Förslag: Avskaffa skatt på frukostverksamhet

Permalänk
Glömsk

Förslag: Avskaffa skatt på frukostverksamhet

Mina politiska trådar brukar handla om ganska stora ämnen. Tänkte därför som variation skapa denna tråd, om en mycket mindre, mer bagatellartat problem.

Mitt förslag: All verksamhet som uteslutande säljer frukost slipper betala skatt.

Den som driver en enskild firma i Sveirge måste betala ungefär 60% i skatt. Detta innebära att väldigt många mindre verksamheter inte är ekonomiskt hållbara.

En sådan tjänst som jag eftersöker är personer som säljer billig frukost. Korvgubbar kan stå och sälja hela dagen, men frukostgubben kan bara vara verksam vid en tidpunkt på dagen.

Jag vill se extraknäckande mormor:ar som säljer två toast och ett äpple för en överkomlig summa, utan att pressas ner av skatter och olika redovisningskrav. Skulle inte det vara en trevlig tjänst?

Dessutom är det ju bra för produktiviteten om folk äter frukost!

Vad säger ni?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Re: Förslag: Avskaffa skatt på frukostverksamhet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Mina politiska trådar brukar handla om ganska stora ämnen. Tänkte därför som variation skapa denna tråd, om en mycket mindre, mer bagatellartat problem.

Mitt förslag: All verksamhet som uteslutande säljer frukost slipper betala skatt.

Den som driver en enskild firma i Sveirge måste betala ungefär 60% i skatt. Detta innebära att väldigt många mindre verksamheter inte är ekonomiskt hållbara.

En sådan tjänst som jag eftersöker är personer som säljer billig frukost. Korvgubbar kan stå och sälja hela dagen, men frukostgubben kan bara vara verksam vid en tidpunkt på dagen.

Jag vill se extraknäckande mormor:ar som säljer två toast och ett äpple för en överkomlig summa, utan att pressas ner av skatter och olika redovisningskrav. Skulle inte det vara en trevlig tjänst?

Dessutom är det ju bra för produktiviteten om folk äter frukost!

Vad säger ni?

Jo, det hade ju varit bra, var inne i på ett liknande spår för bilindustrin i någon annan tråd här men blev överkörd av upprörda sweclockare Tycker gott att skatterna kan sänkas för företag, säkert fler företag som skulle kunna bli lönsamma om skatterna var lägre.

Permalänk
Medlem

Det vore förvisso trevligt, men jag tror att alla extraknäckande mormödrar skulle knäckas av snabbfrukostkedjor som också skulle slippa skatt.
McDonald's skulle snart ha ett dotterbolag som enbart sysslar med frukost och som delar lokaler med "vanliga" McDonald's. Sedan kan mormor extraknäcka där.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Re: Förslag: Avskaffa skatt på frukostverksamhet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

Jag vill se extraknäckande mormor:ar som säljer två toast och ett äpple för en överkomlig summa, utan att pressas ner av skatter och olika redovisningskrav. Skulle inte det vara en trevlig tjänst?

Personligen tycker jag att "mormor" som troligtvis har slitit hela livet förtjänar att få leva drägligt på sin pension sina sista år utan att behöva ställa sig utomhus o kränga mackor. Om hon inte envist vill självklart.

Skulle istället kunna tänka mig ett upplägg där arbetslösa får skatterabatt om de drar igång en viss typ av verksamhet som gynnar samhället.

Att ge en generell rabatt för alla ser jag ingen nytta i, punktmarkera då hellre utsatta grupper som får möjlighet att tjäna pengar.

Permalänk
Medlem

Frukost är viktigt. Om folk i allmänhet åt en bra frukost skulle folk i allmänhet må bättre och orka mer. Win - win.

Jag vill ha drive-in med mannagrynsgröt med sylt och mjölk, ostfralla och kaffe.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

låter som en hyffsat bra ide faktiskt:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Skulle istället kunna tänka mig ett upplägg där arbetslösa får skatterabatt om de drar igång en viss typ av verksamhet som gynnar samhället.

Att ge en generell rabatt för alla ser jag ingen nytta i, punktmarkera då hellre utsatta grupper som får möjlighet att tjäna pengar.

