Permalänk
Medlem

Hur mycket tid på matten?

Hejsan!

Jag har tänkt att studera till civilingenjör inom informationsteknik vid Chalmers.
Jag undrar nu hur många x antal timmar jag borde lägga ner på matten nu på gymnasiet för att förbereda mig så bra som möjligt? Jag har hört att när man pluggar Civilingenjör sitter minst 6timmar om dagen och pluggar matte? Borde jag i så fall också göra det?

Allt gott
Bryan

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gör det du ska och räkna de uppgifter som skall räknas, det borde räcka. Se bara till att du förstår det som gås igenom så är du nog så förberedd du kan bli.

Sex timmar om dagen är ganska mycket av en överdrift. Är nog mer rimligt med ett par timmar om dagen några dagar i veckan.

Edit; Sen är det klart, om du har svårt för matte kan det givetvis krävas mer tid, men det får du ju känna efter själv vad du känner.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Du kommer märka hur mycket just du behöver plugga när det väl börjat.

Räknar du uppgifterna i boken i den takt föreläsningarna tar upp kapitlen så är det inga problem.

Du behöver inte nödvändigtvis göra något speciellt nu, men det skadar ju inte.
Räkna mycket i de böcker som du får eller skaffa egna lite svårare böcker.

Permalänk
Medlem

Det bästa du kan göra på gymnasiet är väl att lära dig matten där så grundligt som möjligt. Överraskande många på högskolan klarar inte sina mattetentor på grund av att de inte behärskar enkla räkneregler.

Sen kan det vara en bra ide att införskaffa någon introduktionsbok i matematik som används vid någon högskola. Vad jag syftar på då är de böcker som i stort sett endast innehåller gymnasiematte, men är upplagda för att hjälpa övergången till högskolematten.

Problemet med matematiklen i gymnasiet är att den ofta inriktas alldeles för lite på förståelse utan mer på tradigt räknande efter någon färdig formel. Att räkna efter en färdig formel kan ju ändå en dator göra så mycket bättre..
Om man verkligen förstår något i matematiken så är det också mycket lättare att härleda det på egen hand om man skulle råka glömma någon formel. Dessutom blir det mycket mer intressant.

Det är i allmänhet rätt lite matte på civilingenjörsutbildningarna (såvida man inte väljer det som inriktning). Dock brukar det kännas som ett problem för många att de ofta försöker lära ut den matte som förekommer på rätt kort tid. Just då kan det antagligen bli en hel del matteplugg för många, speciellt om man har lite svårt för det.
Många brukar sitta i smågrupper och jobba långa tider. Dock blir det oftast mer pratande och fikande än jobbande..

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd

Med dagens mått räcker det att du smörar för läraren.

När du sedan kommer in i arbetsleden räcker det med att du böjer dig fram för chefen.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Hedersmedlem

En vanligt förekommande bok i inledande analyskurser: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144020562

Permalänk

Visst finns det dagar när man plöjer matte i 8-10 timmar på universitetet, men det går i perioder.

Jag skulle tippa att jag gjorde ungefär 1-2 timmar själv per lektionstimme och vi hade nog ungefär 6 timmar inplanerade per vecka per kurs. En kompis hade en bra uträkning för hur länge man satt och tentapluggade: Ca 1 dag (8-10 timmar) per kurspoäng, fast då hade vi inga andra lektioner.

Sen blir det ju givetvis mer om man har mer än en mattekurs parallelt. Men oroa dig inte nu. Det kommer när du börjar på universitetet.

Permalänk
Medlem

Hur som helst ska du inte få panik för att du inte ligger i fas med de rekomenderade uppgifterna.
Det gör man aldrig och det går bra ändå.

Permalänk
Medlem

Tillräckligt för att hänga med i takt med föreläsningarna, hur många timmar det blir beror på hur begåvad du är på matte.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Säger någon att dom pluggar sex timmar matte per dag så är nog föreläsningar och lärarledda lektioner inräknade. Det finns ingen människa som sitter sex timmar utöver det, om det inte är inför en tenta. Sen gillar folk i allmänhet att överdriva också.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan även ta dig en titt på PDF-filerna på denna sida:
http://www.chalmers.se/math/SV/utbildning/grundutbildning-cha...

