[Tips] Budget fotoutrustning [Bilder]

Permalänk
Medlem

[Tips] Budget fotoutrustning [Bilder]

Hej

Ville leka runt lite med min Canon EOS 450D utan att betala allt för mycket pengar. Valde ut prylar för ca 1400kr.
Det resulterade i en ny lins och lite prylar på ebay som var i stort sett gratis. Fick hem dom och här är mina första testresultat.

-------------------------------

70kr, för att kunna ta macrobilder med normala objektiv

210kr, blixt, för att kunna ta grymma bilder helt enkelt

50kr, för att diffusera blixen (framförallt den inbyggda) för att få mjukare ljus.

30kr, för att kunna ta bilder med lång slutare utan att behöva röra kamera, eller för att slippa vara rädd för att kameran ska ändra position när jag trycker på avtryckaren, eller för att ta självporträtt.

800kr, En grym lins för att ta porträtt. Eftersom den har maximalt bländarvärde på 1,8 kan man fota i mörka miljöer utan blixt och få mycket kort skärpedjup.

Grejjerna från ebay kostade ca 380kr (fraktfritt från Kina) och linsen 800 (från amazon i England).

--------------Exempelbilder----------------------

50mm-linsen utomhus vid F1,8, se det korta skärpedjupet

50mm-linsen med den externa blixten

macrobild med mellanringar och standardlinsen (17-55mm)

macrobild med mellanringar och standardlinsen (17-55mm)

macrobild med mellanringar och 50mm-linsen

-------------Reflektioner--------------------------
Att köpa budgetutrustning för att kunna ta bättre och mer mångsidiga foton var både roligt och lyckat. Självklart hade resultatet blivit ännu bättre med en riktig macrolins och en orginalblixt men hur långt kommer man med 1400kr om man ska ha allt orginal...?

Linsen är jag riktigt nöjd med även om man blir något begränsad med 50mm och den inte har skakstabilisator (som kit-objektivet har). Den tar riktigt bra bilder och man kan ofta foto inomhus utan blixt och få extremt kort skäpedjup. Någonting man dock bör ha i åtanke är att det är lite svårare att fokusera när skärpedjupet är väldigt kort. Rekomenderas starkt. (För er som vill köpa ny kamera och har begränsad plånbok kan jag rekemendera just denna lins plus en Canon EOS 1000D, Just nu får man det för under 4500kr)

Blixt: Funkar superbra även om den saknar mycket grundläggande funktioner (men säg den produkt man inte måste kompromiss på som kostar en 10-del av orginalet). Det är 2 viktiga saker som saknas. Det går inte att dra upp eller ner styrkan. Det finns en styrka och det är den som gäller. Det hände att bilderna blev för ljusa eftersom den lyste upp för mycket. Det även om jag använder ISO 100 och sen snabbaste slutaren som gick att använda utan att få sync-problem 1/320 sek. Det andra problemet är att att ingen automat går att använda utan det är fullt manuella inställningar som gäller. Dock tycker jag inte det är nått större problem eftersom jag gärna ställer in kameran på M-läget. Så alltså 2 stora nakdelar MEN den levererar grymma bilder och kostar 210kr. Blixthuvudet går att rotera åt alla håll. Rekommenderas starkt.

Mellanringar: Detta sätt att fuska sig till makro fungerar men kräver en hel del fippel. Skärpedjupet blir extremt kort med 500mm-linsen (se bilden med 5-kronan). Med standardlinsen fungerar det bättre. Även här försvinner all automatik så det är manuell fokus och M-läget som gäller. Det finns mellanringar från canon som behåller all automatik men då kostar de också 10ggr så mycket. Det blir ganska mycket bök att ta macrofoton men sen kostar den också 70kr och levererar ganska bra resultat, Rekomenderas också.

Fjärrkontroll: Mycket användbart vid macrofoton där man fotar flera produkter och låter kameran stå kvar på stativet. Funkar också bra när man använder lång slutare och är rädd för att få rörelseoskärpa av att trycka på avtryckaren och när man vill fota sig själv. Nakdelen med denna mot orginalfjärren är att den inte räcker lika långt och man måste hålla den i en snävare vinkel från kameran men fördelen är att den är kompatibel med många kameror och så klart billigare. Kompakt och enkelt att bära runt på. Rekomenderas

Diffusator: Har inte provat allt för mycket men den verkar hjälpa att mjuka upp blixten något och är enkel att använda och ta med sig. (En sak att tänka på är att man kan komma att behöva dra upp blixten ett steg eller två). Rekomenderas (tror jag, har som sagt inte testat den så mycket än)

---------------------------------

Nästa steg blir att testa talekonverter, de kan man också få ganska billigt på ebay. Hoppas denna lilla recension har varit inspirerade för er med fotointresse och begränsad plånbok.

Permalänk
Medlem

Du skriver att du har problem med att blixtbilderna blir för ljusa, trots kort slutartid. Slutartiden styr inte exponeringen i blixtbilder, du måste ändra bländaren, ISO-värdet eller ljusstyrkan på blixten. Lite längre slutartid kan vara användbart för att balansera det naturliga ljuset mot blixtljuset.

Tycker blixten verkar rätt värdelös om det inte går att ställa styrkan, skulle inte alls funka för mig. Men det är jag det.

Annars är analogt bra om man vill ha grym bildkvalité till låg kostnad. Men det förutsätter att man redan är en duktig fotograf. Digitalt är det bästa för att lära sig grunderna.

Trevlig läsning, finns säkert många som har nytta av den här informationen.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra! Jag satt precis och letade efter blixtar i lagoma priser! Hur snabbt går leveransen, och hur känns kvaliteten av den (välbyggd eller inte)?

Visa signatur

Nikon D700 | Nikon 50mm/1.8D | Nikon 135mm/2.8E | Nikon F2 x 2
Bildblogg
Flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Slutartiden styr inte exponeringen i blixtbilder

I det här fallet styr inte varken slutartid eller bländare blixten, man får köra allt på manuell

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk

Tycker blixten verkar rätt värdelös om det inte går att ställa styrkan, skulle inte alls funka för mig. Men det är jag det.

Så klart det finns dom som tycker att bara det bästa är bra nog men om man ställer denna blixt mot den inbyggda så vinner denna 100gr om (i fall man kan hantera M-läget så klart...)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gholen
Väldigt bra! Jag satt precis och letade efter blixtar i lagoma priser! Hur snabbt går leveransen, och hur känns kvaliteten av den (välbyggd eller inte)?

Hehe, det var ganska roligt, i mitt bekräftelse-email stog det 15-60 dagar, men det tog kanske 10. Kvalitekänslan är inte speciellt hög men helt ok för en blixt för 240kr.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
I det här fallet styr inte varken slutartid eller bländare blixten, man får köra allt på manuell

Jag tror du inte läste riktigt. Slutartiden styr inte exponeringen utan det är bländaren. Ställ kameran på den rekommenderade synktiden (står i manualen till kameran, skulle tippa på runt 1/125s sekund) och sedan justerar du exponeringen med hjälp av bländaren, en extern ljusmätare hjälper.

Visa signatur

Spela på datan: http://www.ssg-clan.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
I det här fallet styr inte varken slutartid eller bländare blixten, man får köra allt på manuell

Jag tror du missförstod mig lite. Jag skrev att bländaren styr exponeringen med blixt. Slutartiden påverkar inget.

Exempel med konstant blixteffekt och blixten som enda ljuskälla:

Säg att korrekt exponering är 1/500s, f/2.8 och ISO 100. Om du ändrar slutartiden till 1/250s blir slutresultatet detsamma. Men om du ändrar bländaren till f/2.0 släpper du in dubbelt så mycket ljus. Resultatet blir en överexponerad bild. Om du ändrar ISO-värdet till 200 men har samma slutartid och bländartal får du samma resultat som med f/2.0, en överexponerad bild.

Att slutartiden inte påverkar exponeringen beror på att blixten lyser i en bråkdel av den snabbaste tiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Jag tror du missförstod mig lite. Jag skrev att bländaren styr exponeringen med blixt. Slutartiden påverkar inget.