Då är de väl inte arbetslösa längre? Det blir ett bra moment 22 på den där skattereduktionen, hehe.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

mrc:s konfiguration av förslaget lät ju vettigt:)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Då är de väl inte arbetslösa längre? Det blir ett bra moment 22 på den där skattereduktionen, hehe.

Vill du ha ett svar på din fråga?

Permalänk
Medlem

Men då borde ju allt som främjar hälsan vara skattefritt....

Cyklar, gym, medicin, vård(ej driven av landstinget), osv..

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Men då borde ju allt som främjar hälsan vara skattefritt....

Cyklar, gym, medicin, vård(ej driven av landstinget), osv..

snälla, gå inte för offtopic direkt, detta är en väldigt specifierad tråd så att säga:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd

Inte en så dum idé på småförsäljningar. Minskad byråkrati och slopad skatt för dessa.

Varför jag inte tycker att det bör gälla generellt tog Ilja upp bra.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Tycker jag låter som en bra idé.
Vet själv när man jobbade som service-tekniker innan, hur guld värt det är med en trevlig frukost innan man åker ut och jobbar.
Speciellt ett ställe i Linköping där man kan få sig en rejäl macka för en billig peng

Iofs tycker jag att det är mycket vi kan avskaffa skatterna på. Men en bra början iaf!

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
snälla, gå inte för offtopic direkt, detta är en väldigt specifierad tråd så att säga:)

Det förstår jag också, men det var en jämförelse och inget sidospår.

Jag tycker inte att man kan legitimera en skatteslopning med att det är hälsosamt, därför att då skulle man samtidigt legitimera det i många andra branscher.

Om det däremot vore för att det är trevligt med billig frukost så är det väl en annan femma! Fast då pratar vi om fantasipolitik, men det är skönt med sånna trådar ibland också för att koppla av.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Vill du ha ett svar på din fråga?

Om du vill!

Angående ursprungstråden så tycker jag det är en bra idé. Det är inte alltid man orkar fixa frukost och man drar sig för att handla en köttbullsmacka för 39:-, så då går man hungrig till lunch istället.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Angående ursprungstråden så tycker jag det är en bra idé. Det är inte alltid man orkar fixa frukost och man drar sig för att handla en köttbullsmacka för 39:-, så då går man hungrig till lunch istället.

Exakt! Jag hade avgudat om någon av er mormor stog och sålde frallor och bullar på tåg- eller busstationen. Istället för att springa in pressbyrån och stå i kö i 20 minuter för att köpa en bulle med två veckor gammal svettig ost för 39:-, så hade jag mycket hellre slängt fram en tia och köpt en varm hembakat fralla! Hur det funkar politisk är en fråga men jag hade åtminstone vaknat och bara längtat efter min favorit-mormors fralla på morgonen!

Permalänk
Inaktiv

Varifrån får folk för sig att saker skulle bli jättebilliga och av jättehög kvalité helt plötsligt?

Låter som en rätt vettig idé men jag vet inte om den skulle realiseras på annat sätt än som Ilja beskrev den.

Permalänk
Medlem

Det skönaste är att äta frukost hemma. Mycket skönare än i bilen eller på tuben. Jag är oftast inte så morgontrött att jag inte orkar göra frukost, men det är det såklart många som är. Ibland gör jag allt på kvällen innan, så är det bara att ta ur kylen på morgonen och käk,a i princip.

Den bästa morgonen är att äta en god, redan tillagad, frukost och samtidigt lyssna på en bra och lugn skiva eller så. mmm YES!

Det är iofs en kul idé för de som tycker att livet alltid är för stressigt och måste äta på vägen til jobbet/skolan, för när man väl är framme hinner man oftast kanske inte äta.

Visa signatur

Bwoyar Quashi

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Varifrån får folk för sig att saker skulle bli jättebilliga och av jättehög kvalité helt plötsligt?

Låter som en rätt vettig idé men jag vet inte om den skulle realiseras på annat sätt än som Ilja beskrev den.

