Förhandstitt på Windows 7

Permalänk
Medlem

Är sugen att testa Win7 på min Asus Eee 1000H.
Är det bara att tanka ner det på min andra d: partionen och installera så blir det dualboot och inget av mitt xp osv på c: kommer påverkas eller ?

Har ni gjort så som kör dualboot nu med win7 ?

Hur ser jag om mitt nuvarande XP som följde med datorn är 32 eller 64bit ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vichle
Jag hatar aktivitetsfältet. Verkar inte gå att få till ett gammalt hederligt heller med snabbstartfält och så. Sämst!

Hatar aktivitetsfältet också och det var ju lätt att hitta vart man ändrade till classic.

Dock är jag lite ledsen att de bestämde sig för att ta bort den gamla startmenyn som val... (kanske är någon som listat ut om man kan fixa dit den på något sätt, hittade inte när jag googlade iaf).

Permalänk

Kunde fasen inte få det att fungera ordentligt:/
Varje gång jag försökte boota så fick jag bootmgr eller vad de nu stod missing, försökte köra reparation ett par ggr men det fungerade fortfarande inte, fungerade dock utmärkt om jag lämnade kvar skivan in när jag bootade utan att starta via skivan.

Så jag orkade inte sätta mig in i att ändra alla teman och sånt tjaffs, får väl göra ett nytt försök nån dag, orkade inget mer idag.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Lets see.

Windows 3 22 maj 1990 Windows 3.1 18 mars 1992 Windows for workgroups 3.11 11 augusti 1993 Windows 95 24 augusti 1995 Windows 98 18 mars 1998 Windows ME 14 september 2000 windows XP 25 oktober 2001 Windows Vista 30 november 2006 (volymlicens) Windows 7 ?

Det är snarare så att microsoft kommer tillbaks i normal takt med nytt windows om de släpper det i år. De har ju normalt haft mellan 2 och 3 år förut. Snarare att Vista var försenat länge och Vistagnällare som glömt av att OS:et är flera år gammalt redan.

Var är Windows 2000?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Vad mer kan man stänga av i Win7 för att få det flyta bättre? Just nu använder jag "Windows Classic" stilen och har stängt av alla visuella effekter.

Nåt mer man kan göra?

Permalänk

Grymt, ser verkligen fram emot den skarpa, färdiga versionen av Windows 7. Har kört betan nu i någon vecka och det fungerar väldigt bra för att vara en beta, tycker jag. Märkte direkt att det var snabbare än Vista, i både start och avstängning. Att starta program går också blixtsnabbt, och hårddisken knattrar inte så mycket som den gjorde i Vista.

Det var rent av jobbigt att sitta och vänta på att hårddisken skulle rassla klart när man startat Vista. Windows 7 känns helt enkelt inte lika tungt att köra som Vista. Enda krascherna jag haft är med S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl, som jag spelar för tillfället. Tror att jag löste det med att avaktivera EAX i spelet (har ett X-Fi XtremeMusic).

Hoppas att dom snyggar till gränssnittet ytterligare. Tycker många program ser klumpiga ut fortfarande, typ Task Scheduler, Computer Management, osv. Lite fräschare GUI saknas fortfarande på sina ställen, men det kommer säkert senare.

Windows 7 verkar helt klart vara det som Vista borde ha varit, även om det återstår att se vad 7 blir i slutändan - men det verkar lovande.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Avstängd

Tryckte in installationen på en 160gb-partition och jag trivs rätt bra än så länge Känns som om Vista åker ur datorn på heltid vid nästa omformatering.

Någon som vet om det finns någon snabbknapp för att göra fönstren genomskinliga? Typ Windows + D eller liknande.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jag hoppade medvetet över dem. Jag tänkte mest på "hemma-operativsystemen" för att inte smeta ut det för mycket. Microsoft har ju t.ex. lanserat server 2003, XP x64, XP medica center etc. mellan XP och Vistas release men det har ju inte varit någon förändring för hemmanvändaren.

Ja som du ser på länken så var 3.11 en DOS-baserad version. Luriga var väl windows 3.1 samt windows NT 3.1 p.g.a. identiskt nummer (Microsoft ville inte börja på version 1).

Ni kör nog forumet i "fast bredd". Klicka på bruna knappen <--> uppe till höger i forumet. Går också att ändra i Visa-menyn i firefox (IE vet jag inte).

