Permalänk

Hjälp med RAM!

Vänder mig hit nu efter timmar av googlande utan framgång! För två dagar sen köpet jag 4GB RAM minne till min dator (4 * 1024), tog bort mina gamla minnen.

När jag sätter i 4GB så startar datorn men skärmen får inte kontakt med datorn utan den står bara och blinkar som att datorn är avstängd. Om jag tar ur 2GB så fungerar den utmärkt! Jag har testat alla minnen i olika kombinationer så inget minne är trasigt likaså gäller minnesplatserna.

Som nämnt så har jag googlat omkring utan framgång. Hittade exempelvis detta vilket jag har testat utan resultat.

"Tryck i 1Gb ram, starta upp WinXP, gå sedan in på

kontrollpanelen -> system -> Avancerad -> Prestanda Inställningar
-> klicka på "avancerat" fliken -> klicka på "ändra" knappen under virtuellt minne.

Normalt ligger virtuellt minne på C: och det är ok.
Ändra här till "storleken bestäms av windows" eller "inget virtuellt minne". Välj ok så att det sparas. Nu gnäller windows att den vill starta om.

Bara avsluta windows och starta om datorn (fortfarande med 1Gb ram inne). När datorn gått igång och det är klart avsluta, nu sätter du in 4Gb ram. Nu borde windows gå igång."

Jag använder Windows XP Pro 32 bitars, mitt moderkort stödjer 4GB RAM och jag har testat nya drivrutiner!

Vad kan problemet vara?

Permalänk
Medlem

ditt moderkort kanske stödjer 4GB om den har uppdetarat bios, testa att uppdatera bios ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Det du hittat på internet som du citerade låter som ren rappakalja. Windows växlingsfils storlek har inget med det här att göra.

Det är jobbigare för moderkortet (minneskontrollern) att driva fler minnesmoduler. Du kan försöka öka spänningen i BIOS någon/några tiondels volt för minnena om ditt moderkort har den inställningen. Testa annars att sänka frekvensen på minnena (även om det går under för vad de är specifierade som) och se om det startar.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

En del moderkort har problem med 4 minnen. Det är att rekommendera att köra med 2x2048mb istället för 4x1024mb.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.