Permalänk
Medlem

Beröm till Telia!

Eftersom det mest är klagomål i denna forumdel tänkte jag skriva något positivt! Jag flyttade i lördags och hade beställt flyttning på min telefon och bredband till i går (måndag). Enligt Telias hemsida så skulle telefonen kunna kopplas in den dagen och bredbandet inom 8 arbetsdagar.

Vis av tidigare erfarenheter från bl.a. Bredbandsbolaget så räknade jag inte med att ha telefon och bredband på åtminståne ett par veckor. Jag blev något överaskad när jag kom hem efter jobbet igår och både telefon och bredband fungerade!

Det är bra jobbat Telia!

Ville bara dela med mig av denna lilla positiva händelse!

Permalänk
Avstängd

Dom har faktiskt bra support enligt mina erfarenheter från adsl tiden

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Håller med, hjälpte svärfar med deras ADSL och fick mycket god hjälp av Telia.

Visserligen så löste dom inte problemet då jag fick lov att tömma IP stacken på datorn.

Men den hjälp jag fick var över förväntan ändå!

Permalänk
Medlem

Varför telia är snabba med flyttar och sådant är just för att de har förtur då de äger stationerna^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Varför telia är snabba med flyttar och sådant är just för att de har förtur då de äger stationerna^^

Stämmer det så borde PTS ta Telia i örat igen för det blir då inte första gången Telia figurerar där.

Permalänk
Medlem

Jo beröm till hur snabba Telia är på att påbörja abbonemang och få igång internet fort etc, men när det kommer till att säga upp saker och ting är det en helt annan historia ;).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jo beröm till hur snabba Telia är på att påbörja abbonemang och få igång internet fort etc, men när det kommer till att säga upp saker och ting är det en helt annan historia ;).

Tyvärr ja. Våran familj pröjsar just nu för både Telia ADSL och hyr fiberkabel + Leverantör till den då (Bahnhof)
Tydligen hade vi en uppsägningstid på "we-fucked-you-over-in-the-contract". Sista räkningen kommer på ADSLet i november 09. Uppsägningstid på ÅTTA månader.

Visa signatur

Lev länge och prospera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Varför telia är snabba med flyttar och sådant är just för att de har förtur då de äger stationerna^^

Nej de äger inte stationerna, men Skanova gör, och Skanova är trots alla löften om oberoende fortfarande Telias lilla betjänt, vilket är riktigt illa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Stämmer det så borde PTS ta Telia i örat igen för det blir då inte första gången Telia figurerar där.

Har de ju gjort ett par gånger, synd bara att det inte verkar hända så mycket...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

där hade han tur.. en annan fick jävlart vänta 2 månader på telia :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nej de äger inte stationerna, men Skanova gör, och Skanova är trots alla löften om oberoende fortfarande Telias lilla betjänt, vilket är riktigt illa.Har de ju gjort ett par gånger, synd bara att det inte verkar hända så mycket...

skaffa fakta innan snack, tar precis lika länge för telia som för något annat bolag att få inkoppling, sen om administrationen är snabbare hos telia är en annan sak, tidigare hade telia förtur hos skanova men inte något mer

EDIT: upp till 6 veckor gäller för alla bolag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
skaffa fakta innan snack, tar precis lika länge för telia som för något annat bolag att få inkoppling, sen om administrationen är snabbare hos telia är en annan sak, tidigare hade telia förtur hos skanova men inte något mer

EDIT: upp till 6 veckor gäller för alla bolag

Och hur vet vi att det du skriver är fakta då?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paranoiid
Tyvärr ja. Våran familj pröjsar just nu för både Telia ADSL och hyr fiberkabel + Leverantör till den då (Bahnhof)
Tydligen hade vi en uppsägningstid på "we-fucked-you-over-in-the-contract". Sista räkningen kommer på ADSLet i november 09. Uppsägningstid på ÅTTA månader.

På vilket sätt anser du att Telia, antar jag, lurat dig?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Och hur vet vi att det du skriver är fakta då?

fråga Telia!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
skaffa fakta innan snack, tar precis lika länge för telia som för något annat bolag att få inkoppling, sen om administrationen är snabbare hos telia är en annan sak, tidigare hade telia förtur hos skanova men inte något mer

EDIT: upp till 6 veckor gäller för alla bolag

Jo Telia är ju så samarbetsvilliga se t.ex om detta ärende hos PTS den 26/6 08:

PTS kräver bättre information från Telia Sonera om tillträde till kopplingsskåp se http://www.pts.se/sv/Nyheter/Telefoni/2008/PTS-kraver-battre-... för att andra operatörer ska kunna koppla in VDSL.

Telia gör allt dom kan för att jävlas med andra operatörer på marknaden för nätverkstjänst vis VDSL tydligen :rolleyes:.

Sen ang upp till 6 veckor så kanske du tycker det är ok att det tar Telia 1 dag att fixa in/urkoppling medan det för en konkurrent tar 6 veckor pga att denne inte fått den information som behövs ang kopplingsskåp men det tycker inte jag och säkerligen inte konkurrenterna heller för varför skulle annars PTS lägga sig i?

Ett talande tecken på att Telia börjar känna av konkurrensen är att dom på http;//www.fairshopping.se har börjat svara på inlägg där medan dom förut hänvisade till korkade Eva som om det varit en verklig människa hade fått sparken för länge sen för så korkade svar den saken ger skulle bara en människa som har grava alkoholproblem gett :(.

