Felsökning av trasig iPod-skärm. Hur utesluta ESD-skada?

Permalänk

Felsökning av trasig iPod-skärm. Hur utesluta ESD-skada?

Efter att ha bytt batteri och konverterat min iPod till flashminne har skärmen slutat fungera. Den fungerade när höljet var isär, men när jag knäppte ihop den slutade den att fungera.

Musikuppspelning och synkning med iTunes fungerar som det ska, men på skärmen syns det bara en linje med ett par pixlars tjocklek längst med botten.

Hur ska jag nu gå vidare för att felsöka och kanske till och med laga skärmen? Jag planerar att plocka isär den så mycket som det går, och sedan sätta ihop den igen. Har jag tur är det bara en kabel som sitter löst. Men om inte detta fungerar, finns det något annat jag kan göra?

Jag har sett att man kan köpa en skärm på ebay för en hundring ungefär, men hur vet jag att det inte blivit en esd-skada på själva moderkortet? Det känns ju långsökt att en lcd-skärm skulle ha gått sönder utan fysiska skador.

Tacksam för alla upplysningar jag kan få.

iPoden är en generation 4 med monokrom skärm.

Permalänk

shit va lustig egentligen... men fungerar den nu om du tar loss höljet eller är det samma sak då... för fungerar det då, kan det ju vara att locket klämmer på något som skapar kortslutning eller liknande...

Permalänk

Det går inte med blotta ögat att kolla efter ESD.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Ja ni, efter att ha plockat isär allt jag kunde och därefter satt ihop den igen fungerade det.
Men lyckan var kortvarig; efter ett par minuter började skärmen låsa sig, och bilden blev korrupt.

Efter att ha slagit(!) på spelaren några gånger kom den igång, men nu har den nog för evigt gett upp. Som den ser ut nu rullar ett streck över skärmen, ser ut precis som när man filmar en CRT-skärm med videokamera. Oavsett hur mycket jag nu slår på den ser det likadant ut.

Måste väl ha blivit en ESD-skada antar jag. Antar att det är moderkortet som råkat illa ut.
Ska kika på eBay om det är värt att köpa ett nytt. Annars får jag klara mig med mobilen istället, går lika bra det.

Typiskt bara, jag som köpte ett 16 Gb Compact Flash-kort bara för att ha i spelaren. Undrar vad jag kan göra med det nu...

Permalänk
Medlem

Re: Felsökning av trasig iPod-skärm. Hur utesluta ESD-skada?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The_beast*
Efter att ha bytt batteri och konverterat min iPod till flashminne har skärmen slutat fungera. Den fungerade när höljet var isär, men när jag knäppte ihop den slutade den att fungera.

Musikuppspelning och synkning med iTunes fungerar som det ska, men på skärmen syns det bara en linje med ett par pixlars tjocklek längst med botten.

Hur ska jag nu gå vidare för att felsöka och kanske till och med laga skärmen? Jag planerar att plocka isär den så mycket som det går, och sedan sätta ihop den igen. Har jag tur är det bara en kabel som sitter löst. Men om inte detta fungerar, finns det något annat jag kan göra?

Jag har sett att man kan köpa en skärm på ebay för en hundring ungefär, men hur vet jag att det inte blivit en esd-skada på själva moderkortet? Det känns ju långsökt att en lcd-skärm skulle ha gått sönder utan fysiska skador.

Tacksam för alla upplysningar jag kan få.

iPoden är en generation 4 med monokrom skärm.

Kan du förklara hur du har gått tillväga.
Detta låter som en intressant modd för min G2 nano.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk

Absolut.

Jag köpte en konverter som konverterade ipodens hårddiskgränssnitt till CF. Sedan var det bara att plocka ut hårddisken och sätta i konvertern tillsammans med minneskortet.

Till din nano tror jag inte ens du behöver en konverter, tror redan att det sitter ett microdrive-kort i den. Så då är det bara att öppna och byta ut det kortet mot ett vanligt Compact Flash-kort istället.

EDIT: Såg att inte fanns ett microdrive-kort i nanon. Då är det tyvärr svårt att uppgradera lagringsminnet.

Det var iPod mini som hade utbytbart minne.

Permalänk
Testpilot

Hur ser anslutningskontakten för skärmen ut? jag har väldigt svårt att tro att du faktiskt lyckats ESD-skada den då det faktiskt är rätt svårt att lyckas med sånt om du inte sitter och mekar med yllevantar eller nått annat korkat

Min gissning är att det bara är glapp i anslutningen eller att du lyckats skada just själva anslutningen, det är vanligt med små flatkablar och andra klena anslutningar i den här typen av elektronik så det är lätt hänt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Kan berätta att skärmen fungerar som den ska igen. Efter att ha gjort en reset på den (genom att hålla [play] och [ok] inne i 6 sekunder) kom skärmen igång igen. Får väl se hur länge den håller sig denna gång.

Konstigt bara att en mjukvaruåtgärd kunde rätta till ett (troligt) hårdvarufel.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Hur ser anslutningskontakten för skärmen ut? jag har väldigt svårt att tro att du faktiskt lyckats ESD-skada den då det faktiskt är rätt svårt att lyckas med sånt om du inte sitter och mekar med yllevantar eller nått annat korkat

Min gissning är att det bara är glapp i anslutningen eller att du lyckats skada just själva anslutningen, det är vanligt med små flatkablar och andra klena anslutningar i den här typen av elektronik så det är lätt hänt.

Det kan det absolut vara, det är en väldigt klen flatkabel mellan moderkortet och skärmen. Ska kolla upp det nästa gång jag öppnar upp spelaren.