Ringa arbetsgivare som inte söker arbetare..

Permalänk

Ringa arbetsgivare som inte söker arbetare..

Jag har nu blivit tvingad att ringa att arbetsgivare som inte(ett krav) annonserar om lediga tjänster och fråga om de vill anställa mig. Alltså precis som en telefonförsäljare och knepet går ut på att om man ringer tillräckligt många, så kanske man få komma på en arbetsintervju.

Nå vad har ni för tips? Hur tusan skall man gå tillväga när man skall sälja sig? Någon som har erfarenhet av detta att kan berätta? Visst om man är jätteduktig har doktorsexamen etc inom ett område, då har man något att komma med.
Jag fick dessutom höra att man skulle vara extremt påträngande, t.ex. inte fråga om man fick komma på arbetsintervju, utan fråga om det går bra om man kommer dit imorgon på en arbetsintervju?
-Jag är väldigt rädd för telefoner så alla tips är välkomna.

Annars är detta verkligen så smart för alla tjänster? Borde inte arbetsgivarna bli riktigt förbannade på oss som ringer för att vi måste ringa x antal arbetsgivare i veckan. (vi är flera) Att man mailar arbetsgivare som inte annonserar om lediga tjänster förstår jag poängen med, då kan arbetsgivaren bara kasta mailet ifall den är ointresserad. Likaså timvikariat etc, däremot ett ingenjörsarbete när man har absolut nada arbetserfarenhet känns inte så meningslöst. Snarare att jag kommer saba en arbetsgivare för all framtid om kommande arbeten, vilket är just det som jag är rädd för.

*edit* Meningen med att ringa arbetsgivare innan de efterfrågar arbetskraft, är att man skall vara först och att man skall komma åt de "dolda arbetena" som det heter.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag hade en kompis som gick igenom företagsdelen på telefonkatalogen för Ludvika när hon skulle söka sommarjobb och sen kunde hon välja bland flera jobb som hon hade blivit erbjuden.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

varför blir du tvingad att ringa runt för?

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag hade en kompis som gick igenom företagsdelen på telefonkatalogen för Ludvika när hon skulle söka sommarjobb och sen kunde hon välja bland flera jobb som hon hade blivit erbjuden.

Ja sommarjobb kan jag förstå poängen med, det skall de ofta ha och om någon ringer så slipper de annonsera. De som ringer brukar också ofta visa på socialkompetens.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
varför blir du tvingad att ringa runt för?

För att få pengar/bidrag.
Och frågan handlar inte om att jag tvingar anstränga mig, inga problem med det jag har varit på många arbetsintervjuer. Snarare är frågan om råd hur man skall göra? Sedan en delfråga om detta är så smart och om det snarare kan minska mina möjligheter till arbete. När företaget sedan annonserar om arbete så tänker de när de får se min ansökan, ja det var den där påträngande j-veln. Iaf jobb där de bara får in några få ansökningar.

Att ringa en arbetsgivare som söker tjänster är bra, (kunde vara tvång), men de som inte söker... Ja det känns precis för mig som telefonförsäljare som ringer och stör och gör en förbannad. Speciellt om personen inte har någon arbetserfarenhet, är man grymt duktig på något(jämtemot andra i samma område) så är det en annan femma.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte gilla att någon ringde mig och sa att "h*n skulle komma förbi imorgon på en arbetsintervju", då skulle jag bara säga NEJ och lägga på!

Var bara trevlig och fråga dom om det skulle finnas någon möjlighet att få ett jobb.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Förstår varför vissa verkar ha svårt att få job medans andra skaffar jobb direkt...

Självklart ska man även ringa till arbetsgivare som inte annonserar ut tjänster, om du är trevlig och rätt fram med vad du önskar är det värsta som kan hända att du får ett "nej tack".
Att skicka mail är värdelöst, alltid bättre med en direktkontakt där du kan få igång ett bra samtal som kan leda till jobb eller ivf en kontakt som kan refereras till den dagen de annonserar ut en tjänst.

Visa att du är framåt och intresserad, läs på lite om företaget innan du ringer så du har lite koll på potentiella arbetsuppgifter osv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Förstår varför vissa verkar ha svårt att få job medans andra skaffar jobb direkt...

