Permalänk
Medlem

hamstrar bort med dom

det är så har ett ganska stort problem

fick 4 hamstrar från min syrra för hon hade så många och hon såg till att alla var killar
och nu vissar det sig att 2 av dom fick barn fråga mig inte hur.

måste vara tjej då antagligen problemet ligger nu så

att jag måste göra mig av med dom och sammalagt nu är det typ 20 st hamstrar det är way to mutch har ringt runt zoo affärer men dom tar inte imot even om jag ger bort till dom har försökt med att sätta ut annons osv ungarna börja bli ganska stora nu och har inte plats för dom . det är typ 1-2 veckor tills jag måste separera tjejer o killer för sig.

och där ligger problemet har inte plats och kan inte spendera pengar på så många burar

och nu undrar jag vet ni nån som tar imot hamstrar

jag ger bort dom gratis

Permalänk

Jag som själv äger en hamster och har stor förkärlek till hamstrar vet att du kan gå in på hamster.ifokus.se och lägga ut en annons där!
Där är MÅNGA med just hamster som favoritdjur och letar hamstrar att få köpa.

Ett stort plus är om du kan fixa bilder på dem.. hur gamla är dem och vilka kön, då de flesta vill ha reda på detta.
Antagligen kan du inte deras färger eller hårlag?
Men som sagt.. bilder, så löser det sig!

Bifoga gärna bilder här också, så du annonserar ut bättre!

Permalänk
Medlem

Du måste tänka "outside the box", leta inte efter folk som vill ha hamstrar, leta efter folk som har orm och dylikt. En hamster kan vara smaskens för många djur

Permalänk

head var det där nu så nödvändigt visserligen så är det en del som blir mat men jag har själv levt med hamster i huset å jag tycker det där va lite elakt

Visa signatur

FX-6350 @4Ghz | R9 380 Dual-x | 8GB DDR3 | Gigabyte GA97A - DS3P | Corsair TX 650W 80+

Permalänk

Mja... det där var VÄLDIGT elakt sagt. Hamstrar är INGEN mat. De är värdefulla djur!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Traktor_APA
head var det där nu så nödvändigt visserligen så är det en del som blir mat men jag har själv levt med hamster i huset å jag tycker det där va lite elakt

Är det inte bättre att de dör på naturlig väg och dessutom gör någon nytta än att de dränks i en hink vatten om de nu inte blir sålda/någon som vill ha dem?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Är det inte bättre att de dör på naturlig väg och dessutom gör någon nytta än att de dränks i en hink vatten om de nu inte blir sålda/någon som vill ha dem?

Vem har sagt att de kommer dränkas i en hink vatten?

Permalänk
Medlem

Om du sätter upp en annons på blocket.se och skriver att du ger bort gratis, så borde väl nån svara på det?
Finns säkert en del i din stad som vill ha en hamster...

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta när jag läser ditt inlägg.

Att de har fått ungar är väl troligtvis för att du inte har särat på dem i tid? Hanar ser man dessutom pungen på väldigt tydligt i låg ålder.

Förstår att det kan vara svårt att bli av med dem, men du har ju fått bra tips redan i tråden, du har ju Blocket, Eniro, hamster.ifokus, Svenska hamsterföreningen, Syd sveriges smådjursvänner bla du kan annonsera på, de flesta gratis dessutom.

Hur gamla är ungarna? Du skriver att det är 1-2 v tills du måste sära på ungarna, och då man ska sära på hanar och honor vid 4 v ålder, så antar jag att dina ungar nu bara är ca 2-3 veckor gamla?

Hur det kan vara bråttom då vet jag inte, för du får enligt lag inte sälja dem före 3 v ålder, vilket inte är att rekommendera! Jag säljer aldrig mina före 4-5 v ålder, då är de redo att lämna mamma och syskon.

Dessutom så kan alla bebis-honorna ha en bur tillsammans och lika med hanarna, tills de är 8 v, då är det lag på att de ska sitta i varsin bur. Ett råd bara, håll koll på honorna, hos mig har de börjat slagits lite tidigare än hanarna, runt 5-6 v har jag haft slagsmål mellan mina honor.

En annan misstanke jag har, är att dina ungar är äldre än fyra veckor utifrån det du skriver. Är så fallet så råder jag dig att omgående sära på könen, för har du otur har du fått en syskon-parning och kan vänta dig ännu fler ungar i värsta fall.

Till vilka affärer har du ringt? Den närmaste? Eller har du ringt runt utanför din kommun?

