Permalänk
Medlem

HP Pavilion dv3550 eller liknande.

Jag hade tänkt att investera i en ny laptop. Behöver antagligen en laptop som är ganska all round. Jag kommer använda den till att surfa, skolarbete, film, foto, och lite spelande.
Jag kommer att vara ute och resa en del så jag vill inte ha någon jättestor skärm.
Förresten hur är spelkänslan på en liten mindre skärm? Kommer inte spela överdrivet mycket, kanske några timmar i veckan bara.

Har spanat in denna HP:n med 13,3" som verkar kraftfull:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=92902&ref=Prisjakt

Någon som har någon erfarenhet av den datorn eller har andra tips?
Kan sträcka mig upp mot 9-10k kr.

Permalänk

Re: HP Pavilion dv3550 eller liknande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens035
Jag hade tänkt att investera i en ny laptop. Behöver antagligen en laptop som är ganska all round. Jag kommer använda den till att surfa, skolarbete, film, foto, och lite spelande.
Jag kommer att vara ute och resa en del så jag vill inte ha någon jättestor skärm.
Förresten hur är spelkänslan på en liten mindre skärm? Kommer inte spela överdrivet mycket, kanske några timmar i veckan bara.

Har spanat in denna HP:n med 13,3" som verkar kraftfull:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=92902&ref=Prisjakt

Någon som har någon erfarenhet av den datorn eller har andra tips?
Kan sträcka mig upp mot 9-10k kr.

Den passar dina behov bra. Är ju en fördel med liten skärm när man bär med sig den, blir mindre vikt också. Jag spelar på en 15,4 tum och eftersom man har datorn så nära sig så upplevs inte skärmen som liten. Den har bra med minne, ordentligt med utrymme på HDD och både processorn och grafikkortet räcker utmärkt för dina behov.

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb

Permalänk
Medlem

Funderar faktist också på en sådan dator till min moder, då hon driven ett företag och det verkar smidigt för henne med liten skärm. Samt den är rätt så kraftful.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless

Permalänk
Medlem

beställde mig en sådan i förrgår.

Dustin home har kampanj på den nu
http://www.dustinhome.se/pd_5010189255.aspx?

Permalänk
Medlem

Ni som beställt datorn (dv3550):

Har ni även tagit HPs extra försäkring på 3år? Jag funderar på om man borde lagt till det..

Permalänk
Medlem

Nej den missade jag :/

vad innebär försäkringen då?

Permalänk
Medlem

Den innebär förlängd och service på plats. Jag tog den inte heller, jag har aldrig tagit extraförsäkring men tänkte bara kolla om ni skulle få mig att ändra mig.

Det är ju ändå 2 års försäkring i sverige väl?

En till fråga bara: Vilket minne ska man köpa om man nu vill ha 4gb minne till burken efter ett tag?

Permalänk

hmm var och klämde på den idag, känns en aning plastig, kommer den hålla ett par år må tro ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=oopeteroo=-
hmm var och klämde på den idag, känns en aning plastig, kommer den hålla ett par år må tro ?

Själv tycker jag inte att den känns plastig. Har en HP 6000 serien som känns ungefär likadan som dv 3550 och min håller hur bra som helst.

Mahti: Du ska köpa en st 2 GB SODIM DDR2 minne .

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb

Permalänk
Medlem

Vad ska man ha för Mhz på minnena och vad är det på dem som sitter i?

Vill helt enkelt ha minnen som passar burken mest och ger bäst prestanda. Och detta mer er hjälp då vare sig minnen eller bärbara datorer är min starka sida

Permalänk

någon som har fått sin dv3550 än ? och kan göra en temperatur check på gpu och cpu ? hur är det att ha datorn på knät ? fläktljud ?

Permalänk

Efter att den varit igång i några timmar: (speedfan)

GPU 44 grader
HD 35 grader
Temp 1 39 grader
Temp 2 44 grader
Core 0 36 grader
Core 1 36 grader

Visa signatur

Mvh, Jakob

Permalänk

verkar ju hur bra som helst tack för temperatur infot hur varmt är det typ under laptopen ? typ kan man ha den i knät utan att det känns ? och har hört både postitivt och negativt om fläkt ljud, när jag klämde på den i siba så hörde man inte ett skit, dock vare på idle med... hur är det när man surfar och har msn igång ?

Permalänk

Jag har den inte i knät så mycket. Det blir för varmt efter ett tag helt enkelt. Jag åker nog och köper IKEAS laptop-kudde nästa vecka faktiskt...

Fläkten hörs men inte så att det stör. En surrande ljud utan övertoner. Värmen skickas ut på vänster sida.

Visa signatur

Mvh, Jakob

Permalänk

jasså jag som trodde den var svalare än så hmm syftade du på idle om fläkt ljud ?:P för när det hördes inte ett ljud när jag var i butiken iaf knappt när jag äns ladde örat mot datorn

Permalänk

Lite skillnad på en stökig butik och ett knäpptyst vardagsrum..? Ljudet är inget problem.

Jag har aldrig haft en laptop jag kan ha i knät längre stunder... Och då börjar jag närma mig tvåsiffrigt...

Visa signatur

Mvh, Jakob

Permalänk

Jag tänkte precis beställa en DV3550 från Dustin fö 7 990:-

Men jag undrar vilka spel man kan lira på ett ungefär, kan jag lira Team Fortress 2 t ex med riktigt flyt i grafiken?.

Jag hittade en Acer Aspire 593G som tydligen har ett 9600M GT(!), och den kostar ju exakt lika mycket som DV3550.

Hm, känns som att 593G borde vara mycket bättre då, iallafall till spel och sånt. Eller?

