Ungdomsgaranti, rätt till a-kassa?

Permalänk
Medlem

Ungdomsgaranti, rätt till a-kassa?

Jag är idag arbetslös och har a-kassa. Jag har nu fått kallelse till AMS angående ungdomsgarantin och kan välja om jag vill ta del av den eller ej. Om jag väljer att tacka nej, har jag då fortfarande rätt till a-kassa?
På formuläret jag ska fylla i till introduktionsmötet jag ska på så ska man fylla i "Ja" eller "Nej" och där står det också: "Om nej är jag medveten om att min rätt till ersättning kommer påverkas." Men gäller det då även a-kassa? Eller är det bara aktivitetsstödet man är berättigad till om man tackar ja som dom menar?

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Det betyder med största sannolikhet att din A-kassa påverkas.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Vad JAG vet har du rätt till a-kassa. Men som jag förstog det så får du lägre ersättning.

Om du tackar ja får du lika mycket som får från a-kassan men istället får du pengar för försäkringskassam samt betalar bara fackavgiften.

Så var det för mig iaf.

Ser att vi bor i samma stad. Have fun säger jag att hitta jobb

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MyRus
Vad JAG vet har du rätt till a-kassa. Men som jag förstog det så får du lägre ersättning.

Om du tackar ja får du lika mycket som får från a-kassan men istället får du pengar för försäkringskassam samt betalar bara fackavgiften.

Så var det för mig iaf.

Ser att vi bor i samma stad. Have fun säger jag att hitta jobb

Så jag har alltså fortfarande rätt till a-kassa om jag tackar nej? Bara det att den kanske sänks?
Och ja, jag vet att det är riktigt dåligt med jobb just nu. Kollade Motala på platsbanken på AMS nyss, 12 jobb! Lol ^^.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Vad jag förstog det som får man iaf a-kassa fast den blir sänkt... Varför dom sänker den undrar jag med... Men ring a-kassan imorn annars och kolla

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk

Mitt råd är gå till arbetsförmedlingen fråga dem, sedan går du till facket och pratar med dem, sist går du till försäkringskassan och pratar med dessa. (Ha självklart med dig alla aktuella papper)
Alla dessa tre parter berörs och tyvärr så är de ej helt insatta i varandras områden.
Det är för din ekonomis skull otroligt viktigt att det blir rätt och är du arbetslös så får du ta dig tid.

Nå vad jag vet, så finns JOB till för när folk får slut på stämpeldagar. Hur JOB för ungdomar (ungdomsgarantin) fungerar vet jag dock inte. Men via ungdomsgarantin får du väl mer hjälp, så varför skulle man inte vilja ha det? Om du har många stämpeldagar kvar, så kanske du sparar dem?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Hjälp och hjälp vettefan om man får... Det dom gör är att man går på möten var 3e vecka där man får olika uppgifter. Efter ett tag om man ej hittat jobb, (har för mig det var 3 månader) så ska man börja söka praktikplatser

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk

Ok, jag fick mycket hjälp som jag behövde på JOB. Jag hamnade hos en utomstående aktör som har hand om mig. (nämner ej namn då jag ej vill hänga ut mig) Iaf så har de hjälpt mig gömycket på hur jag skall göra, nu var jag dock riktigt urdålig. Allt med sociala saker är inte min sak, skriva brev etc hatar jag och suger som f-n på.

Nu skall jag börja ringa till företag som inte annonserar ut arbeten och fråga ifall de har behov av min kunskap innan de börja annonserar efter denna. Detta känns inte roligt utan extremt pinsamt, men i nöden får man göra det. Hade jag varit extremt begåvad, javisst då hade det varit en sak. Nu är det mer som när jag ringer till en student och frågar ifall han/hon vill köpa en 50 000kr dammsugare på avbetalning. (som telefonförsäljare kan göra)
Nå som sagt, man får försöka med alla medel.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Ja altså dom hjälper juh på sätt och vis absolut. (Vet att det inte lät så i mitt förra inlägg men jag är väll inte den mest positiva människan just nu) Men det beror juh lite på hur man är som person också. Men jag t.ex. är en person som har relativt svårt med nytt folk, blir lätt nervös o.s.v, då känns det bara jobbigt att dom har ett visst tryck. (Så som jag upplever det iaf). Sen som du nämner att dom ger lite tips vart och hur man kan söka. Och som jag t.e.x har juh inte tänkt på att t.ex. jobb i tidningen finns inte alltid med på arbetsförmedlingens hemsida.