Jag tänkte på de operativsystemen innan xp band samman hemmaanvändarversionerna med NT. De var ju faktiskt använda av vanliga dödliga. Ex tror jag att många hemanvändare har haft windows 2000, trots att det är en NTversion.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu minns jag inte av men om vi säger så här, om man gick till stormarknaden och skulle köpa dator så fick man väl med ME fram tills det att XP släpptes (dryga året efter).
Windows 2000 var trevligt men som hemma/spel OS blev det väl först bra efter några service packs?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Tryckte in installationen på en 160gb-partition och jag trivs rätt bra än så länge Känns som om Vista åker ur datorn på heltid vid nästa omformatering.

Någon som vet om det finns någon snabbknapp för att göra fönstren genomskinliga? Typ Windows + D eller liknande.

Om det är funktionen för att se ner till bakgrunden är det enkelt... win+mellanslag.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Om skit windows hade haft en gnutta värdighet i sig hade de gett oss alla som köpt vista Windows 7. PUNKT

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murpie
Om skit windows hade haft en gnutta värdighet i sig hade de gett oss alla som köpt vista Windows 7. PUNKT

För mycket folk som dömmer ut Vista... tar det före XP alla dagar i veckan, det har aldrig strulat för mig.

Aqualize: Tack!

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Windows 7 ser riktigt fräscht ut, sitter och väntar på att det ska släppas så man kan skaffa det och byta ut XP. Verkar som om Microsoft tagit åt sig all kritik om Vista och skakat fram detta operativ

Visa signatur

System 1: Antec 900 -- C2D 2.66 GHz -- Asus p5k Pro -- 8800 gts 512 -- WD 500 GB -- Corsair 750 w -- 2gb BallistiX 8500

System:2 Antec P182 -- C2D 3.00 GHz(45nm) -- Gigabyte EP45-DS3R -- Radeon 4850 -- Samsung Spinpoint 500 GB -- Antec 650 w -- 4GB Corsair 6400

Permalänk

Jag håller med helt , jag måste ha Win7 när det kommer ut. ska köpa det eller ladda ner det. Ser i fram emot det.

Fräscht med och har väl antagligen tagit bort bristerna på Vista.. hade Vista förut och det var ju så hämskt irriterande ibland, sen kraschade min dator och efter det installerade jag XP som är Stabilt.
Hoppas bara att Win7 är stabilt och inte har så hämskt mycket buggar och shit i det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Gud, XP ser så jävla gammalt ut. Helt sjukt, måste säga att jag är gillar Windows 7:s nya look skarpt.

Syftar på om man har något skönt tema, Zune style etc

Permalänk
Medlem

Detta verkar ju fint, dock har jag inte testat det då "reservburken" e ute på vift o inte kommer hem förens på måndag o "orkar" inte fixa det på "maindatorn". (Utifall ja skulle förstöra nåt. ^^)

Är det sagt att det kommer släppas 2009 eller något sådant?

För isf åker nog Vista och min WD 320GB ut (Ge till brorsan) o Win 7 o nån SSD in.

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Avstängd

Mina gadgets la av redan efter första dagen.Högerklickar på skrivbordet och väljer gadgets men inget händerTar jag ner nya på nätet kommer det upp ett felmedelande =/.Har tom stängt av och satt på det igen i kontrollpanelen.Men annars fungerar win7 riktigt bra =).
Dom spel jag testat flyter på som oohhhhhh liksom

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Murpie
Om skit windows hade haft en gnutta värdighet i sig hade de gett oss alla som köpt vista Windows 7. PUNKT

Vem är Windows? Känner vi honom?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Mina gadgets la av redan efter första dagen.Högerklickar på skrivbordet och väljer gadgets men inget händerTar jag ner nya på nätet kommer det upp ett felmedelande =/.Har tom stängt av och satt på det igen i kontrollpanelen.Men annars fungerar win7 riktigt bra =).
Dom spel jag testat flyter på som oohhhhhh liksom

Du måste ha UAC aktiverat för att Desktop Gadgets ska fungera.

Permalänk
Medlem

Tänkte pröva Windows 7 så jag behöver lite hjälp. Vet någon ett bra partionerings program? Och någon bra storlek på en partion som jag bara ska pröva win 7 på? Räcker 20GB?

Permalänk

Har lagt in Windows 7 på flickvännens 2 år gamla laptop och kört nu ett par dagar och jag säger bara WoW, well done Microsoft

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
För mycket folk som dömmer ut Vista... tar det före XP alla dagar i veckan, det har aldrig strulat för mig.

Aqualize: Tack!

Håller med dig totalt...

Visa signatur

Core2Quad Q9400@3.4GHz' Corsair 8GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME' P5K-E' Geforce 9600gt sielnt'

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av harmonizer
Håller med dig totalt...