Bra för att kontrollera att ditt gymnasie inte hoppar över något som Chalmers räknar med att du kan.

Permalänk
Medlem

rekommenderar dig att köpa boken "Calculus" http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0321270002 används på dom flesta universitetsorter.

Den ultimata matteboken...

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Hedersmedlem

Lånar tråden lite.

Känner att jag behöver fräscha upp mina kunskaper från Gymnasiets MaC. Någon som kan tipsa om en bra bok? Jag hade tänkt leta efter boken vi hade i just gymnasiet. Men jag har haft lite svårt att hitta.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Jag hade tänkt leta efter boken vi hade i just gymnasiet. Men jag har haft lite svårt att hitta.

Många har väl de här: http://www.adlibris.com/se/searchresult.aspx?search=quickfirs...

Annars är den här bättre, om det inte främst är övningsuppgifter man är ute efter: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144020562

Permalänk
Hedersmedlem

tackar, det stämde.

Permalänk
Medlem

Vill du endast klara dig ( få E ) eller max D eller C räcker det med några få timmar strax innan tentan, förutsatt att du varit med på föreläsningar/övningar osv. Tog själv en kurs i våras på 6 hp eller något sånt, öppnade mina böcker och började räkna på fredagen, på måndagen var tentan, och det gick ju såklart.

Men satsar du på B/A och inte är geni lär du få sitta någon timme per dag i snitt, denna tid räknar såklart inte med schemalaggda lektioner som jag rekommenderar dig att gå på samtliga av.

Enda anledningen till att jag gjort så i vissa kurser var att jag visste att jag skulle byta skola/linje och inte få tillgodoräkna mig något. Så jag satsade på att lyssna och förstå kopplingarna istället för att sitta och nöta tal. Inte det bästa när det kommer till betyg, men har hjälpt otroligt när man få läsa om kurserna nu igen.

Rekommenderar att du lägger åtminstone en timme på matten per dag under HELA perioden (vissa dagar kommer du lägga ner mer såklart), då blir tentapluggandet enklare och du får höga betyg.

Det allra viktigaste du kan lära dig i gymnasiet är räknelagar, när får du göra vad osv. Det är vad de allra flesta på högskola/universitet faller på, de förändrar talet vid förenkling.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
[B]Vill du endast klara dig ( få E ) eller max D eller C räcker det med några få timmar strax innan tentan, förutsatt att du varit med på föreläsningar/övningar osv. Tog själv en kurs i våras på 6 hp eller något sånt, öppnade mina böcker och började räkna på fredagen, på måndagen var tentan, och det gick ju såklart.

[/b]

Det är rätt "sorgligt" egentligen att det kan vara så lätt ibland. Har också gjort så i någon kurs jag inte gillade, där jag bara gick på föreläsningarna och sen kollade igenom ett par gamla tentor för att fräscha upp hur man löser de simplaste typuppgifterna.
Jag vet inte riktigt hur det är på andra skolor, men åtminstone här i Lund har det alltid funnits typ 10-20 extentor (gamla tentor för de som inte hört ordet innan) på de flesta mattekurser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Det allra viktigaste du kan lära dig i gymnasiet är räknelagar, när får du göra vad osv. Det är vad de allra flesta på högskola/universitet faller på, de förändrar talet vid förenkling. [/B]

Kan hålla med om ovanstående. Jobbade en termin som övningshandledare i den första mattekursen för nya studenter (endimensionell analys) och man blev rätt förvånad hur dåligt det är med just kunskap om räknelagar. Inte konstigt att folk har problem med att lära sig teori och skaffa sig en förståelse när de fastnar på sådant som egentligen borde sitta i ryggmärgen.

Visa signatur
Permalänk

Jag tror jag har en ganska så bra koll på räknelagarna, men var kan man tänkas lära sig dessa bättre? Jag är verkligen ingen som bara stoppar in en formel och slutar tänka (jag har i gymnasiematten spenderat totalt tio minuter med en grafräknare, och det var för att det ingick i en av uppgifterna), men det finns säkert väldigt mycket som jag inte riktigt tänkt på.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

När jag höll i grundkurserna på universitetet brukade jag göra eget kursmaterial med förklaringar till räknelagar och sånt som studenterna borde kunna innan, men som de ofta inte gör.

Jag brukar börja från grunden och förklara exakt varför räknelagarna ser ut som de gör, med härledning och förklaringar av varför olika definitioner är vettiga.

Räknelagarna man behöver kunna är inte många och det är en bra ide att ta sig tid att förstå sig på dem noga.
De viktigaste är potenslagar och logaritmlagar.

Börja med att tänka igenom varför lagarna ser ut som de gör.

Varför är tex x^m*x^n = x^(m+n) för två postiva heltal m och n ?

Varför borde definitionen av x^(-m) vara 1/x^m för postitiva heltal m ?

Varför är x^(p/q) = (q:e roten ur x)^p för positiva heltal p och q ?

Hur borde x^(roten ur 2) definieras och varför ?

Varför är x^0=1 (för x 0-skiljd) ?

Förstår man sig på varför alla räknelagar är som de är behöver man inte anstränga sig för att komma ihåg dem.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Beror väll på om man har lätt för matematik eller inte. Känner folk som enbart klara sig med lektionstid, känner andra som plugga hela kvällarna men aldrig klara det.

Permalänk
Medlem

Jag tackar er alla för era svar!!

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Finns det nån bra bok/sida man kan använda för att lära sig räknelagarna? Tänkte beställa en MaC-bok där jag vet att det finns ganska bra med sånna..

Permalänk
Medlem

Shimonu:
Kollat på Adlibris.se?

Kan nog inte tillföra något mer nyttigt till tråden, men jag har en fråga:
Kan ni rekommendera någon bra Mattematik A bok för gymnasiet? Jag går i 8:an och vill väldigt gärna läsa gymnasiematte hemma, men tyvärr så var mammas gammla mattebok väldigt svår att läsa i. Talen har jag inga problem med, men språket är väldigt gammalt och komplicerat.
Behöver läsa varje uppgift dubbla gånger för att förstå vad jag ska göra, och det är inte många tal i den. (2626st) Nästan bara text, med komplicerade ord och meningar Känns inte så optimalt såhär...

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Det är bra att de kräver MaE på Chalmers. Jag läser Civ.ing. på KTH, 1:a året, och det var riktigt tungt första terminen eftersom jag bara läst fram till MaD.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brajan
Hejsan!

Jag har tänkt att studera till civilingenjör inom informationsteknik vid Chalmers.
Jag undrar nu hur många x antal timmar jag borde lägga ner på matten nu på gymnasiet för att förbereda mig så bra som möjligt? Jag har hört att när man pluggar Civilingenjör sitter minst 6timmar om dagen och pluggar matte? Borde jag i så fall också göra det?

Allt gott
Bryan

Det du har hört om studiemängden är väldigt, väldigt relativ. Jag räknade inte varje dag under mitt första år på den utbildningen, det är i kampen om 5or i kurserna som dessa 6 timmar per dag kommer in. När du sökt utbildningen kommer du få hem ett häfte med repetitionsuppgifter att göra. Dessa är Bra att göra, jag klarade mig ändå. Den beräknade studiemängden från skolans sida är en 50 timmar per vecka, beroende på förmåga kan du allt klara dig väl på 60% utav det. Eller mindre, beroende på vad du har för kurser.

Jag tycker studiemängden hypades något enormt inför civ. ing.-utbildningar, med undantag Teknisk Fysik och andra lite hårdare utbildningar. Informationsteknik utbildningen är väldigt skonsam mot förstaårselever, kurserna är förhållandevis enkla om man kollar på antalet som klarar tentorna per tentatillfälle.

Har du fler frågor om Informationsteknik kanske jag kan besvara dem, eller så kan du kontakta någon via vår rekryteringsförening, deras hemsida är http://studerait.se/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
En vanligt förekommande bok i inledande analyskurser: http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144020562

Denna boken behöver Brajan inte köpa förrens andra året på utbildningen i fråga, men ack så vanlig den är. Har inte alla den mer eller mindre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Finns det nån bra bok/sida man kan använda för att lära sig räknelagarna? Tänkte beställa en MaC-bok där jag vet att det finns ganska bra med sånna..

Du kan nog hitta rätt mycket på nätet, åtminstone när det gäller definitioner, satser m.m. Sen hur det är med exempel vet jag inte. Wikipedia och mathworld innehåller väl säkert ganska mycket information, men är säkert rätt mycket mer "torrt" än vad du önskar.

