Permalänk

En undran om processorer

Hej!
Kan börja med att jag är nollad på datorer men kom att tänka på en sak här om dan. Processorerna ser ju så små ut. Om man skulle göra dom dubbelt så stora skulle man inte kunna göra dom dubbelt så snabba då eller? Någon får gärna förklara hur det ligger till

Permalänk
Medlem

Pocessorer är komplicerade små saker.
Ju mindre de gör dom ju bättre kan de bli på att nyttja stömen de får i sig till att göra beräkningar istället för att släppa den som värme.

Du har mycket att läsa om du fullt vill förstå processorer men så mycket kan jag säga, det är inte enkelt att få en kiselplatta på några mm att slå av/på 3miljarder gånger per sekund för att nån vill spela crysis..

Visa signatur

"Den som aldrig gjort fel har aldrig testat något nytt" -Albert Einstein

MSI 890FXA-GD70 + 1055t @ sweetspot 3,9Ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomasbjork
Hej!
Kan börja med att jag är nollad på datorer men kom att tänka på en sak här om dan. Processorerna ser ju så små ut. Om man skulle göra dom dubbelt så stora skulle man inte kunna göra dom dubbelt så snabba då eller? Någon får gärna förklara hur det ligger till

Dom blir också dyrare när dom blir större och så blir det större risk för fel. Om en liten bit är trasig så kanske man inte kan använda den delen av processorn. Och att utveckla enskilda processorer för jätte kraftiga är inte speciellt ekonomiskt försvarbart. I tex. Super datorer så är det många processorer sammankopplat som gäller.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro