Permalänk
Medlem

IBM i persondatorer??

Någon som vet om det kommer komma någon ny prolle från IBM som riktar sig till persondatorer och inte bara servrar etc. Vet att de inte har x86 men kör man linux så ska det väll då ändå eller?? Skulle vara trevligt med en till medspelare även om det ser riktigt trevligt ut nu i dessa tider med alla prollar från inter/amd.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Ibm persondator är väl ägt av kineserna?! rätta mig om jag har fel!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

IBM har absolut ingen sån produktion.

Vad menar du med "en till medspelare"?

Permalänk
Medlem

Ja inom processorbranschen. Vi har ju Intel, AMD och till viss mån VIA. Skulle vara kul om det kom en till som rörde om i grytan. De har ju grymma kunskaper och ett grymt kapital så...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

IBM och Motorola har länge funnits med i processorbranchen för konsumentprylar. Och det är fortfarande så.
Apple, IBM och Motorola tog tillsammans fram processorn PPC, som är lillebror till den större processorn POWER.

Apple gick år 2006 över från PPC men plattformen finns kvar. De flesta digitalboxar, bussterminaler och en hel del andra embedded-produkter kör PPC. Även IBMs superdatorer gör det.

PowerPC G4 som apple kallade det lever kvar hos Freescale, dotterbolaget till Motorola. Dessa är numera dualcore osv. med ddr2-minnen osv. Kanske ddr3 kommit, var ett tag sedan jag kollade nu.

PowerPC G5 som apple kallade det, IBM säger PPC 970, den bär grunden för Cell-processorn och Xenon i Xbox360.

Power6 och kommande Power7 finns i light-varianter med mindre cache-minne som kan konkurrera i linux med x86. De tyngre Power6-cpuerna utklassar x86 men kostar desto mer.

Så visst finns det processorer både för konsument och servrar. Själv har jag 2st Power5+ servrar från IBM körandes linux i racket, dessutom en hel uppsjö av macar med PPC-processorer.

Permalänk
Medlem

På så vis. Det hade jag ingen aning om. Trevligt Skulle vara ännu trevligare om det kom en som man kunde köra windows på men det är väll att önska lite väl mycket.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Ibm persondator är väl ägt av kineserna?! rätta mig om jag har fel!

Det var ju bara deras OEM-tillverkning av datorer. Nu snackar vi processorer.

IBM borde väl ha en x86-licens va? Så om de skulle vilja skulle de ju kunna konvertera en processor till X86. Men jag tror inte de är intresserade av den marknaden tyvärr.

Permalänk
Medlem

Mycket tråkigt.

Något som vore betydligt roligare vore ju om IBM köpte amd Då hade alla ekonomiska problem varit som bortblåsta och Intel hade kunnat ta sig i arslet

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Mycket tråkigt.

Något som vore betydligt roligare vore ju om IBM köpte amd Då hade alla ekonomiska problem varit som bortblåsta och Intel hade kunnat ta sig i arslet

Det är många som önskar det.
Spekuleras ibland. Kan vara så att IBM väntar tills AMD är riktigt i skiten och därmed billiga. Kan också vara så att de inte bryr sig.