Vi säljer inte samma vara, men vi tvingas ta samma lön och förmåner. Har man då varit sjuk och fortfarande är sjuk, så gör det att man inte blir bland de första valen.
Ta biljämförelsen som ofta förekommer på datorforum, om alla bilar skulle tvingas kosta lika mycket (för ett visst arbetsmoment) oberoende på skick/ålder etc, så skulle vissa bilar vara mer svårsålda än andra. (Jag själv har tvingat kräva över 25papp/mån för många arbeten, när jag själv hade nöjt mig med hälften.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Självklart ska man även ringa till arbetsgivare som inte annonserar ut tjänster, om du är trevlig och rätt fram med vad du önskar är det värsta som kan hända att du får ett "nej tack".
Att skicka mail är värdelöst, alltid bättre med en direktkontakt där du kan få igång ett bra samtal som kan leda till jobb eller ivf en kontakt som kan refereras till den dagen de annonserar ut en tjänst.

Visa att du är framåt och intresserad, läs på lite om företaget innan du ringer så du har lite koll på potentiella arbetsuppgifter osv.

Annars ligger nog lite i vad du säger, jag har nu letat upp några företag som jag läser på om.

*edit* Jag tror jag skall skita i att vara påträngande som de ville, det kan inte komma något positivt till det. Såvida man nu inte söker en tjänst som påtvingande försäljare.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Finns det överhuvudtaget något annat mer effektivt sätt att få arbete? Här är det optimala sättet. De enda man konkurrerar med är andra som är lika ambitiösa. I sverige relativt få. Två av mina vänner som är arbetsgivare tar inte ens in folk via arbetsförmedlingen. Sätter man in en annons där så får man 1000 olika slags ansökningar där över hälften inte ens vill ha något jobb. Båda brukar säga att vill man verkligen arbeta hos dem så kommer man kontakta företaget. Då visar man framfötterna och att man är duglig och motiverad. Inte en slashas som tror man får allt serverat via AMS.

Det är visserligen tråkigt om man försöker via AMS att tvinga fram sådant här. Det här är ju de ambitiösas och duktiga arbetsökarnas guldgruva, och så ska de komma och putta dit sådana som egentligen inte ens vill ha jobb.

Det primära som man ska se till är att prata med personalchefen eller den som är ansvarig för anställningar. Dvs se till att prata med rätt person. Sedan undersöker man möjligheterna till arbete övervhuvudtaget. Här kommer man relativt lätt höra om det finns någon möjlighet alls. Säger den ansvariga att det inte finns några möjligheter för närvarande så kommer ju samtalet ta slut där.

Vidare så om det finns arbete, då ska man givetvis vara någorlunda påläst på företaget via deras hemsida t.ex. så att man kan hänga med i diskussionen om arbetsuppgifter och vilka kvalifikationer som är viktiga. Det visar återigen att man verkligen är ambitiös och sugen på att jobba.

Sedan brukar jag personligen betona att jag kan dyka förbi med ett CV samt personlig intervju istället för via telefon. Det brukar uppskattas. I värsta fall får man försöka kortfattat visa upp sina positiva sidor och då givetvis sådant som är relevant för utbildningen samt att inte läsa innantill från manuset som man alltid har bredvid telefonen vid sådana här samtal.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Jobb får man främst genom kontakter, inte genom att ringa runt på måfå.

Ring din handledare på arbetsförmedlingen eller vad det är för vuxendagis som prackar på dig fåniga uppgifter. Så kräver du att få komma på arbetsintervju.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Jag har skaffat mig en anonym kontanttelefon nu så det är bara att sätta igång, säger de nej direkt så vet de inte vem jag är.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Finns det överhuvudtaget något annat mer effektivt sätt att få arbete? Här är det optimala sättet. De enda man konkurrerar med är andra som är lika ambitiösa. I sverige relativt få.

Beror inte detta extremt mycket på vad det är för arbete, vissa arbeten är detta det självklara, andra ja då får man tusan i mig vara bra om man skall ha något att komma med.
T.ex. jag kan lite om inbyggda system & elektronik, men om jag ringer upp Ericsson utan de har sökt en tjänst, så undrar de vad jag har gjort för någon relevant doktorshandling eller liknande? Det är bra att ha god självförtroende, men man måste också vara lite realist...
Sedan kan jag såklart söka "vanliga arbeten" (sådan som alla kan utföra), vilket jag gör. Dock så har jag lättare att få jobb som jag är utbildad för. (mycket mindre som söker, plus att det annars finns risk att jag byter arbete om jag får ett bättre)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jobb får man främst genom kontakter, inte genom att ringa runt på måfå.

Ring din handledare på arbetsförmedlingen eller vad det är för vuxendagis som prackar på dig fåniga uppgifter. Så kräver du att få komma på arbetsintervju.

Ja kontakter är det bästa.
Men jag kan inte kräva av arbetsförmedlingen att få gå på arbetsintervju, vilket dock inte heller är mitt problem. Jag har fått gått på mängder, likaså finns det flera yrken där jag vet att arbetsgivare minst kommer ringa upp mig för en kort intervju. Men det är skillnad på när de ringer upp mig, än när jag ringer upp dem när de inte har annonserat att de vill ha arbete. Med annonserad så menar jag t.ex. att det står på deras hemsida att de söker arbetare..

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

Om du får gå på intervju betyder det ju att de är intresserade av det du har att erbjuda. Har du möjlighet att träna dig inför intervjuerna vore det nog kanon, om du nu säger att du fått gå på massor ...

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Om du får gå på intervju betyder det ju att de är intresserade av det du har att erbjuda. Har du möjlighet att träna dig inför intervjuerna vore det nog kanon, om du nu säger att du fått gå på massor ...

Ja jag är überdålig på allt socialt, så öva där är bra. Vilket jag ju övar när jag ringer arbetsgivare på måfå.

Att jag får gå på många arbetsintervjuer beror på att det är få som söker dessa arbeten som jag söker, och att konsultbolag ofta vill ha några personer att vissa upp. Då tar de in såna med ingen arbetserfarenhet fast det står att man ska ha en gedigen erfarenhet.
Nå jag vet dock många som har fått arbete, fast de inte har haft hälften mot vad arbetsgivaren kräver i annonsen.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Ja jag är überdålig på allt socialt. Att jag får gå på många arbetsintervjer beror på att det är få som söker dessa arbeten som jag söker, och att konsultbolag ofta vill ha några personer att vissa upp. Då tar de in såna med ingen arbetserfarenhet fast det står att man ska ha en gedigen erfarenhet.
Nå jag vet dock många som har fått arbete ,fast de inte har haft hälften mot vad arbetsgivaren kräver in annonsen.

Det som arbetsgivaren skriver i annonser är hans drömarbetare. Genom detta så försvinner även de som är lite osäkra på om de verkligen vill ha jobbet. Arbetsgivaren vill ha de mest drivna och ambitiösa personerna, han vill inte ha in 1000 anmälningar från personer som antagligen inte kan fixa jobbet.

Din sociala rädsla måste du försöka träna bort, destro lättare blir det att få jobb. Om du är rädd för att prata med arbetsgivaren, osäker på din egen kapacitet, hur ska då arbetsgivaren våga anställa dig?

Många av arbetsgivarens annonser är även sådana som deras personalkontor har formulerat utan att ha kontakt med den verkliga arbetssituationen. Däremot så är personalchefen medveten om vad den verkliga arbetssituationen är och kan också se vilka egenskaper som efterfrågas egentligen. Arbetsansökningar kommer in hela tiden, precis som jag sa innan så är det då väldigt jobbigt för en personalchef att sålla igenom flera tusen anmälningar av folk som uppenbarligen inte ens söker jobbet utan bara skickar in för att de blir tvingade.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag har skaffat mig en anonym kontanttelefon nu så det är bara att sätta igång, säger de nej direkt så vet de inte vem jag är.