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MyRus
Hjälp och hjälp vettefan om man får... Det dom gör är att man går på möten var 3e vecka där man får olika uppgifter. Efter ett tag om man ej hittat jobb, (har för mig det var 3 månader) så ska man börja söka praktikplatser

Jag var på informationsmöte angående "ungdomsgarantin" idag, och det du snackar om låter ju som rena lyxen i jämförelse.
Här ska man tydligen behöva utstå tortyr på heltid, 08:00-17:00 VARJE DAG under 3 månader ska man gå dit.
Frågade dom där hur det blir med a-kassan om man tackar nej, men dom visste såklart inte så jag ska ringa a-kassan och höra med dom. Det lutar iaf STARKT åt att jag tackar nej, oavsett min ersättning.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Ööh :S Undra om dom ändrat eller något? :S Hur gammal är du?

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MyRus
Ööh :S Undra om dom ändrat eller något? :S Hur gammal är du?

23 är jag och detta gäller tydligen alla upp till 25.
Vilka fina små påhitt dom där blåa kommer upp med!

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raptor
23 är jag och detta gäller tydligen alla upp till 25.
Vilka fina små påhitt dom där blåa kommer upp med!

Mjo, ve och fasa för motprestationer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raptor
Jag var på informationsmöte angående "ungdomsgarantin" idag, och det du snackar om låter ju som rena lyxen i jämförelse.
Här ska man tydligen behöva utstå tortyr på heltid, 08:00-17:00 VARJE DAG under 3 månader ska man gå dit.
Frågade dom där hur det blir med a-kassan om man tackar nej, men dom visste såklart inte så jag ska ringa a-kassan och höra med dom. Det lutar iaf STARKT åt att jag tackar nej, oavsett min ersättning.

Med den inställningen hoppas jag att du inte får en spänn i ersättning.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Med den inställningen hoppas jag att du inte får en spänn i ersättning.

Och det får man tydligen inte heller. Har ringt a-kassan och man får inget om man tackar nej till skiten.
Hade det t.ex varit några timmar per vecka/varannan vecka som det verkar ha varit förut så hade det varit helt ok, men vad i helvete man ska behöva gå dit hela dagar och söka jobb och göra helt totalt orelevanta saker som att t.ex gå på gym övergår mitt förstånd. Ursäkta mig om jag framstår som lat, men jag tycker bara det hela är så otroligt löjligt och meningslöst.

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raptor
Och det får man tydligen inte heller. Har ringt a-kassan och man får inget om man tackar nej till skiten.
Hade det t.ex varit några timmar per vecka/varannan vecka som det verkar ha varit förut så hade det varit helt ok, men vad i helvete man ska behöva gå dit hela dagar och söka jobb och göra helt totalt orelevanta saker som att t.ex gå på gym övergår mitt förstånd. Ursäkta mig om jag framstår som lat, men jag tycker bara det hela är så otroligt löjligt och meningslöst.

Det är väl sådana aspekter som att ta sig ut och göra aktiviteter samt aktivt söka jobb och därmed få folk att undvika att sitta hemma i soffan och kika på TV och leva på bidrag. Kan tänka mig att sådana aktiviteter kanske inte behövs styras upp för alla, men jag kan samtidigt tänka mig att en hel del människor behöver det för att inte falla in någon form av depression etc. om de inte har något att göra.

Lever man på bidrag bör man vara tacksam för de bidrag man får och samtidigt anstränga sig för att komma ur arbetslösheten. Dvs, söka jobb 24/7.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Hade det handlat om att man skulle få ett jobb så hade det väl inte gjort nåt att man tvingas sitta där 8 timmar om dagen och lyssna på några gamla surkärringar.
Jag fick själv vara med på dessa möten när jag var inskriven på aktivitetsgarantin för några år sen och maken till meningslöst helvete får man ju leta efter.

Folk som skriver att det bara är att ta sig i skjortan och söka jobb, annars ska man inte ha nån ersättning, verkar inte ha nån som helst aning om hur det ser ut på arbetsmarknaden för ungdomar idag så jag ska förklara det för er väldigt enkelt.