Även Telia har slimmat sin organisation vad jag vet så inte tror jag administrationen där är snabbare än vad den är hos en konkurrent om inte du vet mer än mig och kan vederlägga mitt antagande?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Jo Telia är ju så samarbetsvilliga se t.ex om detta ärende hos PTS den 26/6 08:

PTS kräver bättre information från Telia Sonera om tillträde till kopplingsskåp se http://www.pts.se/sv/Nyheter/Telefoni/2008/PTS-kraver-battre-... för att andra operatörer ska kunna koppla in VDSL.

Telia gör allt dom kan för att jävlas med andra operatörer på marknaden för nätverkstjänst vis VDSL tydligen :rolleyes:.

Sen ang upp till 6 veckor så kanske du tycker det är ok att det tar Telia 1 dag att fixa in/urkoppling medan det för en konkurrent tar 6 veckor pga att denne inte fått den information som behövs ang kopplingsskåp men det tycker inte jag och säkerligen inte konkurrenterna heller för varför skulle annars PTS lägga sig i?

Ett talande tecken på att Telia börjar känna av konkurrensen är att dom på http;//www.fairshopping.se har börjat svara på inlägg där medan dom förut hänvisade till korkade Eva som om det varit en verklig människa hade fått sparken för länge sen för så korkade svar den saken ger skulle bara en människa som har grava alkoholproblem gett :(.

Även Telia har slimmat sin organisation vad jag vet så inte tror jag administrationen där är snabbare än vad den är hos en konkurrent om inte du vet mer än mig och kan vederlägga mitt antagande?

Tro det eller ej, helt valfritt, telia har inte någon mer förtur hos skanova, visst under första halvan av 2008 kanske det stämde, men inte mer, jag har inga källor som jag kan visa er.

Sen att dom inte vet vars dom skall koppla i telestation är rent svammel, det är fortfarande samma bolag som gör den fysiska inkopplingen, beroende på var du bor är det antingen Relacom, Eltel eller Sönnico som får kopplingsvägarna av skanova, det är inte telia som har dom uppgifterna

Du länkar en sak och pratar om en helt annan, telestation och kopplingsskåp är 2 skilda saker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
skaffa fakta innan snack, tar precis lika länge för telia som för något annat bolag att få inkoppling, sen om administrationen är snabbare hos telia är en annan sak, tidigare hade telia förtur hos skanova men inte något mer

EDIT: upp till 6 veckor gäller för alla bolag

Edit:
Inte ens värt ett ordentligt svar.
Sätt ett filter på käften och återkom när första reaktionen inte är att gorma som en unge någon snott godiset från.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Edit:
Inte ens värt ett ordentligt svar.
Sätt ett filter på käften och återkom när första reaktionen inte är att gorma som en unge någon snott godiset från.

Ok första svaret var inte snyggt, men om du läser posten ovanför dig så kom en något bättre reply..

Känns det inte som du kastar lite sten i glashus när du postar ett sånt där inlägg ?

Permalänk

Vad gällande Telia och bredband så har jag faktiskt en del erfarenhet.
Jag har såhär långt aldrig haft några negativa erfarenheter med firman.

För länge sedan då ADSL var nytt hade jag deras 0,5mbit tjänst och den var otroligt stabil och bra. Under de åren som jag hade den tjänsten var det ett avbrott - som var föranmält en vecka i förväg...

BBB var lite billigare på snabbare varianter och en 8/1 ADSL anslutning ville man ju ha så BBB blev det. Det blev också något strul med överkopplingen mellan bolagen men Telias kundtjänst fixade till det galant, blev framkopplad till teknikern i telestationen som stod med min kabelanslutning i handen (!)
Det visade sig att det inte var deras fel utan lite felaktiga direktiv från en annan firma som jag valt som min internetleverantör (suck...).

Därefter var det BBB som gällde. Inte lika bra visade det sig.
I början var det ok, lite sämre ping och sånt men inte så farligt.
Sedan började problemen under en längre tid, tappade kontakten med internet av och till, driftavbrott, kundtjänst/teknisk support som var väldigt ojämn då man kunde hamna hos ett ufo eller en riktigt duktig tekniker (har du anslutigt datorn till första jacket? JA! Är du säker? Ganska, har bara ett...)

Kort sagt så är jag tillbaka till Telias ADSL 8/1 och det är SÅ mycket stabilare och bättre om man som jag spelar en del Cod4 och sånt via internet.
Numera har jag deras ADSL i sommarstugan också (jag måste vara internet beroende...).
Har haft liknande positiva erfarenheter då jag hjälpte grannen ute i skogen med deras (Telia) internet som "bara dog".
Det var dött och jag spenderade en bra stund med felsökning innan jag ringde deras support och vi testade det mesta och lite till, utan resultat.
Inget snack, ut med en trevlig och kunnig tekniker efter helgen och felet hittades i ett av Telias större teknikkomplex i något berg långt bort i en annan skog. Det var inte fel i den lokala stationen eller skit bakom tangenterna.

Lite dyrare, bra mycket bättre kan jag sammanfatta det hela.

Visa signatur

När du är äldre blir dina leksaker dyrare....