hur är ett os uppbyggt uteendemässigt?

Permalänk
Medlem

hur är ett os uppbyggt uteendemässigt?

Tjena SC!

Jag har länge varit intresserad av att göra mitt eget operativsystem anpassat till mig. Det är bara några problem, jag kan inget om programmering :S.

Sen kom jag på det att det finns ju redan många operativsystem som faktiskt funkar också kanske kan jag ta mig tid att modifiera koder och sånt senare.

Det jag tänkt göra först är att ta ett färdigt operativsystem och sen bara ändra det utseendemässigt. Jag vill göra om allt (om det går). Bootmeny, namn på systemet, färgteman, ikoner. även andra saker.

Det operativsystem som jag har haft mest framgång med än så länge är Ubuntu, men går det verkligen att modifiera ett annat os så här mycket?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Har du tid, tålamod och viljan - http://www.linuxfromscratch.org/

Permalänk
Avstängd

Ett operativ system består av flera olika komponenter.

Kärna, bibliotek, skrivbordsmiljö, fönsterhanterare, applikationer, etc.

Det är nog bättre att du håller dig till att göra bakgrundsbilder och färgteman och sånt, teman till GNOME, KDE, Fluxbox, Xfce, etc. Teman till Firefox, XMMS, Songbird etc. Ikoner, etc.

Permalänk
Medlem

Det där linux from scratch lät väldigt intressant, men jag får känslan av att det är lite svårt fast ska nog kolla in det. är det mycket programmering?

Leksak - Jag blev också lite nyfiken på dina förslag, antar att de flesta programmen är till Ubuntu (fick den känslan bara:P). Hur mycket kan man göra med dom? Jag kan faktiskt tänka mig att begränsa mig lite nu när jag kollat runt lite och lärt mig mera.

Tack för svaren!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slweedlen
Det där linux from scratch lät väldigt intressant, men jag får känslan av att det är lite svårt fast ska nog kolla in det. är det mycket programmering?

Leksak - Jag blev också lite nyfiken på dina förslag, antar att de flesta programmen är till Ubuntu (fick den känslan bara:P). Hur mycket kan man göra med dom? Jag kan faktiskt tänka mig att begränsa mig lite nu när jag kollat runt lite och lärt mig mera.

Tack för svaren!

gnome, kde etc. är väll inga direkta program utan distar till linux? dvs distrubitioner, finns ju typ kubuntu som bygger på kde har jag för mig osv, eller har jag missförstått det?

edit: äsh jag är nog lost, lyssna inte på mig

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Absolut fel E_maN

gnome och kde är bara program (nåja, skrivbordsmiljöer, med massor av program). Installerar du ubuntu eller kubuntu kan du ta bort dem helt, precis lika enkelt som du tar bort annan programvara du installerat.

Så ja. Alla varianter av ubuntu är helt jävla onödiga tycker jag. Men visst, det är lättare än att säga åt någon att byta ut Gnome mot KDE eller något annat.

Ubuntu, Debian, Suse, Red Hat, Gentoo är linuxdistar.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slweedlen

Tack för svaren!

Vad du skulle kunna göra är att installer Arch Linux. När du installerat den möts du av en kommandoprompt, dvs. din dator är i det närmaste helt tom. Du får sen själv välja exakt vad du vill ha i ditt system, vilken fönsterhanterare, vilka program, moduler osv. Det kanske låter svårt, men det finns en väldigt utförlig guide på deras hemsida.

Du behöver inte kunna programmera alls. Finns väl rätt få exempel där du måsta koda själv för att klara dig. Däremot blir det ett och annat kommando via terminalen, men som sagt, guide finns!

Å tredje sidan, allt du nämner som du vill ändra, går utmärkt att göra i Ubuntu. Eller ja, i vilken dist som helst

Permalänk
Medlem

KlavKalashj - Det låter bra Jag är duktig på att följa guider xD. Lite kodning har jag inget emot, jag har rätt många kompisar som fixar sånt sen har jag ju gjort lite kodning tidigare. Jag ska försöka mig på dit alternativ fast finns det någon sån scratchversion av Ubuntu?

Micket - Varför tycker du att Ubuntu är så "jävla onödigt?". Menar du att det går att göra om windows xp lika lätt eller nått? det vore isåfall en fördel eftersom jag är mycket mera bekant med xp än någon annan linux baserat os.

För de flesta är linuxbaserade va? om jag fattat rätt

Tack igen för alla svaren jag har fått många alternativ.

Permalänk
Avstängd

Angående Ubuntu....

Det handlar alltså om ytterst bekväma sk meta-paket där en användare enkelt installerar en komplett miljö.

Mycket enkelt att installera och dito enkelt för den som ev vill bygga sin egen miljö om man kollar lite i paketdatabasen. Tar lite tid och man måste lägga ner lite möda.

http://packages.ubuntu.com/

ubuntu-desktop , kubuntu-desktop osv.......

LXDE har jag själv som favorit till reservmiljö för gnome, också komplett och tar någon minut att installera.

Sen finns det ju de som krånglar på via en bökigare väg...... vill man böka så går det då också utmärkt i Ubuntu. Inga problem... börja med en mini-iso...

https://help.ubuntu.com/community/Installation/MinimalCD

Sen bygger man vad man vill...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Att skriva ett operativsystem är inget man gör på en kafferast. Linuxkärnan version 2.6.28 består av 10,195,402 rader kod. Översatt till 400-sidorsböcker med 25 rader per sida blir det nästan exakt 1000 st böcker om jag nu räknat rätt. Så tror du bör dra ner en del på ambitionsnivån.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Nu handlade väl ändå inte tråden om att koda en egen linuxkärna? utan mer att konfigurera sitt eget gränsnitt om jag förstått det rätt? Att konfigurera och göra egna teman till ett Linuxbaserat system är inte allt för svårt.
linuxfromscratch.org är ett mycket bra ställe att starta (vilket nämnts tidigare i tråden).

Annars kan man hålla sig till teman och sådant, vilket är ett bra ställe att starta om man inte riktigt vågar sätta sig in i att konfigurera en egen distro från start.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | RAM: 32gb Corsair Vengeance RGB 3600mhz CL18 | GPU: Gigabyte RTX 2080 Windforce | Mobo: Asus X570-E Strix | Lagring: 3TB NVMe SSD | PSU: Corsair HX 750i | Chassi: Fractal Design Meshify 2 | Kylning: Corsair HydroX custom loop CPU+GPU

Permalänk

Tolkar man trådskaparen ordagrant så gör den det, men nu är det ju givetvis inte realistiskt så kanske dumt att gräva ner sig i den diskussionen.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Jag kan faktiskt ha varit lite otydlig. Men vad jag menar är iaf att jag vill helt enkelt ändra teman och sånt. Jag vill nämligen anpassa saker som tex skrivbord, startfält och lite menyer så att det passar mig. Då tänkte jag även att när jag ändå är igång så vill jag göra mitt eget utseende på sakerna.

Jag hade också hoppats på ett lätt sätt att ta bort onödiga saker och lägga till sånt som jag behöver. Gärna ändå lite program och sånt så onödiga knappar och reklamgrejer försvinner. Det ser jag mer som något projekt längre fram, men man kan alltid hoppats att det finns nått lätt sätt

Tack för all hjälp!