Det finns idag Minst 400.000 människor som kan och vill arbeta som står utan arbete. På Platsbanken finns 32.000 jobb. Om vi förutsätter att det finns minst lika många jobb till som inte är utannonserade där så hamnar vi på 64.000 jobb. Så om ALLA platser tillsattes skulle vi ändå ha 336.000 arbetslösa kvar utan en enda ledig plats som dessa kan söka.

Vad är det då för jobb som finns att söka? Kollar man på Platsbanken så kan man ganska snabbt göra sig en uppfattning om hur arbetsmarknaden ser ut.

Ungefär 50% av de jobb som utannonseras är jobb som kräver en kvalificerad utbildning med antingen flera års högskola eller arbetslivserfarenhet. Inte särskilt tillgängliga för ungdomar.

30% av jobben är Skitjobb. Det är jobb inom telemarketing utan grundlön, jobb som dammsugarförsäljare utan grundlön, jobb inom eventsales, marknadsundersökning, halvtid, kvartstid, åttondelstid etc. Jobb som är extremt osäkra, ofta oseriösa och i många fall omöjliga att försörja sig på.

20% av jobben är normala jobb utan krav på särskild utbildning. Dessa kan ungdomar söka. Problemet är att dessa jobb kan alla andra arbetslösa också söka så det går kanske 4-500 sökande på varje jobb. Chanserna att få dessa jobb är därmed väldigt små.

De som tror att det är nog slags dans på rosor att vara arbetslös idag är väldigt fel ute. Och det blir bara svårare och svårare hela tiden. När jag var arbetslös tyckte jag att allt kändes hopplöst. Och jag är jävligt glad för att jag har ett arbete nu så jag slipper straffas av den borgerliga överheten för att jag varit dum nog att inte få plats på arbetsmarknaden.

AMS gör ingenting för att förbättra denna situation utan kör med sina värdelösa sökajobb kurser under nya namn och diverse menlösa sysselsättningar för de arbetslösa . Istället kunde de göra nåt nyttigt men det gör de inte. Om detta beror på inkompetens hos ledningen eller att de också ser de hopplösa i situationen vet jag inte. Patetiskt är det iallafall.

Själv fick jag jobb när jag sökt mig från min hemort. Men jag fick bara jobbet p.g.a min erfarenhet som målare så det hjälper kanske inte dig.

När jag var arbetslös var det så att om man inte gjorde som AF ville så blev man avstängd från A-kassan direkt. Har svårt att tro att det skulle ändrats.
Blev själv av med tre dagars ersättning när kärringen på AF hade gjort fel. Inte fick man tillbaka dom pengarna.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Hade det handlat om att man skulle få ett jobb så hade det väl inte gjort nåt att man tvingas sitta där 8 timmar om dagen och lyssna på några gamla surkärringar.
Jag fick själv vara med på dessa möten när jag var inskriven på aktivitetsgarantin för några år sen och maken till meningslöst helvete får man ju leta efter.

Folk som skriver att det bara är att ta sig i skjortan och söka jobb, annars ska man inte ha nån ersättning, verkar inte ha nån som helst aning om hur det ser ut på arbetsmarknaden för ungdomar idag så jag ska förklara det för er väldigt enkelt.

Det finns idag Minst 400.000 människor som kan och vill arbeta som står utan arbete. På Platsbanken finns 32.000 jobb. Om vi förutsätter att det finns minst lika många jobb till som inte är utannonserade där så hamnar vi på 64.000 jobb. Så om ALLA platser tillsattes skulle vi ändå ha 336.000 arbetslösa kvar utan en enda ledig plats som dessa kan söka.

Vad är det då för jobb som finns att söka? Kollar man på Platsbanken så kan man ganska snabbt göra sig en uppfattning om hur arbetsmarknaden ser ut.

Ungefär 50% av de jobb som utannonseras är jobb som kräver en kvalificerad utbildning med antingen flera års högskola eller arbetslivserfarenhet. Inte särskilt tillgängliga för ungdomar.

30% av jobben är Skitjobb. Det är jobb inom telemarketing utan grundlön, jobb som dammsugarförsäljare utan grundlön, jobb inom eventsales, marknadsundersökning, halvtid, kvartstid, åttondelstid etc. Jobb som är extremt osäkra, ofta oseriösa och i många fall omöjliga att försörja sig på.

20% av jobben är normala jobb utan krav på särskild utbildning. Dessa kan ungdomar söka. Problemet är att dessa jobb kan alla andra arbetslösa också söka så det går kanske 4-500 sökande på varje jobb. Chanserna att få dessa jobb är därmed väldigt små.

De som tror att det är nog slags dans på rosor att vara arbetslös idag är väldigt fel ute. Och det blir bara svårare och svårare hela tiden. När jag var arbetslös tyckte jag att allt kändes hopplöst. Och jag är jävligt glad för att jag har ett arbete nu så jag slipper straffas av den borgerliga överheten för att jag varit dum nog att inte få plats på arbetsmarknaden.

AMS gör ingenting för att förbättra denna situation utan kör med sina värdelösa sökajobb kurser under nya namn och diverse menlösa sysselsättningar för de arbetslösa . Istället kunde de göra nåt nyttigt men det gör de inte. Om detta beror på inkompetens hos ledningen eller att de också ser de hopplösa i situationen vet jag inte. Patetiskt är det iallafall.

Själv fick jag jobb när jag sökt mig från min hemort. Men jag fick bara jobbet p.g.a min erfarenhet som målare så det hjälper kanske inte dig.

När jag var arbetslös var det så att om man inte gjorde som AF ville så blev man avstängd från A-kassan direkt. Har svårt att tro att det skulle ändrats.
Blev själv av med tre dagars ersättning när kärringen på AF hade gjort fel. Inte fick man tillbaka dom pengarna.

Väldigt bra skrivet!
Aja, jag funderar på att läsa några distanskurser ett tag istället för att slippa skiten och samtidigt få lite meriter(och pengar).

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte GA-Z170N-Gaming 5 + Intel i7 6700k + Silverstone Heligon HE02 + Corsair Vengeance LPX Black 16GB 3000MHz CL15 + Zotac GeForce GTX 1060 AMP! + Samsung SM951 128GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Avstängd

Vadå svårt att få jobb?
Har du två fungerande armar och ben har man bara lathet att skylla på som arbetslös.
Ni som är unga, menar ni att ni inte är kvalificerade att jobba på McDonalds t.ex?
Man måste ju börja någonstans. Jag började redan under gymnasiet att arbeta, sålde kokosbollar och hjälpte handikappade på ett badhus.

Ni är bara lata, kan ni inte bara säga det!!!!!!

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Vadå svårt att få jobb?
Har du två fungerande armar och ben har man bara lathet att skylla på som arbetslös.
Ni som är unga, menar ni att ni inte är kvalificerade att jobba på McDonalds t.ex?
Man måste ju börja någonstans. Jag började redan under gymnasiet att arbeta, sålde kokosbollar och hjälpte handikappade på ett badhus.

Ni är bara lata, kan ni inte bara säga det!!!!!!

Ja vi arbetslösa blir ofta lata, men lathet är långtifrån orsaken till varför vi hamnade här.

Vi människor är olika och vissa är bättre än andra, jag syftar på personliga kontakter, socialförmåga, självförtroende, formulera ansökan, hälsa, betyg etc. Även utseende har faktisk ofta betydelse, nu syftade jag inte enbart på diskriminering av folk med annan härkomst.

Om man har något som gör en mindre attraktiv för arbetsgivare, så blir man bland de sista valen. När det hög arbetslöshet och storvarsel så finns det ofta mängder av folk att välja på för arbetsgivare, och varför skall de då t.ex. välja en med dålig social kompetens? (den kan upptäckas under intervjun)

Angående jobb på McDonalds, så kan nästan alla ta det jobbet och varför skall en arbetsgivare då välja en? Jag själv sökte många arbeten som lokalvårdare, oftast fick jag inget svar, men jag fick det någon gång och då berättade de att det var runt 300st som hade sökt en enda tjänst. Och frågan som jag ställde mig var, vilken placering hade jag av dessa 300 personer? Jag har nada arbetserfarenhet av detta yrke. Så jag kom fram till att nämnd yrke via platsannonser är en total omöjlighet för mig att få med dagens höga arbetslöshet.

