"Atom skadar mjukvaruindustrin"

Permalänk
Melding Plague

"Atom skadar mjukvaruindustrin"

Nvidias vd Jen-Hsun Huang ser faror med de små och billiga bärbara datorerna. I en intervju berättar han om att Intels processor helt enkelt är för klen för att köra moderna program, vilket i förlängningen kan skada mjukvaruindustrin.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta bör väl snarare ses som en indikation på att konsumenter inte alltid vill ha det senaste när dom lika gärna kan sitta på en liten sniknetbook för att surfa lite och se film, gör man inget annat finns ju inget skäl till ett kraftfullare system...
Personer i mina föräldrars sitution är ett bra exempel, det enda dom gör med datorn är att titta lite på blocket och betala räkningar eventuellt ha för att lagra lite bilder, är det i sanningens namn normalt att man då ska behöva en dubbelkärnig processor och tonvis med ram ?
Problemet med datorer är ju inte att dom slutar fungera utan att mjukvaran hela tiden kör ifrån dom så man måste köpa nytt, att tex skriva och surfa lite samt titta lite på bilder tycker dom nog funkar minst lika bra med windows 95 men det funkar helt enkelt inte riktigt längre då en sådan dator inte riktigt klarar av dagens nya sidor och dylikt...

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem

Klart att den är för klen, hade en N270 burk hemma några dagar och blev djupt besviken på allt, förutom batterikapaciteten.

Att ladda applikationer på en atom prolle är segt.

Det ska vara Centrino plattform på 12-13"

Visa signatur

Acer Predator G3-605: i7-4790, 8GB, 120GB SSD, GTX 970 - Acer XB280HK 28", 4K, G-SYNC

Permalänk
Medlem
Citat:

It doesn't run anything well from Electronic Arts, it doesn't run anything well from Adobe, it doesn't run anything well from Microsoft

Nej, men en stor del av världens datoranvändare har egentligen inget behov av mjuvara från de företagen.

Permalänk
Medlem

Jensun är en pajas som alltid vill ha uppmärksamhet. Men till viss del är det hans jobb, så det är ok.

Jag tror att Atom och liknande är en stor möjlighet för mjukvaruindustrin, eftersom det skapar en ny kategori hårdvara att sälja program till, en marknad som inte fanns innan.

De proffisionella grafikerna kommer aldrig att köpa en Atom dator för att köra photoshop. Seriösa gamers kommer ha kvar sina feta burkar osv. Däremot slipper vanligt folk som bara vill surfa och läsa email att köpa dyra skrymmande burkar. Så det kan till viss del drabba Intel som får mindre marginaler.

De mjukvaror som används på företag och offentlig sektor kommer att webbifieras allt snabbare, och kommer att gå utmärkt på en liten Atom kilent.

Atom kan bli ett säljargument för att kunden ska uppgradera till den nya webanpassade versionen som funkar på Atom. SalesForce.com och liknande nya mjukvaruföretag kommer att tjäna på Atom.

Ingen kommer att sätta en Atom processor i en XEON burk.

Visa signatur

Foldning: 2xGTX285, 1xGSO9600, 2 UniCore clienter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gnofnyr
Jensun är en pajas som alltid vill ha uppmärksamhet. Men till viss del är det hans jobb, så det är ok.

Jag tror att Atom och liknande är en stor möjlighet för mjukvaruindustrin, eftersom det skapar en ny kategori hårdvara att sälja program till, en marknad som inte fanns innan.

De proffisionella grafikerna kommer aldrig att köpa en Atom dator för att köra photoshop. Seriösa gamers kommer ha kvar sina feta burkar osv. Däremot slipper vanligt folk som bara vill surfa och läsa email att köpa dyra skrymmande burkar. Så det kan till viss del drabba Intel som får mindre marginaler.

De mjukvaror som används på företag och offentlig sektor kommer att webbifieras allt snabbare, och kommer att gå utmärkt på en liten Atom kilent.

Atom kan bli ett säljargument för att kunden ska uppgradera till den nya webanpassade versionen som funkar på Atom. SalesForce.com och liknande nya mjukvaruföretag kommer att tjäna på Atom.

Ingen kommer att sätta en Atom processor i en XEON burk.

Exakt, sen kommer det väll en dualcore Atom snart också för den som vill ha lite extra prestanda.

Permalänk
Avstängd

Bra, sluta komma med långsamma program
Se t.ex. Foxit och Acrobat....gör om gör rätt adobe.

Permalänk
Medlem

Lite som om Lamborgini eller liknande skulle säga att mer miljövänliga, små, bilar kommer skada oljeindustrin...

Man köper ju det som passar ens krav bäst. Knappast så att alla spelar spel... Gör man inte det så passar en Atom perfekt i många fall!

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ja Atom N330(?) finns redan tror ja, det är Atom som dubbelmacka.

Förstår väl till viss del hur det kan skada mjukvara industrin om trenden växer kommer det utvecklas program som klena Atom klarar av.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eb#1
Nej, men en stor del av världens datoranvändare har egentligen inget behov av mjuvara från de företagen.

+1

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen köpt en netbook för att jag vill ha en liten och billig dator som klarar office,film och surfning. För min del hade alternativet varit en begagnad 12" vilket hade gagnat tillverkarna ännu mindre än netbooken.

Hade Svensson vågat köpa mer begagnade laptops hade nog inte industrin sett billiga nytillverkade datorer som ett problem utan som en lösning.

Permalänk

Nvidia är bara arga att folk inte köper deras HIGHEND bärbara nu när dom fixat problemet med grafikort som går sönder och behöver cash.

Atom är skit bra för skolarbete och lätt att ta med sig.

Visa signatur

[ASUS Formula Gene] [i53770K] [G-Skill trident 2400mhz 2x4gb] [Radeon HD5870 1GB] [Corsair 550D] [Corsair 650w] [Corsair H100] [Windows 8 x64] [Totalt 3TB HD] [Boxee box] [New iPad] [Xbox 360 Slim JTAG]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eb#1
Nej, men en stor del av världens datoranvändare har egentligen inget behov av mjuvara från de företagen.

Skulle vilja se dem som inte har ett "behov" av operativsystemet Windows, Internet Explorer eller Office.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Skulle vilja se dem som inte har ett "behov" av operativsystemet Windows, Internet Explorer eller Office.

Linux, Firefox, open office ?

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem

Man kan väl ändå inte påpeka att nvidias nya mini box är dålig, eller i vissa fall sämre än netbooksen. Jag tror att den kommer slå igenom med dual core och nvidia kort!

Permalänk
Medlem

Vänta nu här... Varför gjorde Intel Atom egentligen? Var det för att man ska kunna använda tunga applikationer på dessa? Jag hade för mig att de var gjorda för att användas i ultraportabla bärbara datorer i första hand, som inte kräver så mycket prestanda då dessa mest skall fungera som surf- och maildatorer.

Att de skulle skada mjukvaruindustrin tror jag inte. Jag personligen har funderat på att skaffa en netbook, även fast jag är både grafisk designer och musikskapare. Däremot skulle jag aldrig kunna tänka mig att använda t.ex. Photoshop på en Netbook, eftersom jag gillar att ha ordentligt med upplösning och rikligt med prestanda. Om jag skulle vilja göra det skulle jag ju lika gärna kunna gå och sätta mig vid min andra dator med femtontumsskärm och processor på 1,7Ghz (Celeron). Den dagen jag skaffar en netbook kommer jag att använda den till att surfa (inte i IE, som tur är) och använda andra lättare applikationer.

Nej, man kan inte köra tunga program på Netbooks men å andra sidan, är det verkligen så många som vill det? Då får man väl skaffa än bättre och då också mer släpbar laptop, om man inte vill ha näst intill värdelös prestanda.

