Realtek HD Audio Controller

Permalänk
Medlem

Realtek HD Audio Controller

När jag högerklickar på ikonen längst ner till höger och kommer in i Realtek HD Audio Controller så går det inte att ändra på speaker configuration. Det är som att jag inte har några högtalare installerade. Konstigt nog så får jag ljud när jag t ex spelar musik. Jag vill dock gärna göra lite ändringar i inställningarna som jag gjorde innan i Vista. Någon som vet vad detta beror på?

Permalänk
Medlem

Har samma "fell", just för att Realtek's drivrutiner endast gäller xp/vista.
Nån som vet om det finns drivrutiner som funkar i win7?

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norbius
Har samma "fell", just för att Realtek's drivrutiner endast gäller xp/vista.
Nån som vet om det finns drivrutiner som funkar i win7?

Jag lyckades fixa det! Vad har du för ljudcodec? ALC???. OM du berättar det ska jag försöka hjälpa dig. Det står inne i Realtek HD Audio Controller om du trycker på "i" nere till höger precis vid OK-knappen.

Permalänk
Entusiast

Även jag har problem med realtek-drivrutiner till win 7. Ljudcodec är ALC883..

Permalänk
Medlem

Jo, samma ljudcodec som Calathea, ALC883.
Ljudet funkar bra, men det är just Realteks "Sound manager" som inte går att öppna

Visa signatur

| C3D X800GTO 16p

Permalänk
Medlem

Gör så här:

Högerklicka på "Computer"(Den här datorn) och välj manage. Välj sedan "Device Manager" och avinstallera både "High Definition Audio Device" och "Realtek High Definition Audio"

Gå sedan till denna sida: Audio Driver

Tryck på länken under Down1 för att påbörja nedladdningen. Installera sedan drivrutinen och starta om datorn. Det ska förhoppningsvis funka nu!

Meddela gärna hur det gick.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robin8
Gör så här:

Högerklicka på "Computer"(Den här datorn) och välj manage. Välj sedan "Device Manager" och avinstallera både "High Definition Audio Device" och "Realtek High Definition Audio"

Gå sedan till denna sida: Audio Driver

Tryck på länken under Down1 för att påbörja nedladdningen. Installera sedan drivrutinen och starta om datorn. Det ska förhoppningsvis funka nu!

Meddela gärna hur det gick.

Funkade klockrent, hade dock 2.14 redan, men en ominstallation var det som krävdes, tackar

Visa signatur

| C3D X800GTO 16p

Permalänk
Entusiast
Permalänk
Medlem

Funkade perfekt för mig också.

Tack för tipset!

Visa signatur

[Laptop] HP nc6220
[Speldator] Antec 900 | Gigabyte P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 @ 3,2GHz | Thermalright Ultra 120 Extreme | Corsair XMS2-6400 2x1GB CL4 | PNY Geforce 8800GTX @ 621/2052 | 2xSamsung SpinPoint 500GB | Corsair 520W

Permalänk

Hade problemet att micen varken funkade i fronten eller bak på ljudkoret, men nu funkar allt kanon efter dessa tips. Tack så mycket