Permalänk
Medlem

Snaggad/rakad?

Till mitt stora förtret så känner att jag börjar bli ganska så tunnhårig (ärftligt håravfall) så jag funderar på om jag ska snagga eller raka mig helt eventuellt. Tycker det ser så dumt ut om man har tunt långt hår och jag tror att de flesta håller med mig där...

Är det någon annan här som har rakat sitt hår helt? Jag kommer väl att se ut som fan men hoppas att det är en vanesak... Psykologiskt kommer det bli ganska jobbigt då jag alltid har haft ganska långt hår och jag är väldigt bekväm med det, men det är bara löjligt att inbilla sig att jag kan ha långt hår om 2-3 år om håret fortsätter falla Sen är jag "bara" 20 år och det är väl inte det vanligaste att se en rakad 20åring. Kommer eventuellt försöka hindra det på medicinsk väg men det är inget som behöver tas upp i denna tråd.

Kanske bör man ta det i etapper, att först kortklippt --> snagg --> rakat med ett par månader mellan eller något...? Är det något man bör tänka på när man gör det? Hemma/hos frisören? Andra tips? Man har väl ganska så ljus hårbotten antar jag i kontrast mot resten av kroppen, så man kanske ska typ sola solarium eller något ett tag efter för att jämna ut det lite?

Sen lite mer kuriosa riktad mot tjejerna på forumet, vad tycker ni tjejer generellt om killar som har snaggat/rakat hår? Är det bättre än att försöka dölja tunnare hår som är lite längre? Det är väl antagligen ganska individuellt men det går ju att säga vad man själv tycker, och ofta har man ju en uppfattning om ungefär vad många tycker, t.ex. blont långt hår tycker många killar är snyggt på tjejer o.s.v.

Mina förhoppningar är att bara helt kunna släppa tankarna på det, och på så sätt så kommer ju all press och stress som uppstår genom att man försöker dölja det försvinna, och därav vinner man tillbaka det man har förlorat av sitt självförtroende under denna period sen jag upptäckte det. (Det är sjukt påfrestande för ens psyke, jag lovar er) Dock är ju då problemet att det kommer vara sjukt jobbigt att vänja sig vid en helt ny person framför spegeln...

Och som sagt, inga kommentarer om medicin som lindrar håravfall, det har jag redan stenkoll på genom andra forum.

MVH

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Folk som kammar över flinten har väl aldrig varit särskillt hett? Prova snagga dig istället, och börja då på tex 9mm. Det började jag med i höstas för att jag var så trött på att fixa frillan, och det är fan en befrielse om jag ska vara helt ärlig. Sen till sommaren kan du ju prova att snagga ännu kortare eller raka helt om du vill det. Då är det liksom säsong för sånt

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Dags att snagga dig! Kör bara kör ;)!

Permalänk
Medlem

Haha ja här verkar man ju få positiv respons iaf. Jo det lär inte ske imorgon men i sinom tid så blir det nog snagg. Okej 9mm verkar väl vettigt, måste bara få tummen ur r*ven... Fler kommentarer kanske hjälper mig!

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

hur långt hår har du nu?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
hur långt hår har du nu?

typ 10cm kanske, lite svårt med ögonmått men ja drygt 10cm, lite längre än medel skulle jag väl säga.

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

tss, och det kallar du långt! då är det inget att böla över;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
tss, och det kallar du långt! då är det inget att böla över;)

Haha jo jag vet, alla har vi egna inre demoner^^ Får väl försvara mig med att jag hade typ 20cm tills för ett år sedan... Fan att man ska vara så lättpåverkad av dagens äckligt ytliga samhälle. Jag avundas de som bara kan skita i allt och alla (på ett respektabelt sätt då, inte typ brottslingar).

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Jag rakar mig på typ 1 millimeter varje gång jag rakar skallen. Sen får det väa ut till kanske 1.5 cm sen rakar jag det igen. Dags att raka det idag eller imorgon. Jag tycker att det är snyggt. Och jag har ju också tunt hår. inte mycket att göra åt tyvärr.

Men men man får väl överleva att inte ha en frisyr i resten av sitt liv;)

edit: btw jag tycker det ser så jävla fult ut när man ser hur tunnhårig personer är. Men förhoppningsvis är det bara jag som tycker det.:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

kör 1mm drygt fett nice !!

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem som du, det börjar bli lite väl tunt, och det är inte särskillt snyggt alls. Men raka dig, det är snyggt, bekvämt, och den enda egentliga sidoeffekten är att folk vill känna på hur det är att ta på ett rakat huvud.

