Mycket billigare elektronik!?

Permalänk

Mycket billigare elektronik!?

Jag har tänkt på en sak. Enligt många experter har vi inte nått botten av den pågående lågkonjunktur. Så om denna fortsätter så långt att det blir deflation dvs priserna sjunker under tillverkningskostnaden så borde man kunna köpa all elektronik mycket billigare om 1-2 år. Eller vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Deflation är väl ändå inte att priserna sjunker under tillverkningskostnaderna utan att pengars värde ökar, till skillnad från inflation när värdet minskar?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OzOoN-Loks
Jag har tänkt på en sak. Enligt många experter har vi inte nått botten av den pågående lågkonjunktur. Så om denna fortsätter så långt att det blir deflation dvs priserna sjunker under tillverkningskostnaden så borde man kunna köpa all elektronik mycket billigare om 1-2 år. Eller vad tror ni?

Precis som Zartax skriver så har du missförstått vad deflation är, och varför skulle man sänka priset under tillverkningskostnaden? Finns ju några enstaka fall där det är strategiskt en tid, som med PS3. Men att det skall vara något som sker över hela marknaden är bara orimligt, dessutom så är det inget man gör bara för att konjunkturen är dålig.

Permalänk
Medlem

Som de säger. Det kommer inte hända.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Glömsk

Finns många faktorer här som arbetar mot varandra.

1) Efterfrågan på pengar har ökat, så dollarn har blivit 40% dyrare än den var i somras. Även den japanska yenen har gått upp ungefär lika mycket. Från ett svenskt perspektiv har därför väldigt mycket elektronik blivit dyrare. Undantagen är väl elektronik som är prissatt i den kinesiska valutan.

2) Samtidigt minskar efterfrågan på elektronik. Vissa elektroniktillverkare (Intel exempelvis) har därför sänkt marginalerna. De resonerar antagligen att de tjänar bättre med lägre marginaler än att köra de dyra fabrikerna i lägre kapacitet.

Jag skulle säga att det viktiga här är punkt 1. Först när/om dollarn går ner till runt 6-7 kr igen blir den andra punkten relevant.

Fundamentellt är ju dollarn som valuta i ohyggligt risigt skick. Frågan är om våran centralbank kommer att sänka SEK i samma takt, eller om de kommer att jobba för att istället stärka kronan. Återstår att se.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist

Fundamentellt är ju dollarn som valuta i ohyggligt risigt skick. Frågan är om våran centralbank kommer att sänka SEK i samma takt, eller om de kommer att jobba för att istället stärka kronan. Återstår att se.

Med tanke på dagens belåningsgrad hos svensson så gissar jag på det förstnämnda.