Permalänk
Medlem

Radiotjänst

Undrar om någon vet om Telia skickar ett meddelande till Radiotjänst om att man fått digitalTV om man beställer digitalTV från Telia?

Permalänk
Medlem

svaret på din fråga är att Telia inget alls skickar någon alls sådan information, utan det brukar vara radiohandlarna som skickar info till radiotjänsten när man köpet aparaten.

"Alla som har tv-mottagare ska enligt lag betala tv-avgift" från radiotjänst hemsida. du har alltså inte köpt en tv mottagare från telia utan en tjänst, så du kan vara lugn

(jobbar på telia själv)

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk

Då får man köpa TV:n kontant nästa gång då

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk

Jag har en kompis, som känner en person, vars pappa har Telias Digital tv. Och han har då inte fått hem nåt ifrån Radiotjänst. Så du kan känna dig trygg. Fortfarande, efter nästan 1.5 år så har ingen hört av sig ifrån dom.

Visa signatur

Lite eldrivna saker....

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte min tv för en månad sedan ungefär, fick snällt uppge för och efternamn för garantin, men inga adressuppgifter. Betalade med kort, och har inte hört av radiotjänst alls.

Dock så har det vart folk med konstiga jackor och anteckningsblock hemma och ringt på, men dom öppnar man ju inte för ändå även om man hade betalat tv-avgiften.

Permalänk
Medlem

Har inte den forna anmälningsplikten som TV-försäljare hade till Radiotjänst (¤&%/!"/)#) upphört?
Låser dörren, stänger persiennen och mörklägger i förebyggande syfte, dessutom så tjänstgör min som datorskärm 99% av tiden!!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CompassioN
Då får man köpa TV:n kontant nästa gång då

Ja, om du vill snylta på andras avgift så får du väl göra det. Annars kan du ju alltid betala för dig.

Permalänk

Jaja, radiotjänsten ringde mig och tjötade. Frugan sa upp sitt TV-innehav efter att ha förskottsbetalat ett år och hon skulle typ få 450 spänn tillbaka. Jag bad dem vänligen att återkomma om krav på betalning när de betalat SIN skuld till OSS. Sen dess har det varit tyst

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

jag göra samma sak, släpper inte iin någon skummis, samt kör nu med projektor så ifall dom ringer säger jag bara att det är den som är igång via datorn = inget tv mottagare, den i sovrummet behöver dom inte veta av.

men ang radiohandlare, det är inte så många som skickar info till radiotjänst, utan helt och hållet är det ifall säljaren vill vara "taskig" eller inte

---
det var ju ett tag just när WoW slog igenom så räkte det med att man sa att man spelade wow då fattade dom att folk inte gjorde något annat.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fral
Ja, om du vill snylta på andras avgift så får du väl göra det. Annars kan du ju alltid betala för dig.

Jag vägrar betala för tjänster jag inte använder. Jag skulle inte gå med på att betala obligatoriskt busskort eftersom jag inte åker buss. Så är det med den saken. Lägger de avgiften på skatten, fine, men jag vägrar bli tvingad att betala för något jag inte vill ha eller använder.

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Avstängd

Man får inte samköra register längre (sedan 06/07) så man är i praktiken säker. Däremot har Radiotjänst som regel att kolla upp alla som flyttar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av compaqoffer
Jag köpte min tv för en månad sedan ungefär, fick snällt uppge för och efternamn för garantin, men inga adressuppgifter. Betalade med kort, och har inte hört av radiotjänst alls.

Dock så har det vart folk med konstiga jackor och anteckningsblock hemma och ringt på, men dom öppnar man ju inte för ändå även om man hade betalat tv-avgiften.

Det var två tjejer utanför min dörr som knackade på lite tyst en lördagsmorgon tror jag det var. Jag hade varit ute och var inte i form att träffa 2 tjejer som jag inte hade en aning om vilka det var så jag öppnade inte:D

Tror gärna att det var radiotjänst. Tyckte dock att det var konstigt att de aldrig använde ringklockan. Det var precis att jag vaknade av knacken. Sen stod de där utanför en bra stund och bara snackade med varandra. Min lägenhet ser inte riktigt ut på det sätt som den borde göra för att bjuda in två flickor jag aldrig träffat förut...

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

hör och häpna, flyttade till Finland för ett år sedan ca.
sa upp tv-licensen, men får ändå betala svensk tv-licens,
för att det "inte" gick att säga upp den.

Ringt ett otal gånger och frågat varför jag ska betala svensk
tv-licens när jag är skriven och bor i finland. Svaret jag fått är,
vi stänger av din licens, sen går det 3 mån. så kommer det ett
fint kuvert från Radiotjänst i sverige med en fin räkning, och har
så gjort sen jag flyttade hit.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk

Radiotjänsten i Kiruna är det mest vedervärdiga bolag som finns.

Det är helt regelvidrigt att man inte får en möjlighet att kunna säga nej till att nyttja tjänsten. Personligen kommer 4:an på de fåtal gånger jag zappar mellan 3:an och 5:an, skulle inte haft några som helst problem att få kanal 1, 2 samt 4 spärrade. men går det? Nej.

Jag betalar redan kabel i min lägenhet, att behöva betala ytterligare avgifter till Maffiatjänsten i Kiruna skulle öka mina tv-avgifter till ca 350 kronor i månaden. Detta för det absoluta basutbudet på kanaler. Skrattretande.

Bygg om systemet, gör så att ni kan spärra kanalerna för de som inte betalar, så slipper ni ha era små underhuggare som plingar på klockan jämnt och ständigt, radiotjänst.

Till er som "inte öppnar", varför? Jag öppnar alltid dörren. Ber de att få komma in nekar jag dem. De får gärna återkomma fast då med tillstånd från åklagare och eskorterade av proper myndighet.

Slutligen, till dig som tycker att man "snyltar": Hur skulle du känna dig fall du helt plötsligt skulle blivit erlagd en avgift för något du inte vill ha? Njut du av dina statliga kanaler, själv tänker jag inte betala en enda jävla krona för något jag ej använder.

Permalänk
Medlem

Tycker också att dessa kanaler kan "väljas till" det abonnemang man har.
Jag har redan digital-tv hos comhem där SVT1 & 2 ingår. Det kostar där, sen ska jag betala det en gång till till dessa nissar i Kiruna...

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Avstängd

Alltså Radio och TV Tjänsten vill bara Tjäna pengar på vi Fattiga Svenssons.

Kan inte bara 1,2 och 4:an se till att tjäna sina pengar själva som alla andra Kanaler? sen som många säger det vore ju bättre om man kunde Blocka dom för dom som inte ville ha dom.

Lixom Orka betala 450.- för något som man använder ca 1-2ggr på 10år, känns inte så nödvändigt!

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk

Det är ju snarare principen att ha tillgång till "fri TV" som det brukar kallas som man betalar för, inte underhållningsvärdet. SVT, SR & UR är inte styrt efter ekonomiska, politiska eller religiösa särintressen och skulle av många länder ses som en frihet att ha tillgång till snarare än en börda.

Det de flesta självcentrerade människor inte förstår är att för TV-avgift gäller samma som för t.ex. skatt. Du betalar skatt varje år som går till en mängd olika instanser i samhället som du "aldrig" nyttjar, men du måste betala ändå eftersom dessa olika delar behövs i ett land.

Jag har inga problem med att betala TV-licens, det är en principiellt viktig del av Sveriges mediasfär att det finns oberoende parter. Sedan att det enda SVT lyckas klämma fram är värdelös dynga som morgonsoffan och Halal-TV är ju en annan femma. Eller nä, jag gillar (älskar) faktiskt på spåret. Och musikministeriet.

Edit: TV4 är reklamfinansierad och får ingen del av licenspengarna som vissa här verkar tro.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk

köpte ny tv och det fick radiotjänsten reda på så dom ringde upp. men jag betala redan sen dom knacka på och tog mig. hota med polis och grejor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Har inte den forna anmälningsplikten som TV-försäljare hade till Radiotjänst (¤&%/!"/)#) upphört?
Låser dörren, stänger persiennen och mörklägger i förebyggande syfte, dessutom så tjänstgör min som datorskärm 99% av tiden!!

Det är mottagaren i TVn du betalar licens för. Inte vad du använder tvn till för det skiter dom blanka fan i. Så till er alla som tror något annat så vill jag ännu en gång upplysa er om att det är tv mottagaren i tvn man betalar licens för. Så allt som kan ta emot tv kanaler ska man betala för =/

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
Det är mottagaren i TVn du betalar licens för. Inte vad du använder tvn till för det skiter dom blanka fan i. Så till er alla som tror något annat så vill jag ännu en gång upplysa er om att det är tv mottagaren i tvn man betalar licens för. Så allt som kan ta emot tv kanaler ska man betala för =/

Då kan man åka till tv-handlaren och be dom plocka ur mottagaren. Har själv funderat på att göra det, då jag har IP-TV från Telia via fibernätet.

Permalänk
Hedersmedlem

Tråden är felplacerad. Vill någon fortsätta att diskutera den politiska frågan, ska det ske i Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt i Övriga ämnen. Observera att det är lag på att man ska betala tv-avgift om man har en tv-mottagare. Därför är det ytterst viktigt att ni inte bryter mot § 8 i våra regler när ni diskuterar frågan.

*tråd låst*