Det finns även en sajt som heter djurtransport.ifokus.se, där kan man annonsera om lift åt djur om du hittar en långväga köpare.

Då jag inte är en reptilägare så vet jag inte vilka regler som gäller att föda dem, men även ormar ska ju ”tyvärr” ha mat, like it or not. Personligen så säljer jag inga djur som föda.

Såg även att du har fått andra avlivningsråd, och vill även där påpeka att det finns lagar kring avlivning. Måste du ta bort dem så låt de få ett värdigt slut åtminstånde, det är inte deras fel att de kommit till världen. Åker du till en veterinär får du troligtvis mängdrabatt.

Måste du ha fler billiga burar så är vi många som använder Ikeas Antonius-lådor. En sådan back / ”bur” kostar bara 60 kr.

Då jag inte varit medlem tillräckligt länge här på forumet så har jag fått mitt inlägg vidarebefodrat.

// Jennie / Imasy – Sajtvärd för hamster.ifokus.

Permalänk
Medlem

Vad är dealen med hamstrar? Totalt IQ-befriade djur med mycket lite till personlighet. Det låter ju faktiskt inte sååå intressant.

Har själv bara haft katt och hund. Av dessa kunde vovven de facto betraktas som ens broder för att vara ärlig. Katten är lurig däremot - jäkligt självisk när det kommer till kritan tror jag.

Eller är det bekvämligheten att kunna förvara dem i en bur som lockar? Hamstrarna dvs.

Är bara nyfiken...

Visa signatur

Dekadens

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är bra läsning om man funderar på att avliva ett husdjur.
http://www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/djurskydd/slakte...

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Hedersmedlem

Bor du i närheten av Småland kan nog jag komma och hämta de direkt. Men då kommer de bli ödle/ormmat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coltrasten
Bor du i närheten av Småland kan nog jag komma och hämta de direkt. Men då kommer de bli ödle/ormmat.

your scary!

men det är ju ett alternativ iaf:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Gå till din lokala djuraffär..
Man kan ofta byta hamsterungar mot sågspån/mat..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalie
Vem har sagt att de kommer dränkas i en hink vatten?

Ptja vad ska han annars göra om ingen vill ha dem?
Han verkar inte så taggad på att ha 20+ hamstrar i sitt hem
De små djuren är inte direkt värda sin vikt i guld.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coltrasten
Bor du i närheten av Småland kan nog jag komma och hämta de direkt. Men då kommer de bli ödle/ormmat.

Fråga bara, avlivar du hamstrarna och sen matar dom eller låter du ödlan/ormen få sig en liten jakt först?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coltrasten
Bor du i närheten av Småland kan nog jag komma och hämta de direkt. Men då kommer de bli ödle/ormmat.

Ha! Jag sa ju att det gick att lösa

Permalänk

Var bor du?

Jag är faktiskt sugen på en hamster som sällskap

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalie
Åker du till en veterinär får du troligtvis mängdrabatt.
[/B]

Kan vara det roligaste jag läst på hela dagen.

Jag tror att de skulle passa utmärkt som mat till en lite gullig orm.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Hedersmedlem

Om de är riktigt små kan jag mata min spindel med de.

Permalänk
Avstängd

Med tanke på att han sa inget om att avliva dom så varför tar ni upp de för?! herregud ni som säger att dom är iqbefriade så är fortfarande väldigt bra sälskap.

Edit: hamstrarna är kanske shemales:O!

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Tycker inte de ar trevligt att allt som disskuteras ar basta sattet att doda dem.
Bara for ni tycker de ar dumma gnagare kanske inte personen brevid dig gor de.

Ge bra tips istallet

Coltrastens sak ar ju helt klart ett alternativ, hehe.

Till tradskaparen, lagg upp bilder och mer information sa kanske nagra pa swec nappar

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk

Evil-AnAnAs:

Kanske är jag trög som inte fattar vad det är som är så roligt med att veterinären erbjuder mängdrabatt? Jag har själv varit i kontakt med ett större djursjukhus då jag hade en kull som ev behövdes avlivas pga sjukdom.

Jag fick då veta att första djuret kostade ca 250 kr, och därefter 50 kr för varje tillkommande djur jag kom med vid det tillfället. Oftast så betalar man en poliklinikavg + den åtgärd man är där för att göra, så jag får även mängdrabatt när jag åker och vaccinerar flera av mina katter samtidigt, för poliklinik avg tas ut per besök, inte per djur du kliver innanför dörren med.

Om TS är riktigt seriös med var h*n skriver så är h*n välkommer till hamster i fokus, så kanske vi kan hjälpa till, eftersom situationen verkar vara väldigt akut ?

// Imasy-Jennie

Haricots:

Med ditt inlägg;

Ta en glasburk du gör hål med spik i locket och fyll den 3/4 med vatten, stoppa ner hamstrarna, sänk ner burken i en hink med vatten.

Så har jag gjort åt en bekant som ville bli av med sina möss/råttor, gick snabbt och smidigt. Lär inte vara så plågsamt.

Var inte så dum att du gräver ner dem, kan komma andra djur och gräva upp dem. Stoppa dem bara i soptunnan så bränns de upp.

Då undrar jag, för det första hur du kan vara så dum och sitta och erkänna på ett öppet forum att du har brutit emot våra djurskyddslagar, och dessutom uppvigla andra till att begå ett brott?

En yngre kille i mellan sverige blev åtalad för att ha dränkt en katt på detta sätt. Fast katten hade idioten stoppat in i en transportbur och sänkt ner i badkaret.

För det andra, hur kan DU påstå att detta sätt att avliva ett djur på inte är plågsamt, när det uppenbart är ett brott enligt svensk lag?

Vad har du för utbildning, forskning osv som säger att detta är ett humant sätt att avliva på?

Vill du förresten bli dränkt själv när dina dagar är slut? Eftersom du tycker att det verkar ett schysst sätt att lämna jordelivet på?

// Jennie -Imasy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalie
Text...

Problemet som uppstar med allt detta ar att i folks ogon ar de BARA hamstrar.
Tror ingen direkt skulle komma pa och tipsa om yxan/dranka en hundvalp.

Men hamstrar haller inte samma husdjursstatus i folksogon som en katt/hund/snel hest or what have you.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Enligt wikipedia lever hamstrar fritt i tyskland och östeuropa. Ta med polarna på en resa till tyskland, släpp ut hamstrarna på en fin äng nånstans, och bunkra sedan jägermeister och öl innan ni far hem med ro i sinnet.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog påstå att yxan (dock inte den platta sidan den här gången) fungerar minst lika bra som ett skott skillnaden är nog den att dom flesta skulle nog inte känna sig helt bekväma med det.

Nu har förresten diskussionen börjat spåra ur, vi borde nog gå tillbaks till trådens mening innan vi får den låst

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Skriv en annons på blocket, att du ger bort hamstrar punkt slut sen behöver du inte förfina annonsen med *säljs enbart som husdjur och inte mat* då får du ett bredare intresse, dom som vill ha ett husdjur och du motar inte bort folk som vill ha mat till sina reptiler.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalie
Då undrar jag, för det första hur du kan vara så dum och sitta och erkänna på ett öppet forum att du har brutit emot våra djurskyddslagar, och dessutom uppvigla andra till att begå ett brott?

Varför skulle det vara dumt? För att jag skulle bli bestraffad för mitt brott?
Jag har möjligheten till att förneka det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalie
För det andra, hur kan DU påstå att detta sätt att avliva ett djur på inte är plågsamt, när det uppenbart är ett brott enligt svensk lag?

Att det vore plågsamt följer inte ur att det är ett brott, så jag förstår inte vad du menar med det där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalie
Vad har du för utbildning, forskning osv som säger att detta är ett humant sätt att avliva på?

Tja... jag har själv varit nära att drunkna, och har hört andra som varit med om samma sak. Man upplever ingen smärta.
Men visst, att gasa dem med kvävgas vore det ultimata, men det har man ju inte hemma.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalie
Vill du förresten bli dränkt själv när dina dagar är slut? Eftersom du tycker att det verkar ett schysst sätt att lämna jordelivet på?

Det vore klart bland de bättre. Men valet av dränkning var ju inte bara av hänsyn till djuret utan även praktiskt.
Inget blod, allt som krävdes fanns hemma, gick snabbt... etc.

Jag har större etiskt värde än en förbannad gnagare.
Jag hoppas VERLKIGEN att du är vegan, annars är du en förbannad hycklare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Text

Till TS; Gå bara in på sidorna som blivit nämnda eller så tar du ett av de andra alternativen. Känns nästan som du somnat eller något. Jävligt rolig tråd förresten.

Visa signatur

- Q6600 - 3870 Crossfire - 4GB 6400 - 300GB *2 Raid0 - Windows Vista Bussines 32Bit - 24" 1920 x 1200 -

"The Journey Is The Destination"

Permalänk

Gulasch?

Eftersom folk har snöat in på att de ska dödas är det ju bäst om det dör för ett gott syfte.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06