Att raka av sig håret är snyggt, och det är aldrig fel på sommaren heller, inget svettigt hår i vägen

Tips är dock att snagga ner det till ett par millimeter innan, så att huden vänjer sig, annars kan du lätt få acne/klåda på hjässan. Men hygeienen på huvet när man är rakad är lättskött

Ambjörn

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem

Jag tycker definitivt att du ska snagga dig om du börjar bli tunnhårig! Finns typ inget fulare än folk som är tunnhåriga men försöker ha en normal frisyr. T ex. när man har massa hår på sidorna av huvudet och en motorväg i mitten, det ser för taskigt ut haha! Själv är jag så tjockhårig det går att bli så jag har frisyr oftast, men jag går själv snaggad ibland, speciellt på sommaren. Angående hur det kommer att se ut, det är svårt att veta innan man testat om man passar i det, så det är bara att testa

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem

Det kommer att kännas konstigt ibörjan om du snaggar dig, men du kommer vänja dig snart. Du kan likaväl köra kort direkt. Mellanstadier resulterar nog inte i mer än att du behöver vänja dig flera ggr.

Edit/ Comb over är ju ett hett alternativ:

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

1-3mm är optimalt, dels slipper man göra iordning håret varje morgon och dels kräver det mindre shampo

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Fram med rakapparaten bara...

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 @ 4005 | True 120 Extreme | 2*2048 Corsair Xms2 6400 5-5-5-18 @ 891 | Asus P5Q Deluxe | HD 4850 @ 700/1100 accelero S1 Rev 2 | P180B | corsair HX 520w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [Z]
Det kommer att kännas konstigt ibörjan om du snaggar dig, men du kommer vänja dig snart. Du kan likaväl köra kort direkt. Mellanstadier resulterar nog inte i mer än att du behöver vänja dig flera ggr.

Edit/ Comb over är ju ett hett alternativ:http://www.smallbusinessanswers.com/assets_c/2008/05/comb-ove...

Hahaha riktigt så illa är det inte
Men jag får tacka för alla svar!

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Jag skibummar just nu och snaggade ner håret av rena hygien- och bekvämlighetsskäl. Kör ner det till 3mm nu när jag har vant mig (körde 6mm först). Själv har jag ovanligt tjockt hår, vilket resulterar i att jag ser ut som en igelkott så fort det växer ut lite och det formar sig efter hjälmen men det är klart värt det! Börjar du bli tunnhårig tycker jag inte att du ska tveka på ett snagg. Här har du ett utmärkt exempel:

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrPasty
Jag skibummar just nu och snaggade ner håret av rena hygien- och bekvämlighetsskäl. Kör ner det till 3mm nu när jag har vant mig (körde 6mm först). Själv har jag ovanligt tjockt hår, vilket resulterar i att jag ser ut som en igelkott så fort det växer ut lite och det formar sig efter hjälmen men det är klart värt det! Börjar du bli tunnhårig tycker jag inte att du ska tveka på ett snagg. Här har du ett utmärkt exempel: http://ia.media-imdb.com/images/M/MV5BMTkxMzk2MDkwOV5BMl5BanB...

Okej det ser ut som att snagg is the way to go. Hehe jo Jason Statham är kungen!

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Vet själv hur det är med vandrande hårväxt. Har sen en 3-4 år tillbaka fått en sk. måne med urtunnande hårväxt framtill.

Så jag har sen ett år tillbaka kört från 4 mm, till idag, 1 mm. Jag kan erskänna att jag fick jordens jätte ångset ( har alltid haft tjockt hår ) när jag bara var tvungen att inse att det inte kommer att bli något bättre med vandrande hårväxt.

Det är naturligtvis upp till var och än hur man gör. Om man vill köra med "combover" vid extremt tunnhårighet, eller om man tar till att köra med snagg.

Men jag har själv valt att köra med 1mm. Och är hur nöjd som hellst med det.

Sen kan du ju alltid se det hela med snagg, att det är "Inne" i mode kretsar.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av liv&helvete
Vet själv hur det är med vandrande hårväxt. Har sen en 3-4 år tillbaka fått en sk. måne med urtunnande hårväxt framtill.

http://www.jorgenlindstrom.se/Jag_1mm.jpg

Så jag har sen ett år tillbaka kört från 4 mm, till idag, 1 mm. Jag kan erskänna att jag fick jordens jätte ångset ( har alltid haft tjockt hår ) när jag bara var tvungen att inse att det inte kommer att bli något bättre med vandrande hårväxt.

Det är naturligtvis upp till var och än hur man gör. Om man vill köra med "combover" vid extremt tunnhårighet, eller om man tar till att köra med snagg.

Men jag har själv valt att köra med 1mm. Och är hur nöjd som hellst med det.

Sen kan du ju alltid se det hela med snagg, att det är "Inne" i mode kretsar.

Ja det är exakt samma som jag känner. Har lite smått ångest över det också men försöker hela tiden bara skita i det. Sen har alla sina svaga stunder och då känns det piss men försöker alltid att jämföra med andra problem som är så sjukt mycket värre än denna struntsak. Blir nog snagg till sommaren då

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pinkspear
Ja det är exakt samma som jag känner. Har lite smått ångest över det också men försöker hela tiden bara skita i det. Sen har alla sina svaga stunder och då känns det piss men försöker alltid att jämföra med andra problem som är så sjukt mycket värre än denna struntsak. Blir nog snagg till sommaren då

Det hela handar om vanesak. Även om det känns tungt i början så ska du se att det blir lättare och lättre vid varje snaggning. Man känner mer och mer hur enkelt allt bli på morgonen. Man ser mer fräsch, och känner sig fräschare.