Edit: Jag brukar alltid vara ganska negativt inställd till Nvidia egentligen då jag haft så bra upplevelser med ATIgrafikkort, men om man nu ska använda med bildredigering på en netbook verkar Nvidias lösning väldigt bra... Med ett litet undantag för processorn, men GPGPU (visst heter det så?) är ju på väg upp...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Är det någon som tar honom på allvar längre? Netbooks ska inte köra 3dsmax och Crysis, Netbooks ska köra en webläsare och media player.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Avstängd

"Skadar mjukvaruindustrin"

för att folk vill ha lättare program. men testa att ta bort alla funktioner som nästan inga använder och släpp en ny release typ "adobe light".
på senare tid käns det som om endel mjukvaruföretag gör sina program mer krävande bara för att dom tycker det är kul. microsoft office står stolt högst upp på min idiotlista med sitt virus office 2007.

hoppas att jättarna försöker styra marknaden, kommer bli mycket roligt att se när andra tar marknadsandelar för dom.

Intel vill inte tilverka små processorer, he slipp då VIA tar nog gladeligen över marknaden.

Permalänk
Medlem

Kan inte någon smidig mjukvarutillverkare uttala sig i saken istället för ett välbetalt hårdvaruemo?

Man undrar ju t.ex. vad våra kära hackare i den öppna såsens värld har att säga om saken.

Som om mjukvaruindustrin bara består av Microsoft, Adobe och EA..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Sjukaste jag hört, mjukvaruindustrin borde kanske lära sig koda mindre resurskrävande program..

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk
Medlem

Linux i dom allra flesta smaker funkar alldeles, alldeles, utmärkt på Atomsystem. Så jag ler lite när jag läser det där ..

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johanca
Sjukaste jag hört, mjukvaruindustrin borde kanske lära sig koda mindre resurskrävande program..

Det brukar betyda mindre avancerade också och hur kul är det för de med high-end riggar?

bleet- Foxit suger ju ** enligt mig.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Postaldude
Atom är skit bra för skolarbete och lätt att ta med sig.

Jag tror faktiskt att de skolor som lånar ut laptops för skolarbete (ca 4-5k kronor) kommer börja köra dessa ganska snart.

De är billigare, lite svårare att ta isönder, är inte så jobbiga att släpa runt på och den låga prestandan är nästan en fördel för att då installerar inte eleverna lika mycket skit på dem.

Permalänk
Medlem

Tycker att alla programutvecklarna borde ta intryck av linuxprogram. Där finns det mängder av program som gör en sak och det gör de bra. Inget jävla bloat med massa onödiga funktioner utan det löses med plugin.

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk

Tycker steget till en riktig bärbar dator är mycket bättre. även om de är dyrare och 'klumpigare' men man får ju faktist allting man behöver. även så om man köper en billig eller dyr modell med bättre prestanda.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Frågan är: Hur många har egentligen enbart en netbook?

Är det inte en sån sak man köper vid sidan om en annan dator, för att på så sätt dela upp användningsområdena så att tunga saker köra på en stationär och lätta saker på en netbook... ? Och då spelar specen på netbooken mindre roll och än mindre blir det viktigt att man kan köra alla program då detta inte är huvudsyftet.

Permalänk
Medlem

Skoj när tillverkare försöker bestämma vad folk ska köpa.. Man köper så pass kraftfull maskin som man behöver för dom program som man ska använda..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bread_
Linux, Firefox, open office ?

+1

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Då är det bara att köra en special anpassad Linux version på de datorerna så kan man köra tunga program även på dem. Men allt verkar handla om Microsofts monopol nuförtiden..

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Frågan är: Hur många har egentligen enbart en netbook?

Är det inte en sån sak man köper vid sidan om en annan dator, för att på så sätt dela upp användningsområdena så att tunga saker köra på en stationär och lätta saker på en netbook... ? Och då spelar specen på netbooken mindre roll och än mindre blir det viktigt att man kan köra alla program då detta inte är huvudsyftet.

Kanske gömmer sig här den verkliga rädslan. Ifall användare märker att de faktiskt klarar sig bra utan att köra program ifrån Microsoft, Adobe och de andra kolosserna för Windows plattformen, kanske de även på sina övriga datorer börjar testa alternativa lösningar.

I och för sig undrar jag då vem som är rädd för vad och varför det skulle oroa Nvidia. Eller ligger rädslan i att de fortfarande i princip ensamt vägrar att öppna upp sina proprietära drivrutiner? Jag ser ingen direkt koppling men jag vet ju inte hur han tänker.