UU eller KI? (Universitetsval)

Permalänk

UU eller KI? (Universitetsval)

Hej! Jag vill läsa biomedicin efter gymnasiet. Jag bor i stockholm och vill helst inte flytta, men jag kan tänka mig pendla till Uppsala för att plugga där.

Till frågan.
Var får jag bäst utbildning/miljö osv? Karolinska Institutet eller Uppsala Universitet?

Min hypotes är att det är en likvärdig utbildning och att det inte är värt att pendla.

Tack på förhand

Permalänk

Vad hände med drömmen om läkaryrket?

Jag har fått intrycket av att karolinska har en vassare läkarutbildning, om det sedan går att överföra på biomedicin vet jag faktiskt inte.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MegaN00bie
Vad hände med drömmen om läkaryrket?

Forskning för framtiden är ädlare än att rädda människor som mår dåligt idag?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Biomedicin är coolt. Min syster har både en bachelors och masters i biomedicin inom stamcell-forskning och allt vad det innebär. Hon experimenterade med råttor och har gjort en massa spännande saker. Hon älskade verkligen sitt jobb i Sverige för att hon lärde sig nya saker varje dag. Nu söker hon jobb i Dubai. Det är nog inte så pjåkigt

Men vilket universitet du ska välja har jag ingen aning om.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

KI brukar väl vara bra på forskning, men har väl inte ett rykte om sig att bjuda grundutbildningar i samma klass?

Permalänk
Citat:

Vad hände med drömmen om läkaryrket?

Upptäckte att jag hellre vill vara i spetsen och utveckla/forska än att vara ett redskap.

@Cloudstone: Säker på att syrran inte läste biomedicink analytiker? Undrar detta eftersom Biomedicin är en mer teoretisk utbildning än biomedicinsk analytiker. Det är helt olika utbildningar.

Hmm tråden har inte trasslat upp så mycket för mig än

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
Upptäckte att jag hellre vill vara i spetsen och utveckla/forska än att vara ett redskap.

Man kan forska efter läkarutbildningen också.

Du ska inte läsa någon lite längre utbildning då?
Typ civilingenjör i medicinsk bioteknik? (300 poäng istället för 180)

Permalänk

tänker läsa masters efter så det blir ändå en hel del poäng, även om man inte direkt får någon yrkestitel.

Jag tycker helt enkelt att biomedicin är mer intressant.

Permalänk

Halvt OT:

Men exakt vad jobbar en biomedicinare med?
Kan man möjligen få några jobb exempel?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saitzor
Men exakt vad jobbar en biomedicinare med?

Biomedicin betyder inte något konkret utan är väll bara just medicin. Dvs att man får studera medicinsk vetenskap.
Det är ju forskning och/eller läkemedelsföretag som främst är aktuellt. Kanske att man kan få jobb innom sjukvården också på någon kant, det är ju en rätt stor arbetsgivare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saitzor
Kan man möjligen få några jobb exempel?

Nix, man läser det bara för att det är så kul.

Permalänk
Medlem

Är du intresserad av medicin gör du helt rätt i att välja biomedicin. Du får en bättre teoretisk utbildning än man får på läkarlinjen, dock saknar du det praktiska då utbildningen i princip är helt teoretisk.

Eftersom man inte får någon yrkestitel när man är klar så blir det lite svårare att få jobb än om du t.ex. läser biomedicinsk analytiker. Å andra sidan är du inte låst till någonting utan har massor med möjligheter.

Nu vill du ju inte flytta, men skulle du ångra dig så har Umeå en mycket bra biomedicinutbildning som i större utsträckning än någon annan ort förbereder dig för fortsatta studier till läkare. Skulle du ta masterexamen så är du i princip garanterad en plats på T7, eller vad det är, på läkarlinjen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freand
Är du intresserad av medicin gör du helt rätt i att välja biomedicin. Du får en bättre teoretisk utbildning än man får på läkarlinjen, dock saknar du det praktiska då utbildningen i princip är helt teoretisk.

Eftersom man inte får någon yrkestitel när man är klar så blir det lite svårare att få jobb än om du t.ex. läser biomedicinsk analytiker. Å andra sidan är du inte låst till någonting utan har massor med möjligheter.

Nu vill du ju inte flytta, men skulle du ångra dig så har Umeå en mycket bra biomedicinutbildning som i större utsträckning än någon annan ort förbereder dig för fortsatta studier till läkare. Skulle du ta masterexamen så är du i princip garanterad en plats på T7, eller vad det är, på läkarlinjen.

Är du seriös? Jävlar! Jag känner att detta helt klart skulle vara ett alternativ, då man skulle komma i närmre kontakt med det kliniska och kunna forska på specifika fall.

Fungerar det kanske att "hoppa in" i T7 om man läst biomed på KI och sedan masters i umeå?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
Är du seriös? Jävlar! Jag känner att detta helt klart skulle vara ett alternativ, då man skulle komma i närmre kontakt med det kliniska och kunna forska på specifika fall.

Fungerar det kanske att "hoppa in" i T7 om man läst biomed på KI och sedan masters i umeå?

Jag har egentligen ingen koll på hur utbildningen ser ut på andra orter än Umeå så jag kan tyvärr inte svara på det. Tydligen så kan den skilja en del mellan orterna. Det är däremot ett faktum att man kan utnyttja en utbildning inom biomedicin för att komma in på läkarlinjen och det arbetas ganska mycket med det. Exakt hur det fungerar är jag dessvärre inte påläst på men jag är rätt säker på att en masterexamen ger dig möjlighet att hoppa på T6, eller T7 (i mån om lediga platser förstås). Det var vad som sades när jag började (jag är biomed student).

Som sagt så kommer du inte att få se mycket av det kliniska så länge du läser på biomedicinprogrammet. Därför bör du inte börja på utbildningen med inställningen att du kommer läsa "nästan läkare" för det är inte riktigt sant. Många hoppar av av just den anledningen. Det teoretiska finns där ja men inte det praktiska så därför är det inte jämförbart med läkarlinjen.

Jag skulle vilja säga så här. Vill du absolut bli läkare och bara läkare bör du försöka söka in dig på läkarlinjen istället. Är du däremot bara intresserad av ämnet medicin i allmänhet och gillar naturvetenskap samt skulle kunna tänka dig en bred teoretisk utbildning kan definitivt biomedicin vara nåt för dig.

Permalänk

Men hur många läkare hoppar av linjen egentligen? Det känns som att "I mån av plats" är ganska flyktigt.

Jag är mer intresserad av det teoretiska och utveckla/forska än det praktiska arbetet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dranshmont
Men hur många läkare hoppar av linjen egentligen? Det känns som att "I mån av plats" är ganska flyktigt.

Jag är mer intresserad av det teoretiska och utveckla/forska än det praktiska arbetet.

Man kommer in i både T6 och T7.

Min klass har varit en klass som haft få avhopp (nuvarande T8) och det har lett till att vi "bara" fick en biomedicinare i T6, då de andra lediga platserna gick till kursare från nuvarande T9 (dåvarande T7) som haft uppehåll.

Men rent generellt brukar fler ta studieuppehåll kring dem terminerna vilket gör att det faktiskt kommer en hel del biomedicinare till läkarutbildningen.

vad beträffar forskning och dylikt. Hade jag varit du hade jag satsat på läkare, bättre jobbmöjligheter, brett yrkeskarriär då du kan forska helt, jobba som läkare helt eller kombinera dessa två i den mån du själv finner passar dig bäst. Jag kan lugnt säga att ungefär 80% av de överläkare jag kommit i kontakt med håller på med forskning och studier i någon form. "Slavgörat" på avdelningen görs av underläkare, AT/ST-läkare etc.

Men som sagt, oerhört fritt yrke där du kan kombinera fram en lösning som helt och hållet är unikt för dig.

har kompisar som läser till biomedicinare och de läser en hel del som läkarna, men till en viss del, rpecis som redan sagts. Man får läsa olika kurser olika djupt medan vissa kurser är precis lika omfattande för de båda utbildningarna fram till och med T5 på läkarlinjen. Sen kommer de stora skillnaderna. Hade inte det varit relativt likt fram tills dess hade så många biomedicinare inte kunnat byta till T6 på läkarutbildningen så enkelt som de gör (dvs de som får chansen). Vad beträffar byte från BM från KI till läkare till Umeå så tror jag det är betydligt svårare än om du hoppar från BM i umeå. Att byta från läkarutbildningen från en ort till en annan är redan som det är svårt, och det blir inte lättare om man ska hoppa in mitt i utbildningen från ett annat program.

Mitt råd till dig är att du bestämmer dig för vad du vill bli. Ta och kontakta KI och se om du kan följa med på nån läkaravdelning/biomedicinaravdelning några dagar. Oftast brukar det vara väldigt uppskattat och de är villiga till sådana här saker. Skapa dig en uppfattning om vad du vill jobba med.

Viktigast av allt i ditt fall är att inget av det du väljer utesluter det andra då dessa två yrken/program är så nära varandra teoretiskt, så skulle du ångra dig efter några terminer har du chans att byta. Däremot är det ju bäst om du redan från början pluggar det du intresserar dig för mest.

Forskning och läkare går hand i hand och inte på något sätt behöver du skilja dem två från varandra om du inte vill det själv.

Edit: skilj på avhopp och studieuppehåll. Många hoppar inte av, det är få som gör det. Däremot är det flera som tar uppehåll, eller bter studieort eller liknande som gör att det varje termin försvinner, och kommer till, folk.

Permalänk

jag menade inte att jag skulle läsa masters på ki, utan att jag skulle läsa kandidat på ki och masters på umu.

Forskning är helt klart det jag är mer intresserad av, men jag tror inte att den kliniska kunskapen från läkarlinjen skadar.

Permalänk
Medlem

Drans,

CSM101 har svarat angående yrkesval (jag håller med honom) så jag svarar angående skolval.

Kvaliteten mellan Uppsala och KI är försumbar. U-a är aningen mer konservativa gällande studieupplägg, pedagogik o såna grejer, KI något modernare med lite mer problembaserad inlärning.

Som jag ser det skulle enda anledningen för dig som S-holmare att läsa i U-a vara om du vill uppleva mer studentliv vid sidan av studierna (booze and chicks) o känna större sammanhållning med studiekamraterna.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk

Bo kvar i Stockholm och plugga på KI - ptja, om utbildningen är det enda du kommer lägga tid på.

Bo kvar i Stockholm och pendla till Uppsala - nej, det tar tid och ork, plus att du missar allt det roliga som plugga i Uppsala innebär.

Flytta till Uppsala och plugga där - ja!

(Jag förutsätter att utbildningarna är likvärdiga.)

Visa signatur

www.uu.se - some kind of university | www.hirr.org.uk - ain't no mountain high enough | www.bajenfans.se