utan tvekan de bästa jag använt. Isolerar bra och det blir inte jobbigt att ha de på i många timmar i sträck, jag upplever också att ljudet är kanon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Märks att du inte har öron som andra. Jag tål inte dåliga hörlurar eller högtalare. Jag plågas av ljud om de är dålig kvalité. KOSS har ALDRIG varit ett okej headset när det gäller ljud, så ofattbart billigt ljud så det inte är sant.

Inte öron som andra? Med ok ljud så menar jag att de duger för normalanvändning för mig. Och de lät ju bättre än mina Cosonic. Och de flesta andra som provade dem tyckte de lät bra. Men nu har ju iofs de flesta människor billiga skräplurar med. Personligen tycker jag inte om kasst ljud heller nej, men jag är långt ifrån nån audiofil. Jag tror snarare det är du som inte har öron som andra, överdrivet känslig kan tyckas.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension. Qpad beställt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Hmm...
Ett par Sennheiser med ihåligt ljud och dålig bas samt icke utbytbar kabel?
...

Ihåligt ljud var nog inte vad han skrev. Sennheiser har använt en ickelinjär frekvensresponskurva för att tal ska höras extra tydligt. Det är alltså ett riktigt kompetent headset med skitbra ljud som har förvanskats en aning för att tal ska höras tydligare, tillsammans med en ruggigt bra mikrofon. Sennheisers flesta lurar vänder sig till audiofiler och producenter och återger ljudet så likt källan som möjligt, men de i testet är uppenbarligen vända mot gejmers med stor plånbok. Jag fick också intrycket att sennheiserlurarna var det givna köpet av de testade, om man inte är väldigt frikostig med pengar. Sennheiser har mitt fulla förtroende, till skillnad från samtliga gejmerprodukt-tillverkare och till skillnad från de allra flesta svenska tillverkare, som jag tyvärr inte sett något bra ifrån.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Mina Philips SBC HG100 är fortfarande sjukt underbara i min mening.. Har iofs inte testat hörlurar i det priset..Men mina philips har nackvibratorn som gör musiken och spelen till en bra upplevelse

Bra test!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara som ett tips kan ju nämnas att det också finns lösa mickar att köpa och om man tycker det är ok så finns det plötsligt rätt många fler lurar att välja på.

Permalänk
Medlem

Jag har ett par sennheiser PC350 PRO och jag upplever att ljudet är bra i både musik och film men dock så kör jag via det inbyggda ljudkortet då jag upplever att ljudet inte är så himla bra utan ett par modifieringar i winamp och plugin som återger en djup bas. Dock funderade jag på att köpa Asus Xonar D2X PCI-E och min huvudfråga är nu kommer jag märka en enorm skillnad eller en liten skillnad?

För 1800:- för ett ljudkort är inte lite precis och alla har inte stora fickor heller ..
Väldigt tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Ihåligt ljud var nog inte vad han skrev. Sennheiser har använt en ickelinjär frekvensresponskurva för att tal ska höras extra tydligt. Det är alltså ett riktigt kompetent headset med skitbra ljud som har förvanskats en aning för att tal ska höras tydligare, tillsammans med en ruggigt bra mikrofon. Sennheisers flesta lurar vänder sig till audiofiler och producenter och återger ljudet så likt källan som möjligt, men de i testet är uppenbarligen vända mot gejmers med stor plånbok. Jag fick också intrycket att sennheiserlurarna var det givna köpet av de testade, om man inte är väldigt frikostig med pengar. Sennheiser har mitt fulla förtroende, till skillnad från samtliga gejmerprodukt-tillverkare och till skillnad från de allra flesta svenska tillverkare, som jag tyvärr inte sett något bra ifrån.

Från nyheten:

Citat:

Nackdelar:

* Ihåligt ljud
* Mikrofon och kuddar ej utbytbara

Men jag håller med dig fullt ut. Jag har ägt en hel del av Sennheisers lurar genom åren och har aldrig blivit besviken. Alltid vart klockrent, rent ljud med bra balans. De har som du säger alltid vart bättre än all "gamer"-utrustning jag lagt vantarna på och även bättre än majoriteten av vanliga hifi-lurar. De har även alltid varit väldigt bekväma. Så fullt förtroende för Sennheiser har jag med. Ska jag köpa ett headset så kommer det bli PC-350 för min del. Vart bara lite förvånad att få höra "ihåligt ljud" om någonting Sennheiser har gjort, ickelinjär responskurva eller ej. Samma sak gällande att saker inte går att byta ut på dem, då det är min erfarenhet att det alltid gått förut men att det kräver en hel del mer än att bara köpa nytt och knäppa på, vilket är någonting jag faktiskt tycker är ett plus då lurarna känns stabilare så (i alla fall gällande sladden).

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Tycker 3000 kr är ett larvigt belopp att lägga ut på ett par hörlurar som inte är hälften så bra som ett par aktiva monitorer för samma pris men sitter man och spelar på nätterna och har tunna väggar så kanske det är en ok kompromiss.

Precis!! Tycker också det är lite sådär halvonöigt. Fast o andra sidan kan man ju inte ha med sig monitorerna på tex bussen. Men då kan man ju undra varför man isf skulle köpa ett par lurar med mic o ha på bussen

Är själv på väg o köpa ett par bättre studiomonitorer + en subwoofer för o mixa osv. Gillar inte alls o mixa i lurar. Man får inte alls samma stereokänsla då och det blir mycket svårare att mixa "rätt" då. Men som alternativ lyssning kanske de skulle gå men inte att mixa det sista med.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klasvonklas
Precis!! Tycker också det är lite sådär halvonöigt. Fast o andra sidan kan man ju inte ha med sig monitorerna på tex bussen. Men då kan man ju undra varför man isf skulle köpa ett par lurar med mic o ha på bussen

Jadu, när jag gick på gymnasiet förra året så kunde man se lite folk runt 14-16 år som gick runt på stan med sina headset o en mic som stack rätt upp i vädret, ser så lustigt ut.

En annan gång när jag skulle göra värnplikt så hade min polare oxå med sig sitt headset, så ja de finns en hel del

Det är väl med ett headset som gör det lättare att mixa. Det upplever jag det som i alla fall. Kanske är för att jag la ut några tusen på mitt headset. Men men...

Permalänk
Medlem

hum...

nu tycker jag kanske inte som andra, men jag anser att man får BETYDLIGT (drar alla högtalare och hörlurar över en kam här) mer välljud för pengarna om man köper lurar+hörlursförstärkare istället för aktiva monitorer för typ 4k... (eller passiva + typ T-amp för den delen)

Då har jag iofs bara lyssnat på Sennheiser, AKG och Sony mestadels när det gäller lurar.

Nackdelen med lurar är ju att det är svårt att dela med sig av välljudet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Från nyheten:
Men jag håller med dig fullt ut. Jag har ägt en hel del av Sennheisers lurar genom åren och har aldrig blivit besviken. Alltid vart klockrent, rent ljud med bra balans. De har som du säger alltid vart bättre än all "gamer"-utrustning jag lagt vantarna på och även bättre än majoriteten av vanliga hifi-lurar. De har även alltid varit väldigt bekväma. Så fullt förtroende för Sennheiser har jag med. Ska jag köpa ett headset så kommer det bli PC-350 för min del. Vart bara lite förvånad att få höra "ihåligt ljud" om någonting Sennheiser har gjort, ickelinjär responskurva eller ej. Samma sak gällande att saker inte går att byta ut på dem, då det är min erfarenhet att det alltid gått förut men att det kräver en hel del mer än att bara köpa nytt och knäppa på, vilket är någonting jag faktiskt tycker är ett plus då lurarna känns stabilare så (i alla fall gällande sladden).

Ja byggkvaliten är varkligen första klass. Efter 3 år ser mina 555 ut som nya fortfarande. Plasten håller sig mjuk och stark, sladdgummit likaså och tygkuddarna är lika spänstiga och pälsiga som alltid. Och ljudet blir bättre och bättre. Jag är dock partisk till högtalare så jag kan ta upp ljudet med hela kroppen, och somna utan att riskera att strypa mig själv med sladden.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

någon som har hittat en vettig recension på razors nya megalodon?

Permalänk
Medlem

Jag beställde ett par PC 350 och blev grymt besviken på ljudet, jag instämmer helt med han som gjorde testet och lägger till att jag uppfattade ljudet "platt och rent av burkigt" och utan bastjong.

Mina gamla http://www.senncom.com/comm/icm_eng.nsf/root/05351 låter mycket bättre på ALLA sätt...PC 350 headsetet är returnerat jag kostar på mej att säga...köp hellre PC 151 eller PC 161 dem är absolut mer prisvärda,enl min uppfattning.

Permalänk
Medlem

Headset är dagis. Mitt tips är att köpa lurar och mic separat.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Avstängd

Skulle ju kännas löjligt dumt att inte köpa något annat än AKG.

Visa signatur

8x64-bit POWER5+, 2TB memory, 15.2mb L2-Cache, 2xFC & 2X10Gbit Ethernet -- en _riktigt_ dator har IBM P5+.

