AMD Dragon – Phenom II

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Det har inget med åsikter och göra, det har med fakta och göra. Alltså vad som spelar roll vid spelande (egentligen är processorn ganska ovidkommande vid de flesta spel). Min kanske mest negativa inställning till sajter som testar spel är att de lurar läsaren och tro att man måste ha en dyrare processor än vad man behöver. Det är ju den linjen du försvarar med med din argumentation här

Den typ av arkitektur AMD har kommer alltid ge bättre bottendrag jämfört med Core 2 och som det verkar, även i7 nu när man börjar få lite mer kött på benen angående den processorn med.

Något som du inte lyckats hitta någon hållbar bevisning för är väl just det där med "bottendraget" i dagens spel. Ingen som recenserar processorer har hittat motsvarande fenomen, vilket jag finner mycket märkligt. Så för mig låter det precis som en åsikt och inte fakta. Rent teoretiskt så är ju Phenom II och Core 7i bättre arkitekturer för många kärnor och minnesintensiva applikationer, men dagens spel är inte programmeradepå ett sätt som ger sådana belastningar att det märks.
Så småningom kan det komma att märkas, men det kommer att ta tid. (och då är det ändå dags att uppgradera)

Nu var iofs inte diskussionen om hur viktig processorn är vid spelande (grafikkortet är mycket viktigare, vilket jag även nämnt vid ett flertal tillfällen som du kanske minns), utan hur man testar processorer i spel för att få så stor skillnad mellan dem som möjligt.

Vid låga upplösningar minskar risken för att grafikkortet skall begränsa prestandan och därmed utjämna skillnaderna mellan processorerna. Du märker det lätt genom att ställa upp upplösning och grafik riktigt högt i ett nyare spel med ett mellanklasskort och sedan testa det med din processor i olika frekvenser. Skillnaderna i olika frekvenser blir liten, eftersom grafikkortet håller ned prestandan. Om du sedan gör om testet med låg upplösning, så får du större skillnad mellan de olika frekvenserna, då grafikkortet inte begränsar prestandan lika mycket.

Testarna är alltså inte ute efter att få en verklighetstrogen spelupplevelsetest, utan vill pressa processorn så mycket som möjligt.
Även vid grafikkortstester går man till extremer, genom att köra med väldigt hög upplösning och max grafik (det är då även bra med en så bra processor som möjligt, för att minska processorns inverkan så mycket som möjligt, vilket för en privatperson ofta inte är värt det, men i testsyfte vill man minska inverkan så mycket som möjligt). Detta gör att du har FPS-nivåer som är långt ifrån spelbara i många moderna spel (för låga), men det pressar grafikkortet till max.

Vill man ha ett mer realistiskt spelbarhetstest, så lägger man sig någon stans mitt emellan dessa extremer, för att få ut mycket prestanda ur sina komponenter och en angenämare spelupplevelse. Men nu är det inte spelbarhetstester som vi talar om, utan hårdpressning av en komponent åt gången.

Förstår du?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
men det kommer att ta tid.

GTA IV.....
Snart uppgraderar ATI drivarna för trådhantering....
Är du med i matchen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Förstår du?

Det är du som måste läsa på, lyd mitt tips

Att sitta och testa spel på låga upplösningar är ungefär som att testa processorer med super pi (läs: meningslöst såvida man inte inför det jag nämnt tidigare).

när det gäller spel så älskar de cache när det inte händer mycket i spelet, intel har ett stort övertag då med sin STORA och snabba men DUMMA L2 cache.

Det enda du gör är att du visar i inlägg efter inlägg att du inte har någon koll.

Angående att testa spel i låga upplösningar föresten... Du borde ju gilla denna testen
http://enthusiast.hardocp.com/article.html?art=MTYwNyw0LCxoZW...

Han åker ju på kritik så det stänker om det för det testet han gjort, det är inget fel på siffrorna men det de som har lite bakom öronen angående hårdvara vet ju att det går och välja hur test görs så intel ser mycket bättre ut än vad den är, jag antar att du sväljer ett sådant test rakt av

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Det är du som måste läsa på, lyd mitt tips

Att sitta och testa spel på låga upplösningar är ungefär som att testa processorer med super pi (läs: meningslöst såvida man inte inför det jag nämnt tidigare).

när det gäller spel så älskar de cache när det inte händer mycket i spelet, intel har ett stort övertag då med sin STORA och snabba men DUMMA L2 cache.