Ta baljan t.ex. Jochen där är en perfekt frukostmacka som lätt håller en mätt till lunch, för bara 19 spänn. Hur bra som helst! Det priset och den kvalitén räcker gott och väl för att jag skulle köpa färdig frukost mycket oftare.

För er som inte går på LiU (eller har gått där) så är baljan studentfiket.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Varifrån får folk för sig att saker skulle bli jättebilliga och av jättehög kvalité helt plötsligt?

Låter som en rätt vettig idé men jag vet inte om den skulle realiseras på annat sätt än som Ilja beskrev den.

för att kunna konkurrera med donkens frukost menyer behövs bland annat lägre priser och slopar man skatterna på frukostverksamhet så får man ett lägre pris, lr?:)

om man slopar skatten för småföretagare med frukost verksamhet så minskar väl risken att Illjas tankar slår in, lr?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Jo det hade ju varit en jättetrevlig sak. Men rent politiskt så är det nog egentligen svårt att försvara varför just den marknaden förtjänar det och inte andra.

Hur ska man göra då för en lunchresturang som då också vill börja med denna frukostverksamhet? Ska löner och inkomsten under frukosten då beskattas lägre?

Man skulle ju kunna göra så att pensionärer får stå vid gator och torg och sälja frukost skattefritt! Så då slipper de alla krångliga papper. Och bara ett tillstånd skulle behöva krävas. Då kanske de börjar sälja hemma. Mormor Gretas frukostbröd!

Edit: Men detta skulle ju inte heller fungera för då kunkurerar vi ut bagerierna på nolltid. Men de kanske också borde få frukostskatteavdrag för bröd är ju en frukostvara!:D

Nej det är inte lätt att vara rättvis. Det bästa är nog att ha det som vi har det nu.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Ta baljan t.ex. Jochen där är en perfekt frukostmacka som lätt håller en mätt till lunch, för bara 19 spänn. Hur bra som helst! Det priset och den kvalitén räcker gott och väl för att jag skulle köpa färdig frukost mycket oftare.

För er som inte går på LiU (eller har gått där) så är baljan studentfiket.

Jojo, men baljans personal tar ju betalt i kaffe och har gratis lokaler. Att inte ha några andra omkostnader än råvarorna gör det ju betydligt enklare att gå runt.

Sen betalar ju inte baljan någon skatt heller samt har inget vinstintresse. Men visst jag tycker också det vore trevligt med massa fik med baljan kvalité :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Jojo, men baljans personal tar ju betalt i kaffe och har gratis lokaler. Att inte ha några andra omkostnader än råvarorna gör det ju betydligt enklare att gå runt.

Sen betalar ju inte baljan någon skatt heller samt har inget vinstintresse. Men visst jag tycker också det vore trevligt med massa fik med baljan kvalité :).

Visst, men de gör inte Jochen själv. De är inköpta, så i de 19:- så finns redan en viss vinstmarginal för mackgöraren + arbetsgivaravgifter/egenavgifter osv.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd

Tror Ilja analyserade problematiken ganska fint.

Permalänk
Medlem

Låter ungefär lika vettigt som att höja skatten/extra beskatta för studenter eftersom deras plugg och student-trams är finansierat av skattemedel.

Nä men skämt åsido. Skatten är trist hög. Men vad är föredömligt? våra grannar i Danmark har en hårdare kultur, men deras skattetryck är ännu större.

Permalänk

Gillar idéen men ser problem som redan har nämnts, de existerande serveringarna kommer utnyttja det och varför just enbart för frukost? Det finns andra tjänster som att ta barn till skolan, passa barn, klippa gräsmattan, datoreparatör etc som ungefär är likadana.

Problemet med dagens system är att det motverkar "utsatta" folks förmåga att själva försörja sig helt eller delvis. Om man är arbetslös och tjänar pengar, så är det inte säkert att man får mer pengar om man är lagligt. (man får mindre bidrag, så man kanske totalt får mindre pengar) För personer som inte behöver vara rädd om bidragen, så är det för byråkratisk att vara laglig.

Dessutom har dagens politik fått folk att tänka knasigt, hur ofta hör man inte någon säga att det är ont om arbeten idag? Som att det just enbart skulle finnas ett visst antal arbeten. Det finns hur mycket arbetsbehov som helst idag (frukostförsäljning är ett bra exempel), men det finns arbetspolitik som motverkar. Sedan går inte alla arbeten leva på, men de skulle kunna komplettera folks nuvarande bidrag.
*edit*
Nu skötts många av dessa arbeten idag svart, men med laglig handel så kunde folk annonsera bättre om deras tjänster.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Finns ju det klassiska:

"Man höjer skatten på bensin för att folk ska köra mindre,
man har hög skatt på alkohol för att folk ska dricka mindre
och nu vill en sida höja skatten på arbete..."

Detta blir en klassisk skattedebatt, ursäkta

Som bud_bundy påpekar, efterfrågan på arbetskraft är hög, men varför skapas inte några fler jobb? Eftersom en politik där arbetsgivarna straffas med skatter hämmar arbeten istället för att gynna arbetslösa!

Visa signatur

Muf:are

Permalänk
Medlem

Frukost ska kosta över 10 SEK och under 20 SEK.
Den ska vara rik på vitaminer, mineraler, lätt fett, snabbt kolhydrat och smaka gott och få mig pigg fort. Den ska vara kall och frisk kännas som en nyttighetsbomb. Den ska bestå av bestämda delar mjölk.
Tror knappas någon annan än jag kan tillverka denna frukost ägnad mig.

Andra som ska ha kaffe och cigg efter ligg kan säkert hitta något skattereducerat i personalrummet, som Jerka ta't med sig på sin senaste utlandsvistelse (Åland).

Ska jag som mormor starta skattelättat högflygande företag genom att sälja kaffe och li... macka, så får jag ligga i.
10 skattereducerade småslantar per personal i fabriken ger mig 10 000 i veckolön.
Min pension är räddad och gammelfarmor staten klarar sig lika bra.

Vore ju kul fix idé om man kunde få igenom att endast enkilda företag med mindre än 3 anställda över 65 fick starta frukostreducerat skatteföretag.
Ja, det låter bra.

Själv har man funderat över om inte skattereducering för brunch vore något.
Som två flugor på smällen, dubbelt så kanonbra.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

En sak jag har tänkt på är varför inte fler företag serverar frukost till sina anställda. Kom att tänka på det när hörde att Upplands Motor gjorde det med sina bilmekaniker, det gör att de kommer i tid till jobbet på morgonen och höjer deras produktivitet, vilket bägge delarna är bra för företaget. Om jag någon gång kommer ha ett företag med flera anställda så blir det en självklarhet.

Visa signatur

Man kan inte få allt här i världen... men det vore ju dumt att inte försöka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sech
En sak jag har tänkt på är varför inte fler företag serverar frukost till sina anställda. Kom att tänka på det när hörde att Upplands Motor gjorde det med sina bilmekaniker, det gör att de kommer i tid till jobbet på morgonen och höjer deras produktivitet, vilket bägge delarna är bra för företaget. Om jag någon gång kommer ha ett företag med flera anställda så blir det en självklarhet.

Det där är ett tänk som alltför få tagit till sig.
Märkligt egentligen, ty ju närmare hem ett jobb ter sig, desto mer fäst blir arbetaren vid jobbet, vare sig den vill eller inte, vilket ger effekten att den håller sig kvar längre och presterar bättre, överlag allmänt.
Finns anledning till att vissa tar med sig levande växter till kontoret, har bild på kärringen/gubben vid datorn, har med sig sitt garn och stickor.

För oss som jobbar på fabrik så har vi för vana att ta till oss ett speciellt område om vi inte har en speciell uppgift, som vi gör till "hem" på jobbet och som vi faktiskt känner oss "hemma" vid/med.

Frukost, gym, vilorum, pool, växthus, lyxkaffe, verkstad, kök, finrum, tvätt, personliga skåp och allting smått gör att jobb blir hemma.
Nu kan inte varje småföretag ha gym till sina 6 anställda, men nog piggar lite lyxkaffe upp mer än det sump-sunket man har hemma?

Mer som kan skattereduceras/skattebefrias: http://www.idg.se/2.1085/1.205464/it-pigor-ska-bromsa-krisen

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.