Permalänk
Medlem

Jag fattar ingenting...

Varför måste headset vara så fula? Varför kan dom inte se någorlunda ut som "vanliga" hörlurar man kan köpa på tillexempel Hi-Fi klubben? Föreställ er att Denon som mycket väl vet hur man tillverkar ljudutrustning skulle utrusta sin modell AH-D1001 (1538:-) med en mikrofon. Priset skulle kanske gå upp 200 spänn men det är väl fortfarande humant med tanke på vad headset bevisligen kan kosta. Skit i USB-adaptrar och skräp-surroundfunktioner, ge mig en bra ljudsladd som håller, ett par hurlurar som inte ser ut som nått man köpt på leksaksaffären och med drivelement som återskapar ljudet som det är mixat. Det är ju det som är viktigt, oavsett om man ska spela spel eller lyssna på musik.

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB

Permalänk

Själv har jag ett par Philips SBC HP890 som jag tejpat fast micken från en Razer Piranha på (som för övrigt är ett riktigt par skit lurar.). Har inte träffat på några hörlurar som jag tycker om ljudet på så mycket som dom...

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett par Sennheiser PC-350, är väldigt nöjd med dom. Men för att få så ordentlig bas som jag vill ha så behöver man en hörlursstärkare eller koppla in dom via en stereo. Det bara distar om mitt klena ljudkort om jag höjer basen och volymen. :/ Lurarna pallar MYCKET bas!

Permalänk
Medlem

Hur stor är skillnaden mellan ett par av dessa "gamer lurar" och ett par riktiga.

Sitter just nu med ett par sennheiser HD 595 och det är ett par "renodlade" hörlurar utvecklade utan tanke på spel osv.

Har bara testat ett par olika "gamerheadset" men alltid blivit besviken om man jämför ljudet med dessa.

Har bara testat de nya "gamecon 777" och steelsound v1 dock.

Permalänk
Medlem

jag har ett icemat / steelseries siberia headset.

de funkar enligt min mening klockrent, härlig bas o jälv*gt skööna! billigt på det med ^^

kan ju även va att mina får en " liten " boost via mitt ljud kort, creative xtreme gamer fataly edition.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiscoJet
Jag har ett par sennheiser PC350 PRO och jag upplever att ljudet är bra i både musik och film men dock så kör jag via det inbyggda ljudkortet då jag upplever att ljudet inte är så himla bra utan ett par modifieringar i winamp och plugin som återger en djup bas. Dock funderade jag på att köpa Asus Xonar D2X PCI-E och min huvudfråga är nu kommer jag märka en enorm skillnad eller en liten skillnad?

För 1800:- för ett ljudkort är inte lite precis och alla har inte stora fickor heller ..
Väldigt tacksam för svar

Det var väl inte så farligt?
Har du råd att lägga 1000spänn på lurar så känns ju inte 1800 för ett bra ljudkort så svettigt,föressten köper man inte ljudkortet först och lurarna sen i vanliga fall??
MvH albanen.

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Det var väl inte så farligt?
Har du råd att lägga 1000spänn på lurar så känns ju inte 1800 för ett bra ljudkort så svettigt,föressten köper man inte ljudkortet först och lurarna sen i vanliga fall??
MvH albanen.

Klart man köper lurarna först. Du får ju inget ljud om du inte har några hörlurar etc. Som att jag skulle dra o köpa en bil utan motor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wondR
Hur stor är skillnaden mellan ett par av dessa "gamer lurar" och ett par riktiga.

Sitter just nu med ett par sennheiser HD 595 och det är ett par "renodlade" hörlurar utvecklade utan tanke på spel osv.

Har bara testat ett par olika "gamerheadset" men alltid blivit besviken om man jämför ljudet med dessa.

Har bara testat de nya "gamecon 777" och steelsound v1 dock.

Mm. Kan inte annat än att hålla med. "Gamerheadsets" klarar spel bra. Men inte musik på ett sådant sätt som jag vill. Då mina HD 650 klarar allt sådant med fördel så är det sånt man får använda, tyvärr (med tanke på att prislappen går upp till 5x priset på 'bra' gamerslurar).

Skillnaden är att musiken låter mer som den 'ska göra' med ett par renodlade musiklurar. I spel är sådana nyanskillnader oftast bara viktiga i det nedre frekvensområdet, dvs basen. Är det en häftig explosion, eller en grymt häftig explosion. Eller en megabautasuperduperhäftig. Typ. Det är liksom inte så viktigt om stråkarna i den där mellansekvensen låter precis som 'det ska' (även om det ofta hjälper, fallout 3 blev liiiite bättre med ett par hifilurar).

Minuset är ju det uppenbara, ingen mick (vilket många redan påpekat). Man får köra med den som (oftast) följde med eller så köper man en me blåtand motsv.

/k

Permalänk
Medlem

Tack för en väldigt bra recension!

Jag säger som jag har sagt tidigare, väldigt imponerande lurar av Beyer, är otroligt sugen men i och med ett nyligt byte av bostad har jag annat som ska prioriteras. Annars hade de varit ett givet köp.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Det var väl inte så farligt?
Har du råd att lägga 1000spänn på lurar så känns ju inte 1800 för ett bra ljudkort så svettigt,föressten köper man inte ljudkortet först och lurarna sen i vanliga fall??
MvH albanen.

Fick hörlurarna i julklapp så det var inget jag planerat att köpa just nu. Anledningen är ju att de inte levererar tillräckligt speciellt på bas delen då de känns "ihåligt" daskande

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera min egna setup för bra "allround-ljud". Jag har kompletterat lite allteftersom men slutligen står jag med:

Ljudkort: Creative X-Fi XtremeMusic
Hörlurar: Sennheiser HD595
Mikrofon: Plantronics .Audio 310
Hörlursförstärkare: Pro-ject Head Box II

Plantronics-headsetet är fäst utanpå lurarna med två buntband som är lätta att klippa av när jag behöver lurarna för något annat än datorn. Hörlursförstärkaren var pricken över i:et när jag inhandlade den för ett par månader sedan, gav verkligen en riktig skjuts i ljudet över hela registret!

Det slutliga priset är ganska högt men då får man också vad man betalar för anser jag. Använder man datorn mycket till musiklyssnande och spelande så är det värt med bra prylar.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Har idag fått ett par PC-350 Sennheiser lurar & jag för mitt liv inte begripa någon som kallar dessa för basfattiga, kör aldrig med EQ eller liknande & dessa lurar är en klar rekommendation, väldigt neutralt ljud men ändå med en skön & slagkraftig bas.

Är man van med 99kr dunka dunka lurar så kanske man vant sig med en väldigt överdriven bas, PC-350 är inte basfattiga, dom är neutrala, viss skillnad.... Klart bästa headsetet jag haft utan prut.

Testade med Xfi-Extreme music, ASUS Xonar D2X samt en bättre hembio stärkare. funderar skarpt på & skaffa en hörlursförstärkare till dessa dock för dom är trögdrivna, ingen tvekan om den saken.

Micken är otroligt bra men den är så bra att den plockar upp andningsljud utan minsta bekymmer Några recensioner rekommenderarde en mic-pre amp på dessa lurar men det behövs inte om du sitter på ett bättre ljudkort, rent känslighetsmässigt så levererar den upp till dubbla volymen mot mina gamla Razer barracuda från micken (skitlurar i jämförelse, ren skit, både mic & lurar...)

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag har tyckt att iden med 5.1 Headset varit tuff sen Zalman släppte sitt för flera år sedan. Jag har prövat tre olika, Zalman (inklusive förstärkaren som inte verkade göra jättemycket skillnad), Medusa Speedlink (det enda av de tre med en mic som fungerat riktigt bra)och Razer HP-1. Av dessa så tycker jag att HP-1 har klart bäst ljudkvalitet (relativt av dessa tre då, som testet säger så verkar ett skapligt stereoheadset vara överlägset).

Tips för den intresserade: Är du ute efter 5.1 lurar så skulle jag säga att HP-1 är de minst bristfälliga. Mikrofonen på HP-1 är verkligen av dålig kvalitet, och alla tre headseten verkar gå sönder lätt - jag har förbrukat två ex av både Zalman & Medusa – i synnerhet HP-1 där jag nu är inne på mitt fjärde (!) ex. Två HP-1 hade trasiga högtalare direkt ur förpackningen, det tredje fick problem med basen efter en månad. Det fjärde har som tur är fungerat i knappt två år. Eftersom garantitiden sedermera gått ut så kommer jag nog skaffa några stereolurar i samma prisklass när dessa kastar in handduken.

Permalänk

Väcker lite liv i en gammal tråd för att tipsa om att QPAD QH-1399 finns för 999 kr på Media Markt i Malmö. Jag köpte ett ex igår och då hade dom iaf skyltexet kvar. Dock vet jag inte om dom har väska etc. till det men 999 kr är ett jäkligt bra pris för dessa lurar. Kan inte svara på om samma pris gäller för övriga Media Markt-butiker i Sverige eftersom dom har individuell prissättning. Kan ju alltid vara värt att kolla upp för den intresserade. Bästa pris enl. Prisjakt är 2890 kr.