En bok är ju bra eftersom den ofta följer en logisk ordning där du får lära dig saker och ting i bra följd tillsammans med exempel. Jag vet inte riktigt hur svårt det skulle vara för någon på MaC-nivå att läsa och förstå de första kapitlen i en högskolebok som ofta ganska kvickt behandlar de grundläggande koncepten. Jag tror nog att det borde gå. Du kan ju iallafall kolla på bibliotek ifall där finns någon bok, t.ex. Persson - Böijers som länkades tidigare i tråden.

Jag skulle nog iallafall inte köpa en MaC-bok för att fördjupa mig på egen hand, vilket jag antar att du vill göra. Om du däremot ska läsa MaC är det väl bara att kolla vilken bok din skola använder.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henkan
Har inte alla den mer eller mindre?

Hehe, jo det är den eller Adams "Calculus". Jag vet inte riktigt hur fördelningen ser ut, på LiU tror jag att linköpingsutbildningarna använder "Analys i en variabel" och norrköpingsutbildningarna den andra.

Permalänk
Medlem

Analys i en variabel används här i Lund med.
Kanske inte helt förvånande med tanke på att Böiers är studierektor på matteinstitutionen här

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris

Kan nog inte tillföra något mer nyttigt till tråden, men jag har en fråga:
Kan ni rekommendera någon bra Mattematik A bok för gymnasiet? Jag går i 8:an och vill väldigt gärna läsa gymnasiematte hemma, men tyvärr så var mammas gammla mattebok väldigt svår att läsa i. Talen har jag inga problem med, men språket är väldigt gammalt och komplicerat.
Behöver läsa varje uppgift dubbla gånger för att förstå vad jag ska göra, och det är inte många tal i den. (2626st) Nästan bara text, med komplicerade ord och meningar Känns inte så optimalt såhär...

Nä, gamla böcker som ens föräldrar haft är oftast inte att rekommendera. De har som sagt lite mysko språk och dessutom är de ofta inriktade på annat än man läser nu.
Har kollat i äldra matteböcker och där förekommer ofta bla väldigt mycket geometri. Rätt svåra uppgifter om diverse trianglar och cirklar och sånt.

Låter som en bra ide att läsa gymnasiematten redan i 8:an om du klarar det. Det gör livet mycket enklare sen och du får ett försprång mot de andra.
Eftersom jag är lite äldre vet jag dock inte exakt vad matte A innehåller, men från vad jag hört är Matte A och även stora delar av Matte B i stort sett bara repetition av grundskolematten.

Det finns många moderna gymnasieböcker. Googla lite och gå till bibblan och kolla. Känner inte till någon speciell som skulle vara mer pedagogisk än någon annan där. Kolla vad som används i något gymnasium och gå och ta en titt i bibblan eller någon bokhandel.

Överhuvudtaget gillar jag dock inte gymnasiböckernas för stora fokus på räknande efter någon färdig formel och användande av miniräknare.
Först i inledande böcker till högskolan presenteras det på ett bättre sätt enligt mig.
De kanske inte är helt lätta att förstå för någon som går i högstadiet, men de är inte så svåra som det låter heller och de börjar från början med grundskolematte och grunderna med räknelagar och mycket enkel algebra.

Det man bör fokusera på i första hand är att behärska räknelagarna.
I många gymnasieböcker förkommer långa "textuppgifter" med diverse tillämpningar. Tillämpningar är förvisso nyttigt, men min åsikt är att man inte bör ägna sig åt den typen av uppgifter förrän man verkligen behärskar matematiken. Den omfattande texten i dessa uppgifter kan lätt göra att det matematiskt intressanta döljs bland alla ord.
Bättre är att gå till kärnan av problemet och lära sig räknelagarna utan störande irrelevant text.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Text

Tack för ditt svar
Jag ska kolla upp vad de har för mattebok på gymnasiet jag (förmodligen) ska gå på, och jag tar nog en sväng förbi biblioteket idag då med, och ser om de har något av värde.
Jag har också fått höra att matte A är repetion, men det är bara bra eftersom jag inte 'officiellt har lärt mig' 9:ans matte än.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10