Permalänk

Bygga en tidsmaskin?

Hallå, nu sitter jag här med ett enormt prov i fysik, inlämning av projektarbete där vi behöver skriva fem sidor för att det ska bli ett arbete samt en redovisning. Allt ska in i morgon...

Finns det någon som har några tips på hur man kan bygga en tidsmaskin?
Kanske MBY kan komma in och förklara detta lite bättre.

Saker som maskhål och krökt rum-tid, det går inte att skapa med till exempel en kompressorkylare en brödrost och lite tur eller?

Alla förslag på hur man kan resa bakåt i tiden (om ni nu vet hur man kan resa framåt får ni skriva det också) är välkomna.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Man skulle kunna resa frammåt i tiden genom att röra sig väldigt fort, alltså börja närma sig ljusetshastighet. Då kommer man att röra sig såpass fort i rummet så att man rör sig saktare genom tiden, vilket resulterar i att man åldrars saktare. Till exempel att man är på en rymdfarkost som rör sig såpass fort i rummet att den rör sig bara en tiondel så snabbt genom tiden. Så när man har varit på farkosten ett år så har det gått tio år på jorden.

Kanske inte det du tänkte på men det kan teoretiskt fungera.

Ni kanske inte blev så klokare av detta men det var ett försök iaf

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem

Ahahaha, är det ett skämt?

Fast iofs, ska en tidsmaskin uppfinnas så ska du ju vara av en ond nörd och med en deadline på 24 timmar.

Cheers

Läste något om att använda laserljus som loopar istället för gigantiska mängder massa för att böja rymd-tid väven (som du säkert har läst så behövs materia och antimateria i gigantiska mängder för att skapa ett hål i rymd-tid väven vilket kan passeras av en människa/farkost utan att den slits itu) och på så sätt skapa en relativt "enkel" tidsmaskin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ronald_Mallett#Time_machine_proj...

http://www.spacedaily.com/news/timetravel-01a.html

----

För övrigt finns det en massa att läsa här:

http://en.wikipedia.org/wiki/Time_travel

Personligen tror jag inte tidsresande till vår tid eller tidigare är möjligt och beviset är att vi inte här fullt av turister från framtiden som plåtar oss:

"Hawking notes elsewhere that time travel might only be possible in a region of spacetime that is warped in the right way, and that if we cannot create such a region until the future, then time travelers would not be able to travel back before that date, so "This picture would explain why we haven't been over run by tourists from the future.""

XD

Ja, jag vet, wikipedia accepteras inte som källa, men jag överlåter det till dig att leta reda på "riktiga" källor.

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk
Medlem

Observera dåtid:
Om du hittar ett maskhål, och på så vis instantant transporteras till en punkt långt långt borta och zoomar in på jorden. Då kan du i teorin se vad som hände för länge sedan. Hur länge sen beror ju på hur långt bort du är. (Jag struntar i att ta upp de fysikaliska problem man stöter på när man försöker få någon sorts upplösning i detta.)

Resa framåt: Som nämnt är det bara att färdas i _mycket_ hög hastighet. Tiden går då saktare för dig än för omgivningen.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk

Det skulle väl vara ett svart hål i så fall. Enligt nån teori jag hört nån gång så existerar ett svart hål enbart i rum och ej tid eller hur de var men de va i alla fall så att efter svarta hålet har skapats så kan man rörasig fritt framåt i tiden och tillbaka till när det bildades. Så hitta ett gammalt svart hål och möjligheten att resa i tid finns men då kommer nästa problem. Överlevnad om människan knappt kan bygga en farkost som tål trycket på havsbotten hur fan ska vi klara dragningskraften från hålet. Enda möjligheten jag kan tänka mig är kraftfält (tänk startrek) men ett kraftfält minst dubbelt så starkt som ett svart hål. Betänk att svarta hål drar åt sig ljus. krafter så starka att det ej går att räkna ut....vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberdreg
Enda möjligheten jag kan tänka mig är kraftfält (tänk startrek) men ett kraftfält minst dubbelt så starkt som ett svart hål. Betänk att svarta hål drar åt sig ljus. krafter så starka att det ej går att räkna ut....vad jag vet.

Ja, eller "tachyon" partiklar med negativ massa. De kan neutralisera det svarta hålets gravitation.

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk

nu har man lärt sig ngt nytt

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk

Tachyon alltså, låter som att jag får damma av min gamla partikel accelerator.

