Permalänk
Medlem

Vilka kablar?

Tänkte dra lite kablar till tv:n och klona skärmen från datorn.

Använder en sån här ut från mitt nvidia kort (Fast min har s-video med):

Den vart kopplad till en sån här:

Men när jag använder den kombinationen blir det inge färg, kan bero på att tv:n inte klarar av s-video?

Provade även att dra en s-video kabel till en sån här scart grej:

Vilket resulterade i mycket dålig färg&bild.

Bilden&färgen vart bättre när jag satte i en vanlig gul bildkabel mellan ena av de blåa,gröna,röda kablarna från grafiken till scart kabeln samtidigt som s-video kabeln satt där.

Lite krångligt kanske, och tänkte köpa någon annan kabel att prova, men vad ska det vara för kabel?

Vore väldigt snällt om någon kunde lösa den här konstiga gåtan för mig.
Datorspec står i sign.

/Anton

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Inaktiv

Har du provat att ändra i inställningarna för tv-out-signalen från grafikkortet?
Prova annars att ändra från s-video till composite.

Det funkar på min stationära, dock räckte det inte för min bärbara. Till den var jag tvungen att köpa en liten adapter, sen funkade det.
Dock kommer jag inte ihåg var jag köpte adaptern, men det var på någon av elektronikkedjorna.

Permalänk
Medlem

Vad är det för TV du har??? Om det är en LCD skall du inte köra s-video...

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Riddaren
Har du provat att ändra i inställningarna för tv-out-signalen från grafikkortet?
Prova annars att ändra från s-video till composite.

Det funkar på min stationära, dock räckte det inte för min bärbara. Till den var jag tvungen att köpa en liten adapter, sen funkade det.
Dock kommer jag inte ihåg var jag köpte adaptern, men det var på någon av elektronikkedjorna.

Men det finns ju ingen composite kabel på 7pins kontakten?
bara s-video och blå,grön,röd kontakterna.

Nej jag har ingen LCD utan en gammal daewoo 28" som har en 6år på nacken.

Visa signatur

AMD64 Venice 3200+ @ 2640 Mhz | Asus A8N-E | Msi Geforce 6600 @ 355/1196 Mhz | 2x512 3200 kingston 2.0-2-2-6-T1 @ 200Mhz | 80 gb maxtor

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av knoxz
Vad är det för TV du har??? Om det är en LCD skall du inte köra s-video...

Varför ska man inte köra S-video till en lcd tv? vad ska du ta för kabel annars?
Har nu från min dator till tv:n genom en s-video, kanonbild och inga störningar vad jag kan se.

Visa signatur

Overloaded

Permalänk

För att en LCD tv oftast har antingen en VGA, DVI eller en HDMI ingång och alla dessa ger ju bra mycket bättre bild än S-video.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk

Kanske lät lite spydigt när jag frågade, inte min tanke, bara nyfiken.
Min tv har ju Hdmi ingång men det blir dyrt att dra en sån 10m har datorn i ett annat rum och ska man dra det snyggt så måste man dra kabeln 10m.

Visa signatur

Overloaded

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle_p40
Kanske lät lite spydigt när jag frågade, inte min tanke, bara nyfiken.
Min tv har ju Hdmi ingång men det blir dyrt att dra en sån 10m har datorn i ett annat rum och ska man dra det snyggt så måste man dra kabeln 10m.

Men skillnaden är 480i mot 1080p.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk

Finns HDMI så självklart ska du använda det.

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS