Högskoleval - Speldesigner (läsa brett först dock)
Go kväll!
Behöver hjälp av Sweclockers kollektiva medvetande. Snart klar med gymnasiet och då bär det av till högskola/uni. Men är osäker på vad man ska välja.
På sikt
Vill absolut bli speldesigner där jag kan tänka mig att axla en del olika roller. Håller redan på med leveldesign och närmar mig sakta professionell nivå i det, men kan även grundläggande 3D och programmering. Har främst siktat på att bli en välutbildad nivådesigner som; kan skapa nivåer som både är spelmekaniskt funktionella och som är grafiskt tillfredsställande samt kunna göra alla "props" (statiska modeller) på egen hand. Även sköta all form av scripting som uppkommer.
Är också bra på att jobba med helheter samt att styra upp och slutföra. Är ofta den som innehar ledarrollen i många sammanhang, frivilligt eller ofrivilligt.
Vad jag vill läsa
Jag har kikat på "speldesign"-utbildningar men alla verkar mer eller mindre tveksamma och före detta elever som uttalar sig är antingen måttligt nöjda eller besvikna. Verkar som det hamnar mycket BS på schemat. Har även kikat på olika grafiska utbildningars "showcase" där de valt ut de finaste alstren (nivåer). Imponerade föga och vill inte spendera 2 år med att repetera vad jag redan vet (fanns små guldklimpar dock, men var i minoritet). Osv.
Letar efter en utbildning som, förutom att vara bra och känns meningsfull, består av två komponenter:
- Programmering, utveckling, design etc (och/eller)
- Projektledning, administrativt arbete, ekonomi (ekonomi för t ex budgetering i projekt)
Alltså, samtidigt som jag sköter 3D och leveldesign på egen hand vid sidan av får jag kunskap om programmering och utveckling men också det som behövs för att kunna anställas som ansvarig för ett design team/en mindre avdelning.
Det här är vad jag fnulat på. Har jag tänkt klokt (bortsett från att välja ett kompetenskrävande, ekonomiskt osäkert och lågavlönat arbete)? Vad bör jag undvika? Har ni förslag på linjer?