Det enda du gör är att du visar i inlägg efter inlägg att du inte har någon koll.

Angående att testa spel i låga upplösningar föresten... Du borde ju gilla denna testen
http://enthusiast.hardocp.com/article.html?art=MTYwNyw0LCxoZW...

Han åker ju på kritik så det stänker om det för det testet han gjort, det är inget fel på siffrorna men det de som har lite bakom öronen angående hårdvara vet ju att det går och välja hur test görs så intel ser mycket bättre ut än vad den är, jag antar att du sväljer ett sådant test rakt av

Nu ska vi se. Du är en kille som är mest känd för att ensidigt propagera för AMD:s förträfflighet. Du vrider och vänder fakta för att passa din egen agenda, samtidigt som du sågar erkända webbsidor och inför egna termer som "bottendrag". Tillåt mig tvivla på din ärlighet, mannen.

När man testar processorer gör man det _givetvis_ med så låg upplösning som möjligt. Precis som alla om och om igen förklarat för dig gäller det att utesluta andra komponenter. Ju högre upplösning, desto större roll spelar grafikkortet. Förstår du inte det sambandet har du nog ingenting på Sweclockers att göra.

Tröttsamt är bara förnamnet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_jj
Nu ska vi se. Du är en medlem i SweClockers forum som är mest känd för att ensidigt propagera för AMD:s förträfflighet.

Att alla ni intel fanboys har problem med en som kan hårdvara och kan avslöja bristerna i era kunskaper är väl ingen nyhet?

Gillar man AMD så beror det på att man läst på om hårdvara. Deras lösningar ger mer kraft för pengarna så det är liksom ganska logiskt och köpa

Gillar man Intel så visar det att man gått på reklamen, intel har massor av pengar och kan plöja ner en hel del att få ut sitt budskap samtidigt som de tar betalt för det.

Den dagen du läser på om hårdvara så kommer du och förändra din uppfattning

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Att alla ni intel fanboys har problem med en som kan hårdvara och kan avslöja bristerna i era kunskaper är väl ingen nyhet?

Gillar man AMD så beror det på att man läst på om hårdvara. Deras lösningar ger mer kraft för pengarna så det är liksom ganska logiskt och köpa

Gillar man Intel så visar det att man gått på reklamen, intel har massor av pengar och kan plöja ner en hel del att få ut sitt budskap samtidigt som de tar betalt för det.

Den dagen du läser på om hårdvara så kommer du och förändra din uppfattning

Så det enda som ska till för att testresultaten magiskt ska ändra sig är att jag läsa en text någonstans. Så fint. Kan du länka till denna text? Det räknas inte att peka på alfabetet och sen lämna till mig att ordna bokstäverna i rätt ordning. Konkret länk tack.

Åtminstone för egen del hävdar jag inte att intel är bättre, mitt problem är dina grundlösa påhitt för dels att Amd är bättre och dels för att du anser att intel är klart sämre.

Visa detta. Visa - inte tycka, önska och anse. Du har inte i ett endaste inlägg som jag sett här på forumet gjort detta än så länge. Om jag har fel kan du ju alltid länka till ditt inlägg istället för att skriva igen så sparar du tid. Konkret länk här också tack.

Med din påstådda kunskap och skicklighet ska väl detta inte vara en oöverkomlig utmaning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Att alla ni intel fanboys har problem med en som kan hårdvara och kan avslöja bristerna i era kunskaper är väl ingen nyhet?

Gillar man AMD så beror det på att man läst på om hårdvara. Deras lösningar ger mer kraft för pengarna så det är liksom ganska logiskt och köpa

Gillar man Intel så visar det att man gått på reklamen, intel har massor av pengar och kan plöja ner en hel del att få ut sitt budskap samtidigt som de tar betalt för det.

Den dagen du läser på om hårdvara så kommer du och förändra din uppfattning

Herregud. Jag är en man, som åtminstone själv anser mig vara mentalt kapabel, att tycka om en bra produkt, oavsett företag. Även om det inte spelar någon som helst roll i sammanhanget kan jag berätta att jag har fler AMD-datorer än vad jag har Intel.

Du fortsätter att ignorera sakfrågorna trots att du påminns om och om igen. Jag upprepar:

1. Bevisa att det du kallar för "bottendrag" existerar.
2. Bevisa att grafikkortets inverkan INTE ökar med upplösningen.

Lycka till!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_jj
1. Bevisa att det du kallar för "bottendrag" existerar.

Svar: läs på och de olika processorernas cachelösning, läs på och core 2's kommunikation med annan hårdvara. Det går fort och är du inte helt obegåvad så fattar du lätt. Finns massor av text om detta på nätet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_jj
2. Bevisa att grafikkortets inverkan INTE ökar med upplösningen.

?? Varför skall jag visa det? menar du att jag skrivit att det inte har det.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Svar: läs på och de olika processorernas cachelösning, läs på och core 2's kommunikation med annan hårdvara. Det går fort och är du inte helt obegåvad så fattar du lätt. Finns massor av text om detta på nätet

?? Varför skall jag visa det? menar du att jag skrivit att det inte har det.

Nu är du där igen. Det är du som påstår något som går helt emot konsensus, nämligen att det finns något som heter "bottendrag". Det är på dig bevisbördan ligger.

Angående punkt nummer två, jag citerar:

"Det är bättre och testa processorer i spel genom att klippa (exempelvis med ett grafikkort) de höga FPS talen."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_jj
Nu är du där igen. Det är du som påstår något som går helt emot konsensus, nämligen att det finns något som heter "bottendrag". Det är på dig bevisbördan ligger.

Angående punkt nummer två, jag citerar:

"Det är bättre och testa processorer i spel genom att klippa (exempelvis med ett grafikkort) de höga FPS talen."

Precis, orsaken beror på att cachen på phenom inte är lika "känslig" sin den på intel. intel har även optimerat i evigheter för att dölja FSB'n seghet. Det fungerar bra i de flesta fall men inte alltid och då segar den ner.

Intel har trimmat på sina starka sidor vilket gör att när allt flyter som det skall så flyter processorn fint. Men de har kvar de svaga delarna som ibland visar sitt "ansikte" när datat inte flyter som det var tänkt

AMD har tvärtom jobbat på de svagaste sidorna, processorn har inga svaga sidor vilket gör att den aldrig segar ihop.

När man kör fler trådar som jobbar samtidigt så blir det svårare för intel och få datat och flyta som den vill ha den, därför skalar den processorn inte lika bra som amd som inte är lika känslig för data som inte riktigt flyter optimalt

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Precis, orsaken beror på att cachen på phenom inte är lika "känslig" sin den på intel. intel har även optimerat i evigheter för att dölja FSB'n seghet. Det fungerar bra i de flesta fall men inte alltid och då segar den ner.

Intel har trimmat på sina starka sidor vilket gör att när allt flyter som det skall så flyter processorn fint. Men de har kvar de svaga delarna som ibland visar sitt "ansikte" när datat inte flyter som det var tänkt

AMD har tvärtom jobbat på de svagaste sidorna, processorn har inga svaga sidor vilket gör att den aldrig segar ihop.

När man kör fler trådar som jobbar samtidigt så blir det svårare för intel och få datat och flyta som den vill ha den, därför skalar den processorn inte lika bra som amd som inte är lika känslig för data som inte riktigt flyter optimalt

Here we go again. Ska jag bokstavera frågorna eller vad är det frågan om?

1. Bevisa att "bottendrag" existerar. Detta gör du företrädesvis med konkreta och väl underbyggda testresultat.

2. Förklara varför processorer bör testas i hög upplösning och låta grafikkortet "klippa FPS".

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_jj
Here we go again. Ska jag bokstavera frågorna eller vad är det frågan om?

1. Bevisa att "bottendrag" existerar. Detta gör du företrädesvis med konkreta och väl underbyggda testresultat.

2. Förklara varför processorer bör testas i hög upplösning och låta grafikkortet "klippa FPS".

Du behöver inte tro på det jag skriver! skit i det bara och låt andra som är mer intresserade av att ta till sig teknik läsa

Förklaringen till varför ett sätt och testa processor i hög upplösning är att man låter grafikkortet kapa de höga FPS talen Intel kan få när den får snurra på "tomgång". L2 cachen är tacksam där men ger inget för spelupplevelsen. Grafikkortet måste däremot jobba hela tiden med att rita ut bilder om grafiken är högre inställd.

CPU och GPU går asynchront, därmed är det svårt och få några bra resultat genom att räkna enstaka tider mellan två olika bilder, grafikkortet kan smeta ut processorns arbete. Man får en bättre estimering om man låter grafikkortet bromsa CPU'n i områden spelet ändå inte kräver någon kraft samt att respektive processor kan rusa på så mycket som går

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Du behöver inte tro på det jag skriver! skit i det bara och låt andra som är mer intresserade av att ta till sig teknik läsa

Jag är extremt intresserad av dina revolutionerande teorier. Det vore ju fantastiskt om en kille i forumet kan motbevisa samtliga välkända hårdvarusajter och bidra till att ännu bättre testmetoder tas i bruk. Kom igen nu!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Förklaringen till varför ett sätt och testa processor i hög upplösning är att man låter grafikkortet kapa de höga FPS talen Intel kan få när den får snurra på "tomgång". L2 cachen är tacksam där men ger inget för spelupplevelsen. Grafikkortet måste däremot jobba hela tiden med att rita ut bilder om grafiken är högre inställd.

CPU och GPU går asynchront, därmed är det svårt och få några bra resultat genom att räkna enstaka tider mellan två olika bilder, grafikkortet kan smeta ut processorns arbete. Man får en bättre estimering om man låter grafikkortet bromsa CPU'n i områden spelet ändå inte kräver någon kraft samt att respektive processor kan rusa på så mycket som går

Tack för din mycket utförliga förklaring! Jag har dock en annan teori:

Eftersom nordbryggan har en annan buss än PCIE är det inte L2-cachen utan L3 som "pushar" på CPU. Sydbryggan "tittar på" och därför kan plattformen vara missvisande. Högre klockfrekvenser uppnås genom att FPS blir en asynkron "klippare" som ger bevis för att Hypertransport är en annan sak än FSB och får inte "tomgång". Dessutom kan man estimera att kraft respektive processorn går mot grafikkortets klimax.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_jj
Jag är extremt intresserad av dina revolutionerande teorier. Det vore ju fantastiskt om en kille i forumet kan motbevisa samtliga välkända hårdvarusajter och bidra till att ännu bättre testmetoder tas i bruk. Kom igen nu!

ehhh?

de flesta sajter testar medel fps på någon lägre upplösning, något som vem som helst med lite i huvudet förstår har lite och göra med spelbarhet.

sajter på nätet lever oftast på reklam, de vill folk skall köpa mer hårdvara eller i alla fall annonsörerna vill det.

är man så dum så man inte fattar sådant så ber man om att bli lurad

det finns endast ett spel som har lite högre krav på processor och det är GTA IV, ändå sitter en del och köper dyra och högt klockade processorer från intel för de tror att spelet kommer gå bättre...

här har du en test som startade mitt intresse i detta (när jag började ta reda på hur det låg till)
http://www.overclockersclub.com/reviews/intel_q9450/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_jj
Eftersom nordbryggan har en annan buss än PCIE är det inte L2-cachen utan L3 som "pushar" på CPU. Sydbryggan "tittar på" och därför kan plattformen vara missvisande. Högre klockfrekvenser uppnås genom att FPS blir en asynkron "klippare" som ger bevis för att Hypertransport är en annan sak än FSB och får inte "tomgång". Dessutom kan man estimera att kraft respektive processorn går mot grafikkortets klimax.

Nu blandar du ihop, vet du hur DirectX fungerar? Även Open GL, alltså vet du hur det går till när bilden genereras? Med tanke på vad du skriver så vet du inte

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Jag skrattar så jag gråter!

Tack gosh för att du verkligen underhållit tre uttråkade grabbar ikväll, förlåt om vi varit för elaka mot dig! Lycka till i kampen mot väderkvarnarna och gonatt!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonas_jj
Jag skrattar så jag gråter!

du märkte själv att du plötsligt befann dig på riktigt djupt vatten

svälj stoltheten och lär dig istället

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
du märkte själv att du plötsligt befann dig på riktigt djupt vatten

svälj stoltheten och lär dig istället

Mycket djupt vatten! Jag tackar ödmjukast för att jag fått tillfälle att ta del av din bottenlösa brunn av kunskap. Jag kommer nu som den rättrogna lärjunge jag är att föra vidare läran om bottendraget till alla jag stöter på!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Du behöver inte tro på det jag skriver! skit i det bara och låt andra som är mer intresserade av att ta till sig teknik läsa

Länk till denna läsning? Då givetvis en länk till en text som har med ämnet att göra.

Ska jag tolka din oförmåga att besvara mitt inlägg ovan som att du på de punkterna helt saknar belägg för dina påståenden?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
GTA IV.....
Snart uppgraderar ATI drivarna för trådhantering....
Är du med i matchen?

Det är du som måste läsa på, lyd mitt tips

Att sitta och testa spel på låga upplösningar är ungefär som att testa processorer med super pi (läs: meningslöst såvida man inte inför det jag nämnt tidigare).

när det gäller spel så älskar de cache när det inte händer mycket i spelet, intel har ett stort övertag då med sin STORA och snabba men DUMMA L2 cache.

Det enda du gör är att du visar i inlägg efter inlägg att du inte har någon koll.

Angående att testa spel i låga upplösningar föresten... Du borde ju gilla denna testen
http://enthusiast.hardocp.com/article.html?art=MTYwNyw0LCxoZW...

Han åker ju på kritik så det stänker om det för det testet han gjort, det är inget fel på siffrorna men det de som har lite bakom öronen angående hårdvara vet ju att det går och välja hur test görs så intel ser mycket bättre ut än vad den är, jag antar att du sväljer ett sådant test rakt av

Hmmm, de testar inte enbart med låga upplösningar faktiskt. De testar Far Cry 2 i upplösningar från 640x480 till 2560x1600 med TRI-SLI med GTX280. Fortfarande så hamnar inte Phenom II före gamla Core2Quad (klock för klock). Men de borde gjort samma test på alla spel, så att man får mer att jämföra med (att bara använda sig av ett kan ge felvisande resultat). Även att man har olika minnesmängd är olyckligt. På det hela taget kan jag hålla med om att recensionen inte riktigt håller måttet.

Men jag antar att du förmodligen gillar Guru3D's recension bättre, där de jämför Phenom II 920 (2,8GHz) och Phenom II (3,0GHz) med core i7 920 (2,66Ghz) och ser man på Core2Duo 8400 (3GHz). De har inte ens med en Core2Quad.
Det kunde varit lite intressantare om de även tagit med en Core2Quad på 3GHz, samt Core i7 på 2,93GHz, så att man kunnat jämföra klock för klock-prestandan runt 3GHz.

Hittills har jag inte hittat en enda recension där Phenom II ger bättre prestanda än Core2Quad klock för klock när man kollar igenom samtliga tester i recensionerna (i en del tester kan Phenom II ligga bra till, men det är inte ens i närheten av majoriteten av testerna). Detta gör att jag är lite besviken på Phenom II. Jag hade funderingar på att byta mitt älsta AMD-system (gamla hederliga s939) mot ett Phenom II-system, men det blir möjligtvis att byta upp processorn på mitt andra AMD-system när Phenom II prissänks så småningom. Det blir nog att vänta lite och byta det älsta AMD-systemet mot ett Core 7i när priserna för moderkort/processor sjunker. (det blir i så fall första gången med fler Intel-system än AMD, sedan jag fick råd med fler än ett system)

Jag är ledsen, men ditt "bottendrag" resonemang har fortfarande inte övertygat mig. Teori är en sak, praktik en annan.

GTA IV är inget som övertygar mig heller, jag minns att du sa samma sak om GRID när det begav sig och det vet vi alla hur det blev med det.

Samtliga recensioner jag läst benämner Phenom II som prisvärd, men något av en besvikelse. Just priset är väl det som ger Phenom II en edge när det gäller prisvärdheten, men med redan aviserade prissänkningar från Intel, så ser det inte så ljust ut.

Jag lämnar nu denna diskussion, då den likt våra tidigare diskussioner verkar mynna ut i samma tradiga tirader som förut (när det gällde Phenom).
Dvs du kommer med obevisade påståenden om bättre flyt och "bottendrag" och avvisar samtliga stora testsiters slutsatser (utom vissa noggrant utmejslade citat och grafer) och beskyller dem för att vara köpta (särskilt om de har reklam för hårdvara på sina sidor, vilket alla har....hemska tanke).
Dessutom är alla som har en annorlunda åsikt än du antingen obildade inom området, eller Intel-fanboys (trots att ett flertal, inklusive jag själv sitter på fler AMD-system än Intel-system)
Jag vurmar inte för någon speciell tillverkare, utan blir lite sned när du lägger fram åsikter som fakta, utan tillfredsställande bevisföring. Jag är ledsen, men en länk till en forumdiskussion (där någon eller några har liknande åsikter som dig själv), en lösryckt graf från ett större test (där de övriga resultaten visar något annat), eller en länk till ett helt forum för spelutvecklare (utan närmare förklaring, lämpliga söktermer eller länkning) är inte i mina ögon tillfredsställande.

Over and out

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

jag måste säga att ni som diskuterar om det hela verkar välldigt smarta och pålästa. Har ni någon utbildning inom de här områdena?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
jag måste säga att ni som diskuterar om det hela verkar välldigt smarta och pålästa. Har ni någon utbildning inom de här områdena?

Det är irrellevant vad personerna har för bakgrund, det viktiga är meningsfullheten i det de påstår. Det är upp till var och en att själv bedöma giltighetshalten, eftersom det är ett diskussionsforum. Som du ser försöker en del stöda sina argument med länkar.

Btw, har du någonsin hört talas om hackers? De kan ofta mer om IT-system än fullfjädrade IT-proffs. Medlemmarna på Swec kan vara antingen eller, eller både och. Eller ingenting alls. Din egen uppgift att bedöma.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

visst kan dom vara både och men genom att ställa frågan så får jag svar på vilket.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
jag måste säga att ni som diskuterar om det hela verkar välldigt smarta och pålästa. Har ni någon utbildning inom de här områdena?

Elektroingeniör är jag och systemteknik har jag pluggat och jobbar som programmerare, men det är ändå inget som direkt berör spelprogrammering eller testning av hårdvara. De bitarna har man läst sig till av intresse.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Alla älskar fanboys!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Hmmm, de testar inte enbart med låga upplösningar faktiskt. De testar Far Cry 2 i upplösningar från 640x480 till 2560x1600 med TRI-SLI med GTX280. Fortfarande så hamnar inte Phenom II före gamla Core2Quad (klock för klock). Men de borde gjort samma test på alla spel, så att man får mer att jämföra med (att bara använda sig av ett kan ge felvisande resultat). Även att man har olika minnesmängd är olyckligt. På det hela taget kan jag hålla med om att recensionen inte riktigt håller måttet.

Men jag antar att du förmodligen gillar Guru3D's recension bättre, där de jämför Phenom II 920 (2,8GHz) och Phenom II (3,0GHz) med core i7 920 (2,66Ghz) och ser man på Core2Duo 8400 (3GHz). De har inte ens med en Core2Quad.
Det kunde varit lite intressantare om de även tagit med en Core2Quad på 3GHz, samt Core i7 på 2,93GHz, så att man kunnat jämföra klock för klock-prestandan runt 3GHz.

Hittills har jag inte hittat en enda recension där Phenom II ger bättre prestanda än Core2Quad klock för klock när man kollar igenom samtliga tester i recensionerna (i en del tester kan Phenom II ligga bra till, men det är inte ens i närheten av majoriteten av testerna). Detta gör att jag är lite besviken på Phenom II. Jag hade funderingar på att byta mitt älsta AMD-system (gamla hederliga s939) mot ett Phenom II-system, men det blir möjligtvis att byta upp processorn på mitt andra AMD-system när Phenom II prissänks så småningom. Det blir nog att vänta lite och byta det älsta AMD-systemet mot ett Core 7i när priserna för moderkort/processor sjunker. (det blir i så fall första gången med fler Intel-system än AMD, sedan jag fick råd med fler än ett system)

Jag är ledsen, men ditt "bottendrag" resonemang har fortfarande inte övertygat mig. Teori är en sak, praktik en annan.

GTA IV är inget som övertygar mig heller, jag minns att du sa samma sak om GRID när det begav sig och det vet vi alla hur det blev med det.

Samtliga recensioner jag läst benämner Phenom II som prisvärd, men något av en besvikelse. Just priset är väl det som ger Phenom II en edge när det gäller prisvärdheten, men med redan aviserade prissänkningar från Intel, så ser det inte så ljust ut.

