Varning för The Phone House

Permalänk
Medlem

Varning för The Phone House

En varning till alla som tänkt handla hos The Phone House (TPH). Först ska sägas att jag tidigare hade en mycket god bild av THP och handlat där flera gånger men historien nedan har fått mig på andra tankar. Har svårt att tro att det dåliga bemötande och den okunskap jag mött verkligen är accepterad hos THP men jag har varit i kontakt med fyra olika personer hittills och ingen har kunnat ge ett bra bemötande. Eller är det så att THP helt enkelt har som outtalad policy att chansa på att kunden inte ska orka driva ett ärende vidare? Hur som helst har försökt att hålla det kort men det har varit många turer så tyvärr så blev det ganska långt iaf.

Jag lämnade in min telefon i på reparation hos The Phone House i början av sep. (köpt i juli). Den hade krånglat sen ny och jag försökte lämna den tidigare men var bortrest hela sommaren och när jag försökte lämna den i mitten av augusti så fick jag rådet att kopiera minneskortet innan (vilket jag förstås inte behövde skicka med sen iaf). Jag poängterade att jag definitivt behövde telefonen om 3 veckor (eller rättare sagt telefonens GPS var det som jag behövde) och blir utlovad att det ska ta max 2 veckor. Den sen tidigare utlovade ersättningstelefonen existerar först inte men när jag säger mig blivit lovad en så får jag en gammal SE (eller om den var från tiden då Ericsson gjorde sina egna nallar) som iof inte gick att ladda så efter ett dygn så fick jag skaffa en ny.

Efter tre veckor har jag inte hört något och besöker åter butiken, det visade sig att den blivit stulen hos verkstaden för två veckor sedan men ingen hade en tanke på att meddela mig. Hoppas jag hade raderat alla koder, bilder och annat som jag inte vill ha i orätta händer. Trodde då att jag skulle få en ny telefon direkt, men det tyckte inte säljaren som menade på att dom var tvungna att lösa det med verkstadens försäkringsbolag innan dom kunde ersätta mig. Jag sa att det har inte med vårat avtal att göra och att vi löser det oss emellan och sen får ni lösa det hur ni vill med verkstaden. Säljaren verkade tycka att det lät väldigt märkligt och vägrade. Jag meddelade då att jag tre dagar senare behövde telefonen/GPS och om det inte löstes innan det så kommer jag häva köpet.

Det löser sig inte innan min lämnade tidsfrist och jag köper därför en separat GPS och lite senare en ny mobil. Efter ett par veckor till har passerat så går jag förbi butiken för att häva köpet, men får till svar att det ännu inte är ”löst” med försäkringsbolaget, ny säljare nu så jag påtalar att det givetvis inte har någon betydelse för erat avtal med mig. Men får till svar att det är ”juridiskt komplicerat”, säger att jag är jurist och att han gärna får förklara vad som är så komplicerat, dock utan framgång. Ett par timmar senare ringer en säljare upp mig och meddelar att dom har en ny telefon i butiken som verkstaden skickat. (Givetvis så tror iaf inte jag att den råkade komma från verkstaden precis efter jag besökt butiken, utan det plockades bara fram en telefon ur butikens lager vilket också var mitt förslag på lösning från början.) Jag meddelar återigen att jag begärt att få häva köpet men får åka in till butiken igen för att lösa det. Säljaren vägrar att häva köpet och ställer fram en ny telefon till mig som dessutom var av en annan färg (färgen/utseendet var av stor betydelse när jag valde telefonen). Jag säger att även om ni ersätter alla kostnader jag haft för ersättningstelefoner och GPS så tänker jag inte ta emot en telefon i den färgen. Säljaren säger att man som konsument inte har något att säga till om vad gäller färgen så länge det är samma modell!!?

Inser att det inte kommer gå att lösa på plats så jag ber om en e-postadress så att jag skriftligen kan begära köpet hävt och ersättning för mina kostnader. Säljaren var trots det väldigt angelägen om att jag ändå skulle ta med mig telefonen vilket jag vägrade men senare skulle få svar på varför han så gärna ville att jag tog med den. Tyvärr så använder sig inte TPH av e-post enligt säljaren så jag måste ringa. När jag sedan ringer och efter ett mycket långt samtal lyckats förklara läget så får jag till svar att det där måste jag e-posta supporten om!

Jag skriver till supporten (ovan är en nerbantad version av det brevet) och får snabbt ett svar att någon ersättning inte kan komma på tal då jag när jag tog emot telefonen anses ha godkänt färgen. Visst var brevet långt men man kan väl åtminstone begära att TPH läser igenom brevet innan dom svarar. Jag skickar direkt ett nytt svar och påpekar att jag givetvis inte tagit emot någon telefon. Nästan en vecka går och jag skickar ett nytt mail där jag utöver vad jag skrev innan även undrar varför jag enligt dom inte ens, även om hade jag mottagit telefonen, inte skulle vara berättigad ersättning för mina kostnader enligt KKöpL. Snart har ytterligare en vecka gått och inte ett ljud ifrån TPH!

Kan som sagt egentligen inte tänka mig att TPH menar att detta ärende är skött i enlighet med deras policy men då jag inte har fått något svar som pekar på motsatsen så vet jag inte vad jag ska tro.

//
Philp

Visa signatur

DFI LP UT NF4 Ultra-D // Opteron 144 CABYE 0536 // TT Big Typhoon // 2*512 Twinmos SP BH-5 // Abit RX700 Pro 128-PCIE (AC ATI Silencer 1 rev 2) // Seagate 200 gb SATA // Nec 3520 // Antec Sonata // OCZ Modstream 450W

Permalänk
Medlem

TACK!