Sen ska du inte förvånad hur många brudar det är som gillar killar med snaggat.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk

Mja än lider jag inte utav för tunt hår snarare har jag alltid haft äckligt tjockt hår så jag får gå och tunna ur det ibland för att det skall gå att handskas med i vardagen.

Dock har många i min omgivning snagg eller helt rakat, skulle nog inte rekommendera att raka ner helt det första man gör utan ta det i steg som du och fler andra pratat om. Vet en gång när min farsa drog över skallen med hyvel, ja man fick en mindre chock för det var ganska mer åt det rosa i färgen men nu reagerar man inte direkt på det om han gör det.

Men skulle nog köra ner med trimmer till en typ 5-10mm eller något verkar vara en lagom längd. Själv har jag väl cirkus 50cm eller mer och det finner jag rätt lagom men smaken är som baken! Lite hårig eller jätte hårig!

Så fram med trimmern och gå loss!

Mvh,
Viper

Permalänk

Har haft samma problem som dig, stog i valet och kvalet om man skulle raka av sig allt. Det känns som ett stort steg för det ändrar ju ens utseende rätt rejält om man då spec. alltid haft "långt" hår.
Men jag började iaf på 6mm första gången jag rakade mig men insåg ganska snart att ju mindre destå bättre så nu kör jag 2mm och trivs med det ..slipper man tänka på att man inte ser klok ut för att man är tunnhårig..för lets face it ...det är inte vackert.

Så kör loss bara

Visa signatur

Asus Rog Strix Geforce RTX 3080 TI OC 12GB/ AMD Ryzen 7 5800X/ DDR4 Corsair Vengeance RGB PRO 64GB (4x16)/ Asus Rog Strix B550-F Gaming/ Corsair iCUE H150i Elite Capellix/ Corsair HX1200 v2 1200w 80+Platinum/ Lian Li PC-011 Dynamix XL Temered Glass White/ Corsair Braided white-black cables/ AOC CU34G2X/ Roccat Vulcan TKL/ Logitech G502 Hero/ Sound blaster Katana Soundbar/ Steelseries 9 wireless/ Lytmi Immersive ARGB Monitor Backlight LED

Permalänk
Medlem

Jag började med 5mm sen 3mm och nu kör jag 1mm. Hur skönt som helst.

Allas huvuden passar inte för snagg tycker jag, men har du rund huvudform så är det något att satsa på

Visa signatur

"I reject your reality and substitute my own." /Adam Savage

Permalänk

Kör på bara.

Blev med tunnhårig i 20-års åldern så jag började stegvis med kortare och kortare hår. Nu kör jag 1mm och det är så jävla skönt
Skulle lika gärna kört 1mm direkt men man var ju lite feg.

Det enda du behöver är en trimmer. Inga schampokostnader, inga frisörkostader och det bästa av allt: Inget jobb med frisyren. Vakna. Klar.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Fan va bra det låter! Känns skönt att man inte är ensam om att känna tvekan inför det iaf. Brukar inte vara fåfäng alls men just håret är ganska jobbigt. Blir nog 5-6mm första gången tror jag... Men väntar nog någon månad till eller så...

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Hedersmedlem

Kör på. Snaggade av mig allt hår för 2 år sedan och fick en massa positiv respons. Många tjejer diggar det hårt så oroa dig inte.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som står på comb over sidan? I min erfarenhet så gillar tjejer verkligen sådant och det ser ju faktiskt riktigt jävla manligt ut!

Men allvarligt talat det faktum att det drivs med comb over-frisyren hela tiden borde väl ge dig en rejäl hint? Ta och raka dig riktigt kort nu på vintern så att skalpen hinner få litet färg innan sommarn.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Hehe jo jag fick faktiskt erbjudande när jag var yngre att vara hårmodell lite dum och blyg som jag var så tackade jag nej. Jag hade också tjockt hår. Nu är det nog ingen som kommer vilja ha mig som hårmodell igen^^

Men det är ju som många påpekat väldigt smidigt att inte ha hår. I värsta fall får du väl pallra dig till IHS eller liknande får du inte tillbaka håret så får du strand to strand som de kallar det. Tupé typ som de limmar fast eller nåt.:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Hehe jo jag fick faktiskt erbjudande när jag var yngre att vara hårmodell lite dum och blyg som jag var så tackade jag nej. Jag hade också tjockt hår. Nu är det nog ingen som kommer vilja ha mig som hårmodell igen^^

Men det är ju som många påpekat väldigt smidigt att inte ha hår. I värsta fall får du väl pallra dig till IHS eller liknande får du inte tillbaka håret så får du strand to strand som de kallar det. Tupé typ som de limmar fast eller nåt.:P

Hmm, nja tror jag skippar det^^. Orka hålla på och fixa med det så ofta :O. Hår är överskattat... Sjukt vilken självförtroende-boost denna tråden gav

Visa signatur

(\__/) RIP [-Pale-]
(O.o) www.icanhascheezburger.com
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!