Däremot har jag även sökt andra tjänster där jag brukar få gå på arbetsintervju. Jag ska redan nästan vecka på en arbetsintervju där de hade som krav att man var civilingenjör plus 2-3år arbetserfarenhet(vilket jag inte har), nå det vet de om och ändå kallade mig så.. (det finns inte så många arbetslösa i landet som har den kompetensen som de vill ha)
Lite sjukt att det är extremt mycket lättare för mig att få ett civilingenjörsarbete än ett lokalvårdaryrke. Problemet är dock att jag nu måste säga till arbetsgivaren att jag minst kräver en förbaskat massa pengar i månaden, annars så kommer jag fortsätta med att sitta hemma och rulla på tummarna och leva på skattebetalarnas pengar.
Jag har redan försökt att lönedumpa utan framgång, dels kollektivavtal, fackförbund och att man i dagens bidragssverige framgår som knepig och man är villig att offra bidragslivet för att bara få några tusen mer i månaden. -Man får alltså inte arbetet om man försöker lönedumpa. Sedan betalt semester behöver jag heller inte ha så lång, likaså sjukersättning etc. För rätt yrke så gör jag lugnt 6 dagar i veckan på kontrakt. (Fanns nyligen ett arbete i göteborg där jag hade kunnat offrat nästan allt för, då yrket var så j-vla otroligt intressant)
Obs att jag inte har sagt något som minskad arbetsmiljö, bort med minimumlöner, socialbidrag etc.

Men detta är samma på alla arbeten, skulle jag t.ex. komma på en arbetsintervju för lokalvårdare, ja självklart skulle jag få ta ut mindre lön än en med arbetserfarenhet. Dagens arbetsmarknadspolitik går ut på att skydda medelklassen mot alla oss andra.
För att få många väljare så ger sossarna(moderaterna är också sossar) folket som blir utanför mycket pengar så att vi håller käften, samtidigt övertygar oss att vi inte skall vi rösta på partier som vill sänka våran ersättning för att tiga och fortsätta leva på bidrag.

Angående försäljning av kokosbollar så gjorde du det då du var liten, då köpte folk det för att de ville vara snälla. Jag själv sålde en massa julkort, åka runt till grannar som kände sig tvingade att köpa bara för att de kände mig. (sniken affärsmetod, nå "alla" barn gjorde så)
*edit*
Angående att alla sänker sina krav, ja det är bra och gynnar konkurrensen. Däremot så sjunker folk inte mer än vad de behöver, se bara på bilförsäljningen. (inga fina bilar skänks bort trots att det finns konkurrens)

Så mitt svar till personer som tycker sådana som jag är lata för att vi inte har ett arbete, så säger jag : -Låt oss bara konkurrera om arbeten så att vi får en ärlig chans.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Och, iaf där jag bor så är det inte bara att gå in på ens mcdonalds och få ett jobb utan dom blir fullsatta direkt där med.. det finns för lite jobb och för många arbetslösa helt enkelt

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "The Oddball"
Och, iaf där jag bor så är det inte bara att gå in på ens mcdonalds och få ett jobb utan dom blir fullsatta direkt där med.. det finns för lite jobb och för många arbetslösa helt enkelt

Just precis, i dagsläget får man vara j-vligt bra om man skall få jobb där utan via sociala kontakter. Ju "enklare" arbete desto mer krävs det av personen som söker arbetet med dagens höga arbetslöshet och arbetspolitik. Att vara den där personen som de väljer av säg 300 personer är inte lätt.

Sedan är det egentligen inte brist på arbeten idag, utan brist på pengar. Överallt står folk till knäna och sliter, jag hör folk dagligen på gatan prata om hur de drar in på skola & omsorg, samtidigt som det sitter en massa personer som jag hemma och inte har något att göra och skall ha pengar av de som sliter. Ej en hållbar politik...

Nå angående gå till mcdonalds så är det nog rätta vägen om man vill ha jobb där, många företag sätter inte ut annonser för då blir de helt bombarderad idag.
Att få en 300ansökningar är ju bra, men det är en stor administrativ kostnad att gå igenom dem. Då är det bättre folk som går dit och visar att de är social kompetent etc, som är svårt att utläsa från CV & personligt brev.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".