Jag lämnar nu denna diskussion, då den likt våra tidigare diskussioner verkar mynna ut i samma tradiga tirader som förut (när det gällde Phenom).
Dvs du kommer med obevisade påståenden om bättre flyt och "bottendrag" och avvisar samtliga stora testsiters slutsatser (utom vissa noggrant utmejslade citat och grafer) och beskyller dem för att vara köpta (särskilt om de har reklam för hårdvara på sina sidor, vilket alla har....hemska tanke).
Dessutom är alla som har en annorlunda åsikt än du antingen obildade inom området, eller Intel-fanboys (trots att ett flertal, inklusive jag själv sitter på fler AMD-system än Intel-system)
Jag vurmar inte för någon speciell tillverkare, utan blir lite sned när du lägger fram åsikter som fakta, utan tillfredsställande bevisföring. Jag är ledsen, men en länk till en forumdiskussion (där någon eller några har liknande åsikter som dig själv), en lösryckt graf från ett större test (där de övriga resultaten visar något annat), eller en länk till ett helt forum för spelutvecklare (utan närmare förklaring, lämpliga söktermer eller länkning) är inte i mina ögon tillfredsställande.

Over and out

http://www.overclockersclub.com/reviews/phenomii940/

Visa signatur

Intel i7 4770k - ASUS Z87A - Corsair 12 GB 1600MHz - Geforce GTX 780 - Fractal Design Define R2 - Cougar CM 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

*Vill först å främst säga det att jag inte vill bli flame'ad*

Jag hade tänkt köpa en ny framtidssäker dator så jag tänkte att kanske i7 eller Phenom II var att föredra... I och med att min budget ligger på a 10 000 för datorn så tycker jag det enda vettiga verkar vara Phenom II 940....

Vad tror ni?

glömde säga att jag tänker klocka

och sen har jag ju skapat en tråd angående datorn här:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Permalänk

Visst ni kan se mig som partisk med mitt system, men o testa en processor i 1024x768 är ju rejält missvisande för faktisk spelprestande vid de upplösningar man brukar spela på. Det skiljer ganska mycket med stigande upplösning när man kollar på en del tester:
http://www.overclockersclub.com/reviews/phenomii940/ till exempel. Säger inte att i7 är en sämre processor för den vinner väl alla tester jag sett, men förhållande till priset så ligger phenom 2 bra till. Låga upplösningar är ju jättebra för att se hur mycket kraft som finns o ta ur processorn, men det visar inte hur det arbetar tillsammans med grafikkortet. Och det brukar ju de flesta av oss ha ett.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600, Aorus x570 elite, Asrock rx 5700 challenger, Corsair 32GB 3200MHz (2x16), asus strix, Be qiet dark base pro, 1000GB MX500, Be quiet dark Power pro 11 550W, UGST ultrastar 1000GB, Samsung s27a850t, Windows 10 pro 64bit.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheRobban
Visst ni kan se mig som partisk med mitt system, men o testa en processor i 1024x768 är ju rejält missvisande för faktisk spelprestande vid de upplösningar man brukar spela på. Det skiljer ganska mycket med stigande upplösning när man kollar på en del tester:
http://www.overclockersclub.com/reviews/phenomii940/ till exempel. Säger inte att i7 är en sämre processor för den vinner väl alla tester jag sett, men förhållande till priset så ligger phenom 2 bra till. Låga upplösningar är ju jättebra för att se hur mycket kraft som finns o ta ur processorn, men det visar inte hur det arbetar tillsammans med grafikkortet. Och det brukar ju de flesta av oss ha ett.

Jo visst, men det kan ibland ge en fingervisning om hur processorn klarar framtida spel. Men å andra sidan så gäller inte det så mycket nu. Framtidens spel kommer vara gjorda för äkta quadcores. Då kommer det se annorlunda ut. Se hur GTA IV är på Phenom t.ex. där har du ett spel som Phenom är mycket bra på.

Permalänk

Nej precis, många siter sågar ju phenom2 bara på grund av hur den presterar i enbart cpu-pressande tester. Men det är ju sällan så den enbart kommer användas, det känns snarare som lite intel fanboy tester i så fall. Ett test som ligger mittemellan skulle uppskattas av fler siter. Så kan man ju komma fram till att det finns mer råstyrka bakom intels, men i nuläget så presterar de i många tester likartat och med de pengar en phenom 2 kostar i jämförelse mot i7 så är den faktiskt ett bra köp.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600, Aorus x570 elite, Asrock rx 5700 challenger, Corsair 32GB 3200MHz (2x16), asus strix, Be qiet dark base pro, 1000GB MX500, Be quiet dark Power pro 11 550W, UGST ultrastar 1000GB, Samsung s27a850t, Windows 10 pro 64bit.