Samsung introducerar ny jättehårddisk

Permalänk
Melding Plague

Samsung introducerar ny jättehårddisk

För bara någon dag sedan kom Western Digitals två terabyte stora modell ut på marknaden. Nu svarar Samsung med en egen jättehårddisk med kapaciteten 1,5 TB.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Word up

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk

Intressant om det hade vart 7200rpm

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Perfekt, som lagringsdisk behöver man inget prestandamonster..
Så länge den är stabil, tyst och har ett bra pris så kommer jag garanterat att köpa på mig ett par st till filservern!

Go Samsung

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Efter skandalen där samsung säljer 226bw skärmen med olika paneler vilket ger helt olika prestanda och kvalitet för en skärm med ett namn så kan inte jag lita på samsung längre.

För mer info se exempelvis
http://www.behardware.com/art/imprimer/667/

Ett företag som beter sig på det viset, hur skall man kunna lita på dem och köpa deras produkter?!

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skooglund
Intressant om det hade vart 7200rpm

Äsch, 1,5 TB är ändå inget jag skulle köra som en systemdisk. En sådan här hårddisk bör man ju använda som lagringshårddisk. Perfekt för att lagra backup, filmer, musik osv.

Dessutom ska den ju vara ganska tyst också, jag tycker "större" hårddiskar låter ganska mycket annars

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

verkar som att spinpoint diskarna har börjat att dö, kolla omdömena http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=206254

Kul att man själv sitter men en... not..

Permalänk
Medlem

har själv haft två st spinpoints 500 och båda har dött, jobbade oxo i en datorbutik förut där vi pushade mycket på samsung pga att vi helt enkelt trodde att den var stabil, men många kom tillbaks.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
verkar som att spinpoint diskarna har börjat att dö, kolla omdömena http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=206254

Kul att man själv sitter men en... not..

Eek.. Minst sagt tråkig läsning.. Jävligt illa att man sitter med 4 spinpoints hemma.. :s Var väl iofs medveten om att samsung är ett budgetmärke, men att diskarna ska dö inom 5-7 månader med såpass hög frekvens som det visas där, det räknade jag inte med.. Får bli Seagate och WD i framtiden är jag rädd, även om WD gett mig problem förut..

Permalänk
Avstängd

Kanske blir det en sådan i hemservern då, där ligger ändå bara film, bilder & musik

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

känns ju helt okey o bara ha som lagring men lite dyr för stunden

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

Gillar att 5400rpm har kommit tillbaka. De är inte speciellt långsammare i jämförelse med 7200rpm eftersom data-tätheten ökar ständigt i jämförelse med tidigare plattor.

Däremot så är de klart tystare, i alla fall de WD green som jag har jämfört med blue.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Efter skandalen där samsung säljer 226bw skärmen med olika paneler vilket ger helt olika prestanda och kvalitet för en skärm med ett namn så kan inte jag lita på samsung längre.

För mer info se exempelvis
http://www.behardware.com/art/imprimer/667/

Ett företag som beter sig på det viset, hur skall man kunna lita på dem och köpa deras produkter?!

Komigen nu, Samsung är ett av världens största företag med intäkt på 174 miljarder dollar. Klart sånna företag gör både bättre och sämre produkter.

Permalänk
Medlem

Hmmmm jag som precis tänkt köpa en spinpoint..... Tror ni de e samma skit på 1tb versionen?

Har alltid kört på samsung. Har bland annat använt min 250gigare i 2,5 år utan problem.

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Medlem

Sensationalism; "Jättehårddisk".. när WD redan har en 2GB.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Efter skandalen där samsung säljer 226bw skärmen med olika paneler vilket ger helt olika prestanda och kvalitet för en skärm med ett namn så kan inte jag lita på samsung längre.

För mer info se exempelvis
http://www.behardware.com/art/imprimer/667/

Ett företag som beter sig på det viset, hur skall man kunna lita på dem och köpa deras produkter?!

Okey, det lär ju verkligen vara samma ledning som styr både tillverkning av monitorer och hårddiskar?

