Ångerrätt för datorkomponenter?

Permalänk

Ångerrätt för datorkomponenter?

Hej!

Jag kommer snart behöva köpa ett nytt moderkort. Jag har hittat ett intressant moderkort, men då undrar jag, hur är det med ångerrätt eller öppet köp på moderkort? Kan man skicka tillbaka moderkortet om det inte passar? Det är ju ingen förbrukningsvara direkt, men ändå, man vet aldrig.

Hur är det med övriga komponenter till datorer? Jag kan tänka mig att det inte finns någon ångerrätt på processorer eftersom deras förpackningar oftast är plomberade. Eller?

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Är det inte bäst om du kollar ifall det passar innan du köper det? Processor vet jag inte riktigt hur det är med ångerrätten. Men det ska ju vara nyskick på det när du skickar tillbaka det och du måste ju få undersöka din vara så då måste du ju även få öppna processorn tycker jag.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Ångerätten är väldigt luddig men sålänge företaget i fråga kan sälja produkten du köpt som ny vara, utan att prisavdrag måste ske, så skall du kunna returnera varan.
Varan skall alltså återlämnas i väsentligen oförändrat skick.

Exempelvis artiklar där svetsplombering eller likande finns på förpackningen så att man måste klippa sönder förpackningen för att kunna använda dig av artikeln, så gäller oftast inte ångerrätten då det inte kan säljas vidare i nyskick.

Angående öppetköp så är detta ingen tvingande lag, alla datorbutiker brukar dock ge detta men det är butiken i fråga som avgör hur länge öppetköp varar och hur varan skall återlämnas (obruten eller bruten förpackning)

Om inte jag minns fel så har väl dom flesta processorer en liten plombering med tejp men att om man är försiktig så kan man öppna paketet utan att det egentligen syns.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk

Jag tänkte beställa antingen från Komplett, Dustin Home, TBH, eller Inet. Är det någon som vet vad som gäller för moderkort om man beställer från någon av dessa butiker?

Jag vet att det brukar sitta tejp på åtminstone Intels processorförpackningar. Men det är en sån fin silvertejp att det knappt går att lossa den utan att lämna några märken eller riva i förpackningen. Såna är det bara att klippa av, ingen ide att bråka med det.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Inaktiv

14 dagar enligt distansköplagen... men du måste betala för frakten.

Permalänk
Medlem

Du har ångerrätt även om plombering brutits på hårdvara däremot mjukvara med nyckel som t.ex Windows där har du inte ångerrätt.

Läs gärna på vad Distansavtalslagen säger som många säljare gärna bryter mot utan att blinka tyvärr ElectroGeeza.

Permalänk
Medlem

Man har rätt att öppna förpackningar och undersöka varan. Eventuell skadad eller t.o.m utebliven orginalförpackning är en potentiell kostnad näringsidkaren måste räkna med när de säljer en vara. Allt enligt tidigare domar som fallit.

Detta gäller naturligtvis inte mjukvara, film etc.

Permalänk
Avstängd

Köper du från Dustin så skickar dom ut en fraktsedel = gratis frakt. Kom ihåg att allt måste vara som nyskick..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Du har ångerrätt även om plombering brutits på hårdvara däremot mjukvara med nyckel som t.ex Windows där har du inte ångerrätt.

Läs gärna på vad Distansavtalslagen säger som många säljare gärna bryter mot utan att blinka tyvärr ElectroGeeza.

Det där är inte helt riktigt eftersom väldigt mycket software kommer med en EULA som endast syns under installation. Om man [mot förmodan] ej skulle godta denna licenstexten kan man "ångra" sitt köp oavsett om varan är öppnad eller ej.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Det där är inte helt riktigt eftersom väldigt mycket software kommer med en EULA som endast syns under installation. Om man [mot förmodan] ej skulle godta denna licenstexten kan man "ångra" sitt köp oavsett om varan är öppnad eller ej.

Skulle ha förtydligat med att det är när man köper mjukvara som en fysisk produkt som man inte kan häva köpet men givetvis när den är förinstallerad så ska man kunna ångra köpet av OS men vid test så har det visat sig att en del tillverkare vägrar ge dig pengarna tillbaks i strid mot EULA som dom då skiter i.

Vill minnas att bl.a PC För Alla har kollat upp detta?

Permalänk

Hmm

Har också sett "tester" på det där och då kom man fram till att återförsäljare ofta vägrar häva köpet medans tillverkaren ordnar upp. Var bl.a. en test genomförd i flera stora kedjor i USA där man hade köpt någon version av MS Office (som då leverades utan EULA'n som hardcopy - man var altså tvungen att starta installationen för att se licensen) och de flesta vägrade blankt att refundera summan.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Vilket i sin tur beror på att det är omständigt (läs: dyrt) eller i värsta fall omöjligt för återförsäljaren att få tillbaka kostnaden från tillverkaren.
Jag ser inga problem med att man som kund kontaktar tillverkaren om man inte accepterar EULAn, på samma sätt som jag inte går till butiken jag köpt ett spel och klagar om det är buggigt eller inte levererar vad som utlovats, det tar man smidigast upp med tillverkaren.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720