Missnöjd med Steams priser?

Permalänk
Medlem

Missnöjd med Steams priser?

För er som inte vet så har STEAM infört en policy där dom har en så kallad "Europe Local Currency".
Detta hade varit okej om dom nu hade ändrat priserna så att dom stämde med den amerikanska eller för den delen den europeiska marknaden, men det är icke så.
Ett spel som tidigare kostade 49.90 dollar kostar nu 49.90 euro. Och då ska du även betala skatt på det.

(GTA4 exempel 49.90EU)

49.90 USD = 37.77 EU

49.90 EU = 65.92 USD
_______________________________________

49.90 USD = 401.69 SEK

65.92 USD = 530.65 SEK

Gta4 kostar ca 400kr idag och då får du det på skiva och allt.

Inte nog med det så har UK andra priser vilka är på samma nivå som USAs.
Detta är enligt mig oacceptabelt. Och inte bara enligt mig utan enligt EUs lagar.

För er som är intresserade så finns det en ganska utförlig tråd om detta.
http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=770231

Klagomål kan ni skicka till EU kommissionen här: (En sak ni ska nämna är att enligt EU lag så måste alla länder som är medlemmar i EU ha tillgång till en webshop som t.ex är baserad i UK. I dagens läge så har UK en helt egen marknad som resten av EU inte kommer åt. Vilket är ett brott. UKs marknad håller likvärdiga priser med USAs.)
http://ec.europa.eu/competition/forms/consumer_form.html

Ett exempel hittar ni här:
http://steamunpowered.eu/example.html
http://img111.imageshack.us/img111/3995/formia1.jpg

Mer info:
http://se.youtube.com/watch?v=NV3NQiZFO1k
http://www.steamunpowered.eu/

Tackar för mig.
Gör det rätta. Visa att ni är missnöjda.

Permalänk
Medlem

Skatten är numera inräknad i priset vilket gör att det inte alls blir en sådan drastisk ändring, läs på lite innan, eller gör som jag, testa.

STEAM är fortfarande unikt och värt sitt pris dock, en skiva håller i ca 2 år, ett spel från steam håller tills inte internet finns längre.

Permalänk
Medlem

Riktigt bra! Tack för länkarna! Har skickat in ett klagomål *evil*

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Skatten är numera inräknad i priset vilket gör att det inte alls blir en sådan drastisk ändring, läs på lite innan, eller gör som jag, testa.

STEAM är fortfarande unikt och värt sitt pris dock, en skiva håller i ca 2 år, ett spel från steam håller tills inte internet finns längre.

Så du påstår att de rippoffs som steam erbjuder är rättvisa? Du tycker förmodligen också att du ska betala mer för musik bara för att du laddar ner den än att du köper den i butik. Och har din produkt som ett fysiskt föremål.
Jag vet inte vad du gör med dina skivor men jag har skivor från 95 som fortfarande funkar idag.

Enligt EU lag så får dom inte stänga in oss i olika delar. T.ex Om UK har en egen steam shop så måste resten av europe komma åt denna. Det är inte så. UK betalar mycket mindre än vad resten gör. Vilket kan klassas som diskriminering.

Och angående skatten. Vissa länder t.ex Norge har ingen skatt på internetbaserade köp. Vet inte om det bara gäller mjukvara eller allt. Så det är inte rättvist att dom ska betala såkallad inräknad skatt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
Så du påstår att de rippoffs som steam erbjuder är rättvisa? Du tycker förmodligen också att du ska betala mer för musik bara för att du laddar ner den än att du köper den i butik. Och har din produkt som ett fysiskt föremål.
Jag vet inte vad du gör med dina skivor men jag har skivor från 95 som fortfarande funkar idag.

Enligt EU lag så får dom inte stänga in oss i olika delar. T.ex Om UK har en egen steam shop så måste resten av europe komma åt denna. Det är inte så. UK betalar mycket mindre än vad resten gör. Vilket kan klassas som diskriminering.

Och angående skatten. Vissa länder t.ex Norge har ingen skatt på internetbaserade köp. Vet inte om det bara gäller mjukvara eller allt. Så det är inte rättvist att dom ska betala såkallad inräknad skatt.

ärligt talat skiter jag faktiskt i det, en femtiolapp hit och dit, en hundring hit och dit, steam är värt det imho, ripoff eller ej det är fortfarande värt varenda krona för mig. Lägg på en 30% till, fortfarande skulle jag föredra steam framför en ömtålig skiva. Har man inte snabbt bredband eller helt enkelt prioriterar plånboken före bekvämlighet och lyx så javisst. Sen tycker alla olika, irl skivor är najs också för en del.

Permalänk
Medlem

Så du hade betalat 800 kr för ett spel som du i en affär kan få för 350-400 kr. Är du någon sorts miljonär eller?
Steam är bekvämt. Ja. Lyxigt? Nej.

Hela poängen med tjänster som steam är att det ska bli billigare och smidiagre för en konsument. Du slipper alla mellanhänder. Boxen och manualen behöver inte tillverkas vilket leder till lägre kostnader.
Du har fortfarande server kosnader men jag tvivlar starkt att dom är så höga så att du måste hålla så höga priser. Om dom nu är höga. Hur kommer det sig att priserna var så pass lägre innan? Ren bullshit om du frågar mig.

Men du har rätt. Alla tycker olika. Dina pengar.
Jag å andra sidan tycker med plånboken när jag köper något. Detta är oacceptabelt.

Permalänk
Medlem

Steam har sina plus, gillar bekvämligheten att kunna köpa mig ett spel när jag känner för det och få det "hemsickat och färdiginstallerat" direkt in i datorn, samt service för automatisk updatering av spelet jag köpt, allt jag behöver göra är att betala ca 50-100kr mer än i affären. Ja eller, ibland så kan det faktist vara billigare. Men istället för att ge mig ut i snön och ta diverse bus/tåg för att ta mig fram till en återförsäljare så går jag ut i köket, fixar en kopp te ett par mackor medans mitt 100mbit gör sitt...

Lätt värt den extra lilla pengen som kan tillkomma. Lyx!

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Medlem

Jag anser att "Man får iallafall en skiva om man köper det från en butik" är ett synnerligen dåligt argument. Jag föredrar att inte behöva använda skivor alls, så jag slipper byta fram och tillbaka, alternativt cracka spelen, det är mycket bättre att bara ha dem på en plattform online och kunna installera spelen var som helst efter eget godtycke.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Som Lcars säger så kan jag bara hålla med, förövrigt kommer det bli skönt när det är dags för att formatera om datorn, bara att starta steam och sätta igång att ladda ner sina spel igen. Att slippa leta fram sina skivor som för mig alltid har en tendens att försvinna!

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Medlem

Att inte få en skiva (eller något annat fysiskt föremål) är inte nödvändigtvis dåligt. Dock ser jag ingen bra anledning till att Steam skulle behöva vara dyrare på grund av att man inte får en skiva.

Som jag ser det finns det ingen bra anledning alls att Steam skulle vara dyrare, de verkar bara ha bestämt sig för att europeerna kan betala mer och tar ut betydligt högre pris från dem.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag tror ni missar trådskaparens poäng. Visst är steam smidigt och bekvämt och kan vara värt några korvören extra (fast man undrar ju hur mycket de sparar på att inte behöva trycka skivor, boxar eller manualer. Det borde kanske motsvara det man betalar "extra" för själva tjänsten) Det handlar väl om att steam sätter EUR=USD och låter alla som inte betalar med USD eller GBP få betala ett högre pris för samma produkt.
Det är ungefär som att om jag ägde en affär så skulle jag lägga till 20% på priset för alla som kommer från Stockholm, Göteborg eller Malmö.. är det rättvist tycker ni?
De flesta mmorpg som jag spelat gör också såhär med månadskostnaderna, till exempel AoC är betydligt dyrare per månad i EU än i USA, och jag tycker det är förkastligt. Varför ska man betala mer för samma produkt eller tjänst beroende på var man bor? För steams del handlar det väl inte om några extra kostnader att installera på en dator i Madrid än en i Seattle?