Fast det med neutralisera gravitation, gäller det inte bara Newtons fysik? Ska jag hoppa ner i ett svart hål med massa konstiga elementarpartiklar i bältet vill jag att även Einsteins teorier stämmer i detta fallet. Det känns som att det strider med vissa teorier, eftersom tachyoner anses vara lika snabba eller snabbare än ljuset blir det lite fel eftersom många säger att inget är snabbare än ljuset.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Man skulle i teorin kunna bygga en farkost där tiden går långsammare (Iallafall enligt den som åker i den) Tid är en illusion då avståndet mellan händelser beror på observatörernas relativa hastighet till händelserna. dvs att om du springer runt en klocka så uppfattas det som att klockan går långsammare än för en person som sitter stilla bredvid klockan. men kruxet är att man måste upp i hastigheter runt en 30000000m/s för att kunna avgöra detta vilket man inte riktigt har uppnått än.

Visa signatur

Core i5 4670K @ 4,4Ghz | 16Gb 1600Mhz Kingston | ASUS R9 290X | 3 x 256GB Samsung Evo SSD
http://www.sweclockers.com/galleri/11865-prodigy-chrome-editi...

Permalänk
Medlem

Bästa tidsmaskinen är ju ändå sängen.
Man lägger sig i sängen och vad som känns som några minuter är i verkligheten timmar.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Ingenting med massa kan röra sig snabbare än ljuset enligt Einstein. Men partiklar med negativ massa borde kunna röra sig snabbare, men hur ska du kunna hantera dem?

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Tachyon alltså, låter som att jag får damma av min gamla partikel accelerator.

Fast det med neutralisera gravitation, gäller det inte bara Newtons fysik? Ska jag hoppa ner i ett svart hål med massa konstiga elementarpartiklar i bältet vill jag att även Einsteins teorier stämmer i detta fallet. Det känns som att det strider med vissa teorier, eftersom tachyoner anses vara lika snabba eller snabbare än ljuset blir det lite fel eftersom många säger att inget är snabbare än ljuset.

Orkar inte hitta svar på dina frågor, jag bara skrev nått jag läste i en populärvetenskaplig bok nyligen. Inga garantier för att det är sant. Min rekomendation är att du undersöker själv.

http://en.wikipedia.org/wiki/Exotic_matter

Tachyons: Particles with imaginary mass!!! (Påhittad massa?)

Det kan också vara så att det är just tachyoner som är det mytomspunna ämnet "Flogiston" (Phlogiston) som sägs ha negativ massa.

Ps. Jag vill inte vara taskig, men jag tror att din lärare, precis som jag inte uppskattar sär skriv ning om du ska skriva en fysik upp sats. Ds.

Visa signatur

Minns ljudet av 3.5"

Permalänk

Okey, flogiston har man ju hört om några gånger.

Jag har lite extra tid att bygga nu då jag som den ansvarsfulla student jag är sköt fram arbetet för att lida senare.

Angående min fysiklärare och sär skrivning så tror jag inte det betyder något för henne då hon ändå knappt kan stava till fysiker.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk

Vetenskapsmän har redan brutit ljusets hastighet med en laser i en spegellabyrinth. EDIT: Mindes lite fel om hur dom gjorde läs nedan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberdreg
Vetenskapsmän har redan brutit ljusets hastighet med en laser i en spegellabyrinth.

Seriöst? har du någon källa på det?

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk

http://www.cbc.ca/health/story/2000/07/20/speedlight000720.ht...
Stod i illustrerad vetenskap för några år sen också. Rätt grymt.

Permalänk
Medlem

Tidsmaskin?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jycken
Tidsmaskin? Det måste väl vara en klocka?

Självklart det är ju bara att ställa tillbaka klockan en timme och vips så går man fel:P Eller fram så går man för fort;P

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*
Forumbeskrivning: Datorrelaterade modifikationer, byggen, uppfinningar med mera.
Passar inte in här.

Fysiktråden kanske kan vara bra att skriva i?
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=1...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad och upplåst*
Efter att ha kontrollerat att alla användare som postat har access till ÖÄ så flyttar jag den dit.

Edit: Att åka frammåt i tiden är ju väldigt enkelt. Sitt ner i en fåtölj och vänta. Om 1 minut är du 1 minut in i framtiden Frågan du vill nog ha svar på är om man kan färdas "snabbare" in i framtiden.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Med problem att förstå alla riktningar och krafter inom induktion är jag inte sugen på att färdas framåt. Optimalt hade varit att åka bakåt två dagar eller att stanna tiden så jag får läsa i det jag borde gjort för ett tag sedan.

Att de skulle få laser att åka snabbare än ljuset känns konstigt. De säger att ingen massa kan vara snabbare än ljuset men både ljus och laser beskrivs väll både med vågor och fotoner eller? Alltså borde de antingen kunna öka hastigheten på ljuset i samma maskin eller så kan man nå samma hastighet som ljuset med laser.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Att de skulle få laser att åka snabbare än ljuset känns konstigt. De säger att ingen massa kan vara snabbare än ljuset men både ljus och laser beskrivs väll både med vågor och fotoner eller? Alltså borde de antingen kunna öka hastigheten på ljuset i samma maskin eller så kan man nå samma hastighet som ljuset med laser.

Laser och ljus är samma sak, bara det att laser är ljus med bara en
frekvens.

Ljus kan beskrivas som ANTINGEN en vågrörelse eller en ström av partiklar men inte som både och. Om du designar ett experiment för att visa att ljus är en vågrörelse stämmer det och då kan du inte påvisa att det är en ström av partiklar. MEN det samma gäller för det omvända...

Fotonor har ingen massa, det är därför de kan färdas i ljusetshastighet. Om du skulle sakta ner en foton så den gick saktare, så skulle den omvandlas till värme.

Visa signatur

Et ipsa scientia potestas est
(För övrigt anser jag att upplösningen 1366x768 ska dö)

Permalänk

Jag vet skillnad/likheten mellan laser och ljus, skrev som jag gjorde för att hålla det enklare.

Jag har aldrig riktigt fattat det med att man inte kan bevisa båda samtidigt. Antagligen är det sådant som kommer senare i fysik B.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3rixon
Man skulle i teorin kunna bygga en farkost där tiden går långsammare (Iallafall enligt den som åker i den) Tid är en illusion då avståndet mellan händelser beror på observatörernas relativa hastighet till händelserna. dvs att om du springer runt en klocka så uppfattas det som att klockan går långsammare än för en person som sitter stilla bredvid klockan. men kruxet är att man måste upp i hastigheter runt en 30000000m/s för att kunna avgöra detta vilket man inte riktigt har uppnått än.

Fel, man har visat detta fenomen med hjälp av de satteliter som kretsar runt jorden, och de går inte alls så fort.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Om man vill resa framåt i tiden så kan man frysa ner sig och hoppas på att någon kan tina upp dig om tusen år... och om man vill resa långsammare i tiden så kan man betala några miljarder för ett par veckor på ISS, när man kommer tillbaka så har man "tjänat" några mikrosekunder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Fel, man har visat detta fenomen med hjälp av de satteliter som kretsar runt jorden, och de går inte alls så fort.

Inte bara visat utan faktiskt behövt rätta till problem enbart på grund av det. GPS systemet bygger tydligen på synkronisering av tiden (eller avsaknad av densamma) mellan satelliterna och mottagaren. När satelliterna sakta men säkert börjar gå långsammare så funkar det inte längre och man måste lägga till en milisekund. Rätt häftigt faktiskt.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m8e
Om man vill resa framåt i tiden så kan man frysa ner sig och hoppas på att någon kan tina upp dig om tusen år... och om man vill resa långsammare i tiden så kan man betala några miljarder för ett par veckor på ISS, när man kommer tillbaka så har man "tjänat" några mikrosekunder.

Som beskrivits ovan, så är det precis tvärt om. Tiden för dig på ISS går långsammare, men tiden för folket på Jorden fortsätter i samma takt. Så tiden på jorden går snabbare relativt dig, och med andra ord så kommer du snabbare till "framtiden" (som då kommer vara nutiden). Du reser alltså framåt i tiden.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
... instantant...

Momentant! "Instantant" är nog bland de fulaste svengelska ord jag har hört tror jag, lol!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3rixon
kruxet är att man måste upp i hastigheter runt en 30000000m/s för att kunna avgöra detta vilket man inte riktigt har uppnått än.

Hur fort man måste färdas beror på hur känsliga instrument man har, och tid är för övrigt det vi är bäst på att mäta. Om man, som ovan, färdas med 10% av ljushastigheten blir faktorn sqrt((v/c)^2) 0,995; om man endast uppnår en tusendel av c får man istället 0,9999995. Betydligt mindre, men förmodligen fortfarande mätbart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TtompaA
Som beskrivits ovan, så är det precis tvärt om. Tiden för dig på ISS går långsammare, men tiden för folket på Jorden fortsätter i samma takt. Så tiden på jorden går snabbare relativt dig, och med andra ord så kommer du snabbare till "framtiden" (som då kommer vara nutiden). Du reser alltså framåt i tiden.

Det var precis det jag jag menade... Kanske var j--la otydlig.:(
Min tid går långsammare än jordens och när jag kommer tillbaka så kommer jag ha "åldrats" mindre. Alltså tjänat/sparat "livstid" till senare.