Beror inte detta extremt mycket på vad det är för arbete, vissa arbeten är detta det självklara, andra ja då får man tusan i mig vara bra om man skall ha något att komma med.
T.ex. jag kan lite om inbyggda system & elektronik, men om jag ringer upp Ericsson utan de har sökt en tjänst, så undrar de vad jag har gjort för någon relevant doktorshandling eller liknande? Det är bra att ha god självförtroende, men man måste också vara lite realist...
Sedan kan jag såklart söka "vanliga arbeten" (sådan som alla kan utföra), vilket jag gör. Dock så har jag lättare att få jobb som jag är utbildad för. (mycket mindre som söker, plus att det annars finns risk att jag byter arbete om jag får ett bättre)

Ja kontakter är det bästa.
Men jag kan inte kräva av arbetsförmedlingen att få gå på arbetsintervju, vilket dock inte heller är mitt problem. Jag har fått gått på mängder, likaså finns det flera yrken där jag vet att arbetsgivare minst kommer ringa upp mig för en kort intervju. Men det är skillnad på när de ringer upp mig, än när jag ringer upp dem när de inte har annonserat att de vill ha arbete. Med annonserad så menar jag t.ex. att det står på deras hemsida att de söker arbetare..

Jag menar att du ska ringa arbetsförmedlingen och söka jobb där. Var rejält påstridig. Acceptera inte ett nej. Säg att du tänker komma på arbetsintervju imorgon. Det är ju så de vill att du ska göra. Uppmana alla andra på arbetsförmedlingen att göra likadant.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Re: Ringa arbetsgivare som inte söker arbetare..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy

Annars är detta verkligen så smart för alla tjänster? Borde inte arbetsgivarna bli riktigt förbannade på oss som ringer för att vi måste ringa x antal arbetsgivare i veckan. (vi är flera) Att man mailar arbetsgivare som inte annonserar om lediga tjänster förstår jag poängen med, då kan arbetsgivaren bara kasta mailet ifall den är ointresserad. Likaså timvikariat etc, däremot ett ingenjörsarbete när man har absolut nada arbetserfarenhet känns inte så meningslöst. Snarare att jag kommer saba en arbetsgivare för all framtid om kommande arbeten, vilket är just det som jag är rädd för.

Larv, de kommer inte bli sura om du kontaktar dom. Plus vad ska du göra? Sitta och vara arbetslös? Inte någon höjdare.

Sen undrar jag du säger ofta i flera trådar att du kan jobba för typ hälften av vad en civilingenjör "borde" tjäna eller iaf vad standard ingångslönen är. Det må vara så men det utstrålar ju knappast självsäkerhet och kan ju knappast vara bra för din självkänsla att göra samma jobb och få hälften så mkt lön, om du nu inte planerar att jobba hälften så bra förstås.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jobb får man främst genom kontakter, inte genom att ringa runt på måfå.

Ring din handledare på arbetsförmedlingen eller vad det är för vuxendagis som prackar på dig fåniga uppgifter. Så kräver du att få komma på arbetsintervju.

Gammalt snack tycker jag. Sommarjobb möjligtvis. Kvalificerade jobb söker man. 3 av 3 riktiga jobb har jag fått den vägen i alla fall. En arbetsgivare som bara går genom kontakter missar ju hur mycket kompetent folk som helst.

Permalänk
Medlem

Detta är isf inte någon direkt ovanligt sätt att få tag på jobb... Så gjorde jag massor av gånger när jag sökte jobb i Danmark.

Permalänk
Medlem

Hellre än att ringa så besöker man platsen fysiskt, om man har möjlighet.
När jag sökte jobb i en märklig stad med många jobbtillfällen och många arbetssökande så cyklade jag runt och avverkade kategori efter kategori. Många blev impade över att jag hade cyklat flera kilometer bara för att få säga hej, lämna CV och eventuellt personligt brev.
Fick inget jobb iofs, men mycket positiv respons och hejjarop.

Attt ringa och vara jobbigt påstridig är det näst bästa, det vet jag som tidigare telefonförsäljare.

Var gärna lite nördigt förberedd.
Även om du bara rabblar uppgifter ifrån deras hemsida så visar det att du tagit dig öht någon tid till att sätta dig in i företaget, vilket placerar dig 100 positioner längre fram i kön.
Du behöver inte vara übersocial, många arbetsgivare ser hellre att man lär sig, producerar och kan så pass mycket kommunikation att inga komplikationer uppstår endast pga det. Säg att du är lite av en ensamvarg men att du inte menar något illa om du inte skrattar åt andras skämt eller tackar nej till en efter-jobbet-öl. Arbetsgivare som inte förstår sådant har tendens att olyssna på resterande småproblem, så de ska man låta självdö.
Försök inte spela social eller mer än du är om du inte vet bergssäkert att du kan, det slår tillbaka på en, hårt.

Ja, vissa arbetsgivare tycker inte om att bli störda av intresserade personer. Vissa ljuger t.o.m. om varför. Men de förtjänar en inte och ska självdö, ett nej från dem är positivt.

Andra behöver faktiskt inte fler, mest vanligt är att de inte kan ha fler anställda, ett nej från dem är ett nej från dem och kanske funkar bättre om 2-4 år. Inget förlorat där inte.

Kom ihåg regel nr 4:

|\|0 P|-|34R!!!ett1!!

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai

Ja, vissa arbetsgivare tycker inte om att bli störda av intresserade personer. Vissa ljuger t.o.m. om varför. Men de förtjänar en inte och ska självdö, ett nej från dem är positivt.

Andra behöver faktiskt inte fler, mest vanligt är att de inte kan ha fler anställda, ett nej från dem är ett nej från dem och kanske funkar bättre om 2-4 år. Inget förlorat där inte.

Så om man som arbetsgivare inte vill ha(behöver) mer arbetskraft OCH tycker sig bli störd av att det droppar in folk som vill ha jobb lite då och då, så är man ond och ska självdö?
Att man får ett nej kan ju antingen betyda att det inte finns behov av att anställa fler eller att du inte gjorde ett bra intyck. Taskigt läge men det är så det fungerar.

Annars håller jag med Ilja, kontakter är nummer 1! När vi ska anställa på mitt jobb så går det alltid ut internt i gruppen först. Och om det då är någon som har en polare, släkting eller whatever som behöver jobb så tar man in dem först. Så se till att ALLA du känner(eller alla som känner dig ) vet om att du behöver jobb.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Så om man inte vill ha(behöver) mer arbetskraft OCH tycker sig bli störd av att det droppar in folk som vill ha jobb lite då och då, så är man ond och ska självdö?

Precis det jag sa, bra uppfattat.
Sjutusen Internet till dala56.

EDIT:
Eller så har det att göra från vilket perspektiv man vill se det.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte bli ledsen, tycker det bara var lite konstigt formulerat.
Jag tyckte ditt inlägg innehöll en hel del matnyttigt. Speciellt det om att läsa på lite om företaget innan man besöker.
Däremot tycker jag man ska hålla tyst om att man är en ensamvarg(om man nu är en sådan). Särkilt om det handlar om ett jobb där man jobbar i en grupp.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jobb får man främst genom kontakter, inte genom att ringa runt på måfå.

Ring din handledare på arbetsförmedlingen eller vad det är för vuxendagis som prackar på dig fåniga uppgifter. Så kräver du att få komma på arbetsintervju.

Bara så du vet så får ca 30 % jobb via kontakter medan 325 % från spontana arbetsökningar... 28 % via annonser så det du säger är ren bullshit=). Kan komma med Källa i mitten av nästa vecka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Bara så du vet så får ca 30 % jobb via kontakter medan 325 % från spontana arbetsökningar... 28 % via annonser så det du säger är ren bullshit=). Kan komma med Källa i mitten av nästa vecka.

Själv def jag kontakter som vitt som att någon ger insidertips som gör att jag söker rätt person i rätt tid för rätt jobb.
Men om kontakter är ens mammas hundvakts pojkväns chef så är jag helt med på noterna.

Själv har jag fått mesta jobben genom tips och kontakter, rätt ord på rätt plats osv. Kontakter säger jag.

Men Källa ser vi fram emot, sånt uppskattas mer än egen puttiga erfarenhet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Du behöver inte bli ledsen, tycker det bara var lite konstigt formulerat.
Jag tyckte ditt inlägg innehöll en hel del matnyttigt. Speciellt det om att läsa på lite om företaget innan man besöker.
Däremot tycker jag man ska hålla tyst om att man är en ensamvarg(om man nu är en sådan). Särkilt om det handlar om ett jobb där man jobbar i en grupp.

Man kan absolut säga att man är ensamvarg så länge man tydligt signalerar att man gör upp för det genom ett seriöst förhållningssätt till problematiken det kan medföra.
Om man jobbar på café och är ensamvarg så har man säket utvecklat något förhållningssätt som är bäst för alla parter.
Ensamvargar som inte kan hantera sin omvärld och tvärtom behöver ju inte påpeka sina ickeomplåstrade brister.

Och sett från andra hållet så är det jobbigt med folk som ringer en fastän man inte behöver den, tvärtom så stör de faktiskt och de kanske borde kolla upp ifall läget är lägligt för jobbsök. Alla samtal tar tid man inte har.
Å tredje sidan så glömmer man ganska fort, förlåter än fortare.

Så ring kloka, ring! Bara andra som har att förlora på det.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Bara så du vet så får ca 30 % jobb via kontakter medan 325 % från spontana arbetsökningar... 28 % via annonser så det du säger är ren bullshit=). Kan komma med Källa i mitten av nästa vecka.

Vad hände med resterande 9752%?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Man kan absolut säga att man är ensamvarg så länge man tydligt signalerar att man gör upp för det genom ett seriöst förhållningssätt till problematiken det kan medföra.

Skulle starkt avråda från att säga det, du kommer med all sannolikhet inte få jobbet om du inte har någon extrem kompetens som ingen annan har. Tyvärr ligger det nog inte långt ifrån att svara i mobilen under intervjun när det gäller säkra sätt att garanterat inte få jobbet.

Detta förutsatt att arbetet inte innehåller väldigt mycket självständigt arbete. Jag menar inte på något sätt att man automatiskt gör ett sämre jobb för man är ensamvarg, men det är odelat negativt och arbetsgivarna sorterar alltid ut de som sticker ut negativt först av alla.

Om man är "ensamvarg" men fungerar bra i grupp, håll bara käften. Om man är ensamvarg men har svårt att fungera i grupp skulle jag starkt rekommendera att jobba på det. Detta i all välmening, jag hoppas ingen blev ledsen. Men "social kompetens" är verkligen en fruktansvärt viktig egenskap när man söker jobb idag.

Tänk också på att de flesta arbetsgivare faktiskt blir glada om någon ringer, det är ju samma sak som att de gör ett bra jobb om folk vill arbeta där!

Lycka till i jobbsökandet.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Vad hände med resterande 9752%?

Tror de försvann medan du föröskte hitta på ett bra svar till min felskrivning
Det ska stå 35 % men jag tror du redan förstod det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banck
Tror de försvann medan du föröskte hitta på ett bra svar till min felskrivning
Det ska stå 35 % men jag tror du redan förstod det.

Det var ju inget svar. Det var en fråga.
Jag tror att *du* förstår.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk

Skriv/säg för bövelen inte att du inte är ensamvarg. Det kommer bara att tolkas negativt. Nuförtiden söker de flesta arbetsgivare personer som kan fungera i grupp, oavsett om det behövs för jobbet eller inte.

Permalänk

Jag har ringt flera arbetsgivare och jag har stärkt mina uppfattningar om att när man ringer personalansvarig hos vissa större företag för teknisk arbete, så får man tusan ha något att komma med om de inte annonserar om arbeten. Istället så är det bättre att maila dessa, speciellt när man kompetensen som de verkligen saknar och även talförmågan att kunna sälja sig själv.
Det är lite skillnad på att söka ett jobb i en klädbutik än att söka ett teknisk arbete på en industri, där man saknar arbetserfarenhet.
Nå jag fick skicka in några CV, vilket jag kunde ha gjort till fler arbetsgivare utan att ringa. Likaså fick jag höra att ett företag hade nyss storvarslat så det var inte så aktuellt med nyanställning.

Systemet med att tvingas ringa arbetsgivare är nog utformad efter den stora skaran och de berättar att platsbanken är skit. Att platsbanken är skit håller jag med om, men den har lett till flera arbetsintervjuer för mig, jag har t.o.m. kommit till arbetsintervju enbart genom att företag själv söker upp mig från min sida. Men inte hör man någon nämna att just detta också är något bra och kan leda till jobb.