Läs också vad WIRN skrev.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Minns när jag hade en 800Mb hårddisk till min amiga ock tyckte det var jättemycket. Tekniken går verkligen framåt.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Jag har 12st 500Gb samsung som gått 1 år nu 24/7 i en server utan problem. Sedan har jag nån gammal 250Gb med i den som fugnerar bra med. Inte specielt orolig. Kommer alltid folk å klagar på varge tillverkare av hårdiskar numera i alla trådar.

Är det en nyhet om segate så klagar alla.
Är det en nyhet om Western Digital så klagar alla.
Är det en nyhet om samsung så klagar alla.
Är det en nyhet om hitachi så klagar alla.

I bland får man ta fram öronpropparna och börja humma.

Permalänk

Man kan ju även ställa sig till frågan hur folk behandlar sina diskar?

En disk som får stå på längre perioder håller längre emot en som endast är igång korta perioder men som stängs av och sätts på hela tiden.
Sen så är det rekommendera att att ha diskarna runt 30-40C kallare är inte alltid bättre som sagt. Det är faktiskt så att värmare diskar håller överlag bättre än de som går för kallt

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Är det en nyhet om segate så klagar alla.
Är det en nyhet om Western Digital så klagar alla.
Är det en nyhet om samsung så klagar alla.
Är det en nyhet om hitachi så klagar alla.

I bland får man ta fram öronpropparna och börja humma.

Så sant, jag vet inte ens varför jag tittar in i dom här nyhetstrådarna längre. =/

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lacrits
Sensationalism; "Jättehårddisk".. när WD redan har en 2GB.

Denna är på 1,5 TB. Det är något större än 2GB.
Jag tror ingen har sagt det än, men det var ett tag sen vi hade 2GB diskar. De är inte "jättehårddiskar" för de flesta längre. (Jag hade inte varit nöjd med 2 GB t ex, och det är nog fler som tycker ungefär som jag)

Etc... kan hålla på hela dagen.

Permalänk
Medlem

5400 RMP Är ju på tok för lite i dagens system. Inget för speldatorn med andra ord, tur att WD tänker framåt i alla fall. Varför snåla på hastigheten vid dom här storlekarna? Släpp gärna en 7200 varvare också så blir det hela klart mycket intressantare.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Man kan ju även ställa sig till frågan hur folk behandlar sina diskar?

En disk som får stå på längre perioder håller längre emot en som endast är igång korta perioder men som stängs av och sätts på hela tiden.
Sen så är det rekommendera att att ha diskarna runt 30-40C kallare är inte alltid bättre som sagt. Det är faktiskt så att värmare diskar håller överlag bättre än de som går för kallt

Exakt! Det här kan inte nog poängteras.. Diskar som stängs av/på hela tiden är komplett vansinne. När "power management" kom för ett gäng år sedan steg också felfrekvensen markant på hårddiskar. Jag vet, för jag jobbade med support på den tiden och helt plötsligt rasade diskar till höger och vänster.

Temperatur ska man inte underskatta heller. 30-40 grader är som sagt en bra arbetstemp, men under 30 grader skulle jag kalla "skadligt".

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
5400 RMP Är ju på tok för lite i dagens system. Inget för speldatorn med andra ord, tur att WD tänker framåt i alla fall. Varför snåla på hastigheten vid dom här storlekarna? Släpp gärna en 7200 varvare också så blir det hela klart mycket intressantare.

De är väl knappast tänkta som systemdiskar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
verkar som att spinpoint diskarna har börjat att dö, kolla omdömena http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=206254

Kul att man själv sitter men en... not..

Wow, hela tre personer har haft problem...

Hårddiskar dör som flugor av alla märken. Kom tillbaka när du samlat in data för hundratals diskar som dött så kan man börja analysera det (för hundra döda diskar i sig är ingenting).

Du vet varför man ska ha backup va?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Efter skandalen där samsung säljer 226bw skärmen med olika paneler vilket ger helt olika prestanda och kvalitet för en skärm med ett namn så kan inte jag lita på samsung längre.

För mer info se exempelvis
http://www.behardware.com/art/imprimer/667/

Ett företag som beter sig på det viset, hur skall man kunna lita på dem och köpa deras produkter?!

Samsung är inte precis ensamma om att göra så och att koppla hårddiskavdelningen till skärmavdelningen?
Det främsta som är gemensamt för dem är väl loggan...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av osgorth

Temperatur ska man inte underskatta heller. 30-40 grader är som sagt en bra arbetstemp, men under 30 grader skulle jag kalla "skadligt".

Ajajaj, det är nog inte så bra för mina diskar då, med tanke på att jag sover med datorn avstängd plus öppet fönster varje natt, oavsett hur kallt det är. Men iochförsig så har jag en Maxtor disk som jag har haft i jagvettifan hur många år, som sitter i dator 2 i min signatur som kalrat sig tills idag (minst 4 år), fast nu förtiden så står den på 24/7 sen några månader tillbaka.

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.
Lite nyttig läsning för dom som vill ha koll på sidan diskar.

Diskar crasher kan delas in i två delar. Förutsägbara och icke förutsägbara. Förutsägbara baseras på data som sammlas in om diskens konditon medans icke förutsägbara är snabbt uppstående fel. Tex misshandel av disken vid leverans eller av användaren eller uselt nätag osv som disken inte kan rå för och SMART inte kan ha nån kontroll över.

Lägre ner på den sidan fins förklaringar av olika värdena SMART kan ge. I bland stämmer inte bekrivnigen så då kan man gå på nummret till vänster på kolumen. jag använder smartctl i linux för att kolla smart statusen. Fins säkert bra program för windows med.

Kollar över mina diskar i bland och jag har en av 12st 1 år gammala western 500Gb som en har 3st omlokaliserade sectorer vill jag minnas och nån gammal 400Gb segate som är 3-4 år som har en 116 omlokaliserde sectorer. Alla diskar har sectorer i reserv men när dessa tar slut kan disken inte lägre ersätta skadade sectorer tex.

Värden markerade i oranget på sidan har vissat sig var största orsaken till ahveri som SMART kan utläsa. SMART kan enligt googels undersöknbing av 100000 diskar förutse ett diskhaveri med 64% sanolikhet så det skadar inte att hålla koll på sina diskar. har man några som har fel raporterade på dom oranga områdena så kan man ju hålla ett extra öga på dom. Bara för en disk har några klsuter som blivit omlokaliserade betyder det inte automatiskt att fler kommer gå sönder. Men skulle dom det och det skulle öka alarmerande så kan SMART gämföra med max värden som ej får överskridas i realtid och varna om disken är pre-fail eller bad och då bör bytas ut inom 24h. Står det passed så är felen som uppståt inte alvarligare än att disken än så länge kan korigera och hantera dom. Dom felsta diskar läser fel så då får man soft read errors. Disken korigerar dessa så så länge den kan korigera så är det normalt. Därför diskar läser snabbare än dom skriver då dom bara läser om i fall det blir fel och på så vis kan läsa snabbare.

Jag själv har totalt 30st diskar i 2 servrar i drift 24/7 just nu och 2-3st har raporterat några fel som långsicktigt kan vara av betydelse. Men en av dom är 3-4 år så den står på tur för att bytas ut ändå.

Diskar som går från att vara good i status på SMARt till att bli pre-faild eller bad så har man i regel maximalt 24h på sig att rädda datan. Låter man disken vara på mer så riskerar man att den crashar permanent och då blirt mycket dyrare att återhämta datan om man inte kan göra det själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
5400 RMP Är ju på tok för lite i dagens system. Inget för speldatorn med andra ord, tur att WD tänker framåt i alla fall. Varför snåla på hastigheten vid dom här storlekarna? Släpp gärna en 7200 varvare också så blir det hela klart mycket intressantare.

Själv har jag en 750 gb och tre 1,5 tb (alla seagate, och hela;) Är klart intresserad av en långsammare då de alstrar mindre värme och ljud och duger alldeles utmärkt till lagring av hdfilmer och annat. Så jag tycker alltså visst 5400rpm är för dagens system för jag inbillar mig att det finns fler som lagrar ex filmer och inte bara spelar?