Att det finns människor som liksom du, orkar stå på er mot idiotiska argument och regler från säljbolag, gör att min dag blev lite ljusare på en gång.

Från en som avskyr korkade policys och taskig kundvård!

Lycka Till!!

Visa signatur

Fractal Design C; Corsair RM750X; ASUS Prime Z370 A ll; I9 9900K; Celsius S24 ; Corsair 16GB; Samsung 970 evo 500GB; RTX 2080 TI; Dell U3415W; W10

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte varför du tror att dom ska kunna häva köpet på en 6månader gammal telefon ,dom gör inte ens det efter en dag eller 2 vid normala fall. Jag tycker du ska säga att ska jag få ut en ny telefon ska den vara av samma typ, färg som din gammla om inte så är det upp till dom att skaffa fram en. men du kan nog glömma att dom häver köpet.

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
Jag förstår inte varför du tror att dom ska kunna häva köpet på en 6månader gammal telefon ,dom gör inte ens det efter en dag eller 2 vid normala fall. Jag tycker du ska säga att ska jag få ut en ny telefon ska den vara av samma typ, färg som din gammla om inte så är det upp till dom att skaffa fram en. men du kan nog glömma att dom häver köpet.

Den var 1 månad när jag första gången försökte lämna in den (trasig sen ny, men jag var bortrest hela sommaren och kunde inte lämna in den). Men det är inte relevant hur gammal den är, det är inte på grund av felet i telefonen som jag vill häva köpet.

KKöpL ger konsumenten rätt att häva köpet om varan inte åtgärdas inom rimlig tid. (rimlig tid här är förstås direkt i butiken då dom hade telefoneer hemma och det var även det som jag föreslog, problemet var att dom "trodde" att det var tvunget att gå via verkstadens försäkringsbolag innan jag fick min telefon) Jag meddelade när jag behövde telefonen/GPSen och att om det inte löstes inom den tiden skulle jag häva köpet. Det löstes inte och jag köpte ersättningsvaror och har rätt att häva köpet enligt KKöpL (samt ersättning för kostnader i samband med reparationen)

//

Philp

Visa signatur

DFI LP UT NF4 Ultra-D // Opteron 144 CABYE 0536 // TT Big Typhoon // 2*512 Twinmos SP BH-5 // Abit RX700 Pro 128-PCIE (AC ATI Silencer 1 rev 2) // Seagate 200 gb SATA // Nec 3520 // Antec Sonata // OCZ Modstream 450W

Permalänk
Medlem

Jag kan vara ute och snurra, men vad som är rimlig tid bestäms av konsumentombudsman/arn, och är riktlinjer och inget som är bindande. Praxis för dessa produker brukar ligga på en månad, och därefter skall man "lösa kund" vilket känns som att det är vad som borde gjorts i detta fallet.. Hur lång tid gick det från att du lämna in mobilen tills de försökte ge dig den nya?

Kan tycka att denna tidsram varit för lång och inte helt i enlighet med ARNS rekommendationer..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MoNkeY-05
Jag kan vara ute och snurra, men vad som är rimlig tid bestäms av konsumentombudsman/arn, och är riktlinjer och inget som är bindande. Praxis för dessa produker brukar ligga på en månad, och därefter skall man "lösa kund" vilket känns som att det är vad som borde gjorts i detta fallet.. Hur lång tid gick det från att du lämna in mobilen tills de försökte ge dig den nya?

Kan tycka att denna tidsram varit för lång och inte helt i enlighet med ARNS rekommendationer..

Vad som är rimlig tid avgörs från fall till fall och det finns mycket som kan spela in i den bedömningen, självklart finns det praxis från ARN, TR, HovR och säkerligen också HD.

I mitt fall så fanns det ingen anledning att inte lämna ut en telefon direkt, vilket gör skälig tid får anses vara direkt i butiken när jag ber om en ny telefon. Butiken gjorde fel när dom ville att verkstadens försäkringsbolag skulle lösa frågan. Jag har alltid rätt att lösa det med butiken utan att gå via tredje part.

Inte för att det är relevant men du undrade ju, det tog drygt 2 månader tills jag blev erbjuden en ny telefon (i en annan färg en den jag köpt) från det att jag lämnade in den och med andra ord runt en månad efter det datum som jag lämnat som sista datum innan jag tänkte begära hävning av köpet.

//

Philp

Visa signatur

DFI LP UT NF4 Ultra-D // Opteron 144 CABYE 0536 // TT Big Typhoon // 2*512 Twinmos SP BH-5 // Abit RX700 Pro 128-PCIE (AC ATI Silencer 1 rev 2) // Seagate 200 gb SATA // Nec 3520 // Antec Sonata // OCZ Modstream 450W

Permalänk
Hedersmedlem

Beundransvärt att du verkligen orkar ta dig igenom detta, annars kommer saker och ting aldrig att fungera bättre. Jag är likadan själv och likt en järv som huggit tag, släpper jag inte taget förrän ärendet är utrett. Rätt ska vara rätt.

Nu kan vi bara invänta alla stollar som kommer dragandes med att detta är "I-landsproblem" och andra tomma fraser. Sköter inte ett lands invånare sina affärer är vi snart ett U-land...igen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Dom töntarna var ju med i första Plus där dom inte ville ge pengarna tillbaka för en använd mobil med ett simkort i. så dom verkar ju totalt värdelösa på kundservice.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Philp
Den var 1 månad när jag första gången försökte lämna in den (trasig sen ny, men jag var bortrest hela sommaren och kunde inte lämna in den). Men det är inte relevant hur gammal den är, det är inte på grund av felet i telefonen som jag vill häva köpet.