Nå bättre jobbsökning är att anpassa den efter varje företag, vissa kan man ringa, gärna om man har en bra fråga. (dumma frågor har jag många som visar att jag inte har så stor arbetserfarenhet på området, då är det bättre att tiga) Andra företag är besöka det självklara valet, skall man söka jobb i en butik där ägaren finns där, så självklart skall man gå dit. Är däremot arbetet bakom stora grindar och ett vaktbolag som vaktar, så skall man nog inte ta en stege och klättra över, för att personligen få söka arbete.

Sedan som sagt är det bra med stor självförtroende, men ändå, är jag så grymt bra på elektronik jämfört mot de på elektronikforumet? Nä snarare en av de sämsta, att jag är bättre än många som inte har läst elektronik + har inget intresse. Vow, ja det imponerar nog hos många stora elektronikföretag. Nu söker jag dock inte rena elektronikarbeten, eftersom jag inte är utbildad för detta/har kompetens, men det var ett exempel.
Obs detta inte är ett problem för vanligt jobbsökande att man är normalbegåvad(jämför mot andra nyexaminierade i samma område), men tar man och ringer upp bara sådär när storvarsel av folk med liknande kompetens görs, så krävs det att man är lite mer än en vanlig person. Eller att man erbjuder göra xjobb grattis, det har jag då inte haft några problem med. (konstigt)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Jag menar att du ska ringa arbetsförmedlingen och söka jobb där. Var rejält påstridig. Acceptera inte ett nej. Säg att du tänker komma på arbetsintervju imorgon. Det är ju så de vill att du ska göra. Uppmana alla andra på arbetsförmedlingen att göra likadant.

Ja det skall jag göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Larv, de kommer inte bli sura om du kontaktar dom. Plus vad ska du göra? Sitta och vara arbetslös? Inte någon höjdare.

Sen undrar jag du säger ofta i flera trådar att du kan jobba för typ hälften av vad en civilingenjör "borde" tjäna eller iaf vad standard ingångslönen är. Det må vara så men det utstrålar ju knappast självsäkerhet och kan ju knappast vara bra för din självkänsla att göra samma jobb och få hälften så mkt lön, om du nu inte planerar att jobba hälften så bra förstås.

Så kan man se det, men man kan även se det såhär:
Jag kan få lika mycket pengar som idag(utan belasta folkets skattepengar) och samtidigt ha förbaskat mycket roligare på köpet.
Likaså söker jag alla arbeten, om jag nu får drömjobbet eller om jag får toalettstädning på heltid som arbetssyssla. Vilken av dessa arbeten skulle jag vilja utföra för minst lön? Jag söker som sagt alla yrken och mina lönekrav är motsatta mot de i samhällets, ju roligare/lärorikare arbete, ju mindre betalt kräver jag. Min studieskuld sjunker inte för att jag tar ett skitjobb, så det är inget argument varför jag skall kräva lägre lön för dessa än roliga arbeten.
Min självkänsla att göra samma arbete för halva lönen är inget problem med, snarare kan folk få problem med att visa att de är dubbelt så bra. Men det är deras problem.. Likaså hur jag skall överleva på ett roligt/lärorikt arbete med samma lön som ett skitjobb, är mitt enbart problem inte fackens..
*edit*
Jag känner mig förvirrad av att på ena arbetsintervjun till ett riktigt skitjobb ställa upp nästan gratis, dagen efter på en arbetsintervju för ett jobb som verkligen är mitt drömjobb kräva typ den dubbla lönen, varvid detta leder till att jag inte får något arbete alls eller i bästa fall skitjobbet. Detta enbart för att det gynnar arbetare som redan har det bra i sverige, så att det inte finns för mycket konkurrens.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Tyckte också det var värdelöst när man själv var med i ams för ett par år sen, då tvinga dom också en att söka en massa olika jobb som inte fanns nånstans, skickade massor med cv ringde och pratade, inte blev jag nånsin kallad till något jobb eller nåt, och ams hjälpte en heller inte alls direkt.