Permalänk
Medlem

Internet-monopol

Hej!
Det är så att jag bor i en lägenhet i malmö, och vi har bara möjlighet att välja hyresvärdens egna bredband, telefoni och TV-tjänst som ett paket, dvs vi kan endast välja allt eller inget. Detta irriterar mig eftersom det har varit en hel del downtime på vårt bredband på sistone, och för att de snålar genom att bara ha en IP per en eller två trappuppgångar (25 lgh per trappa) som de sätter en NAT på. Detta betyder: ingen egen IP mot nätet, ingen möjlighet att välja en annan operatör och ingen kontaktperson för bredbandssupport och felanmälan.

Har de rätt att göra så, dvs att inte erbjuda mer än sin egna operatör?

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Vad kostar det? Vanlig ADSL borde väl inte vara några problem ifall du har telefonlina in. Vad har ni för hastighet?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Skaffa ADSL-abonnemang genom valfri operatör, absolut inget problem.

Permalänk
Avstängd

"ingen egen IP mot nätet"... fy fan vad mycket satyg jag hitta på då

Men fan, kan man verkligen göra så?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Klart det är lagligt, de äger fastigheten, nätet och hela faderullan.

Permalänk

I MKB lägenheter måste man betala 1000 kr för att få välja bredbandsleverantör själv annars måste man ta deras bestämda

Permalänk
Medlem

Inga telefonlinor till lägenheterna tyvär... För tillfället har de inte heller startat telefonitjänsten (IP-telefoni) och vi har därför rabatt.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5