Varning för The Phone House
En varning till alla som tänkt handla hos The Phone House (TPH). Först ska sägas att jag tidigare hade en mycket god bild av THP och handlat där flera gånger men historien nedan har fått mig på andra tankar. Har svårt att tro att det dåliga bemötande och den okunskap jag mött verkligen är accepterad hos THP men jag har varit i kontakt med fyra olika personer hittills och ingen har kunnat ge ett bra bemötande. Eller är det så att THP helt enkelt har som outtalad policy att chansa på att kunden inte ska orka driva ett ärende vidare? Hur som helst har försökt att hålla det kort men det har varit många turer så tyvärr så blev det ganska långt iaf.
Jag lämnade in min telefon i på reparation hos The Phone House i början av sep. (köpt i juli). Den hade krånglat sen ny och jag försökte lämna den tidigare men var bortrest hela sommaren och när jag försökte lämna den i mitten av augusti så fick jag rådet att kopiera minneskortet innan (vilket jag förstås inte behövde skicka med sen iaf). Jag poängterade att jag definitivt behövde telefonen om 3 veckor (eller rättare sagt telefonens GPS var det som jag behövde) och blir utlovad att det ska ta max 2 veckor. Den sen tidigare utlovade ersättningstelefonen existerar först inte men när jag säger mig blivit lovad en så får jag en gammal SE (eller om den var från tiden då Ericsson gjorde sina egna nallar) som iof inte gick att ladda så efter ett dygn så fick jag skaffa en ny.
Efter tre veckor har jag inte hört något och besöker åter butiken, det visade sig att den blivit stulen hos verkstaden för två veckor sedan men ingen hade en tanke på att meddela mig. Hoppas jag hade raderat alla koder, bilder och annat som jag inte vill ha i orätta händer. Trodde då att jag skulle få en ny telefon direkt, men det tyckte inte säljaren som menade på att dom var tvungna att lösa det med verkstadens försäkringsbolag innan dom kunde ersätta mig. Jag sa att det har inte med vårat avtal att göra och att vi löser det oss emellan och sen får ni lösa det hur ni vill med verkstaden. Säljaren verkade tycka att det lät väldigt märkligt och vägrade. Jag meddelade då att jag tre dagar senare behövde telefonen/GPS och om det inte löstes innan det så kommer jag häva köpet.
Det löser sig inte innan min lämnade tidsfrist och jag köper därför en separat GPS och lite senare en ny mobil. Efter ett par veckor till har passerat så går jag förbi butiken för att häva köpet, men får till svar att det ännu inte är ”löst” med försäkringsbolaget, ny säljare nu så jag påtalar att det givetvis inte har någon betydelse för erat avtal med mig. Men får till svar att det är ”juridiskt komplicerat”, säger att jag är jurist och att han gärna får förklara vad som är så komplicerat, dock utan framgång. Ett par timmar senare ringer en säljare upp mig och meddelar att dom har en ny telefon i butiken som verkstaden skickat. (Givetvis så tror iaf inte jag att den råkade komma från verkstaden precis efter jag besökt butiken, utan det plockades bara fram en telefon ur butikens lager vilket också var mitt förslag på lösning från början.) Jag meddelar återigen att jag begärt att få häva köpet men får åka in till butiken igen för att lösa det. Säljaren vägrar att häva köpet och ställer fram en ny telefon till mig som dessutom var av en annan färg (färgen/utseendet var av stor betydelse när jag valde telefonen). Jag säger att även om ni ersätter alla kostnader jag haft för ersättningstelefoner och GPS så tänker jag inte ta emot en telefon i den färgen. Säljaren säger att man som konsument inte har något att säga till om vad gäller färgen så länge det är samma modell!!?
Inser att det inte kommer gå att lösa på plats så jag ber om en e-postadress så att jag skriftligen kan begära köpet hävt och ersättning för mina kostnader. Säljaren var trots det väldigt angelägen om att jag ändå skulle ta med mig telefonen vilket jag vägrade men senare skulle få svar på varför han så gärna ville att jag tog med den. Tyvärr så använder sig inte TPH av e-post enligt säljaren så jag måste ringa. När jag sedan ringer och efter ett mycket långt samtal lyckats förklara läget så får jag till svar att det där måste jag e-posta supporten om!
Jag skriver till supporten (ovan är en nerbantad version av det brevet) och får snabbt ett svar att någon ersättning inte kan komma på tal då jag när jag tog emot telefonen anses ha godkänt färgen. Visst var brevet långt men man kan väl åtminstone begära att TPH läser igenom brevet innan dom svarar. Jag skickar direkt ett nytt svar och påpekar att jag givetvis inte tagit emot någon telefon. Nästan en vecka går och jag skickar ett nytt mail där jag utöver vad jag skrev innan även undrar varför jag enligt dom inte ens, även om hade jag mottagit telefonen, inte skulle vara berättigad ersättning för mina kostnader enligt KKöpL. Snart har ytterligare en vecka gått och inte ett ljud ifrån TPH!
Kan som sagt egentligen inte tänka mig att TPH menar att detta ärende är skött i enlighet med deras policy men då jag inte har fått något svar som pekar på motsatsen så vet jag inte vad jag ska tro.
//
Philp
DFI LP UT NF4 Ultra-D // Opteron 144 CABYE 0536 // TT Big Typhoon // 2*512 Twinmos SP BH-5 // Abit RX700 Pro 128-PCIE (AC ATI Silencer 1 rev 2) // Seagate 200 gb SATA // Nec 3520 // Antec Sonata // OCZ Modstream 450W