Snabba svar uppskattas, tänkte beställa idag! Är beredd att slänga ut runt 8 000:- iallafall. Skulle vara fint om man kunde gejjma utan problem på den.

*Edit* En sak till, är den modellen från USA av DV3550 "bättre" prestandamässigt också? eller är det bara att knapparna lyser.

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk

om du ska ha datorn till spel är det utan tvekan acern

Permalänk
Medlem

Är storleken inget problem så ska du ta acern. Men vill du bära med dig datorn ofta så är dv3550 ett mycket bättre val enligt mig.

Fick min på posten idag och sitter med den nu. Storleken är perfekt och fläkten stör inte alls.

Kom på en sak nu när jag skriver för första gången. Fingeravtrycksläsaren håller på och låter för att min hand pillar på den.. kan man stänga av den på något enkelt vis när man håller på och skriver?

Får vänta med att köpa minne då jag fick höra att 32 bitars vista inte klarar av med än 3gb minne ändå (stämmer detta?). När windows 7 kommer så ska jag nog satsa på en sådan i 64 bitars version.

Permalänk
Medlem

Jag sitter åxå på den just nu, och även jag kommer åt fingeravtrycksläsaren lite då och då. Använder den inte så jag har funderat på att avinstallera den.

Fläkten störs jag inte av, visst man hör ett svagt brus när det är knäppt tyst men inget man stör sig på.

Tänker åxå köra som "Mathi" med minnet. Är inte så överförtjust med Vista, vill helst trycka in XP på den, men ska ge Vista en chans. Windows7 i 64bits version och mer minner när 7an kommer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mahti
Är storleken inget problem så ska du ta acern. Men vill du bära med dig datorn ofta så är dv3550 ett mycket bättre val enligt mig.

Fick min på posten idag och sitter med den nu. Storleken är perfekt och fläkten stör inte alls.

Kom på en sak nu när jag skriver för första gången. Fingeravtrycksläsaren håller på och låter för att min hand pillar på den.. kan man stänga av den på något enkelt vis när man håller på och skriver?

Får vänta med att köpa minne då jag fick höra att 32 bitars vista inte klarar av med än 3gb minne ändå (stämmer detta?). När windows 7 kommer så ska jag nog satsa på en sådan i 64 bitars version.

Ok, tror det blir en sån DV3550. Ska precis trycka beställa.

Får hoppas det inte blir nå strul, om ni skulle dra en gräns, vilka spel pallar den? jag antar att Crysis är lite väl mycket, men Source då, är det nått den fixar utan problem?

Övertyga mig gärna lite till varför man skall köpa denna istället för 593G, är det enbart för storleken eller?

Tack på förhand!

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Har inte haft tid att testa några spel på den, är det CS:Source du tänker på eller?

Kanske hinner med att installera det i morgon och testa om du vill

Permalänk

Ofan, näh, jag tänkte beställa nu innan jag ska sova.....måste jobba 05:00.

Sitter och hetsläser nu om den för att få en bättre bild, men jag tror jag ska beställa den. Men den borde väl klara WC3 och sånt iallafall utan problem

Visa signatur

Snabbare än Bolt på Jolt ⚡

Permalänk
Medlem

Jag har inte heller testat några spel på den ännu. Har en xbox360 som jag lirar på så det är tunnt med pc spel hemma, fast får väl ta och skaffa mig en del nu när man ändå kan lira

Om någon kan intyga att sidan http://www.systemrequirementslab.com/referrer/srtest är säker så kan jag gå igenom några spel där...

ps. går ni bara igenom kontrollpanelens "lägg till ta bort" för att ta bort alla kassa program från HP mm som man inte behöver?

Permalänk
Medlem

Tror jag oxå ska beställa en DV3550, den har ju penryn, hdmi och n-draft + att den är liten, duger för mig
Bluetooth är 2.0 fast det finns 2.1 ute nu såg jag på macbook.

Iaf har den firewire???
På prisjakt står det ja och på dustin nej.

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mahti
...
ps. går ni bara igenom kontrollpanelens "lägg till ta bort" för att ta bort alla kassa program från HP mm som man inte behöver?

Jag satt och gick igenom "lägg till ta bort" och avinstallerade en hel program och en del spel

Permalänk
Medlem

Har den firewire uttag?

Tack så mycket

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shay
Jag satt och gick igenom "lägg till ta bort" och avinstallerade en hel program och en del spel

Ta inte bort HP Media smart bara, då slutar fjärren och volymknapparna på datorn att funka. Eller är det någon som lyckats?

Kan man ta bort Wireless assistent utan problem?

Visa signatur

Mvh, Jakob

Permalänk
Medlem

Om man nu tar bort en massa program så kommer dom väl tillbaka med "Recovery" från D ifall man har lust att göra om allt igen?

ps. man fick inte med Office paket va? (ändå är det förinstallerat?)

Vet ni någon bra sleeve som passar datorn bra?

Edit: Förutom sleeven, någon som har denna väska:
STM Laptop väska

Edit2: Hur väljer man att datorn fortsätter vara igång fast man viker ner skärmen? tex då man vill koppla in extern skärm..

Edit3: Har ni kvar Norton antivirus (mm.)?

Efter alla dessa "edit" så kände jag att det skulle vara på plats med ett tips. Dustin har en "sleeve" som jag frågade om förut för 99:-, vilken man får för 70:- och gratis frakt som student Får se om den är bra sen.

Permalänk

Ja dom kommer tillbaka med recovery. Det brukar vara en testversion av office som är installerat, 60 dagar tror jag.

Visa signatur

HP Pavilion dv6756eo > Core 2 duo T7250 > 2 gb 667Hz ram > 250 Gb 5400 rpm Hdd > Geforce 8400 M GS 256 mb