Edit: typos

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Köp inte spel från steam då? Än så länge har vi alla fall en fri marknad, så det är väl deras ensak hur de prissätter deras sortiment.

Köper mindre folk spelen från steam efter ändringen så ser dom ju själva att folk är missnöjda.

Permalänk
Medlem

Sen verkar det vara ett missförstånd om vem som sätter priserna, det är spelutvecklarna och inte steam som sätter dom.
Sen att priserna i övrigt är lite högre än i butik beror på att spelkedjor världen över sagt att dom ska bojkotta att sälja spel om dom nu säljs billigare genom de olika onlinetjänster som finns idag vilket suger, men dock så verkar det som THQ nu går imott detta med Dawn Of War 2 som redan blivit borttaget ur gamestops sortiment i USA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill

håller tills inte internet finns längre.

Säg det om 2 år =/

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
ärligt talat skiter jag faktiskt i det, en femtiolapp hit och dit, en hundring hit och dit, steam är värt det imho, ripoff eller ej det är fortfarande värt varenda krona för mig. Lägg på en 30% till, fortfarande skulle jag föredra steam framför en ömtålig skiva. Har man inte snabbt bredband eller helt enkelt prioriterar plånboken före bekvämlighet och lyx så javisst. Sen tycker alla olika, irl skivor är najs också för en del.

Det handlar inte om någon femtilapp hit en hundring dit för det gör man av på allt möjligt skit, fan man kan ju bara gå utanför dörren så är plånboken tom. Alla har råd med en hundring hit o dit men det är just sättet att de ska ha olika priser för olika människor. Det är inte rättvist.

Permalänk
Medlem

Jo där håller jag med her helt, samma pris bör/skall det ju vara för alla.

Visa signatur

[System] |Crosshair lll formula | BEx4 955 3.2Ghz | HD 6870 | 8gig ddr3 | X25-M 80gig G2 | 2x1TB | Antec 1200 | Corsair 650W | 24' '+ 24'' | win7 x64
[Laptop TimlineX 4820] 14'' | 5650 | i7

Permalänk
Medlem

vad händer om man reggar sitt konto som amerikan osv? känner den av att man sitter i sverige eller går den efter vilket land man väljer?

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimmeh
vad händer om man reggar sitt konto som amerikan osv? känner den av att man sitter i sverige eller går den efter vilket land man väljer?

jag tror de tar reda på vilket land du är i genom ip adressen.

men du kan använda en proxy som finns i amerika för att komma åt deras billigare shop men har läst att man blir bannad då.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Alla har råd med en hundring hit o dit men det är just sättet att de ska ha olika priser för olika människor. Det är inte rättvist.

Problemet är väl att "rättvisa" sällan är någon särskilt eftertraktad företeelse; givetvis vill man få kunderna att betala så mycket som möjligt, och i Europa är man beredd att betala mer för mjukvara än i till exempel USA. Det är inget nytt fenomen.
Här är en slashdotdiskussion i ämnet: http://tech.slashdot.org/article.pl?sid=08/07/29/1244259

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Finns redan en ganska stor tråd om det här

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Sötast

Jag håller med om att det känns riktigt fult att vi européer ska behöva betala mer.

MEN! Det gör vi redan, på nästan precis allt annat!

Varför importerar folk allt från cdskivor,spel till bilar?

För att Europa betalar i överlag mycket högre pris på precis allting.

Spel är dyrare, film är dyrare, konsoller dyrare.... Det är mer regel än undantag att våra pengar ska försvinna.

DET ogillar jag.

Steam har egentligen bara vänt sig och följt strömmen, inte tvärtom.