För dina behov yes men för andras? Knappast. Det finns många program som inte fungerar korrekt i Vista. Ta till exempel mig som är artist som skall använda mig av 4-7 olika musik program varav hälften inte fungerar som de skall. Jag vet många som har problem i Vista med deras musik program. Detta är ju inte speciellt roligt men samtidigt synd då ljudet i Vista är så jädrans mycket bättre än i XP, speciellt det digitala ljudet.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jaha, då laddar man ner 32-bit versionen just då så man kan testa det på reservburken i veckan... men vilka drivrutiner ska man ha?

Jag ska köra dualboot med Xp home o 7, antar att jag ändå måste installera nya drivrutiner när jag har startat "7" som os, men vilka drivrutiner?

XP eller Vista?
32-bit antar ja då jag har laddat ner 32-bit då mitt "7" e 32-bit?

Visa signatur

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Permalänk
Medlem

Jag har vista x32 installerat på datorn, går det då att installera win7 x64?

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk

Hittar ingenting nytt som ger mig anledning att byta. Dessutom finns det så vitt jag vet ingen vettig launcher till windows än så länge. (Har iofs inte provat Enso). Skulle ha svårt att klara mig utan gnome go eller motvarande.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Json@Jonas
Jaha, då laddar man ner 32-bit versionen just då så man kan testa det på reservburken i veckan... men vilka drivrutiner ska man ha?

Jag ska köra dualboot med Xp home o 7, antar att jag ändå måste installera nya drivrutiner när jag har startat "7" som os, men vilka drivrutiner?

XP eller Vista?
32-bit antar ja då jag har laddat ner 32-bit då mitt "7" e 32-bit?

Bara att köra en windows update så är det mesta fixat, sen är det vista drivisar du får dra ner om det behövs.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasershock
Du måste ha UAC aktiverat för att Desktop Gadgets ska fungera.

ofan ja det stämmer har stängt av det..Tackar för svaret

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

citat:
--------------------------------------------------------------------------------
Ursprungligen inskrivet av lasershock
Du måste ha UAC aktiverat för att Desktop Gadgets ska fungera.
--------------------------------------------------------------------------------

Gadget som fanns med i Windows Vista återfinns i Win 7
Men denna funktion funkar inte om UAC är avstängt

En bra länk för att aktivera Gadget samtidigt som UAC är avstängt

http://w7info.com/articles/2009/01/...e-1/#comment-12

Visa signatur

MSI GeForce GTX 770 2GB TwinFrozr GAMING-series | MSI Z87-G45 GAMING ATX | Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)| CORSAIR 2x4096MB CL9 1600Mhz VENGEANCE | Be Quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold | Samsung SSD Pro 840-Series 256GB | 2TB WD Caviar Green | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal Design Define R4 Svart | Samsung 27" S27A950D LED 120Hz | Logitech Z-5500 @ THX 5.1 | Laptop: ASUS G73, Intel i5 2.79GHz, 4096MB, ATI 5870, 500GB |

Permalänk
Medlem

Har testat Windows 7 i några timmar nu och kan bara instämma att dom har gjort ett bra jobb.

Allt känns simpelt, bra och snabbt men samtidigt riktigt snyggt. Har inte märkt av massa "tjat" som i Vista, t.ex massa popups i trayicon hörnet eller jobbig UAC etc. Man kan till och med enkelt stänga av "Vill du spara innan du avslutar" meddelanden som poppar upp från t.ex notepad. Massa såna småfunktioner som gör det så bra.

Dom påtvingar en inte heller massa skit som outlook som man ändå aldrig använder.

Gillar även dom nya mini funktionerna/programmen som "Sticky notes" och "Snipping Tool" som jag kommer ha mycket användning av.

Ska bli kul att "äntligen" byta från XP till något nytt

Permalänk
Hedersmedlem

Förutom att man kan se igenom alla fönster, försöker de använda aero på något intressant vis? Jag har inte tittat runt så mycket, det buggade en del för mig (kör det på en sekundärdator, men de problemen är inte värd att dra upp). Men i Vista tycker jag de sumpade chansen att använda grafikkortsaccelerationen. Flip 3D eller vad det heter (win+tab) är ju inte så intressant. Tittar man på compiz/fusion för *nix så finns det ju många många saker för att pimpa OS:et. Visst, allt är väl inte användbart men något bra måste de ju kunna inkludera.

Istället för flip 3D kunde de väl helt enkelt kopierat apple och skapat ett expose (exempelbild).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG