Permalänk
Medlem

Lagra mail

Har blivit erbjuden att lösa ett "problem" på min polares farsas företag.

Idag får dom mailen till en mailadress ute på webben. Det dom istället vill är att dom ska ha kvar samma adress men alla mail ska lagras på deras server där dom även kan säkerhetskopiera dem. Tanken är att dom sedan ska hämta all mail från servern. Både när dom sitter på kontoret eller om du sitter hemifrån eller någon annan stans.

Min fråga är hur man enklast löser detta. På servern finns windows SBS 2003 och exchange finns tillgängligt att installera.
Har föröskt att titta på exchange men inte 100% säker på hur man ska få det att fungera så att den registreras ute på nätet som en mailserver. Någon som enkelt kan förklara?
Annars om det finns ett lättare sätt att lösa detta.

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

Exchange är redan förinstallerat i SBS 2003, om man nu kört den extra guiden efter grundinstallationen.
Beroende på hur de har konfigurerat Exchange i denna guide för mailhantering så får man göra på lite olika sätt.
När jag körde SBS 2003 valde jag att SBS skulle hämta mail via POP3 från mitt webhotell.
Sedan "delar man ut" dessa adresser till de olika användarna man skapar.
När man väl skapar ett konto så kan man även välja vilka mailadresser det kontot ska ha tillgång till.
Nu var det ett tag sedan jag körde SBS 2003 så jag kommer inte ihåg exakt hur man gjorde.
Man kan ju även ha en användare som har den speciella adressen och sedan låter andra läsa dessa mail.
Man "deligerar" ut behörighet i Outlook till de som får läsa, redigera och svara på mailen.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Medlem

Sålänge företaget kör en egen exchange och använder en AD-server med användarnas konto hade min lösning varit:

Skapat ett distrubitionslista i AD:t och ger samtliga användare tillgång till den. Sedan kan varje användare bara lägga till det som en extra låda i Outlook.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Säg att domännamnet blir server.local t.ex. då kommer deras mailadresser bli 'kontonamn'@server.local

Om dom är ute och reser hur ska de då nå inkorgen? funkar det att dom anslutar outlook till serverns externa adress(vanlig ip adress) och sedan loggar in med login: server/'kontonamn' och sedan sitt lösenord?

Hur ska man konfigurera pop3 och SMTP så att det fungerar att ta emot och skicka mail?

tack för svaren

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

Jag dårå... jag hade pekat om MX-pekaren till IP-adressen för företagets externa IP och i routern där pekat ut mailservern och sedan kör Exchange rakt av. Sedan hade jag bytt UPN på alla användare via exchange till att både vara @server.local eller @företaget.se (för inloggningsyfte) samt att givetvis under fliken adresses sett till att antingen exchangen eller manuellt lagt till att alla användre har en utgående SMTP-adress som är förnamn.efternamn@företaget.se

På exchangen hade jag även använd SBS-portal-vad-den-nu-heter där motsvarigheten till OWA är riktigt bra, öppnat upp port 80 och om det nu är SSL, 443 (?) också för att släppa in användarna till mailen hemmifrån / resa.

Så Orion, *enklast* är att köra exchange rakt ur lådan, använda AD:t rakt ur lådan, lägga till en policy som putsar till SMTP (det gör du i exchangen) att använda en korrekt utgående e-post, konfigurera så att MX-pekaren i företagets DNS pekar ut routern hos företaget, i routern släppa igenom mail, och http till exchangen. Du slipper SMTP och POP3 internt och du får backupen på en och samma plats samtidigt som du har single sign-on (föreslagsvis e-post med lösen) oavsett var användarna är.
Detta är en standardlösning och står i hjälpen för alla delarna hur du gör.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Företaget kommer ha kvar sin mail på webbhotellet men dom vill även ha så att exchange servern tar emot mailen så att dom får en backup på servern.

Sedan ska dom alltid ansluta mot servern när dom hemtar och skickar mail.
Jag har kört wizarden för allting så allt är inställt "original". Det ända jag har gjort är att lägga till en SMTP server för utgående och ställt in pop3 för att hämta hem mailen från webbhotellet. Något mer jag behöver ändra för att just dom bitarna ska fungera?

Tanken är att man ska kunna ansluta till exchange servern via http i outlook. Chansar på att det är hyfsat simpelt, jag har googlat runt lite men jag blir ändå inte klokare

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

Det låter som du tänkt på det mesta!

Kanske inte detta:
Mail som går internt kommer inte att hamna på webhotellet, eventuellt (kolla upp detta) så ligger inte mailen kvar om du pop:ar hem mailen eller alternativt, du har inte så mycket lagringsutrymmer per mailbox.
Du tappar bort allt annat fränt i exchangen.
Du måste ta backup, annars trunkeras inte transaktionsloggarna (och datat växer med 5mb/h eller vad default nu är). Därför låter det fånigt med att utnyttja webhotellet som backup.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Så som dom har det nu så ligger all mail på webbhotellet och dom kommer åt den med outlook.

Tanken var först att peka om all mail till den nya exchange servern som står hos företaget. Men då dom reser mycket och har affärskontakter i stort sätt över hela världen så är det viktigt att mailen alltid är tillgänglig. Därför kändes det bättre att ha kvar webbhotellet om det skulle bli ström avbrott eller liknande på kontoret eller om man är tvungen att stänga ner servern för underhåll.

Så tanken är att man popar ner mailen till servern och skickar ut den samma väg så att man alltid får en "kopia" på servern(det går att ställa in så att mailen stannar kvar på hotellet även fast att man tar ner den via pop3).

Frågan jag ställde var mer hur jag ska ställa in servern så att man kan ansluta via http(med outlook) och om det är någon speciell inställning man behöver ställa in för att smtp och pop3 fungerar korrekt.

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem

Men om du inte ska använda exchange och outlook som det är byggt utan ska köra smtp och pop3 så är exchangen onödig. Du klarar dig med den inbyggda mailtjänsten i windows 2003 server.

Servern har till och med utan mailservices en smtp-tjänst som du kan använda dig av, finns på xp med föresten.

Du missar visst tricket, du installerar exchange för att vaddå? Vad ska exchange göra? Mail? Det är bara en pluttbit av vad det verktyget sysslar med. Det heter ju inte "mail" utan "exchange", fasen... MSN är ihopkopplat med exchange, telefoni, kalendrar, dokumentdelning osv.

Din design är hemsk, läs på lite hur grejerna fungerar och vad man brukar göra. Servicefönster och strömavbrott är något som ingår i uptime, fråga användarna om 99.9% uptime är okej, det är typ en dags driftstopp.

Så svaret är POP3 och SMTP, det är "connectors" till Exchange, ELLER fristående tjänster som följer med i lådan.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag har gjort en lösning som Gurk beskriver. Den servern har inte haft någon oplanerad nedtid alls under de tre åren jag driftat den. Och då sitter en ändå på ett privat ADSL-abbonemang hos Telia med dynamisk IP. tycker det är rock-solid imho!

Kan inte hjälpa dig i detalj hur man konfigurerar SBS2003 att tillåta synkronisering till Outlook-klienter över Internet då jag valde en annan lösning. Men har du tittat på Microsofts egna supportsidor?.

Jag låter mina användare få tillgång till sina mejl via OWA och/eller OMA. Eftersom mina användare även behöver åtkomst till vissa applikationer så valde jag VPN och Terminal Services, och då kändes synkronisering av Outlook över Internet överflödigt.

Gläm inte aktivera cachelagrat Exchange-läge när det snurrar. kan bli segt som f-n annars.

Edit: Gurk har faktisk en poäng.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net