Permalänk
Medlem

Jag köpte , eller förbeställde left 4 dead genom steam . då kostade det $44.99
istället för $49.99 ( preorder förmån)

sen lite senare i köpet så tillkom den svenska skatten , bäm! så gick priset upp i $56 !
det omvandlat till kronor vid köpets tidpunkt blev 439 kr.

köper man left 4 dead på steam nu för 44.99 euro ( då är skatten inräknad från början) så blir det 475 kr.

aningen dyrare är det alltså. skulle vara skönt om man fick välja vilken valuta man vill betala med istället.

Edit : hade jag inte haft pre-order förmånen så skulle nog priset vara ganska jämt med det pris det kostar idag med euro

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Avstängd

en skiva håller i 2år? fan gör du med skivorna?

Här om dagen installerade jag Win95 och Half-Life med skivor..

Har en 20år gammal CD skiva med musik som låter bra än.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Kan man inte bli bannad från steam?

Vad händer då med spelen man köpt?

Kan man fortfarande spela dom offline/single player?

Permalänk

Jag håller med om att det är tråkigt att priserna är lite dyrare än innan, ja lite. I era omvandlingar har ni inte räknat med skatten som tillkommer i usa. Då blir det runt 60 kr i prisskillnad.

Att priserna sen är sjukt mycket dyrare i allmänhet på steam kan jag hålla med om, men det har redan förklarats. Det är inte valve som sätter priserna på betshedas spel tex. Och som sagts så är spelbutiker att skylla för de dyra priserna då de vägrar sälja spel om de är billigare via steam.

Tråkigt för min del då jag älskar steam,avskyr skivor till spel plus att jag har 6 mil enkel resa till nämsta vettiga spelbutik.

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hamre
Kan man inte bli bannad från steam?

Vad händer då med spelen man köpt?

Kan man fortfarande spela dom offline/single player?

Ja, man kan till och med multispela så länge man hittar servrar som ej är skyddade.
https://support.steampowered.com/kb_article.php?ref=4044-QDHJ...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
...ett spel från steam håller tills inte internet finns längre.

Om man läser det "subscriber agreement" som hör till steam (http://store.steampowered.com/subscriber_agreement/) så ser man följande:

"2. In the case of a one-time purchase of a product license (e.g., purchase of a single game) from Valve, Valve may choose to terminate or cancel your Subscription in its entirety or may terminate or cancel only a portion of the Subscription (e.g., access to the software via Steam) and Valve may, but is not obligated to, provide access (for a limited period of time) to the download of a stand-alone version of the software and content associated with such one-time purchase."

Med andra ord så kan Valve alltså när som helst välja att sluta att tillhandahålla spelet för nedladdning och du blir blåst på pengarna. Det är alltså betydligt säkrare att köpa den fysiska skivan.

Permalänk

STEAM är skit enkelt uttryckt (enligt MIG ja). Iallafall i dagsläget när man kan köpa spelen billigare i butik och DESSUTOM få dem i handen. Det tycker iallafall jag är mer värt.

För er som inte vill ha några fysiska media så kan jag förstå att ni tycker om STEAM. Men själv så tycker jag inte om "internetkravet". Man SKA kunna installera sina spel NÄR man vill. Och det kan man inte göra med STEAMspelen. =/

Permalänk
Medlem

Jo visst har vi alltid betalat mer här i EU men nu får vi betala grymt mycket mer. Sen dom som inte betalar skatt är påtvingade en inräknad skatt. Känns som om dom spottar oss i ansiktet och sedan tror att vi ska tacka dem och gå därifrån glada.

Angående proxy. Det finns inget som säger att man inte får använda proxy i deras EULA men steam har bannad folk som har testat detta. Så det är inte rekommenderat. Någon kommer förmodligen stämma steam välldigt snart.

Permalänk
Avstängd

så mycket att säga om det förutom att jag köper alla mina spel via STEAM, tycker ni nu ätt det är så dyrt så är det ju faktiskt intge svårare än att ni inte behver köpa.

Varför haka på STEAM? varför inte haka på WOW ist!ället där man betalar över 100kr i månaden

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]