.........Philp

JO det är din skyldighet att lämna in telefonen innom rimlig tid. kan du inte pga att du är borta lämna in telefonene är du skyldig att se till att telefonen blir inlämnad på nått sätt .du kan inte komma 6 månader senare o skylla på att den inte fungerar. O ja det handlar om hur gammal telefonen är. men skit samma ta kontakt med ARN som nu nån säger här o hör va som gäller. jag kan inte den lagen, men jag ser som till vett o ettiket på hur det skall o bör funka.

Hoppas i allfall att det ordnar sig för dig. det är som sagt sådanna här trådar man lär sig nått av eftersom alla har olika synpungter .sen ploppar det altid fram nån som har mer koll en andra så. jag ska verkligen lägga denna tråd som bokmärke.

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
JO det är din skyldighet att lämna in telefonen innom rimlig tid. kan du inte pga att du är borta lämna in telefonene är du skyldig att se till att telefonen blir inlämnad på nått sätt .du kan inte komma 6 månader senare o skylla på att den inte fungerar. O ja det handlar om hur gammal telefonen är. men skit samma ta kontakt med ARN som nu nån säger här o hör va som gäller. jag kan inte den lagen, men jag ser som till vett o ettiket på hur det skall o bör funka.

Hoppas i allfall att det ordnar sig för dig. det är som sagt sådanna här trådar man lär sig nått av eftersom alla har olika synpungter .sen ploppar det altid fram nån som har mer koll en andra så. jag ska verkligen lägga denna tråd som bokmärke.

Jag är absolut inte någon specialist på konsumenträtt, men jag är trots allt utbildad jurist så jag har ändå en hyffsad översiktlig koll på läget.

Jag kanske var otydlig i min ursrungspost, jag lämnade in telefonen efter ca en månad (1.5 då jag blev hemskickad med den för att kopiera minneskortet). Kan tilläggas att enligt KKöpL så ska inom två månader alltid anses som inom skälig tid (23§). Dock så är det fortfarande inte enligt mig relevant i ärendet.

Givetvis har jag för avsikt att ta det till ARN eller TR om jag anser att TPH inte gör rätt för sig. Problemet, och anledningen till att jag skriver om det på några forum, är att TPH inte har svarat på snart två veckor. Blir mycket krångligare att ta ärendet vidare innan jag åtminstonde fått dom faktiska omständigheterna i ärendet bekräftade av TPH.

//

Philp

Visa signatur

DFI LP UT NF4 Ultra-D // Opteron 144 CABYE 0536 // TT Big Typhoon // 2*512 Twinmos SP BH-5 // Abit RX700 Pro 128-PCIE (AC ATI Silencer 1 rev 2) // Seagate 200 gb SATA // Nec 3520 // Antec Sonata // OCZ Modstream 450W

Permalänk

TPH har, iallafall enligt min erfarenhet, väldigt usel kundservice. Min fru köpte en Nokia där för nått år sen. Batteritiden var på hela tjugo minuter taltid och 16 timmar standby, om man drog ner på ljusstyrkan på displayen till det lägsta och inte skickade några sms. Detta var enligt den mycket otrevliga säljaren på TPH "helt normalt" på nya telefoner och att den skulle ha 260 timmar standby(eller nåt sånt, har inte specifikationerna i huvudet direkt) var bara "en riktlinje" och ingenting man kunde förvänta sig i verkligheten. Hemskt otrevlig var hon också, avbröt mig genom att högljutt säga: "Aaaapapapapapaaa... " och vägrade ta emot telefonen. Som tur var löste Telenor problemet åt oss.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Jag håller med TPH suger bokstavligt talat.

Köpte en HTC Touch Diamond där batteritiden inte är så bra, den dör efter 12h.
Men dom vägrar ta tillbaka den eller ge mig en ny.

Deras bemötande var också grymt taskigt dom behandlade mig som att jag var helt dum i huvudet samt att dom ignorerar ens problem.
Fick svaret efter att jag lämnat in den 3ggr på reparation:

"Det var ju taskigt att du inte fick något tillbaka men vi kan inte göra något mer åt saken och jag har andra kunder att ta hand om"

Skickade in allt till Allmänna reklamationsnämnden.
Så får förhoppningsvis så får jag tillbaka min 6000kr som jag betalade.

Permalänk
Medlem

Stå på dig och uppdatera tråden allt efter som ärendet går vidare!
Detta var ett mycket intressant för att inte säga vidrigt kundbemötande.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Hedersmedlem

Lite synd att du inte skrev ditt ultimatum skriftligt, för bevisningens skull.
Sena reklamationen kan leda till prisavdrag.

Ser inget fel i Philp's agerande, förutom:
Varning mot en helt företag.
Då det hela rör sig om en enstaka butik av företaget, som kan vara franchise. Email-supporten för kedjan: uppfattar högst troligen inte hela situationen.

Så vilken ThePhoneHouse butik gäller det?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
Fan vad trött jag blir på folk som vill "häva köpet" pga konsument bla bla bla.
det tar aldrig exakt 2 veckor. Det är kö precis som när du lämnar in en bil på verkstan.

Logiskt tänkande. Du lämnar in en bil på verkstan och det ska ta ungefär 1 vecka att laga den. Efter två veckor har dom inte hunnit laga den än pga komponentsbrist eller vad fan som helst. Inte fan har du rätt att få en ny bil eller häva köpet och få tillbaks pengarna?
Nu kommer någon tjomme säga att det inte är samma sak men faktum kvarstår att butiken förlorar pengar på den här affären precis som bilsäljaren gör även om det inte handlar om lika stora summor så är det ändå pengar.

För övrigt tror jag inte att TS berättat den fullständiga versionen av historian. Kunder som kommer in och gapar om konsumentverket det första dom gör bara för att telefonen är något försenad är inte så roliga att hjälpa. Hade du kommit med en annan attityd så tror jag inte att säljaren hade fått djävulshorn och börjat jävlas med dig bara för att...

Sen att du inte haft tid att lämna in mobilen tidigare är väl ändå inte TPH problem? Det är ditt egna problem vad du prioriterar även om en utlandsresa hade stått lite högre upp på min ToDo lista än att laga en telefon så kan inte TPH hållas ansvariga för det.

Självklart menar jag inte att den som snackar konsumentverk inte ska ha någon hjälp utan det jag menar är att man ska använda sunt förnuft och inte börja rabbla upp en rad ur KKöplagen så fort någonting inte går åt ditt håll.

Det finns alltid luringar man som säljare kan göra för att avlösa ett problem och jag tror inte att säljaren ifråga var berädd att ta den risken att få skäll uppifrån för en kund som börjar gnälla om det ena och det andra.

När det gäller färgen så kan inte säljaren styra över att vissa färger slutar tillverkas. Du har fått en likadan vara. Är den i nytt saleskit så går det att byta den när din färg kommer in. Annars förstår jag att säljaren inte kan byta ut en verkstadsutbytt telefon i en liten kartong då den inte går att sälja som ny.
Prata med tillverkaren och se vad man kan göra eller själva verkstaden.
nej usch, min sympati och medlidande får du inte denna gång.

Edit: Omformulering.

jag håller faktist med dig i detta faktum ,prioriterar man inte att lämna in sin telefon direkt problemet uppkommer , o bara för att dom skickar hem dig med en telefon för att säkerhetskopiera telefonen så , ska det inte behöva ta mer en just några timmar.jag hade lämnat in min telefon senast en dag efter detta. Jag hade aldrig väntat ytterligare några månader innan jag lämnat in den.Det skall ske direkt. Jag tycker Ts får skylla sig skälv nu kanske du har lärt dig nått. TS skrev att han var jurist så han borde kunna ta rätt på fakta mer en många här nu kan. så varför inte använda sina kundskaper på ett mer o bättre sätt en o sitta på ett forum o skälla på ett multiföretag.

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
jag håller faktist med dig i detta faktum ,prioriterar man inte att lämna in sin telefon direkt problemet uppkommer , o bara för att dom skickar hem dig med en telefon för att säkerhetskopiera telefonen så , ska det inte behöva ta mer en just några timmar.jag hade lämnat in min telefon senast en dag efter detta. Jag hade aldrig väntat ytterligare några månader innan jag lämnat in den.Det skall ske direkt. Jag tycker Ts får skylla sig skälv nu kanske du har lärt dig nått. TS skrev att han var jurist så han borde kunna ta rätt på fakta mer en många här nu kan. så varför inte använda sina kundskaper på ett mer o bättre sätt en o sitta på ett forum o skälla på ett multiföretag.

Tror han drog juristhistorian bara för att försöka skrämma säljaren att göra det som passar honom bäst. Den attityden fungerar inte på stora företag. Man kan tycka att det är skit men av ren erfarenhet så vet jag att den typen av "hot" inte fungerar.

Finns någonting som kallas DOA. Det innebär att om man köper en telefon och inom 14 dagar finner ett fabrikationsfel så har man rätt att få varan utbytt direkt i butik. Jag har satt som regel att alltid hårdköra elektronik jag köper för att utesluta fabrikationsfel.
Med hårdköra menar jag inte att man ska benka varan utan man använder den lite flitigt som man ju brukar göra när man köpt nåt nytt.

Att få varan utbytt tar inte många minuter kan jag lova. Man tar med sig hela kartongen och byter ut skiten.

Tillägg när det gäller bilder och kontakter så är det kundens skyldighet att backa upp allt sånt innan man lämnar in telefonen då många fel brukar rättas till genom en simpel reflash av telefonens mjukvara i verkstan.
Det finns inte tid att backa upp folks bilder och kontakter hos verkstan. Sen kan man tycka vad man vill om den biten men programvara för att backa upp data enkelt och smidigt medföljer samtliga telefoner numera.

Så att använda det som argument finner jag föga orimligt då säljaren enbart kan stå för reparation och inget annat.
Självklart får man hjälp av säljaren att backa upp sin data om man är trevlig och förklarar att man inte vet hur man gör. Men att gapa om ARN och KKöplagen är bara ren idioti om man vill få snabb hjälp.

Permalänk
Medlem

Ojj, såg att mitt första inlägg försvann =S
Slänger in den igen.

Citat:

Fan vad trött jag blir på folk som vill "häva köpet" pga konsument bla bla bla.
det tar aldrig exakt 2 veckor. Det är kö precis som när du lämnar in en bil på verkstan.

Logiskt tänkande. Du lämnar in en bil på verkstan och det ska ta ungefär 1 vecka att laga den. Efter två veckor har dom inte hunnit laga den än pga komponentsbrist eller vad fan som helst. Inte fan har du rätt att få en ny bil eller häva köpet och få tillbaks pengarna?
Nu kommer någon tjomme säga att det inte är samma sak men faktum kvarstår att butiken förlorar pengar på den här affären precis som bilsäljaren gör även om det inte handlar om lika stora summor så är det ändå pengar.

För övrigt tror jag inte att TS berättat den fullständiga versionen av historian. Kunder som kommer in och gapar om konsumentverket det första dom gör bara för att telefonen är något försenad är inte så roliga att hjälpa. Hade du kommit med en annan attityd så tror jag inte att säljaren hade fått djävulshorn och börjat jävlas med dig bara för att...

Sen att du inte haft tid att lämna in mobilen tidigare är väl ändå inte TPH problem? Det är ditt egna problem vad du prioriterar även om en utlandsresa hade stått lite högre upp på min ToDo lista än att laga en telefon så kan inte TPH hållas ansvariga för det.

Självklart menar jag inte att den som snackar konsumentverk inte ska ha någon hjälp utan det jag menar är att man ska använda sunt förnuft och inte börja rabbla upp en rad ur KKöplagen så fort någonting inte går åt ditt håll.

Det finns alltid luringar man som säljare kan göra för att avlösa ett problem och jag tror inte att säljaren ifråga var berädd att ta den risken att få skäll uppifrån för en kund som börjar gnälla om det ena och det andra.

När det gäller färgen så kan inte säljaren styra över att vissa färger slutar tillverkas. Du har fått en likadan vara. Är den i nytt saleskit så går det att byta den när din färg kommer in. Annars förstår jag att säljaren inte kan byta ut en verkstadsutbytt telefon i en liten kartong då den inte går att sälja som ny.
Prata med tillverkaren och se vad man kan göra eller själva verkstaden.
nej usch, min sympati och medlidande får du inte denna gång.

Edit: Omformulering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Lite synd att du inte skrev ditt ultimatum skriftligt, för bevisningens skull.
Sena reklamationen kan leda till prisavdrag.

Ser inget fel i Philp's agerande, förutom:
Varning mot en helt företag.
Då det hela rör sig om en enstaka butik av företaget, som kan vara franchise. Email-supporten för kedjan: uppfattar högst troligen inte hela situationen.

Så vilken ThePhoneHouse butik gäller det?

Anledningen till att jag varnat mot TPH i stort och inte bara den enskilda butiken är att det faktiskt är TPH:s support som svarade mig utan att ens läsa igenom mitt brev. Jag poänterade det direkt, och förväntade mig givetvis ett nytt svar, väntade ca en vecka skickade ett nytt brev och har nu väntat i en vecka till på svar utan resultat. Skulle jag få ett seriöst bemötande och bra svar från TPH så meddelar jag givetvis det här, det är inte min avsikt att klaga på någon som inte gjort sig förtjänt av det.

Jag har valt att än så länge inte skriva ut vilken butik det gäller det kanske vore på sin plats, men jag vill avakta och se hur ärendet hanteras och vad jag får för förklaring innan jag gör det.

Visa signatur

DFI LP UT NF4 Ultra-D // Opteron 144 CABYE 0536 // TT Big Typhoon // 2*512 Twinmos SP BH-5 // Abit RX700 Pro 128-PCIE (AC ATI Silencer 1 rev 2) // Seagate 200 gb SATA // Nec 3520 // Antec Sonata // OCZ Modstream 450W

Permalänk
Medlem

Jurist är inte en skyddat titel. Vem som hellst kan och får kalla sig det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
Jurist är inte en skyddat titel. Vem som hellst kan och får kalla sig det.

Hur menar du?
Alla förstår vad man menar när man säger jurist.
Och syftet med varför han påstod sig vara jurist i butiken är väl ändå ganska uppenbart?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
Hur menar du?
Alla förstår vad man menar när man säger jurist.
Och syftet med varför han påstod sig vara jurist i butiken är väl ändå ganska uppenbart?

Av dina inlägg ovan så har du inte förstått vad syftet med att säga det var!

Jag sa det vid kanske det fjärde eller femte besöket i butiken. Jag hade innan dess inte rabblat några paragrafer eller varit otrevlig innan. Anledningen till att jag sa det då var att säljaren när jag ville diskutera ärendet försöte "klappa mig på huvudet" genom att säga att det var "juridiskt komplicerat" för att jag skulle inse att det inte var någon idé att han försökte förklara för mig. Eftersom det hela tiden var ganska uppenbart att han inte hade någon koll på gällande regler och varför han skulle agera på det ena eller andra viset så sa jag då att jag var jurist och säkerligen skulle förstå om han förklarade. Syftet var helt enklet att få säljaren att inte ljuga mig rätt upp i ansiktet när han i själva verket helt sakande koll på vad som gällde.

P.S. med jurist menar jag självklart att jag har läst juristlinjen.

Visa signatur

DFI LP UT NF4 Ultra-D // Opteron 144 CABYE 0536 // TT Big Typhoon // 2*512 Twinmos SP BH-5 // Abit RX700 Pro 128-PCIE (AC ATI Silencer 1 rev 2) // Seagate 200 gb SATA // Nec 3520 // Antec Sonata // OCZ Modstream 450W

Permalänk
Medlem

QUOTE]Ursprungligen inskrivet av p4zz
Fan vad trött jag blir på folk som vill "häva köpet" pga konsument bla bla bla.
det tar aldrig exakt 2 veckor. Det är kö precis som när du lämnar in en bil på verkstan.
[/QUOTE]

Och jag blir trött på säljare som skriver i trådar utan att ha läst igenom alternativt inte förstått ursprungsposten. Men jag ska ändå svara lite kort så att inte andra läsare tror att det du skriver stämmer.

QUOTE]Ursprungligen inskrivet av p4zz
Logiskt tänkande. Du lämnar in en bil på verkstan och det ska ta ungefär 1 vecka att laga den. Efter två veckor har dom inte hunnit laga den än pga komponentsbrist eller vad fan som helst. Inte fan har du rätt att få en ny bil eller häva köpet och få tillbaks pengarna?
Nu kommer någon tjomme säga att det inte är samma sak men faktum kvarstår att butiken förlorar pengar på den här affären precis som bilsäljaren gör även om det inte handlar om lika stora summor så är det ändå pengar.
[/QUOTE]

En bättre jämförelse är att bilen i så fall på servicen brann upp/försvann på något sätt efter som det var vad som hände min telefon det var inte någon väntan på delar för att kunna lagas, den försvann/stals första dagen på verkstaden och när jag efter ett par veckor hör av mig så får jag reda på det. Om en en månad gammal bil försvinner under service så hade nog jag och många med mig förväntat mig att det ersattes på något vis.

QUOTE]Ursprungligen inskrivet av p4zz
För övrigt tror jag inte att TS berättat den fullständiga versionen av historian. Kunder som kommer in och gapar om konsumentverket det första dom gör bara för att telefonen är något försenad är inte så roliga att hjälpa. Hade du kommit med en annan attityd så tror jag inte att säljaren hade fått djävulshorn och börjat jävlas med dig bara för att... [/QUOTE]

Jag har aldrig gapat om konsumentverket eller liknande. Jag försökte givetvis få förklara min ståndpunkt eller få deras förklarad.

QUOTE]Ursprungligen inskrivet av p4zz
Sen att du inte haft tid att lämna in mobilen tidigare är väl ändå inte TPH problem? Det är ditt egna problem vad du prioriterar även om en utlandsresa hade stått lite högre upp på min ToDo lista än att laga en telefon så kan inte TPH hållas ansvariga för det. [/QUOTE]

Jag har svarat på det ovan om du tittar efter men en sista gång då.

1. Det är totalt irrelevant om den är inlämnad i tid eller ej. Varför skulle det vara relevant?

2. Oavsett vad du tycker om det är relevant eller ej så är det ändå helt irrelevant då den är inlämnad i skälig tid enligt KKöpL som jag redan har svarat några poster högre upp

QUOTE]Ursprungligen inskrivet av p4zz
Självklart menar jag inte att den som snackar konsumentverk inte ska ha någon hjälp utan det jag menar är att man ska använda sunt förnuft och inte börja rabbla upp en rad ur KKöplagen så fort någonting inte går åt ditt håll. [/QUOTE]

Som sagt inget som jag har gjort, men det låter ju bra att du tycker att även dessa ska få hjälp

QUOTE]Ursprungligen inskrivet av p4zz
Det finns alltid luringar man som säljare kan göra för att avlösa ett problem och jag tror inte att säljaren ifråga var berädd att ta den risken att få skäll uppifrån för en kund som börjar gnälla om det ena och det andra. [/QUOTE]

Huruvida dom har befogenhet att göra det ena eller andra vet självklart inte jag då det aldrig blev någon diskussion.

QUOTE]Ursprungligen inskrivet av p4zz
När det gäller färgen så kan inte säljaren styra över att vissa färger slutar tillverkas. Du har fått en likadan vara. Är den i nytt saleskit så går det att byta den när din färg kommer in. Annars förstår jag att säljaren inte kan byta ut en verkstadsutbytt telefon i en liten kartong då den inte går att sälja som ny.
Prata med tillverkaren och se vad man kan göra eller själva verkstaden.
nej usch, min sympati och medlidande får du inte denna gång.

Edit: Omformulering.

[/QUOTE]

Färgen det gäller tillverkas och säljs ännu. Nu var ju inte frågan om den telefonen jag erbjöds bara en lite parentes för att visa hur dåligt ärendet skötts. Jag hade redan begärt att få häva köpet långt innan jag erbjöds telefonen.

Och givetvis så har jag som kund, om det är av väsentlig betydelse för mig, rätt till en telefon i samma färg. (det är inte en gissning utan helt i enlighet med KKöpL

Slutligen, fick jag känslan av att jag redan diskuterat en del av det här (kanske med dig till och med) på http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=3124 då en hel del argument känns bekanta.

Visa signatur

DFI LP UT NF4 Ultra-D // Opteron 144 CABYE 0536 // TT Big Typhoon // 2*512 Twinmos SP BH-5 // Abit RX700 Pro 128-PCIE (AC ATI Silencer 1 rev 2) // Seagate 200 gb SATA // Nec 3520 // Antec Sonata // OCZ Modstream 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
jag håller faktist med dig i detta faktum ,prioriterar man inte att lämna in sin telefon direkt problemet uppkommer , o bara för att dom skickar hem dig med en telefon för att säkerhetskopiera telefonen så , ska det inte behöva ta mer en just några timmar.jag hade lämnat in min telefon senast en dag efter detta. Jag hade aldrig väntat ytterligare några månader innan jag lämnat in den.Det skall ske direkt. Jag tycker Ts får skylla sig skälv nu kanske du har lärt dig nått. TS skrev att han var jurist så han borde kunna ta rätt på fakta mer en många här nu kan. så varför inte använda sina kundskaper på ett mer o bättre sätt en o sitta på ett forum o skälla på ett multiföretag.

Frågan om min prioritering vid inlämnandet har besvarats tillräckligt nu tycker jag, och är som sagt inte relevant (och dessutom oavsett vad du tycker gjord i tid enligt KKöpL). Men om du kan komma på något bra argument för varför det skulle vara relevant så är du välkommen att ta upp det.

Att jag skriver här och på andra forum beror som sagt på att TPH helt sonika inte svarar på mina brev ens. Jag har som du kan se ovan efterfrågat svar på http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=3124 och valde även att diskutera det även här då Sweclockers är ett forum jag tycker är bra och läser i ofta. Tyvärr har det visat sig att TPH många gånger har valt att inte agera förens ett ärende har fått lite uppmärksamhet.

Angående att jag borde kunna ta rätt på fakta bättre än många här kan:
Vad har det med saken att göra, såvitt jag vet har inte efterfrågat hjälp i sakfrågan utan endast velat varna och belysa TPH dåliga bemötande och hantering av ärendet.

Självklart vill jag gärna att folk skriver vad dom tycker men då kan man åtminstonde försöka läsa och förstå det som redan har skrivits ovan så jag slipper sitta och svara på upprepningar och felaktiga påståenden.

Visa signatur

DFI LP UT NF4 Ultra-D // Opteron 144 CABYE 0536 // TT Big Typhoon // 2*512 Twinmos SP BH-5 // Abit RX700 Pro 128-PCIE (AC ATI Silencer 1 rev 2) // Seagate 200 gb SATA // Nec 3520 // Antec Sonata // OCZ Modstream 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
Tror han drog juristhistorian bara för att försöka skrämma säljaren att göra det som passar honom bäst. Den attityden fungerar inte på stora företag. Man kan tycka att det är skit men av ren erfarenhet så vet jag att den typen av "hot" inte fungerar.

Se svar i tidigare post

Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
Finns någonting som kallas DOA. Det innebär att om man köper en telefon och inom 14 dagar finner ett fabrikationsfel så har man rätt att få varan utbytt direkt i butik. Jag har satt som regel att alltid hårdköra elektronik jag köper för att utesluta fabrikationsfel.
Med hårdköra menar jag inte att man ska benka varan utan man använder den lite flitigt som man ju brukar göra när man köpt nåt nytt.

Att få varan utbytt tar inte många minuter kan jag lova. Man tar med sig hela kartongen och byter ut skiten.

Ja, det stämmer. Kanske inte tillför tråden något men visst finns det något som kallas Dead On Arrival. Och det går säkert fort att få varan utbytt då. Precis så fort som det borde ha gått när det var konstaterat att min telefon var stulen och jag bad om en ny telefon för att inte behöva häva köpet kanske?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
Tillägg när det gäller bilder och kontakter så är det kundens skyldighet att backa upp allt sånt innan man lämnar in telefonen då många fel brukar rättas till genom en simpel reflash av telefonens mjukvara i verkstan.
Det finns inte tid att backa upp folks bilder och kontakter hos verkstan. Sen kan man tycka vad man vill om den biten men programvara för att backa upp data enkelt och smidigt medföljer samtliga telefoner numera.

Som sagt inte relevant för ärendet utan jag nämnde det bara för att påpeka det dåliga/felaktiga bemötandet. Jag har heller inte klagat på att butiken tyckte jag skulle backa upp det jag ville spara, det jag störde mig på var att dom bad mig backa upp minneskortet som det sen visade sig att jag inte behövde skicka med!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
Så att använda det som argument finner jag föga orimligt då säljaren enbart kan stå för reparation och inget annat.
Självklart får man hjälp av säljaren att backa upp sin data om man är trevlig och förklarar att man inte vet hur man gör. Men att gapa om ARN och KKöplagen är bara ren idioti om man vill få snabb hjälp.

Som sagt ovan det har inte använts som argument för något annat än att visa på dåligt/felaktigt bemötande.

Visa signatur

DFI LP UT NF4 Ultra-D // Opteron 144 CABYE 0536 // TT Big Typhoon // 2*512 Twinmos SP BH-5 // Abit RX700 Pro 128-PCIE (AC ATI Silencer 1 rev 2) // Seagate 200 gb SATA // Nec 3520 // Antec Sonata // OCZ Modstream 450W

Permalänk
Avstängd

Philip detta är ett forum det viste du redan från början, då 15personer skriver inlägg på en tråd så slutar det med att man blir vilseledd ,eftersom du nu skriver här i forumet så räkna på att du kommer att få förklara dig om inte så gå nån annan stans.

Jag står upp till va jag sa först i mina tidigare inlägg du kan inte komma så lång tid efter o kräva sen att du ska få pengar tillbaks det kan du glömma. oavsett om det nu är så illa att dom verkligen har gjort fel. jag tycker dom gjorde rätt dom gav dig en ny telefon sen kan du altid gulla till dig att du vill ha den färg som du nu hade innan ,men skulle du komma in i kräva pengarna tillbaks på en butik jag jobbar ,ja då ringer jag vakterna. tänk om o va som en människa

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Hedersmedlem

Håller både med dig och inte Philp.

Jag håller inte med dig så till vida att man kan häva köpet så fort man överskridit gränser för när en försening föreligger. Däremot har man rätt till ersättning. Kunden kan inte mer än i mycket speciella fall kräva hävning av köpet eftersom konsumentköplagen beaktar att säljaren inte ska få större kostnader än nödvändigt. Säljaren får alltså välja den lösning som passar honom bäst.
Så långt som det verkar ha gått nu så borde dock kravet på hävning vara fullständigt rimligt.

Om telefonen nu var stulen så borde ju TPH inse att det enda sättet det kan sluta på är att kunden får en ny telefon alternativt kanske en demotelefon i nyskick om de har någon likadan sådan. Då borde de i rimlighetens namn lämna ut en sådan så fort som möjligt eftersom de annars riskerar att dessutom lägga ut en massa pengar på att ersätta kunden för hans/hennes merkostnader som i detta fallet skulle kunna landa på lika mycket som en ny telefon kostar TPH.

Till sist måste jag också hålla med om att TPH har brustit fullständigt i sin kundkontakt, vilket de tyvärr inte är ensamma om att göra. Naturligtvis måste man hålla kunden informerad även om man inte kan hjälpa honom. Gör man inte det kan man aldrig få igång en dialog och risken är att man missar de bra lösningarna. Stå upp för din sak och tack för att du skrev om detta. Varför ska man köpa en telefon hos TPH när det finns så många andra att välja emellan?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
Philip detta är ett forum det viste du redan från början, då 15personer skriver inlägg på en tråd så slutar det med att man blir vilseledd ,eftersom du nu skriver här i forumet så räkna på att du kommer att få förklara dig om inte så gå nån annan stans.

Jag vet att detta är ett forum och givetvis vill jag att folk ska tycka/kommentera/ha åsikter annars hade jag inte skrivit här. Däremot så tycker jag att man kan begöra att personer som skriver i tråden läser igenom vad som skrivits och inte frågar saker som redan besvarats.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
Jag står upp till va jag sa först i mina tidigare inlägg du kan inte komma så lång tid efter o kräva sen att du ska få pengar tillbaks det kan du glömma. oavsett om det nu är så illa att dom verkligen har gjort fel. jag tycker dom gjorde rätt dom gav dig en ny telefon sen kan du altid gulla till dig att du vill ha den färg som du nu hade innan ,men skulle du komma in i kräva pengarna tillbaks på en butik jag jobbar ,ja då ringer jag vakterna. tänk om o va som en människa

Jag är ledsen men du verkar inte alls ha förstått vad jag har skrivit tidigare. Förresten JAG ska "tänka om och va som en människa" när det är DU som skulle ringa vakterna om en kund vill diskutera hävning av ett köp?

Visa signatur

DFI LP UT NF4 Ultra-D // Opteron 144 CABYE 0536 // TT Big Typhoon // 2*512 Twinmos SP BH-5 // Abit RX700 Pro 128-PCIE (AC ATI Silencer 1 rev 2) // Seagate 200 gb SATA // Nec 3520 // Antec Sonata // OCZ Modstream 450W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Philp
..........

Jag är ledsen men du verkar inte alls ha förstått vad jag har skrivit tidigare. Förresten JAG ska "tänka om och va som en människa" när det är DU som skulle ringa vakterna om en kund vill diskutera hävning av ett köp?

Är det så mycke mer man behöver förstå då hälften av alla som skriver här resonerar som mig. Ja ja jag går nån annan stans det känns meningslöst med folk som bara vill ha sin egna rätt

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av giplet
Håller både med dig och inte Philp.

Jag håller inte med dig så till vida att man kan häva köpet så fort man överskridit gränser för när en försening föreligger. Däremot har man rätt till ersättning. Kunden kan inte mer än i mycket speciella fall kräva hävning av köpet eftersom konsumentköplagen beaktar att säljaren inte ska få större kostnader än nödvändigt. Säljaren får alltså välja den lösning som passar honom bäst.
Så långt som det verkar ha gått nu så borde dock kravet på hävning vara fullständigt rimligt.

Om telefonen nu var stulen så borde ju TPH inse att det enda sättet det kan sluta på är att kunden får en ny telefon alternativt kanske en demotelefon i nyskick om de har någon likadan sådan. Då borde de i rimlighetens namn lämna ut en sådan så fort som möjligt eftersom de annars riskerar att dessutom lägga ut en massa pengar på att ersätta kunden för hans/hennes merkostnader som i detta fallet skulle kunna landa på lika mycket som en ny telefon kostar TPH.

Till sist måste jag också hålla med om att TPH har brustit fullständigt i sin kundkontakt, vilket de tyvärr inte är ensamma om att göra. Naturligtvis måste man hålla kunden informerad även om man inte kan hjälpa honom. Gör man inte det kan man aldrig få igång en dialog och risken är att man missar de bra lösningarna. Stå upp för din sak och tack för att du skrev om detta. Varför ska man köpa en telefon hos TPH när det finns så många andra att välja emellan?

Jag menar inte heller att man kan häva köpet så fort en försening föreligger. Vad jag menar och såvitt jag kan se är precis vad du kommit fram till är att i just detta fallet så är förutsättningarna för att häva köpet uppfyllda.

Visa signatur

DFI LP UT NF4 Ultra-D // Opteron 144 CABYE 0536 // TT Big Typhoon // 2*512 Twinmos SP BH-5 // Abit RX700 Pro 128-PCIE (AC ATI Silencer 1 rev 2) // Seagate 200 gb SATA // Nec 3520 // Antec Sonata // OCZ Modstream 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
Är det så mycke mer man behöver förstå då hälften av alla som skriver här resonerar som mig. Ja ja jag går nån annan stans det känns meningslöst med folk som bara vill ha sin egna rätt

Jag vill inte låta otrevlig, men var det inte du som påpekade att det här var ett forum? Finner du det konstigt att jag argumenterar för min sak då? Trodde vi använde forumet precis som det var tänkt?

Din hälften indelning av skribenterna i den här tråden verkar lite skev tycker jag. Är väl egentligen bara du och p4zz som verkar ha uppfattat det så (kanske ingen slump att båda ni såvitt jag förstår är säljare) och möjligen en till i början av tråden som efter mitt svar inte verkade ha några fler frågor.

Du får mer än gärna fortsätta skriva i tråden för min del. Kan väl tycka att du kunde argumentera lite bättre för dina ståndpunkter så det blir lättare att bemöta.

Edit: Ett litet tillägg

Visa signatur

DFI LP UT NF4 Ultra-D // Opteron 144 CABYE 0536 // TT Big Typhoon // 2*512 Twinmos SP BH-5 // Abit RX700 Pro 128-PCIE (AC ATI Silencer 1 rev 2) // Seagate 200 gb SATA // Nec 3520 // Antec Sonata // OCZ Modstream 450W