Exempel med konstant blixteffekt och blixten som enda ljuskälla:

Säg att korrekt exponering är 1/500s, f/2.8 och ISO 100. Om du ändrar slutartiden till 1/250s blir slutresultatet detsamma. Men om du ändrar bländaren till f/2.0 släpper du in dubbelt så mycket ljus. Resultatet blir en överexponerad bild. Om du ändrar ISO-värdet till 200 men har samma slutartid och bländartal får du samma resultat som med f/2.0, en överexponerad bild.

Att slutartiden inte påverkar exponeringen beror på att blixten lyser i en bråkdel av den snabbaste tiden.

aha, du menar så... Hursomhelst är det ett litet problem att den lyser upp lite väl mycket ibland i fall jag vill köra på iso100 och en stor bländare, inget stort problem dock....

Permalänk
Medlem

Blixten var ett dålig köp om du inte kan ändra ljusstyrkan. Jag köpte en Canon Speedlite 540EZ för 400kr inkl. två blixtskoadaptrar för fjärrutlösning och en omni-bounce (visserligen värdelös, men ändå).

540EZ saknar blixtautomatik på nyare kameror men fungerar alldeles utmärkt manuellt eller som radioslav. Styrkan är inställningsbar från full effekt ner till 1/128. 8 stegs omfång.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Blixten var ett dålig köp om du inte kan ändra ljusstyrkan. Jag köpte en Canon Speedlite 540EZ för 400kr inkl. två blixtskoadaptrar för fjärrutlösning och en omni-bounce (visserligen värdelös, men ändå).

540EZ saknar blixtautomatik på nyare kameror men fungerar alldeles utmärkt manuellt eller som radioslav. Styrkan är inställningsbar från full effekt ner till 1/128. 8 stegs omfång.

Så bra för dig, men syftet med tråden är att dela med sig av något som andra kan göra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Så bra för dig, men syftet med tråden är att dela med sig av något som andra kan göra

Ja, det är trådens syfte. Och jag säger att det är dumt att köpa en extremt enkel blixt för 200kr när du kan lägga till en hundring eller två och få en blixt som har mycket större användningsområde. Din blixt är så gott som oanvändbar den dagen du vill balansera blixtens ljus med en annan ljuskälla.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Tycker också det är kul med budgetprylar, speciellt när det handlar om gamla manuella objektiv som är byggda att hålla en evighet.

Använder också billiga mellanringar tillsammans med bland annat ett gammalt 135/2.8 m42 objektiv som jag köpt för 50:-, och det ger helt ok bilder. En fördel med gamla manuella objektiv är att de har en bländarring så det går lätt att justera skärpedjupet även utan elekrisk kontakt med kameran, och m42 objektiv har en funktion för att växla mellan nerbländat och full öppning vilket gör de smidiga att använda till tex makro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Ja, det är trådens syfte. Och jag säger att det är dumt att köpa en extremt enkel blixt för 200kr när du kan lägga till en hundring eller två och få en blixt som har mycket större användningsområde. Din blixt är så gott som oanvändbar den dagen du vill balansera blixtens ljus med en annan ljuskälla.

Visa mig länken vart jag kan köpa den då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Visa mig länken vart jag kan köpa den då

Bara att sätta in en annons på Fotosidans marknad. Jag fick 5 svar och hade en 540EZ i handen för 400kr 3 dagar senare. 430EZ fungerar också ifall du inte får tag på 540EZ.

Annars så finns en annons för bl.a. en 430EZ på blocket. Ring, var lite trevlig och bjud 300kr för blixten. Jag tvivlar på att någon ens har visat något intresse för EOS 620:an, 35-70:n och blixten under dom två veckor dom legat ute.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk

@Boo:

Skillnaden är att hans är ny och din begagnad. Om det ska vara jämnt så måste du länka till en helt ny prodult från butik. Därför att man inte hittar produkten hela tiden på begagnadsmarknaden.

Permalänk
Medlem

@Melinho2895 tråden är från 2009, tror inte det är så aktuellt längre

Permalänk

@Applet:

Hahaha woops.